Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

معاملات روزهای اخیر موجب شد تا حجم داد و ستد در بازار فیزیکی بورس انرژی به ٧٢٠ میلیارد تومان بالغ شود که شاید رکوردی به یاد ماندنی در بورس انرژی محسوب شود که خود سیگنالی مهم به تصمیم سازان این حوزه است که باید بورس انرژی را جدی تر از قبل مورد ارزیابی قرار داد. ادامه رشد معاملاتی می تواند با ورود نفت خام به بورس انرژی تکمیل گردد. رخدادی که در آینده بازار محتمل خواهد بود. بهار سال جاری بهترین بهار در تاریخ بورس انرژی بود که می تواند در نهایت به بهترین سال در تاریخ بورس انرژی منجر شود...

آخر بهار به یاد ماندنی بورس انرژی

بورس24 :ثبت بهاری با 720 میلیارد تومان حجم معامله در بازار فیزیکی در کنار ثبات بهای فولاد در بازار آزاد و کاهش قیمت پلیمرها در بازار داخلی در کنار آرامشی محسوس در معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا را می توان مهمترین خبرهای روز چهارشنبه به شمار آورد.

رشد قیمت فولاد هم دیری نپایید و به آرامشی نگران کننده ختم شده تا جایی که گویی خبری از تقاضا نیست انگار همه منتظر هستند تا پس از کاهش قیمت ها خرید خود را انجام دهند. بهای شمش یعنی موتور محرک رشد قیمت ها نیز خاموش شده و تغییر قیمت نمی دهد. در صورتی که بهای شمش به سمت کاهش نرخ متمایل شود ؛ باید منتظر سقوط آزاد بهای فولاد باشیم ولی این انتظار نیز وجود دارد که واحدهای نوردی در برابر کاهش قیمت ها مقاومت کنند. بازار فولاد چهره ای نگران کننده به خود گرفته و ممکن است دشواری های بزرگی را در ادامه به همراه داشته باشد. در کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد عنوان شده: از نیمه های روز جاری علیرغم بازار کم رمق امروز و ثبات نرخ شمش، بنا بر اعلام سامانه سبا حداقل در 7 مرکز خرید قراضه آهن، افزایش قیمت گزارش شده و این در حالی است که تنها در یک مرکز از این حوزه امروز گزارش کاهشی بوده است. باید منتظر واکنش بازار به این پالسهای مثبت باشیم. با توجه به این نکته شاید بتوان به حمایت بازار از نرخ های موجود خوش بین بود ولی واقع بینی ، هم اکنون با اندکی نگرانی همراه شده است.

معاملات روزهای اخیر موجب شد تا حجم داد و ستد در بازار فیزیکی بورس انرژی به 720 میلیارد تومان بالغ شود که شاید رکوردی به یاد ماندنی در بورس انرژی محسوب شود که خود سیگنالی مهم به تصمیم سازان این حوزه است که باید بورس انرژی را جدی تر از قبل مورد ارزیابی قرار داد. ادامه رشد معاملاتی می تواند با ورود نفت خام به بورس انرژی تکمیل گردد. رخدادی که در آینده بازار محتمل خواهد بود. بهار سال جاری بهترین بهار در تاریخ بورس انرژی بود که می تواند در نهایت به بهترین سال در تاریخ بورس انرژی منجر شود.

وضعیت معاملاتی در تالار فیزیکی بورس انرژی – میلیارد تومان

بازه زمانی

ارزش معاملات بورس انرژی

درصد تغییر به نسبت ماه قبل

درصد تغییر به نسبت سال قبل

خرداد 96

276.02

22.72

170.78

اردیبهشت 96

224.91

3.24

103.47

فروردین 96

217.84

-0.25

278.95

اسفند 95

218.40

-30.64

119.18

بهمن 95

314.88

-14.16

186.02

دی 95

366.83

81.68

375.60

آذر 95

201.91

-37.57

15.20

آبان 95

323.41

61.68

202.51

مهر 95

200.03

-12.74

195.58

شهریور 95

229.22

94.39

59.85

مرداد 95

117.92

-15.45

12.14

تیر 95

139.46

36.81

60.54

خرداد 95

101.94

-7.78

68.97

اردیبهشت 95

110.54

92.29

-69.30

فروردین 95

57.49

-42.31

-26.63

فواره فولاد هم به سرآزیری گرایید

پس از رشد ممتد قیمت ها و البته نگرانی از عقب نشینی جدی و محسوس تقاضا شاهد هستیم که بازار بالاخره به واقعیت های معاملاتی واقف شد و این بار در برابر رشد قیمت ها موضعی نگران کننده ابراز کرد هرچند که در برابر افت نرخ نیز مقاومت را سرلوحه کار خود قرار داد. به عبارت ساده تر بازار نه افزایش قیمت چندانی را تجربه کرده و نه کاهش نرخ را.

