Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با توجه به تغییراتی که اخیرا در شرایط بازارهای مختلف ایجاد شده لازم است سرمایه گذاران بدانند دوره اصلاح قیمت ها به پایان رسیده و می توان انتظار داشت ..

زمان برای پذیرش ریسک بالاتر مناسب است، تعلل نکنید

هفته گذشته همانطور که انتظار می رفت قیمت نفت کاهش یافت و قیمت سنگ آهن رشد کرد البته نوسان در قیمت ها زیاد نبود. از سوی دیگر، شاخص های مالی عملا تغییرات بزرگی را تجربه نکردند و قیمت طلا اندکی افزایش یافت. در این میان، تداوم رشد قیمت فلزات پایه سبب افزایش امید در سرمایه گذاران شده است. این هفته، نیمه نخست سال جاری میلادی به پایان می رسد و کارشناسان معتقدند شش ماهی که گذشت، دوران هیجان ها و اصلاح رفتار سرمایه گذاران بوده و از این پس می توان انتظار داشت وضعیت بازارها منطقی تر باشد و رونقی که نهادهای بین المللی پیش بینی کرده اند نمایان شود. هیجان هایی که سبب رشد شدید قیمت فلزات پایه در سه ماهه نخست سال شد در هفته های اخیر از میان رفته و پس از کاهش قیمت ها، اکنون بازار بطور منطقی در مسیر صعود قرار گرفته است. از سوی دیگر سرمایه گذاران در بازارهای مالی بیش از گذشته بر شاخص های بنیادی اقتصاد تاکید دارند و انتظار می رود با رفع شدن ابهام ها نوسان در شاخص های مالی قابل پیش بینی تر شود. البته هیجکس انتظار ندارد رفتار بازارها بطور کامل بی نقص باشد. آنچه تحلیلگران می گویند این است که از این پس سرمایه گذاران باید یا نگاهی مثبت به افق بازار رفتار کنند و از هیجان دور باشند.

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا رشد کرد و به ترتیب به 45.7 دلار و 43.2 دلار در هر بشکه رسید. البته بازار نفت در وضعیت خوبی بسر نمی برد و تحلیلگران اتفاق نظر دارند که احتمال رشد قیمت ها بسیار اندک است. عواملی که بر قیمت ها تاثیر می گذارند تغییری نکرده اند: افزایش تولید نفت در آمریکا در سال جاری میلادی و سال آینده و رشد آهسته تقاضا دو عامل مهم فشار بر قیمت ها هستند. در باره میزان افزایش تولید نفت شیل در آمریکا حدس های مختلفی مطرح شده اما کارشناسان اطمینان دارند که تولید نفت در این کشور افزایش خواهد یافت و این افزایش تاثیر برنامه کاهش عرضه را خنثی خواهد کرد. در برنامه کاهش عرضه نفت، میزان تولید از سوی اعضاء اوپک و 11 کشور تولیدکننده غیرعضو این سازمان، 1.8 میلیون بشکه کمتر از قبل است. این برنامه تا مارس سال آینده میلادی اجرا می شود اما با توجه به افزایش تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر کشورها، انتظار نمی رود تعادل بین عرضه و تقاضا امسال ایجاد شود. هفته پیش اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد دو هفته قبل، ذحیره نفت این کشور کاهش یافته است. اما این خبر رشد قیمت ها را در پی نداشت زیرا میزان ذخیره در سطوح بسیار بالا قرار دارد. از سوی دیگر احتمال استفاده کشورهای توسعه یافته از ذخایر استراتژیک نفت زیاد است. در این حالت تقاضا برای نفت کاهش خواهد یافت. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر یک حدود 2 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

ثبات در بازار، پیش بینی افزایش قیمت ها

روز جمعه قیمت طلا اندکی رشد کرد و به محدوده 1257 دلار در هر اونس رسید. هفته گذشته قیمت فلز زرد عموما تحت فشار حاصل از رشد ارزش دلار و رونق در بازارهای مالی قرار داشت. قیمت نقره و پلاتین روز گذشته افزایش یافت و به ترتیب در سطح 16.76دلار و 931 دلار نوسان کرد اما قیمت پالادیوم با 23 دلار کاهش در محدوده 864 دلار قرار گرفت. در نظرسنجی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم تحلیلگران و هم سرمایه گذاران پیش بینی کردند قیمت طلا رشد خواهد کرد. تحلیلگران معتقدند ریسک های سیاسی و اقتصادی سبب جذابیت طلا خواهد شد البته احتمال افزایش قابل ملاحظه قیمت ها زیاد نیست. این هفته گزارش های متعدد از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. هر خبر مثبت احتمال محدود شدن برنامه های حمایتی بانک مرکزی را بیشتر می کند و از جذابیت طلا می کاهد. روز گذشته برخی خبرهای منفی از اقتصاد آمریکا سبب افزایش قیمت طلا شد. مذاکرات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا آغاز شده و سرمایه گذاران در بازار طلا به دقت روند مذاکرات را دنبال می کنند. هر گونه مانع در برابر مذاکرات سبب رشد قیمت طلا می شود. از سوی دیگر احتمال بروز تنش های تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری این کشور از جمله چین و آلمان بر جذابیت طلا می افزاید. در نهایت باید به ریسک های سیاسی اشاره کرد. تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره عاملی برای افزایش قیمت طلاست. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا 3 دلار در هر اونس افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کردند

