Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در گروه مواد غذایی و آشامیدنی اکثر نمادها با رشد قیمت و معاملاتی مثبت به کار خود خاتمه دادند. در این گروه توقف نماد غشهداب برای تعدیل عایدی را شاهد بودیم. این شرکت در حالی سود هر سهم خود در ابتدای دوره را در سطوح ٢۵٧ ریالی پیش بینی کرده بود که در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، این رقم را با تعدیل مثبت ...

«تقابل عوامل مثبت و منفی !!»

1) بورس تهران در معاملات اولین روز کاری از یک هفته نیمه تعطیل وضعیت نسبتا خوبی داشت و شاهد افزایش نسبی تقاضا در بازار علی الخصوص در گروه هایی که از تحولات بازارهای جهانی منتفع می شوند ، بودیم. البته چند عامل موجب شده تا تحرکات معامله گران و سرمایه گذاران تا حدودی محتاطانه باشد. ابهام در فضای سیاسی داخلی و خارجی در کنار شدت گرفتن بحران بازار پولی ، سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی و همچنین تعطیلات پیش رو مانعی است تا با وجود جذاب شدن قیمت ها اما حرکت بازار کُند و ضعیف باشد. این در حالیست که از نگاه بازار می‌ توان به 4 سیگنال مثبت اشاره داشت که می تواند به نوعی غلبه کننده سیگنال های منفی اشاره شده باشد. در این میان ، نسبت قیمت به درآمد(P/e) بازار به سطوح کمتر از 7 مرتبه ای رسیده ، در شرایطی که طی یکسال اخیر این نسبت به طور میانگین بالای 7 مرتبه قرار داشته است. پایین‌ تر بودن این نسبت به معنای ارزان ‌تر بودن قیمت نسبت به سودآوری بنگاه‌ ها و در نتیجه ارزنده بودن سهام است. همچنین ، نسبت ‌های قیمت به ارزش دفتری و قیمت به کل درآمد شرکت‌ ها نشان از ارزندگی تدریجی قیمت سهام دارند. در طرف دیگر بازارهای جهانی نیز طی روزهای پایانی هفته گذشته با رشد قابل توجهی سیگنال مثبت خوبی را برای بازار صادر نمودند. کارشناسان معتقدند با توجه به ثبات در اقتصاد چین و اصلاح قیمت ها ، وضعیت بازارهای جهانی منطقی شده و می توان امیدوار بود قیمت کامودیتی ها به تدریج افزایش یابند.

از منظر تکنیکال نیز ، در سطوح فعلی می ‌توان حمایت از شاخص کل را انتظار داشت. همانطور که اخیرا هم اشاره کردیم ، شاخص کل در محدوده 78.000 الی 78.200 واحدی حمایت بسیار مهمی دارد. از همین روی اگر تحولات سیاسی دامن بازار را نگیرد ، می توان به غلبه عوامل مثبت بر عوامل منفی اشاره شده امیدوار بود. البته برای چندمین بار تاکید می کنیم که چرخش قطعی بازار نیاز به افزایش حجم و ارزش معاملات دارد و با این حجم ها نمی توان انتظار رشد جدی از بازار را داشت. به نظر حجم ها در 2 روز کاری باقیمانده از اولین هفته تابستان رشد چندانی نداشته باشد اما می توان به رشد این متغیر تاثیرگذار از هفته دوم تیر ماه امیدوار بود. در واقع اولین نشانه از بهبود وضعیت بازار ، سرعت گرفتن ورود نقدینگی است که منحنی آن بصورت روزانه در گزارش چشم انداز خدمت اعضاء محترم بورس24 ارائه خواهد شد. اما به سراغ بازار برویم. بازاری که در اولین روز کاری هفته وضعیت بهتری نسبت به هفته گذشته داشت و تا حدودی فعالان این حوزه را به تغییر روند و آغاز یک سیکل صعودی جدید امیدوار کرد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 19 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات اولین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه تایرسازی و فرآورده های نفتی و مثبت 2 گروه ذغال سنگ آهن و انبوه سازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم به نظر وضعیت به همین شکل باشد با این تفاوت که احتمالا فشار عرضه ها در قیمت های مثبت به دلیل تعطیلات پیش رو و همچنین نگرانی از بابت تحولات سیاسی بیشتر باشد. همانطور که در سطور بالاتر هم اشاره شد ، بازار برای برگشت همه جانبه ، نیاز به رشد حجم و ارزش معاملات دارد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، «آسوشیتد پرس» لیست شروط 13 گانه کشورهای عربی برای برقراری مجدد روابط با قطر را منتشرکرد. این شروط به شرح ذیل می باشند : قطع روابط دیپلماتیک با ایران / اخراج افراد مرتبط با سپاه پاسداران حاضر در قطر / روابط تجاری با ایران در چارچوب تحریم ‌های آمریکا / برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر / قطع حمایت از حزب‌الله / قطع حمایت از اخوان المسلمین / قطع حمایت از القاعده / قطع حمایت از داعش / تعطیلی کامل شبکه الجزیره / تابعیت ندادن به شهروندان عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات عربی متحده / انتشار لیست اپوزسیون‌ های حمایت شده در 4 کشور فوق / تحویل دادن اشخاص تحت تعقیب کشورهای فوق به اتهام اقدامات تروریستی / پرداخت مبلغی معین ( رقم آن اعلام نشده است )

