Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با عنایت به اتفاقات افتاده باید گفت که مدت زیادی است که بانک مرکزی صحبت از کاهش سود بانکی می کند لیکن در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد و کاهشی را شاهد نیستیم چرا که...

هفته پایانی بهار این گونه گذشت

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • تحلیل بنیادی
  • صنعت سیمان (بخش چهارم)
  • بررسی تکنیکال
    • خصدرا
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • صنعت سیمان (بخش چهارم)

در سال ۱۳۰۷ مطالعات لازم برای ایجاد اولین کارخانه سیمان آغاز گردید و در سال ۱۳۱۲ اولین کوره سیمان ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز در «شرکت سیمان ری» به بهره‌برداری رسید. رشد بالای مصرف سیمان و سودآوری بالای تولید آن توجه زیادی را برای ساخت واحدهای دیگر تولید سیمان جلب نمود، به‌گونه‌ای که احداث کارخانه‌های سیمان بخشی از سرفصل‌های برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه قبل از انقلاب بود. این مسیر با همت بخش خصوصی پس از انقلاب ادامه یافت و امروز ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیمان در دنیا به حساب می آید که مازاد تولید این مصحول در داخل، صادرات سیمان را به اولویت شماره یک این صنعت تبدیل کرده است. با آگاهی به شرایط و نرخ گذاری صنفی برای این صنعت به بررسی سهام فعال در هفته های متوالی می پردازیم.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) خصدرا

صدرا طی سال 95 توانست سقف های تاریخی برای خود بسازد و تا حوالی 1400 تومان رشد قیمتی را تجربه نماید. این سهم در حالی در چند ماه اخیر در روند اصلاحی قرار گرفته است که به نظر می رسد هنوز آخرین موج اصلاحی خود را به پایان نرسانده است.

برای سهامداران و خریداران این سهم توجه به حمایت 865 تا 870 تومان از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت شکسته شدن این سطح احتمال افت تا محدوده 720 الی 740 تومان دور از ذهن نیست. باید توجه داشت که علیرغم اخبار مثبت و منفی که پیرامون این سهم شنیده می شود، رعایت احتیاط می تواند حیاتی تلقی شود. اگرچه محدوده 720 الی 740 تومان می تواند نقطه حمایت جذابی باشد اما در صورت محقق شدن این سناریو تحلیل سهم در آینده بروز خواهد شد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در ابتدای هفته اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در جمع خانواده های شهدای مدافع حرم گفتند: "دولتمردان آمریکایی از ابتدای پیروزی انقلاب همواره به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی بوده اند اما نخواهند توانست به ملت ایران سیلی بزنند بلکه این ملت است که به آنها سیلی خواهد زد." زمان کوتاهی از این سخنان نگذشته بود که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در عملیاتی ویژه از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضا در استان های کرمانشاه و کردستان به سوریه، 6 عدد موشک میان برد زمین به زمین پرتاپ و پایگاه های نظامی و آموزشی داعش را در هم کوبید. این موضوع علاوه بر نشان دادن اقتدار کشور در تمامی خبرگزاری های دنیا خبر ساز شد. در همین باره رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد: ظاهرا حاکمان جدید در آمریکا تجربه بسیار کمی در این زمینه دارند؛ آنها هم باید توجه داشته باشند که مردم ایران در برابر هرگونه تهدید و فشار پاسخ متناسب خواهند داد؛ ملت ایران نه ساکت می ماند و نه تهدید و فشار را تحمل می کند و پاسخ متناسب می دهد، کما اینکه در مواقع دیگر هم این پاسخ را داده است. دکتر روحانی اظهار داشت: اقدامی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آماده کردن موشک و پرتاب ‏آن به نقاطی که سران داعش در دیرالزور بودند، انجام داد تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست، بلکه ‏اینگونه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می شود و این در حالی است که شورای عالی ‏امنیت ملی بعد از حادثه تروریستی تهران در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به ‏تروریست ها اختیاراتی را به نیروهای مسلح داد که بیش از این اقدام اخیر بود.‏

رییس جمهور با تأکید بر اینکه این اقدام کاملاً درست، بجا و ضروری بود، گفت: سیاست جمهوری ‏اسلامی ایران نسبت به منطقه و مسایل جهانی تغییر نکرده است، اما اگر از یک مرکز، گروهکی ‏افرادی را اعزام کند و با پررویی می خواهد در برابر برخی از معاندین ما در منطقه و خصم ما در ‏سطح جهانی خودی از خود نشان دهد و به عظمت جمهوری اسلامی ایران صدمه وارد کند، مسلماً پاسخ ‏قاطع دریافت خواهد کرد.‏

در ابتدای این هفته، طرح تحریم‌ها جدید علیه ایران و روسیه که به تصویب سنای آمریکا رسید در اواخر هفته خبر مشکل آیین‌نامه‌ای آن مطرح شد. و فعلا ملغی شده است.

