Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر قیمت سنگ آهن کاهش یافته اما افق بازار فولاد امیدبخش توصیف شده است. برخی سرمایه گذاران که در بازار این دو ماده خام ..

سرنوشت متضاد سرمایه گذاران در بازار فولاد و سنگ آهن

قیمت سنگ آهن سال گذشته میلادی نزدیک به 85 درصد افزایش یافت زیرا تصور می شد در عرضه این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، اختلال پدید می آید و تقاضا برای آن به سرعت افزایش خواهد یافت. روز جمعه قیمت هر تن سنگ آهن در چین به بالای 56 دلار رسید.

سال گذشته چین یک میلیارد تن سنگ آهن وارد کرد. این کشور دو سوم کل سنگ آهن حمل شده از طریق دریا را مصرف می کند. میزان واردات سنگ آهن چین در پنج ماه نخست سال جاری میلادی با 7.9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 444.6 میلیون تن رسیده است. اگر این سرعت تا پایان سال ادامه یابد در سال جاری میلادی واردات سنگ آهن چین نسبت به سال قبل 65 میلیون تن بالاتر خواهد بود.

در ماه جاری میلادی که در پایان آن هستیم نیز واردات سنگ آهن به بنادر چین قابل ملاحظه بوده است. در مجموع تقاضای چین برای سنگ آهن وارداتی بالاست و این بدان معناست که کاهش قابل ملاحظه قیمت ها در سال جاری میلادی حاصل ضعف در تقاضا نیست.

در حال حاضر قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد نسبت به اوج قیمت ها در ماه فوریه یعنی رقم 94.8 دلار، حدود 40 درصد پایین تر است. قیمت ها نسبت به ابتدای سال 28 درصد کمتر است.

قیمت فروش آتی سنگ آهن داخلی چین در بورس دالیان در محدوده 62 دلار در نوسان بوده است که نسبت به اوج قیمت ها در سال جاری میلادی 33 درصد پایین تر است. بدین ترتیب وضعیت قیمت سنگ آهن داخلی چین بهتر از سنگ آهن وارداتی است.

قیمت فروش آتی فولاد در چین اکنون نسبت به ابتدای سال 15 درصد بالاتر است. این بدان معناست که جهت حرکت قیمت سنگ آهن و فولاد در چین امسال متضاد بوده و وضعیت بازار فولاد امیدبخش است.

سال قبل جهت حرکت قیمت ها در هر دو بازار صعودی بود. سال پیش قیمت فولاد 96 درصد و قیمت سنگ آهن حدود 85 درصد افزایش یافت.

بازار فولاد چین در وضعیت مناسب بسر می برد. ماه گذشته میلادی میزان تولید فولاد در این کشور با 1.8 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 72.26 میلیون تن رسید. ماه قبل از آن، میزان تولید به رقم بی سابقه 72.78 میلیون تن رسیده بود. در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، میزان تولید فولاد در چین نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.4 درصد بالاتر و در سطح 346.8 میلیون تن بود.

افزایش تولید فولاد حاصل رشد قیمت ها تحت تاثیر کاهش ظرفیت تولید است. البته باید دانست تقاضا برای فولاد بالا باقی خواهد ماند و تدابیر دولت چین برای محدود کردن فعالیت ها در بخش ساخت و ساز تاثیر بزرگی بر مصرف فولاد ندارد.

دولت چین قصد دارد امسال 50 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد این کشور بکاهد. بخش بزرگی از این کاهش ظرفیت، با تعطیل کردن مراکز کم کیفیت تولید فولاد انجام خواهد شد. تحلیلگران معتقدند با توجه به این که وضعیت بازار فولاد چین در ماه های آینده امیدبخش است کاهش ظرفیت تولید به افزایش قیمت ها منجر می شود.

البته افق بازار سنگ آهن امیدبخش نیست زیرا بر میزان تولید و عرضه این ماده خام افزوده می شود در حالیکه رشد تقاضا بسیار اندک است. تحلیلگران سیتی گروپ معتقدند امسال بازار سنگ آهن با 100 میلیون تن مازاد عرضه مواجه است و متوسط قیمت هر تن سنگ آهن 61 دلار خواهد بود. متوسط قیمت ها در سه ماهه سوم و چهارم امسال به ترتیب 51 دلار و 48 دلار پیش بینی شده است. قبلا این دو رقم به ترتیب 64 دلار و 60 دلار پیش بینی شده بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24