به نظر می رسد سیگنال های تورمی و حتی رشد انتظاری بهای ارز و یا سیگنال های جهانی هیچ کدام نتوانست با عقب نشینی بهای ارز رقابت کند و باز هم ساز و کار عرضه و تقاضاست که حکمرانی نهایی بازار فولاد را به خود اختصاص می دهد. همین وضعیت نیز موجب شد تا نوسان بهای شمش به صفر برسد یعنی مهمترین سوخت رسان بازار فولاد نیز از گردونه حمایت قیمتی خارج شود. این وضعیت به سرعت می تواند تأثیرات خطرناکی بر جای بگذارد یعنی با آغاز عقب نشینی قیمتی ، شاهد کاهش فراگیر و سریع قیمت ها و رقابت برای فروش خواهیم بود که به کاهش قیمت ها و تلاش برای فروش به هر قیمتی منجر خواهد شد. این شرایط در نهایت منجر خواهد شد تا نیاز به تأمین نقدینگی جدی شده و باز هم به شتاب کاهش قیمت ها بیفزاید. این در حالی است که هنوز نمی توان به صراحت از چنین ادعایی حمایت کرد زیرا مقاومت احتمالی در برابر کاهش قیمت ها در بازار می تواند به ثبات نسبی نرخ ها کمک کند.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد معتقد است: - بازار امروز تقریبا بر خلاف روزهای گذشته، در همان ساعات آغازین بازگشایی از تکاپو افتاد بطوریکه سکوت معنی داری بر آن حاکم شد. سکوتی که حکایت از بازاری بدون مشتری دارد.

امروز از حال و هوای رویه افزایشی چند روز اخیر خبری نبود؛ نرخ شمش فولادی ثابت شنیده شد و در تعداد انگشت شماری از مبادی فروش میلگرد هم شاهد کمی کاهش قیمت بودیم؛ فعالیت های افزایشی پی در پی لایه های مختلف عرضه کنندگان ما، شامل قراضه آهن؛ شمش و میلگرد اگر به مثابه فصل "کاشت" برای محصول نهایی محسوب شوند؛ از امروز گویا همگی منتظر " برداشت" هستند؛ اما بازار در یک بایکوت معنی داری فرو رفته و به دقت رفتار لایه های مختلف زنجیره عرضه را زیر نظر گرفته است؛ گویا چشم انتظار مسجل شدن وضعیتی پایدار و قابل اعتماد در روزهای آتی و به خصوص بعد از عید فطر است. اعتماد تقاضای موثر به بازار با توجه به این سطوح قیمتی، به مراتب کمتر از اردیبهشت ماه شده و بنظر میرسد که اکنون بازار وارد یک فاز مقاومتی - فرسایشی شده باشد.

حالا این عرضه کنندگان لایه های مختلف فولادی هستند که میبایست اعتماد بازار و تقاضای موثر را با مقاومت در برابر کاهش های غیر اصولی و اجتناب از رقابت منفی در جهت حفظ ثبات بدست آوردند، کاری که با توجه به المان های مختلفی همچون، "مقاومت تقاضای موثر" و "نیاز مبرم به نقدینگی"؛ کمی مشکل به نظر میرسد.

مقاومت میلگردی‌ها در بازار کم‌رمق

با جست‌وجو در بازار انواع محصولات فولادی با این موضوع روبه‌رو می‌شوید که بازار میلگرد بیش از سایر انواع محصولات در رکود به‌سر می‌برد.

بیش از ۸۰ کارخانه تولید میلگرد در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید این واحدها از هزار تن شروع و به بیش از یک میلیون تن نیز می‌رسد. براساس آمارهای اعلام شده در کشور حدود ۱۰ تا ۱۱میلیون تن میلگرد مصرف می‌شود و تولید آن بین ۸ تا ۱۰میلیون تن است. درحالی‌که ظرفیت تولید میلگرد در کشور به بیش از ۲۰میلیون تن رسیده که این آمار گویای آن است که تولیدکنندگان این محصول فولادی با حدود ۵۰درصد از ظرفیت خود مشغول به تولید هستند. یکی از دلایلی که سبب پیشی گرفتن تولید از تقاضا در حوزه بازار میلگرد و رکود آن شده، رکود حاکم بر ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی است.