ب) در خبرهای سیاسی – اقتصادی ، گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) که در فضای پسابرجام و به دنبال اجرای قوانین مربوط به شفاف سازی نظام پولی و اقتصادی، اقدامات تنبیهی علیه ایران را به مدت یکسال متوقف کرده بود، روز جمعه اعلام کرد که با توجه به پایبندی تهران به تعهدات خود، همچنان این محدودیت ها را معلق نگه خواهد داشت. در همین رابطه حمید بعیدی نژاد در صفحه تلگرامی ‌اش نوشت : اعضای نهاد ترتیبات مالی بین‌المللی برای جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به «اف ای تی اف» که در شهر «والنسیا» در اسپانیا تشکیل جلسه داده‌اند، طی مصوبه ‌ای از اقدامات مؤثر نظام بانکی و مالی ایران برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تقدیر نمودند و بدین ترتیب برای دومین سال متوالی اعمال محدودیت ‌های تحمیلی قبلی این نهاد بر نظام بانکی و مالی ایران را تعلیق و متوقف نمودند. وی افزود: کشورهای اروپایی و کشورهای بزرگ اقتصادی جهان با این تصمیم خود، امکان توسعه روابط بانکی و مالی خود با ایران را که یکی از اهداف عمده‌ی تفاهم هسته ‌ای برجام می ‌باشد ، تضمین کردند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ می‌گردد که برخی محافل و مراکز تندرو در آمریکا از ترامپ رئیس ‌جمهوری این کشور خواسته بودند که به هر ترتیبی جلوی این تصمیم را بگیرد اما آمریکا تحت ‌فشار کشورهای اروپایی نهایتاً پذیرفت که متن مورد حمایت تمامی کشورهای مهم جهان را بپذیرد.

ج) در خبرهای مربوط به برجام ، سفیر سوئد در تهران، برجام را موفقیت نخستین دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، پیشرفت مهم سیاست خارجی ایران و نقطه عطفی برای دیپلماسی بین المللی دانست و گفت: اجرای پیوسته برجام از سوی همه طرف ها حیاتی است. هلنا سانگلند درباره دیپلماسی دولت یازدهم و تاثیر آن بر روابط تهران – استکهلم افزود: در نخستین دوره مدیریت رئیس جمهوری ایران و دولت او ، موفق به دستیابی به توافق نامه هسته ای (JCPOA) با 6 قدرت جهانی و اتحادیه اروپا شدند، این مساله یک پیشرفت مهم سیاست خارجی و یک نقطه عطف برای دیپلماسی بین المللی بود.

د) در خبرهای اقتصادی ، اطلاعات مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تورم ماهانه شهری در خرداد ماه 0.3 درصد افزایش و تورم نقطه به نقطه این ماه 0.2 درصد کاهش و تورم کل 0.3 درصد افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران درباره شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری ، شاخص کل ( بر مبنای 100 = 1390 ) در خرداد ماه سال 96 عدد 245.2 را نشان می ‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ( تورم نقطه به نقطه ) 9.4 درصد شده است که نسبت به ماه قبل ( 9.6 درصد ) ، 0.2 واحد درصد کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل ( نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری ) در 12 ماه منتهی به خرداد ماه سال 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل 7.4 درصد است که نسبت به همین اطلاع در اردیبهشت ماه 96 ( 7.1 درصد ) ، 0.3 واحد درصد افزایش یافته است.

ه) در خبری دیگر ، رییس جمهور واگذاری اقتصاد به مردم و بخش خصوصی را ضروری خواند و با تاکید بر اینکه همه باید به بخش خصوصی امنیت بدهیم، اظهارداشت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش به واگذاری واقعی اقتصاد به بخش خصوصی متعهد بوده است. روحانی در ضیافت افطار با فعالان اقتصادی گفت : در دولت یازدهم برای اولین بار سرمایه بانک های دولتی به دو برابر افزایش پیدا کرد و این کار مهم و بی سابقه ای بود. ابلاغ سیاست های اصل 44 برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی ‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست. از دولتی که تفنگ نداشت می ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه. کسی جرأت ندارد رقابت کند. شکاف و فاصله در جامعه به خاطر کم تحملی ایجاد می‌ شود. باید افکار و سلایق مختلف را تحمل کرده، بپذیریم و به رسمیت بشناسیم. امنیت تنها با داعش به خطر نمی افتد؛ دولت، مجلس و قوه قضاییه می توانند با وضع آیین نامه ها و بر هم زدن آرامش بازار امنیت را بر هم بزنند.

و) در سایر خبرها ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت : شورای عالی امنیت ملی جلوی تبدیل موضوع موسسات اعتباری به بحران امنیتی را بگیرد. تابش گفت : موضوع مربوط به موسسات مالی و اعتباری و صندوق ها در مرحله ای نیست که بگوییم چه کسی مقصر است، بلکه این مسئله اقتصادی اکنون به یک بحران اجتماعی تبدیل شده و اگر تمهیدات لازم برای آن اندیشیده نشود عن‌قریب به بحران امنیتی تبدیل خواهد شد. اکنون هم باید بدانیم که کار فراتر از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است. بلکه شورای عالی امنیت ملی باید وارد عمل شود و ابعاد مسئله را مورد توجه قرار دهد. تا رضایت مندی مردم به ویژه کسانی که سپرده کوچک دارند را جلب کنند. در واقع حکومت باید این هزینه را پرداخت کند تا اعتماد را به سیستم بانکی برگرداند و اگر لازم است خط اعتباری بدهد و نسبت به سپرده های بزرگتر در حد آنچه شورای پول و اعتبار تصویب می‌کند به مردم اطمینان دهد ثبات به سیستم اقتصادی برگردد.