آسیا. روز گذشته شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافتند البته سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کردند. در هفته های اخیر گزارش ها از اقتصاد چین مثبت بوده اما هنوز برخی نگرانی ها درباره افق اقتصاد آسیا وجود دارد. از سوی دیگر در هفته پیش رو برخی گزارش ها از اقتصاد چین منتشر می شود و سرمایه گذاران ترجیح داده اند تا مشخص شدن محتوای این گزارش ها منتظر بمانند. البته عملکرد بازارهای مالی در آسیا در مجموع مثبت بوده و سرمایه گذاران نسبت به آینده امیدوار هستند. رشد قیمت نفت و فلزات پایه در افزایش شاخص های مالی تاثیر داشته است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. احتمال بروز تنش در روابط آلمان و آمریکا یک عامل مهم نگرانی است. روز گذشته گزارش هایی که از بخش تولید صنعتی منطقه یورو منتشر شد مثبت بود البته برخی داده های منفی از اقتصاد آلمان منتشر شد. در مجموع وضعیت اقتصاد منطقه یورو و آلمان که بزرگ ترین اقتصاد این منطقه است امیدبخش است. بانک مرکزی اروپا در سه سال اخیر تدابیر حمایتی فراگیر برای کمک به رونق اقتصاد منطقه یورو اتخاذ کرده و قصد دارد به سیاست های حمایتی خود ادامه دهد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا نوسانی محدود داشتند و افزایش قیمت نفت بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزود. هفته قبل برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بود اما این داده ها تغییری در دیدگاه مثبت سرمایه گذاران نسبت به افق اقتصاد این کشور ایجاد نکرد. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی بزرگ باشد. واقعیت این است که ترامپ در مسیر اجرای وعده های انتخاباتی خود پیشرفتی نداشته و رشد شاخص های مالی در بورس این کشور تااندازه ای غیرمنطقی است. از پیش کارشناسان به احتمال کاهش شاخص های مالی اشاره کرده اند. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز تغییر محسوسی نداشت و در پایان معاملات روز جمعه در محدوده 2440 واحد قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در هفته اخیر نشان داده شده است:

تداوم رشد قیمت ها

روز جمعه قیمت فلزات پایه اندکی رشد کرد و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5790 دلار و 2730 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در محدوده 9200 دلار، 1875 دلار و 2200 دلار نوسان کرد. عملکرد بازار فلزات پایه در هفته قبل مثبت بود و این رشد به رغم افزایش ارزش دلار رخ داد. برخی تحلیلگران معتقدند دوره اصلاح قیمت ها به پایان رسیده و اکنون بازار به سمت رونق در حرکت است. عامل نخست رشد قیمت ها انتشار اخبار مثبت از اقتصاد چین است. داده هایی که در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته نشان می دهد اوضاع اقتصادی در بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه رو به بهبود است و دلیلی برای نگرانی درباره آینده وجود ندارد. اقتصاد چین امسال در محدوده مورد نظر دولت یعنی 6.5 درصد رشد خواهد کرد و پروژه های بزرگ زیرساختی که در این کشور اجرا می شود تضمین می کند که مصرف فلزات پایه بالا باقی خواهد ماند. دولت چین همچنین در بلندمدت پروژه های بزرگی را در دستور کار قرار داده و از این جهت قیمت فلزات پایه حمایت خواهد شد. از سوی دیگر احتمال رشد قابل ملاحظه ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر کم است. با آنکه بانک مرکزی آمریکا قصد دارد بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد اما بعید است این اقدام به رشد شدید ارزش دلار منجر شود. نکته مهم دیگر افزایش ارزش یورو و پوند انگلستان است که سبب می شود نسبت این دو ارز به دلار بالا رود. بین ارزش دلار و قیمت فلزات پایه همبستگی معکوس وجود دارد و ضعف دلار به رشد قیمت فلزات پایه منجر می شود. در هفته ای که گذشت، قیمت مس حدود 100 دلار در هر تن افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی رشد شاخص دلار

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت البته میزان کاهش زیاد نبود و بازار ارز هفته گذشته هفته ای آرام را پشت سر گذاشت زیرا خبرهای زیادی از اقتصادهای بزرگ منتشر نشد و سرمایه گذاران منتظر داده های جدید از چین، منطقه یورو و آمریکا بودند که در هفته پیش رو در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. این هفته گزارش های بسیار مهم و متعدد از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در ارزش ارزهای معتبر بزرگ باشد. ابتدای هفته قبل پیش بینی شده بود عملکرد دلار در برابر یورو و پوند انگلستان هفته پیش مثبت خواهد بود و این پیش بینی تحقق یافت. برای هفته پیش رو تحلیلگران پیش بینی کرده اند ارزش دلار در برابر یورو و پوند رشد خواهد کرد. هفته پیش برخی خبرهای منفی از اقتصاد آمریکا سبب شد ارزش دلار در پایان هفته تحت فشار قرار گیرد. این هفته نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقیاس سالانه و فصلی اعلام می شود. همچنین برخی گزارش ها از وضعیت بخش تولید کارخانه ای و بازار کار در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار تاثیر دارد. در هفته ای که گذشت ارزش دلار در برابر یورو اندکی رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24