میلگرد با کف نرخ در بازار

درباره اوضاع بازار میلگرد محمد اصفهانی کارشناس فولاد در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: به‌طور مشخص و با یک مقایسه سرانگشتی انواع محصولات فولادی درحال‌حاضر در کشور تولید می‌شود؛ میلگرد آجدار با کف نرخ در میان سایر محصولات فولادی به فروش می‌رسد و در بین انواع محصولات از رکود بیشتری در رنج است. اصفهانی در ادامه خاطرنشان کرد: اما ورق و تیرآهن به‌دلیل عرضه محدود از بازار بهتری نسبت به میلگرد برخوردار هستند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا رکود میلگرد به‌دلیل رکود مسکن است، گفت: رکود مسکن و ساخت‌وساز بیشترین تاثیر را بر رکود بازار میلگرد داشته‌اند، اما بازار متعادل بازاری است که بین عرضه و تقاضای آن تناسبی به‌وجود آید. هر زمان که تقاضا از عرضه پیشی بگیرد، بازار رونق دارد و هر وقت مازاد عرضه داشته باشیم، در بازار با رکود روبه‌رو می‌شود. این کارشناس فولاد در ادامه توضیح داد: مهم‌ترین مشکل حوزه تولید میلگرد، تعدد عرضه‌کنندگان آن است؛ این درحالی است که بیشتر این تولیدکنندگان بدون داشتن اهداف مشخصی درباره بازارهای جهانی، تنها بازار داخلی را نشانه گرفته‌اند که البته این هم بدون دلیل نیست. اصفهانی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که بیشتر تولیدکنندگان ما در گذشته به فکر صادرات نبوده‌اند به این مسئله برمی‌گردد که کشور سال‌های متمادی زیر فشار تحریم‌ها قرار داشت، از این‌رو بیشتر تولیدکنندگان ما به فکر صادرات نبودند و برنامه‌ریزی در این‌باره نداشتند.

وی همچنین یادآور شد: از سوی دیگر، به موازات کلید خوردن ساخت‌وسازهای انفجاری مسکن مهر در دولت گذشته، تولید بدون برنامه‌ریزی مدون میلگرد به سرعت رشد کرد تا عرضه و تقاضا در آن سال‌های پر التهاب به توازن برسد، اما به موازات افول تقاضاهایی که از سمت بازار مسکن مهر به‌وجود آمد، عرضه‌های مازاد بدون هدف بلاتکلیف ماند و این‌گونه است که بازار داخلی در سال ۹۶ همچنان از این مازاد عرضه رنج می‌برد. این کارشناس فولاد در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین راهکار پیشنهادی برای تعادل عرضه و تقاضا در تولیدات میلگرد چیست، گفت: ما به عقب برگشت نخواهیم داشت، از این‌رو تنها راه ممکن، تلاش برای استانداردسازی و افزایش کیفیت محصولات تولیدی برای راهیابی به بازارهای جهانی است. به عبارت دیگر بهترین راهکار صادرات است.

اصفهانی با اشاره به راهکارهای صادراتی در حوزه میلگرد عنوان کرد: با توجه به موضوع کیفیت روشن است برخی از تولیدکنندگان ما قابلیت صادرات ندارند و باید کیفیت تولیدات آنها برای بازارهای بین‌المللی ارتقا یابد. در حقیقت باید به دنبال راهی برای تزریق مازاد عرضه به بازار جهانی بود. وی در ادامه با اشاره به محدودیت تولیدکنندگان میلگرد برای صادرات بیان کرد: برخی از واحدهای تولیدی این حوزه کوچک هستند و نمی‌توانند منتخب مناسبی برای محصول صادراتی به‌شمار روند. این کارشناس فولاد ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان میلگرد از مواد اولیه ارزان‌قیمت‌تری استفاده می‌کنند، بنابراین محصولات تولیدی آنها از کیفیت مطلوبی برای صادرات برخوردار نیستند. اصفهانی همچنین با اشاره به اینکه کشور به‌دلیل تحریم‌های بلندمدت با ضعف اساسی در بازاریابی جهانی روبه‌رو است، گفت: در حقیقت ما به‌دلیل تحریم و محرومیت‌ها به راه و رسم بازاریابی جهانی آشنایی نداریم، ازاین‌رو باید با سرعت بیشتری این خلأ را پر کنیم. وی در ادامه افزود: همچنین انسجام و اتحاد درباره واحدهای کوچک تولیدی در حداقل ممکن قرار دارد، درحالی‌که برای موفقیت‌های جهانی باید این مهم مورد توجه قرار گیرد. این کارشناس فولاد با اشاره به رقابت منفی که بین تولیدکنندگان میلگرد شکل گرفته است، عنوان کرد: رقابت منفی به‌دلیل ضعف نقدینگی یکی از مهلک‌ترین ضربه‌ها را تاکنون به بازار میلگرد وارد کرده است، باید این نوع رقابت به حداقل خود برسد.