ز) در خبرهای بورسی ، عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس به تعویق افتاد. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران امیر هامونی با اعلام این خبر و در تشریح دلایل این تعویق گفت: با احترام به درخواست تحلیل گران و نیاز آنها به زمان بیشتر برای بررسی های کارشناسانه در جلسه ای که امروز صبح و در تکمیل جلسه روز پنجشنبه برگزار کردیم تصمیم بر این شد تا عرضه به تعویق بیفتد. مدیرعامل فرابورس ایران بابیان اینکه تمامی بحث های مطرح شده توسط تحلیلگران طی چند روز گذشته دنبال شده و از فضای به وجود آمده شدیدا استقبال می کنیم ابراز امیدواری کرد این بحث ها فقط مختص این شرکت نباشد و برای تمامی عرضه های اولیه شاهد تحلیل های کارشناسانه باشیم. به گفته هامونی با توجه به اینکه به موجب قانون تایید مزایا، تضمین سودآوری و یا توصیه و سفارشی در مورد شرکت‌ ها یا طرح ‌های مرتبط با اوراق بهادار بر عهده سازمان و بورس ها نیست یادآور شد: این موارد در همه بورس ها توسط نهادهایی مثل مشاوران پذیرش، مشاوران سرمایه گذاری و تحلیل گران بررسی شده و به اطلاع اهالی بازار می رسد، ضمن آنکه مواجهه معامله گران با عرضه های اولیه تا پیش از این به این شکل نبود و به نظر می رسد شاهد بلوغ فضای تحلیل و مشاوره برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه هستیم.

ح) در بازارهای جهانی ، افت قیمت نفت موقتا متوقف شد و فلزات اساسی نیز روز گذشته اندکی دیگر بر قیمت های خود افزودند. بر اساس این گزارش پس از ریزش های سنگینی که نفت در هفته گذشته تجربه نمود ، روز گذشته شاهد بازار متعادلی بودیم. نفت برنت دریای شمال در سطوح 45 دلار و 70 سنتی قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در حال نوسان در قیمت های 43 دلار و 20 سنتی می باشد. گزارش وزارت انرژی آمریکا مبنی بر افزایش تعداد چاههای نفت در حال احداث کامل نشده و رسیدن آن به 5946 عدد که بالاترین رقم 3 سال گذشته بوده و به معنی تداوم افزایش تعداد حلقه های چاه نفت (شاخص بیکرهیوز) در ادامه سال است. هیئت های نمایندگی کشورها در نزد اوپک با اشاره به دشوار بودن واداشتن کشورهای معاف از توافق به محدود کردن تولید، احتمال دستیابی به یک توافق کاهش تولید جدید را کم ارزیابی کرده اند. به نقل از رویترز، وزیر نفت ایران این هفته در سخنانی گفت، اعضای اوپک در حال بررسی کاهش تولید های بیشتر هستند، اما باید تا زمان مشخص شدن تاثیر کاهش تولید فعلی صبر کرد. این سخنان این احتمال را مطرح کرد که شاید بعد از افت شدید قیمت نفت در هفته های اخیر، اوپک اقدامات بیشتری را در دستور کار خود قرار داده است. وی افزود: «ما در حال بحث با اعضای اوپک برای آماده سازی خودمان جهت یک تصمیم جدید هستیم.

اما تصمیم گیری در این سازمان بسیار دشوار است، زیرا هر تصمیمی به معنای کاهش تولید برای اعضا خواهد بود.» به رغم این سخنان، هیئت های نمایندگی کشورها در نزد اوپک با اشاره به دشوار بودن واداشتن کشورهای معاف از توافق به محدود کردن تولید، احتمال دستیابی به یک توافق کاهش تولید جدید را کم ارزیابی کرده اند. نیجریه و لیبی از توافق کاهش تولید فعلی معاف هستند و ایران هم اجازه یافته تولید خود را تا حدود 3.8 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. یک منبع نزدیک به اوپک در پاسخ به این سوال که آیا ایده کاهش تولید جدید پیش خواهد رفت گفت: «من فکر نمی کنم ، مگر اینکه ایران بپذیرد که در کاهش تولید نقش ایفا کند.» 3 عضو دیگر نمایندگی کشورها در نزد اوپک ایده کاهش تولید جدید را رد کردند.

به نظر می رسد که وزرای کشورهای کلیدی عضو اوپک از جمله خالد الفالح ، وزیر انرژی عربستان فعلا بر این نظرند که بازار در مسیر درستی حرکت می کند. روسیه هم در روز 11 ژوئن گفته بود که نیاز به تجدیدنظر در توافق نیست. اوپک و متحدانش در روز 25 ماه می با تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولید موافقت کردند، اما به رغم این تمدید، قیمت جهانی نفت در هفته های اخیر به روند کاهشی خود ادامه داده است. در فلزات اساسی نیز وضعیت خوبی را شاهد هستیم و خبر کاهش موجودی انبارها موجب جهش قیمت ها شد بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب و روی به ترتیب تا سطوح 5.800 – 2.230 و 2.700 دلاری پیشروی نمودند اما آلومینیوم نیز با افت قیمت تا سطوح کمتر از 1.870 دلاری عقب نشست. در 3 ماه اخیر برخی عوامل سبب کاهش قیمت ها شده بود. اکنون با توجه به ثبات در اقتصاد چین و اصلاح قیمت ها ، کارشناسان معتقدند وضعیت بازار منطقی شده و می توان امیدوار بود قیمت ها به تدریج افزایش یابند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) گروه فلزی و معدنی بواسطه جهش قیمت ها در بازارهای جهانی ، صدرنشین بازار امروز بودند ؛ بطوریکه اکثر نمادها با رشد قیمت و صف خرید ضمن شکست اولین مقاومت های خود ، به مصاف مقاومت بعدی رفتند. البته غول تولید کننده مس در بازار امروز به دلیل تعدیل مثبت کمتر از 20 درصدی متوقف بود ! در خبرهای مرتبط با این گروه ، گفته می شود پرمیوم روی در بورس شانگهای به بالاترین سطح 3.5 سال گذشته رسیده که نشان از کمبود عرضه این فلز در بازار چین داشته و بایستی در انتظار رشد واردات این کشور به منظور جبران کسری باشیم. روی در هفته گذشته با رشد بیش از 8 دلاری روبرو شد. همزمان موجودی انبارهای LME معادل 3.9 درصد دیگر کاهش یافت و به 302 هزار تن رسید. خبر خوب اینکه مصرف جهانی روی در 4 ماه امسال 4.7 درصد و تولید 3.1 درصد رشد داشته و بازار شاهد کسری 106 هزار تنی می باشد و انتظار تداوم مصرف از موجودی انبارهای LME وجود دارد.