نشست گروه ویژه اقدام مالی در حالی در اسپانیا آغاز به کار کرده است که انتظار می رود این گروه بین‌المللی مانند سال گذشته درباره محدودیت‌های معاملاتی با ایران تصمیم‌گیری کند. این نشست از 28 خرداد ماه در والنسیا آغاز و حدود 6 روز طول خواهد کشید. به گفته حسین یعقوبی مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی ‌اگر گزارش این نهاد بین‌المللی از اقدامات ایران مثبت باشد، بسیاری از مشکلات ایران در امور مالی بین‌المللی و محدودیت های بانکی رفع می‌شود. برخی کارشکنی های بانک های بزرگ خارجی و بین‌المللی و عدم تمایل آن‌ها برای همکاری باایران ناشی ازجایگاه ایران در فهرست کشورهای پرخطر گروه ویژه اقدام مالی است که این امیدواری وجود دارد یا خروج نام ایران از فهرست سیاه این گروه حل شود اما با توجه به عضویت آمریکا در این گروه و حضور عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در آن کار ایران برای بیرون آمدن از این فهرست سخت است.

در نخستین ساعات روز چهارشنبه، کمیته جانشینی عربستان نشستی را در کاخ صفا در مکه برگزار کرد و ۳۱ نفر از ۴۳ عضو این کمیته رای به ولیعهدی محمد بن‌سلمان دادند؛ پسری که اکنون در ۳۱ سالگی خود را برای جانشینی پدر ۸۱ ساله و به پادشاهی رسیدن در عربستان آماده می‌کند. با این تصمیم محمد بن‌سلمان ۳۱ساله به سمت ولایتعهدی انتخاب و در نتیجه آن محمد بن‌نایف، ولیعهد سابق از مقام ولایتعهدی و وزارت کشور عربستان برکنار شد؛ اقدامی که بر خلاف وصیت عبدالعزیز بن‌عبدالرحمن بن‌فیصل، موسس سلسله آل‌سعود، محسوب می‌شود که وصیت کرده بود فرزندانش پس از فوت او به صورت زنجیره‌ای و بر اساس سن و سال به مقام پادشاهی برسند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

این روزها در اقتصاد کشور شاهد هجوم سپرده گذاران به سوی موسسات غیر مجاز برای دریافت سپرده خود هستیم و حتی اعلام بانک مرکزی هم در حمایت از برخی این موسسات تاثیری زیادی در این روند نداشته است. این موضوع اساسا موجب شده تا بانک مرکزی اعلام کند در جهت ساماندهی آنها قصد ادغام برخی از موسسات و بانکها را با همدیگر دارد تا از این طریق علاوه بر ساماندهی نظام پولی کشور با تجمیع منابع در یک موسسه نظارت کاملتری بر آنها داشته باشد و در زمینه کاهش سود بانکی هم با موفقیت بیشتری عمل کند.

با عنایت به اتفاقات افتاده باید گفت که مدت زیادی است که بانک مرکزی صحبت از کاهش سود بانکی می کند لیکن در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد و کاهشی را شاهد نیستیم چرا که بانک مرکزی با وجود موسسات غیر مجاز نمی تواند عملا در زمینه کاهش سود موفق عمل کند زیرا با اجرای آن تنها منابع از سوی موسسات و بانکهای مجاز به سمت بانکها و موسسات غیر مجاز با سود بالا می رود. در نتیجه این موسسات که سود سپرده ها را از اصل پول پرداخت می کنند در آینده مشکلات فراوانی را برای اقتصاد بوجود خواهند آورد و از آنطرف هم منابع در جهت سرمایه در گردش جهت تولید کاهش می یابد و پول به سمت بازار دلالی و افزایش تورم می رود. لذا دولت قصد دارد به هر نحوی این موسسات را در زیر نظارت خود بیاورد تا در صورت تخطی کردن سریع با آنها برخورد کند و مانعی در مقابل خود نداشته باشد.

در دوماه ابتدای سال 96 تسهیلات اعطایی از سوی بانکها با رشد 16.4 درصدی به 57 هزار میلیارد تومان رسید. از این میزان تسهیلات سهم سرمایه در گردش، حدود 39 هزار میلیارد تومان بوده است . این رقم در قیاس با سال گذشته نیز رشد 1/ 19 درصدی کرده است. رشد سرمایه در گردش نشان از حمایت قوی تر نظام بانکی در رفع کمبود نقدینگی بخش های مختلف اقتصادی است.