خصوصی‌ها توان رقابت با دولتی‌ها را ندارند

مشکلات حوزه بازار میلگرد به ساخت‌وساز بیش از پیش گره خورده است. در این‌باره میلاد طاهری‌زاده، مدیر فروش و بازرگانی کارخانه صبا فولاد زاگرس در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: مهم‌ترین عامل رکود میلگرد در بازار، خوابیدن پروژه‌های عمرانی و صنعتی است که بیشترین مصرف فولاد کشور را در کشور دارند که درحال‌حاضر به‌علت کمبود نقدینگی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. طاهرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: دومین عامل رکود بازار میلگرد، کمبود مواد اولیه کارخانه‌های نورد است که در این زمینه با مشکل روبه‌رو شده‌اند که برخی از این واحدها را به تعطیلی کشانده است. چراکه مواد اولیه را کارخانه‌های دولتی بدون اینکه جوابگوی مصرف داخل باشند صادر می‌کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا دلیل رکود میلگرد وجود کارخانه‌های بیش از ظرفیت کشور نیست، گفت: درحال‌حاضر به‌علت کاهش تولید چنین به نظر نمی‌رسد، اما اگر همگی کارخانه‌ها با ظرفیت کامل تولید کنند به‌علت کمبود تقاضا با مازاد تولید همراه می‌شوند. مدیر فروش و بازرگانی کارخانه صبا فولاد زاگرس در ادامه با اشاره به راهکارهایی برای خروج از رکود در بازار میلگرد عنوان کرد: درحال‌حاضر ۲ راهکار کلی برای خروج از رکود می‌توان مطرح کرد، یکی تامین نقدینگی پروژه‌های بزرگ عمرانی و دوم صادرات است که درحال‌حاضر کارخانه‌های خصوصی توان صادرات ندارند.طاهرزاده در پاسخ به این پرسش که چرا توان صادرات شرکت‌های خصوصی پایین‌تر از دولتی‌هاست، عنوان کرد: مهم‌ترین موضوع در این زمینه قیمت‌های پیشنهادی است. برخی کارخانه‌ها محصولات خود را با نرخ پایین‌تری نسبت به نرخ فروش داخل اعلام می‌کنند که کارخانه‌های خصوصی توان مقابله و رقابت در این زمینه را ندارند. برای مثال کارخانه ما که میلگرد، نبشی و ناودانی تولید می‌کند، تا ۲سال پیش بازار صادراتی خوبی داشت، ولی به طور تقریبی با قیمت‌های کارخانه‌های دولتی نزدیک به ۲سال است دیگر قادر نیستیم محصولات‌مان را صادر کنیم.وی در پاسخ به اینکه آیا از نظر کیفیت تولیدات بخش خصوصی با دولتی فرق دارد، گفت: از نظر کیفیت تولیدات بخش خصوصی چندان تفاوتی با بخش دولتی ندارد. مدیر فروش و بازرگانی کارخانه صبا فولاد زاگرس در ادامه به‌عنوان راهکارهایی برای گشایش در بازار میلگرد عنوان کرد: در وهله نخست از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست داریم مشکل کمبود مواد اولیه در داخل را رفع کنند و از سوی دیگر نیز انتظار داریم دولت با تزریق نقدینگی به پروژه‌های عمرانی از رکود هرچه بیشتر این صنعت جلوگیری کند. طاهره‌زاده خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان میلگرد و نبشی درحال‌حاضر با کمبود شمش روبه‌رو هستند، چراکه بیشتر شمش‌های تولیدکنندگان صادر می‌شود. وی در ادامه یادآور شد: موضوع دیگر قیمت‌گذاری شمش است که دربورسکالا انجام می‌شود که این قیمت‌گذاری بیشتر به‌صورت دستوری است.