در این گروه فرآور از همان دقیقه ابتدای بازار به صف خید نشست و ضمن شکست مقاومت 770 تومانی برابر با خط روند نزولی ، در مسیر قیمت های 900 – 905 تومانی قرار گرفت. مقاومتی که در صورت شکسته شدن می تواند فرآور را باری دیگر به قیمت های بیش از 1.000 تومانی پرتاب کند و البته برای تحقق این رویداد نیاز به تداوم رشد قیمت فلز روی تا سطوح 2.800 دلاری داریم. اما فاسمین هم مورد توجه بود و بالاخره این سهم هم به صف خرید نشست. به نظر رشد فاسمین در گام اول می تواند تا قیمت های 315 تومانی ادامه داشته باشد اما ادامه رشد سهم بستگی به تحولات در بازارهای جهانی خواهد داشت. چنانچه فاسمین از مقاومت یاد شده عبور نماید ، می توان روند نزولی را خاتمه یافته تلقی کرد و در ادامه رشد قیمت سهم تا سطوح 340 – 350 تومانی را مطالبه نمود.

در نماد باما هم تقاضای خوبی داشتیم و سهم باری دیگر به کانال 600 تومانی بازگشت. بامایی که از نظر بنیادی وضعیت مناسبی داشته اما تقسیم سود ضعیف در مجمع یکی از عوامل قهر اخیر بازار با این سهم می باشد اما باید توجه داشت که بودجه سال 96 باما بیش از سایر همگروهی ها محتاطانه پیش بینی شده و در صورت تداوم یافتن رشد فلز روی و یا حتی تثبیت در سطوح فعلی ، تعدیل مثبت بزرگی در انتظار این شرکت خواهد بود. به لحاظ تکنیکی ، باما با ورود به کانال 600 تومانی ، می تواند در گام اول تا قیمت های 680 تومانی پیشروی داشته باشد. در سایر نمادهای رویی هم وضعیت به همین صورت بود. کبافق ، کیمیا و حتی کروی نیز با رشد جدی 10 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت و انتظار می رود رشد نمادهای این گروه در بازار فردا نیز تداوم یابد. البته کروی با کمی تند باز شد اما در مجموع وضعیت خوبی را در رویی ها شاهد بودیم.

در این گروه فسرب هم صف خرید داشت. همانطور که در چشم انداز شماره اخیر گفتیم ، 2 عامل رشد نرخ سرب در بازارهای جهانی و بهره برداری مجدد از واحد سرب در زنجان ، سبب رشد تقاضا و حرکت بازار به سمت این سهم شده است. مدیر روابط عمومی فسرب درخصوص آخرین وضعیت شرکت گفت : تمامی مشکلاتی که منجر به تعطیلی واحد سرب شده بود برطرف گردید و پس از اخذ تاییدیه از سوی سازمان محیط زیست ، واحد سرب وارد مدار تولید شد. احمدی در ادامه اظهار داشت : تاثیر بهره برداری مجدد از واحد سرب در بودجه لحاظ شده و احتمالا فعلا از این بابت تعدیل با اهمیتی نخواهیم داشت. با توجه به جهش قیمت ها در بازارهای جهانی ، به نظر فسرب بتواند از مقاومت 270 – 275 تومانی عبور کرده و تا مرز قیمت های 300 تومانی رشد نماید. در معاملات روز چهارشنبه شرکت خدماتی مهندسی صنعت برق ارس صبا خریدار 10 میلیون سهم این شرکت بود.

5) گروه ساختمانی و انبوه سازی در معاملات نخستین روز کاری هفته نیز وضعیت نسبتا خوبی داشت و شاهد رشد قیمت نیمی از نمادهای این گروه بودیم. زمزمه هایی درخصوص رونق گرفتن مسکن و خروج این بخش مهم اقتصاد کشور از رکود در کنار جذاب بودن قیمت ها موجب شده تا تحرکات در گروه مذکور بیش از هفته های گذشته باشد ؛ هر چند که حجم معاملات در گروه مذکور با اهمیت و چشم گیر نیست. گفته می شود بازار معاملات کشوری مسکن بعد از تعمیق رکود در سال 95 ، از اوایل امسال وارد مسیری شد که سال گذشته در بازار مسکن پایتخت شکل گرفت. دمای یکساله بازار مسکن در دو بعد عمده یعنی به لحاظ «حجم معاملات» و «متوسط قیمت» ، براساس آخرین آمار استخراج شده از سامانه رهگیری مسکن و تازه ‌ترین اطلاعات اعلام شده از دفتر اقتصاد مسکن ، در حالی از رفتار متفاوت بازار کشوری معاملات ملک نسبت به بازار مسکن شهر تهران حکایت دارد که 3 منبع اطلاعاتی بازار مسکن از ورود معاملات کشوری به فاز جدید از ابتدای امسال خبر می ‌دهند.