در اواسط هفته مدیرکل دفتر برنامه ‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه دریافت مالیات از خانه های خالی گفت: تا دو هفته آینده نسخه اولیه سامانه املاک و مستغلات کشور به صورت آنلاین در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد. همچنین معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن هم گفت: وام 50میلیونی برای ساخت مسکن حمایتی، وام 7میلیونی برای خرید مسکن‌های مهر بدون متقاضی و وام 100 میلیون تومانی برای ساخت مسکن اجاره‌ای در راستای برنامه دولت برای خانه دارشدن دهک‌های پایین پرداخت می‌شود. در اواخر هفته مدیر طرح و برنامه بانک مسکن از امکان دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن با استفاده از اوراق تسه قبل از مهر ۹۴ خبر داد.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ نمادهای گروه خودروسازی که در آخرین روزهای هفته گذشته با خبرهایی مثبت دو روز پایانی خود را با افزایش تقاضا به اتمام رسانده بودند از ابتدای روزهای آعازین این هفته با افزایش عرضه ها به علت احتمال اعمال برخی تحریمها از سوی آمریکا که ناقض برجام هست، با معاملاتی سرد و کسل کننده روبرو شدند. لیکن این اتفاقات در حالی افتاد که خبری از بازگشایی نماد خساپا همچنان نمی باشد.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها به خصوص در مس و روی این هفته با توجه به نشانه های از افزایش تقاضا و همچنین کاهش انبارهای LME با رشد روبرو شدند و این موضوع برای فلز روی شیب تندتری داشت و باعث شد تا قیمت به نقطه سقف دو ماه گذشته برسد. همچنین بالاخره قیمت سنگ آهن هم از حالت نزولی خود خارج شد و این موضوع باعث رشد 17 درصدی قیمت عیار متوسط سنگ آهن کشورمان در طی یک هفته شد. در مسیر رشد قیمت سنگ آهن رشد قیمت ورق گرم و میلگرد در بازار بورس شانگهای چین بسیار موثر بود.

با توجه به افزایش قیمت مناسب روی و قلع این هفته بار دیگر تولیدکنندگان این محصولات در بازار سرمایه کشور به خصوص فسرب(روز دوشنبه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان اعلام کرد: شرکت ملی سرب و روی ایران در این استان، با تمهیدات زیست محیطی، فعالیت خود را از سر گرفته است.)، زنگان و فاسمین رشد قیمت مناسبی را تجربه کردند. در این گروه همچنان نمادهای فولاد و فملی متوقف می باشند.

در محصولات شیمیایی؛ تحولات جهانی و کاهش قیمت نفت تاثیر بسزایی در روند نزولی نرخ محصولات پتروشیمی در هفته های گذشته داشته است و باعث شده تا قیمت در اکثر محصولات به کمترین میزان خود در شش ماهه گذشته برسد. این موضوع موجب شده است تا نمادهای گروه پتروشیمی که در شش ماهه دوم سال 95 با رشد بعضا 100 درصدی مواجه شدند اینروزها حال و روز خوبی نداشته باشند و از طرفی ثبات نرخ ارز هم به کار آنها نیاید.

از مهمترین اخبار این گروه درخواست افزایش سرمایه 87 درصدی از سوی تاپیکو می باشد که در جهت اصلاح ساختار مالی شرکت می باشد. همچنین مهم‌ترین طرح تولید اوره و آمونیاک آماده بهره‌برداری صنعت پتروشیمی ایران طرح توسعه فاز سوم پتروشیمی پردیس بوده که با پیشرفت اجرایی بیش از ۹۷ درصد، پیش‌بینی می‌شود تا پایان نیمه اول امسال آماده بهره برداری شود.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ افزایش حجم تولید بنزین در کشور آمریکا علیرغم کاهش ذخیره نفت باعث شده است با وجود تمام تعهداتی که کشورهای اوپک و نوپک داشته اند شاهد افت بی سابقه قیمت نفت در نیمه اول سال میلادی از سال 1997 تا کنون باشیم. این موضوع البته با توجه به بودجه شرکتهای پالایشگاهی در محدوده 40 تا 45 دلار تاکنون آسیبی به این نمادها نزده است و قیمت آنها را در محدوده حمایتی شان نگه داشته است.

از مهمترین اخبار این گروه اجرای پروژه تولید گازوئیل فاقد گوگرد با استاندارد یورو ٤ به ارزش ١٠٠ میلیون یورو، طی ماه های آینده و در پالایشگاه تبریز به بهره برداری می رسد. همچنین وزیر نفت با اشاره به مذاکرات ایران و شرکت فرانسوی توتال برای توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، گفت: ایران و توتال در حال جمع بندی و بحث برای امضای قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی هستند که تقریبا در مراحل نهایی و پایانی برای امضای قرارداد قرار دارد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24