بورس انرژی: شنبه؛ عرضه 2400 تن برش سنگین در بازار فیزیکی

در جریان معاملات روز جاری (چهار‌شنبه 31 خرداد 96)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کل معاملات صورت‌گرفته معادل 25 تن و به ارزش بیش از 186میلیون ریال می‌باشد.

در جلسه معاملاتی روز ‌شنبه (03 تیر 96)، کالاهای برش سنگین پتروشیمی‌های شازند، تبریز و بندرامام، گاز مایع صنعتی، بوتان و پروپان پتروشیمی بندرامام و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی عرضه خواهند شد. از نکات مهم عرضه های شنبه می‌توان به عرضه همزمان بیش از 2400 تن برش سنگین توسط سه عرضه کننده مختلف اشاره نمود.

بازار آرام محصولات شیمیایی و رقابت برای 3 کالا

حجم معاملات محصولات شیمیایی امروز ۱۰ هزار و ۹۹۸ تن رقم خورد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حجم عرضه ها ۱۹ هزار و ۶۹۴ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۱۵ هزار و ۱۲۳ تن بود.

در گروه محصولات شیمیایی، منواتیلن گلایکول، منومر وینیل استات و اورتوزایلین با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

به این ترتیب معاملات محصولات شیمیایی در آخرین روز مبادلاتی هفته با آرامش سپری شد. افت قیمت نفت و نگرانی ها از ادامه دار شدن این روند، از دلایل آرامش در بازار محصولات شیمیایی است.

منواتیلن گلایکول پتروشیمی شازند با ۳۳۰ تن عرضه ۶۸۲ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۶۷۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۷۵۲ تومان رقم خورد. منواتیلن گلایکول پتروشیمی مروارید با نرخ پایه و با حجم ۱۱۰ تومان معامله شد. منواتیلن گلایکول پتروشیمی مارون نیز وارد سیستم مچینگ شد. منواتیلن گلایکول فرسا شیمی هم با حجم ۱۱۰ تن و قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت.

منومر وینیل استات پتروشیمی شازند هم با ۵۵۰ تن عرضه ۱۳۹۷ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۵۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۶۱ تومان رقم خورد. اورتوزایلین پتروشیمی برزویه با عرضه ۷۰۰ تنی به میزان ۳۵۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲هزار و ۳۳۶ تومان بود. معامله گران این کالا را با قیمت ۲ هزار و ۶۷۰تومان خریداری کردند.

در همین حال استایرن منومر پتروشیمی پارس با حجم ۵۵۲۰ تن و نرخ پایه ۳ هزار و ۸۰۷ تومان داد و ستد شد. اسیداستیک پتروشیمی فن آوران با حجم ۹۸۹ تن و قیمت پایه یک هزار و ۵۲۷ تومان خریداری شد.

دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مروارید و فرسا شیمی با حجم ۲۲ تن و قیمت پایه ۲ هزار و ۴۲۷ تومان معامله شد، دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون هم با حجم ۸۸ تن و قیمت پایه خریداری شد. کریستال ملامین پتروشیمی خراسان هم با حجم ۲۱۰ تن وقیمت پایه ۴ هزار و ۸۶۶ تن معامله شد.

برخی از مهمترین معامللات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

38,070

38,070

5520

5520

5520

ارتوزایلن

پتروشیمی برزویه

سلف

23,364

25,700

700

3540

700

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

30,500

30,612

550

1397

550

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

15,274

15,274

1104

989

989

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

سلف

31,409

31,409

1210

825

825

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

26,702

27,524

330

682

330

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

48,662

48,662

250

210

210

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

26,702

26,702

220

154

132

منو اتیلن گلایکول

فرساشیمی

نقدی

26,702

26,702

110

132

110

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

سلف

23,531

23,531

200

130

110

صادرات ۵۰ راس دام سنگین از طریق بورس کالا

بازار فرعی بورس کالای ایران، طی روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه، معامله ۵۰ راس دام سنگین را به صورت صادراتی و برای اولین بار تجربه کرد.طی این روزتالار محصولات کشاورزی نیز با معامله ۱۲ هزار و ۳۲۵ تن جو دامی در قالب قیمت تضمینی،۲۵۰ تن ذرت دانه ای، ۵۷۵ تن شکر سفید و ۲ هزار تن گندم رو به رو شد.