هر ‌چند کارنامه یکساله بازار مسکن از نبض متفاوت معاملات کشوری ملک در مقایسه با تحولات یکسال اخیر بازار خرید و فروش آپارتمان ‌های مسکونی در شهر تهران حکایت دارد اما اولین آمارها از معاملات کشوری مسکن در سال 96 ، تحلیل رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور و برآورد فعالان و مشاوران املاک مراکز استان ‌ها نشان می ‌دهد بازار کشوری مسکن به ‌رغم تعمیق رکود در سال 95 ، هم‌ اکنون وارد مسیری شده که سال گذشته در تهران شکل گرفت و منجر به خروج بازار مسکن پایتخت از رکود و ورود آن به فاز پیش رونق شد. اردیبهشت سال گذشته ، مجموعا 60 هزار معامله خرید‌ وفروش مسکن در قالب مبایعه ‌نامه ملکی در سامانه رهگیری معاملات مسکن به ثبت رسید ؛ این ‌درحالیست که اردیبهشت امسال این رقم به 100 هزار فقره معامله خرید مسکن ثبت شده در سامانه رهگیری افزایش یافت ؛ براساس ویژگی‌ های بازار مسکن در دوره‌ های رکود‌ و رونق ، کارشناسان معتقدند یکی از نشانگرهای خروج بازار معاملات مسکن کشوری از حالت رکود افزایش حجم ماهانه معاملات خرید مسکن به حدود 100 هزار واحد مسکونی است. به این معنا که به اعتقاد کارشناسان زمانی می ‌توان ادعا کرد که بازار مسکن از فاز رکود خارج شده و در حال ورود به دوره پیش ‌رونق است که حجم معاملات خرید مسکن کشور در هر ماه به 100 هزار فقره معامله واحد مسکونی برسد.

در این گروه ثپردیس با خاتمه یافتن پذیره نویسی حق تقدم ها می تواند مورد توجه باشد. ثپردیسی که از نظر بنیادی وضعیت خوبی داشته و با توجه به P/e کمتر از 6 مرتبه ای و اصلاح بیش از 25 درصدی طی یک ماه اخیر ، می تواند یکی از نمادهای مورد توجه باشد. خرید این سهم در قیمت های 190 و کمتر از 190 تومانی کم ریسک خواهد بود. اما ثغرب این روزها یکی از نمادهایی است که تقاضای زیرپوستی خوبی دارد و در قیمت های نزدیک به ارزش اسمی ، حجم خوبی می زند. این شرکت از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه 30 میلیارد تومان از فروش 105 میلیارد تومانی پیش بینی شده را محقق نموده و با توجه به پروژه های تکمیل شده ، می تواند گزارش 9 ماهه بهتری داشته باشد. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، انتظار می رود این سهم پس از کف سازی در سطوح فعلی ، به مرور در مسیر قیمت های 130 تومانی قرار بگیرد.

در این گروه ثتران را هم خوب می خرند. تجربه روند معاملاتی این سهم در بازه زمانی یکسال اخیر نشان می دهد که هر بار ثتران به این قیمت ها رسیده ، با افزایش تقاضا و تغییر روند مواجه شده است. اگرچه عملکرد شرکت طی 2 سال اخیر جالب نبود اما قرار گرفتن در قیمت های فعلی و شایعاتی درخصوص فروش برخی از پروژه ها موجب می شود تا بازار قیمت های 115 – 120 تومانی ثتران را خوب بخرد. اما وساخت هم از نمادهای مورد توجه بود که با رشد قیمت ناشی از توقف نماد کرمان برای تعدیل عایدی ، به کار خود خاتمه داد هر چند که نبود نقدینگی کافی و قرار گرفتن بر روی سطح مقاومتی موجب شد تا سهم به نقطه ابتدایی بازگردد و رشد چندان قدرتمندی را شاهد نباشیم. وساختی که به دلیل شرایط نابسامان اقتصاد نوین ، وضعیت خوبی ندارد اما این روزها به دلیل برخی از تغییر و تحولات و شایعات در نماد کرمان مورد توجه قرار گرفته است. در این گروه 4 نماد ثفارس ، ثالوند ، ثباغ و ثاژن را هم باید زیر نظر داشت. به نظر این نمادها نیز طی بازه زمانی 2 – 3 ماهه می توانند بازدهی مناسبی داشته باشند. البته ثاژن امروز از ابتدای ساعت معاملات به دلایل نامعلوم صف خرید شد و در مسیر قیمت های 380 تومانی قرار گرفت.

6) در گروه خودرویی ، روند معاملات اگرچه مثبت بود اما به قدری سرد و کسل کننده بود که بعید به نظر می رسد موتور نیمه جان نمادهای این گروه روشن بماند و به نظر برای فردا باری دیگر شاهد عقب نشینی بازار باشیم. البته قیمت ها در نقاط خوبی قرار دارد اما حتی رسیدن خبر آگهی فروش بلوک خگستر هم نتوانست انگیزه ای برای حرکت جدی خودرویی ها باشد. شاخص این گروه اندکی به محدوده حمایتی خود نفوذ کرده و اگر نقدینگی جدیدی به بازار تزریق نگردد ، دور از ذهن نیست که اصلاح شاخص این گروه تا سطوح 17.740 واحدی نیز ادامه پیدا کند و جالب اینجاست که باز هم بازار باید تاوان توقف نماد سایپا را بدهد !

