Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

داده های جدید از وضعیت بازار سه فلز پایه، برخی ابهام ها را برای سرمایه گذاران در این بازارها از میان می برد و سبب تصمیم گیری صحیح ..

آلومینیوم، روی و سرب؛ سه مسیر، سه سرنوشت

در تازه ترین شماره نشریه معتبر متال بولتن، دیدگاه بانک مریل لینچ در باره وضعیت بازار آلومینیوم و افق قیمت ها در سه ماهه سوم سال جاری میلادی بیان شده است. این بانک در گزارش خود آورده است، تردید درباره توانایی دولت چین برای محدود کردن تولید آلومینیوم سبب می شود در سه ماه سوم سال جاری میلادی که بزودی آغاز خواهد شد قیمت این فلز تحت فشار قرار گیرد.

اگر کارخانه های تولیدکننده آلومینیوم بر تولید خود بیافزایند بین سال های 2018 تا 2020 میزان مازاد عرضه هر سال 5 میلیون تن خواهد بود. حال اگر شروع به کار مجدد مراکز تولید آلومینیوم در آمریکا را هم در نظر بگیریم این احتمال وجود دارد که مازاد عرضه بسیار بالاتر از 5 میلیون تن باشد.

شکایتی که در ابتدای سال جاری میلادی از سوی دولت باراک اوباما علیه آلومینیوم چین در سازمان جهانی تجارت مطرح شد زمینه را برای افزایش قابل ملاحظه قیمت ها فراهم کرد. در پایان ماه ژانویه قیمت هر تن آلومینیوم 1867 دلار بود که بالاترین میزان در آن ماه است. این رقم نسبت به قیمت ها در ابتدای ماه ژانویه 10 درصد بالاتر بود.

در گزارش مریل لینچ، متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در سه ماهه سوم امسال 1700 دلار پیش بینی شده است. تحلیلگران این بانک معتقدند دولت چین نخواهد توانست رشد تولید آلومینیوم را محدود کند. این درحالیستکه مقامات چین بارها بر عزم خود برای مهار آلودگی هوا تاکید کرده اند.

قبلا برخی تحلیلگران نسبت به کاهش تولید آلومینیوم در چین و افزایش قیمت ها خوشبین بودند اما پس از کاهش زودگذر تولید در ابتدای سال جاری میلادی، میزان تولید افزایش یافته است. تازه ترین داده های منتشر شده از سوی موسسه بین المللی آلومینیوم نشان می دهد چین در ماه آوریل یعنی دو ماه پیش 2.77 میلیون تن آلومینیوم تولید کرده که نسبت به رقم 2.53 میلیون تن در ماه فوریه (پایین ترین میزان در 12 ماه قبل از آن) بالاتر است.

در تخمینی دیگر که در آن تولید بدون مجوز آلومینیوم نیز در نظر گرفته شده آمده است در ماه گذشته میلادی میزان تولید این فلز در چین 3.15 میلیون تن بوده است. با توجه به آنچه بیان شد احتمال رشد قیمت ها در هفته های آینده بسیار کم است. روز گذشته قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن 1900 دلار بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بنا بر گزارش منتشر شده از سوی دفتر ملی آمار چین، در ماه گذشته میلادی تولید روی در این کشور افزایش یافته اما در مقیاس سالانه میزان تولید کاهش پیدا کرده است.

ماه گذشته میلادی 481 هزار تن روی در چین تولید شده که نسبت به ماه قبل از آن 1.5 درصد بالاتر است اما در ماه می سال قبل میزان تولید روی 9.9 درصد بالاتر از می امسال بوده است. همچنین در پنج ماه نخست سال جاری میلادی تولید روی تصفیه شده در چین 2.439 میلیون تن بوده که 1.7 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

اجرای عملیات های تعمیر و نگهداری در برخی از کارخانه های بزرگ روی در چین عامل این کاهش تولید در دو ماه اخیر است. البته اخیرا برخی از این مراکز تولید را از سر گرفته اند. کارشناسان معتقدند احتمال افزایش سریع تولید روی کم است زیرا هنوز برخی کارخانه ها در حال انجام عملیات تعمیر و نگهداری هستند. روز گذشته قیمت هر تن روی در بورس فلزات لندن 2560 دلار بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تولید سرب در چین در ماه گذشته میلادی نسبت به می سال قبل 0.7 درصد کاهش یافته است. در پنج ماه نخست سال جاری میلادی در مقیاس سالانه میزان تولید سرب در این کشور 7.2 درصد رشد کرده و به 2.098 میلیون تن رسیده است.

برخی تحلیلگران می گویند حرکت بازار سرب به سمت تعادل عرضه و تقاضا، عاملی برای ثبات در قیمت ها یا افزایش نسبی آن است. روز گذشته قیمت هر تن سرب در بورس فلزات لندن 2120 دلار بود.

سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید به این موضع توجه داشته باشند که امسال نرخ رشد اقتصاد چین پایین تر از سال قبل است و به همین دلیل نباید انتظار داشت قیمت این فلزات رشدی قابل ملاحظه داشته باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24