شایان ذکر است، در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۱۱هزار و ۱۹۸ تن مواد شیمیایی، یک هزار ۷۳۹ هزار تن مواد پلیمری، ۴۲ هزار و ۸۰۰ تن وکیوم باتوم و ۶ هزار و ۶۹۰ تن قیر دادوستد شد.

از سویی تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز شاهد معامله ۱۵۰۰ تن آلومینیوم، ۶۰ تن روی و ۸۸ هزار ۲۰۴ تن محصولات فولادی بود.

در تالار صادراتی بورس کالا ایران هم ۶۶ هزار تن سنگ آهن و یک هزار تن قیر به فروش رسید.

پوست اندازی بورس کالا با توسعه ابزارهالی مالی

یک کارشناس بورس های کالایی به توسعه بازار مالی بورس کالا اشاره کرد و گفت: سرعت پیشرفت بازار مالی در بورس کالا قابل قبول است به طوریکه سال گذشته ارزش معاملات بازار مالی از بازار فیزیکی پیشی گرفت تا شاهد پوست اندازی بورس کالا با توسعه ابزارهالی مالی به نسبت سال های قبل باشیم.

به گزارش سنا؛ فرزاد هیبتی ، عملکرد بورس کالا را مورد بررسی قرار داد و گفت: عملکرد بورس کالا را میتوان در چند بخش بررسی کرد؛ در بخش بازار فیزیکی، روند مناسب و حجم قابل قبول معاملات محصولات مختلف طی ماه های اخیر ثبت شده است به طوریکه همچنان شاهد پذیرش محصولات جدید در راستای توسعه بازار فیزیکی بورس کالا هستیم.

وی تنها موضوع در خصوص بازار فیزیکی را نا آشنایی فعالان محصولات تازه وارد با نحوه و مزایای معاملات بورس دانست و گفت:عرضه کنندگان با عرضه محصولات خود در بورس کالا، تمایل به حضور در بازار شفاف را نشان داده اند اما بعضا این محصولات به خصوص تازه واردهای بازار بدون تقاضای خرید باقی می ماند که جدای از شرایط مصرف ، عدم آشنایی خریداران محصولات با ساز و کار بورس نیز در این امر تاثیر گذار است.

این کارشناس بورس های کالاییبه توسعه بازار مالی بورس کالا اشاره کرد و گفت: در این بخش ابزارهای متنوعی بر مبنای محصولات جدید عملیاتی شده استکه از جمله آنها می توان به راه اندازی قراردادهای آپشن، رونق بازار آتی، انتشار اوراق سلف موازی، معاملات گراهی سپرده کالایی و به تازگی صندوق طلا اشاره کرد.

به گفته هیبتی، سرعت پیشرفت بازار مالی بورس کالا قابل قبول است به طوریکه سال گذشته ارزش معاملات بازار مالی از بازار فیزیکی پیشی گرفت تا شاهد پوست اندازی بورس کالا با توسعه ابزارهالی مالی به نسبت سال های قبل باشیم.

وی تصریح کرد:از عمده ترین وظایف بورس کالا ایجادی محیط و بستری امن و شفاف جهت انجام معاملات است که با توسعه نرم افزارها این موفقیت حاصل شده است البته هنوز کاستیهایی در سامانه معاملات وجود دارد، اما اگر بخواهیم سامانه معاملاتی را با سایر بورسها مقایسه کنیم در شرایط به مراتب بهتری قرار داریم.

هیبتیدر پاسخ به این سوال که برای قیمت گذاری شفاف و مناسب در بورس کالا و از بین رفتن رانت و فساد چه بسترهای قانونی باید فراهم شود، گفت:از زمان راه اندازی بورس فلزات و کشاورزی و سپس بورس کالا ، قوانین و دستور العمل ها به گونه ای بود که بتوان بورس را به عنوان یک محل شفاف جهت معاملات شناخت به طوری که اکنون دولت به منظور کاهش تصدی گرد خود و فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری از بورس کالا استفاده می کند.

وی در پایان اضافه کرد: این موضوع هم اکنون در اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین خروج محصولات از قیمت گذاری دستوری و با عرضه در تالار بورس کالا قابل مشاهده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24