در این گروه ایران خودرو در معاملات امروز نیز با افزایش نسبی تقاضا و رشد قیمت ناشی از رسیدن آگهی فروش بلوک خگستر روبرو شد. این شرکت قصد دارد برای سومین بار بلوک 16 درصدی شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو را به قیمت پایه هرسهم 6.670 ریال جمعا بمبلغ 160 میلیارد تومان از طریق مزایده عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار واگذار نماید. در آگهی های قبلی قیمت فروش هر سهم 7.000 ریال عنوان شده بود و گویا بانک پارسیان برای خرید این بلوک مخالفت کرده بود اما طبق شنیده های ما گویا این بار ایران خودرو و پارسیان بر سر این معامله به توافق رسیده اند. معاون اقتصادی ایران خودرو گفت : با توجه به پیش بینی مبلغ 60 میلیارد تومانی سود فروش سرمایه گذاری ها ، در صورت قطعیت معامله مابه التفاوت شناسایی خواهد شد.

در خگستر تقاضای بهتری را شاهد بودیم بطوریکه سهم به قیمت های درصد مثبت و صف خرید نشست اما صف تقاضا به قدری ضعیف بود که توسط طرف فروشنده عرضه شد. عدم اطمینان به حضور سمت خریدار برای این بلوک موجب شده تا بازار چندان اهمیتی به این معامله ندهد. به نظر می رسد شکاف بین قیمت تابلو با نرخ بلوک 16 درصدی بالا باشد و اگر این معامله قطعی شود ، می توان به بازگشت سهم به کانال 400 تومانی امیدوار بود. با توجه به اینکه خگستر دیگر زیان در صورت های تلفیقی خود ندارد ، به نظر این بار شاهد انجام شدن این معامله باشیم.

اما از مهمترین اتفاقات این گروه می توان به توقف نماد شرکت ایران خودرو دیزل اشاره داشت. این شرکت در حالی برای سال 95 به ازای هر سهم (773) ریال زیان پیش بینی کرده بود که در پایان دوره (940) ریال زیان محقق کرد که این رقم 21 درصد فراتر از زیان پیش بینی شده می باشد. کاهش 5 درصدی مبلغ فروش در ازای رشد 2 درصدی بهای تمام شده و افزایش 7 درصدی هزینه مالی از مهمترین دلایل رشد زیان ایران خودرو دیزل در سال 95 می باشد. با این حال نکته مثبت اینجاست که فروش شرکت نسبت به سال 94 رشد 47 درصدی را نشان می دهد و اگر فکری به حال تسهیلات شرکت شود ، خاور نیز می تواند از ورطه زیاندهی رها شود. به نظر خاور با توجه به طرح نوسازی ناوگان فرسوده ، می تواند در سال 96 عملکرد بهتری داشته باشد.

در این گروه زامیاد و خپارس در قیمت های مناسبی قرار گرفته اند و با توجه به شرایط تکنیکی مناسب می توانند گزینه مناسبی برای نوسان گیری باشند. در خبهمن نیز احتمالا در پایان تیر ماه برگزاری مجمع سالانه و مجمع فوق العاده افزایش سرمایه 97 درصدی از محل سود انباشته را داشته باشیم. به نظر اگر قصد حرکت روی خودرویی ها را دارید ، این 3 نماد را بیش از سایرین زیر نظر داشته باشید. البته خبهمن به دید بلند مدت نیز می تواند بازدهی بهتری داشته باشد.

7) در گروه سنگ آهنی امروز نیز اندکی بر میزان تقاضا افزوده شد ، هر چند که در مجموع کسی محل کگل ، کچاد و ومعادن نمی گذارد و نمادهای این گروه کماکان به روند فرسایشی خود ادامه می دهند. در بازارهای جهانی ، قیمت سنگ آهن بعد از رشد 2.5 درصد در هفته قبل ، این هفته نیز 1.8 درصد بالا رفت تا فاصله خود را از کف قیمت امسال یعنی محدوده 53 دلار و 36 سنتی افزایش دهد. موجودی سنگ آهن 44 بندر وارداتی چین 1.64 میلیون تن دیگر بالا رفته و به 142.25 تن رسید که یک رکورد تاریخی دیگر بوده و نشان از تداوم فشار عرضه بر بازار است. اما موجودی بیلت در انبارهای چین بر خلاف سنگ آهن شاهد تداوم روندی نزولی  می باشد. ( کاهش هفتگی 23.6 درصد ) بعلاوه از موجودی ورق گرم در انبارها 4 درصد و ورق سرد 1 درصد کاسته شده که محرک قیمت فولاد خواهد بود و می تواند انرژی مثبت به قیمت سنگ آهن تزریق کند.

در داخل نیز، تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن کشور در ماه های فروردین و اردیبهشت، 6 میلیون و 53 هزار و 900 تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 4 میلیون و 225 هزار و 579 تن بود. از این میزان، شرکت های «گل گهر» 2 میلیون و 140 هزار و 711 تن ، «چادرملو» یک میلیون و 650 هزار و 808 تن ، «سنگ آهن مرکزی» 718 هزار و 802 تن ، «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» 538 هزار و 633 تن ، «گهر زمین» 671 هزار و 367 تن و «اپال پارسیان سنگان» 333 هزار و 579 تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند.

در مجمع کنور هم که روز 31 خرداد برگزار شد، مدیرعامل درخصوص برنامه شرکت در رابطه با فروش سنگ آهن خام نیز با توجه به افزاش تولید کنسانتره و همچنین تقاضای فروش محصول کنستانتره، مطرح نمود که در سال مالی پیش رو فروش سنگ آهن خام را به صفر خواهد رساند و کلیه سنگ آهن را جهت تولید کنستانتره مصرف خواهد نمود. از دیگر اقدامات شرکت در خصوص کاهش هزینه‌ های تولیدی نیز می توان به لغو قرار داد با پیمانکاران اشاره نمود که منجر به صرفه 9 درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت می باشد. از دیگر اقدامات شرکت در سال مالی آتی به برنامه ریزی برای افزایش تولید 920 هزار تنی تولید گندله در شهرک کردستان اشاره نمود که شرکت به دنبال رایزنی های جهت تامین مالی از طریق وامی بالغ بر 100 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی می باشد.

اما فولادی ها در غیاب فولاد مبارکه ، معاملات متعادل و بی رمقی را دنبال می کنند. در این گروه ارفع و فولای به قیمت های مثبت 5 درصد هم رسیدند اما نتوانستند صف خرید بمانند. فولای با توجه به اصلاحی که اخیرا انجام داده، در قیمت های 230 تا 240 تومانی با پذیرش ریسک برای خرید و نوسان بد نیست اما سهم به دلیل نداشتن مدیریت ، ریسک خاص خود را دارد. در فولاد ارفع نیز قرار است شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر روز شنبه دهم تیرماه تعداد 19 میلیون سهم را به قیمت پایه هر سهم 2.850 ریال عرضه نماید. این عرضه می تواند خبر مثبتی برای ارفع تلقی شود و سهم را به قیمت های 270 تومانی برساند. ذوب هم از ابتدای سال اصلاح خوبی انجام داده و افت تا سطوح کمتر از 70 تومان بعید به نظر می رسد. بلوک 5 میلیارد و 500 میلیونی این سهم نیز قرار است روز شنبه به قیمت پایه 850 ریال از طرف صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد عرضه شود. صرف نظر از این که معامله انجام شود یا خیر، ذوب پتانسیل رسیدن به قیمت های 75 تومانی را داراست.

در خبرهای مرتبط با این سهم نیز، امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور حل مشکلات این شرکت به گفتگو پرداختند. در خبرهای دیگر، منابعی در ایران و اتریش گفتند، شرکت هایی از این دو کشور برای احداث یک کارخانه تولید تختال فولادی در جنوب ایران همکاری خواهند کرد. پیش از این گزارش هایی غیر دقیق در ایران منتشر شده بود که نشان می داد هفته گذشته شرکت فولادسازی ووستالپین اتریش و وزارت دارایی این کشور مستقیما در قرارداد مربوط به این پروژه مشارکت دارند.

هفته گذشته هر دو طرف حضور در این پروژه را تکذیب کردند. به گفته یک منبع اتریشی، هرچند این پروژه تولید تختال فولاد به موافقت سازمان هایی در ایران و اتریش رسیده ، اما نیاز به نهایی شدن تامین مالی طرح موجب شده تا این موافقتنامه به صورت رسمی اعلام نشود. به گفته یک منبع ایرانی، این کارخانه که قرار است در منطقه گل گهر در جنوب ایران احداث شود، با ظرفیت تولید 2.800 میلیون تن تختال فولادی در سال فعالیت خواهد کرد. اگر طرح های ایران برای ساخت یک کارخانه تولید تختال فولادی در این کشور به ثمر بنشیند، قیمت این کالا در بازارهای جهانی احتمالا شاهد کاهش بیشتری خواهد بود.

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه مواد غذایی و آشامیدنی اکثر نمادها با رشد قیمت و معاملاتی مثبت به کار خود خاتمه دادند. در این گروه توقف نماد غشهداب برای تعدیل عایدی را شاهد بودیم. این شرکت در حالی سود هر سهم خود در ابتدای دوره را در سطوح 257 ریالی پیش بینی کرده بود که در گزارش جدیدی که منتشر نموده ، این رقم را با تعدیل مثبت 28 درصدی تا سطوح 329 ریالی افزایش داده است. پیش بینی افزایش 92 درصدی مبلغ فروش در ازای رشد 130 درصدی بهای تمام شده موجب افزایش 19 درصدی سود عملیاتی گردیده است. ضمن اینکه در گزارش جدیدی منتشر شده ، 22 میلیارد ریالدرآمد حاصل از سرمایه گذاری ها پیش بینی شده که در گزارش قبلی رقمی از این بابت در نظر گرفته نشده است. البته در سرفصل درآمد سرمایه گذاری ها اشاره ای به محل شناسایی این سود نگردیده است ! درخصوص رشد مبلغ فروش باید گفت ، در گزارش قبلی مبلغ فروش گروه سس 265 میلیارد ریال ( 4.487 تن در 59.086.249 ریال ) پیش بینی شده بود اما در گزارش جدید مبلغ فروش 657 میلیارد ریال ( 12.211 تن در 53.803.947 ریال ) در نظر گرفته شده است. همچنین در گزارش ابتدای دوره مبلغ فروش گروه رب 128 میلیارد ریال ( 3.805 تن در 33.598.949 ریال ) پیش بینی شده بود اما در گزارش جدید مبلغ فروش 440 میلیارد ریال ( 14.202 تن در 30.981.551 ریال ) در نظر گرفته شده است. این بررسی نشان می دهد که غشهداب نرخ های فروش را کاهش داده و دلیل رشد درآمد ، پیش بینی افزایش مقدار فروش است و باید دید چه بازار جدیدی برای فروش پیدا کرده که حجم فروش را این چنین افزایش داده است. لازم به ذکر است که غشهداب در 2 ماه ابتدای سال 126 میلیارد ریال معادل 10 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده را محقق کرده است. گفتنی است ، متوسط نرخ فروش سس و رب در 2 ماه ابتدای سال به ازای هر تن به ترتیب 51.484.203 و 31.306.647 ریال بوده است. این بررسی نشان می دهد که نرخ فروش سس در مقطع فعلی از نرخ فروش پیش بینی شده حدود 4.5 درصد کمتر است اما نرخ فروش رب اندکی بالاتر از نرخ فروش پیش بینی شده است. در مجموع باید گفت که به نظر بودجه غشهداب کمی دست بالا در نظر گرفته است با این حال باید دید عملکرده خرداد ماه چگونه بوده است. به نظر می رسد با این گزارش شاهد یک حرکت رو به جلوی موقت در غشهداب باشیم.

ب) در گروه دارویی ، برکت بعد از روزهای تلخی که از زمان عرضه اولیه تجربه کرده بود ، حالا با گزارش 12 ماهه همراه با تعدیل مثبت ، می تواند آرام آرام به قیمت های 200 تومانی بازگردد. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال 95 را در سطوح 290 ریالی پیش بینی کرده بود که در پایان دوره 308 ریال معادل 106 درصد از سود خود را پوشش داد. افزایش 10 درصدیسود حاصل از سرمایه گذاری ها و کاهش 2 میلیارد تومانی هزینه های مالی از مهمترین دلایل تعدیل مثبت در برکت شده است. در این گروه دتولید می تواند بازدهی خوبی طی یک بازه زمانی یکساله داشته باشد و کماکان توصیه می شود علاقه مندان به به صنعت دارو ، این سهم را زیر نظر داشته باشند.

ج) در گروه دارویی ، دالبر با انتشار عملکرد خرداد ماه خود نشان داد که فروش شرکت مطابق با بودجه پیش رفته است. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 3.334 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 191 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 320 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 350 میلیارد ریال و جمع فروش کوارتر اول 862 میلیارد ریال معادل 26 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است و این در حالیست که البرز دارو اخیرا اعلام کرد در مناقصه عراق برنده 8 قلم محصول حدودا معادل 2.700.000 دلار گردیده و در نتیجه مبلغ فروش و سود شرکت نیز تعدیل خواهد شد. دالبر اگرچه P/e بالایی دارد و خرید در این قیمت ها جذابیت ندارد اما طرح های توسعه و برنده شدن در مناقصه قیمت های فعلی را توجیه کرده و کماکان سهامداران می توانند در بلند مدت از تحولات مثبت این شرکت بهره مند شوند.

د) در گروه رایانه و آی – تی معاملات متعادلی را شاهد بودیم. در این گروه مداران با رشد قیمت بیش از 5 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت و 3 نماد رانفور ، رکیش و مفاخر با معاملاتی اندک همراه با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند اما از مهمترین اتفاقات می توان به توقف نماد مرقام برای تعدیل منفی اشاه داشت. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 96 را در سطوح 281 ریالی پیش بینی کرده بود که در گزارش جدید منتشر شده این رقم را با تعدیل منفی 18 درصدی به 231 ریال کاهش داده و در دوره 6 ماهه نیز (26) ریال زیان شناسایی نموده است. دلایل تغییرات : کاهش در پیش بینی فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته دستگاه های خودپرداز و سایر تجهیزات و افزایش در پیش بینی درآمد و بهای تمام شده خدمات پشتیبانی بوده است. این شرکت طی 8 ماه نخست سال مالی موفق شده 574 میلیارد ریال درآمد محقق کند که 450 میلیارد ریال آن مربوط به 6 ماه اول سال مالی است. این یعنی مرقام حتی ممکن است یک تعدیل منفی دیگر نیز داشته باشد.

ه) اما از اتفاقات مهم در بازار امروز می توان به رشد قیمت سمگا ناشی از شفاف سازی منتشر شده اشاره داشت. این شرکت اعلام نموده که در قرارداد مرمت ، احیاء و بهره برداری از گراند هتل قزوین با صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و همچنین مزایده کاروانسرای وکیل کرمان نیز برنده شده اما این قراردادها تاثیری بر سود سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 96 نداشته و مستندات و آثار آن پس از انعقاد قرارداد از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی خواهد شد. این سهم برای خاتمه دادن به روندلی خود ، نیاز به شکست مقاومت مهم 240 تومانی دارد.

و) در گروه بانکی شاهد فشار سنگین عرضه در نماد بانک ملت هستیم. همانطور که قبلا هم گفته شد ، با شکستن سطح روانی و حمایتی 100 تومانی ، فشار عرضه ها شدن گرفته و این اصلاح می تواند تا قیمت های 85 تومانی نیز ادامه داشته باشد. اعلام تعدیل منفی در گزارش 12 ماهه حسابرسی نشده و نگرانی بازار از بابت تبدیل این سود به زیان در گزارش حسابرسی شده و همچنین ترس و واهمه نسبت به توقف احتمالی طولانی مدت موجب شده تا سهامداران به هر قیمتی حاضر به فروش و خروج از این سهم باشند.

ز) اما در زمان انتشار این گزارش خبر رسید افراد مشترک لیست های داده شده به رئیس جمهور/ بیش از 50 درصد کابینه تغییر می کند. زنگنه ، قاضی زاده ، طیب نیا و حجتی اعلام کرده اند در کابینه نمی مانند ! / تلاش برای نگه داشتن این وزرا

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.740 – 3.755 تومان

ب) یورو : 4.265 – 4.280 تومان

ج) درهم امارات : 1.020 – 1.027 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.206.000 – 1.216.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • المیرا ناجی امیرنژاد
    المیرا ناجی امیرنژاد

    کگاز مغفول بازار و سایت شما ، شرکتی با طرح های توسعه بسیار خوب که در دو سال آینده به شدت متحول می شود و هم اکنون در ارزش بازار ناچیز 100 میلیارد در حال معامله است

    6 سال پیش
  • المیرا ناجی امیرنژاد
    المیرا ناجی امیرنژاد

    کگاز حداقل 800

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24