Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ادامه رشد قیمت ها در بازار فولاد در کنار ٧٠٠ میلیارد تومان شدن بازار فیزیکی بورس انرژی در بهار را می توان مهمترین خبرهای روز سه شنبه بازارهای کالایی به شمار آورد هرچند که معامله ٣١ هزار تنی پلیمرها را نیز باید در نظر داشت...

بورس انرژی ٧٠٠ میلیاردی شد

بورس24 : ادامه رشد قیمت ها در بازار فولاد در کنار 700 میلیارد تومان شدن بازار فیزیکی بورس انرژی در بهار را می توان مهمترین خبرهای روز سه شنبه بازارهای کالایی به شمار آورد هرچند که معامله 31 هزار تنی پلیمرها را نیز باید در نظر داشت. به نظر می رسد بازارهای کالایی بیش از پیش به سمت تورم متمایل شده گویی به رشد قیمت ها بیش از پیش خوش بین است. در صورتی که چنین رخدادی یعنی ادامه رشد قیمت ها محقق شود ممکن است همگام با رشد قیمت دلار ، کالایی ها جام تورم را سر بکشند. مشخص نیست رخدادهای فعلی را باید چهره ای مقطعی از بازار برشمرد یا التهایی عمیق و طولانی مدت. فولاد و پتروشیمی ها هر دو به سمت رشد قیمتی متمایل شده اند.

افسارگسیختگی بازار فولاد ادامه یافت

رشد های قراضه ، افزایش قیمت شمش و نهایتاً رشد قیمت های پیشنهادی در بازار فولاد برای میلگرد و حتی برخی از مقاطع فولادی به گونه ای ادامه می یابد که گویی خط پایانی برای این رشد قیمت ها متصور نیست حتی اگر تقاضا از این افزایش نرخ حمایت نکند. مشخص نیست که چرا بازار این رشد قیمت ها را می پذیرد آن هم در شرایطی که هر روز شاهد احتمال بازگشت قیمت ها هستیم آن هم در شرایطی که بازار در هفته آینده با دو روز تعطیلی رو به رو است یعنی عملاً بازار فولاد در هفته بعد نیمه تعطیل خواهد بود. از سوی دیگر رشد بهای شمش وضعیت را به گونه ای ترسیم می کند که شاید راهی جز افزایش ممتد قیمت ها پیش روی بازار باقی نمانده باشد حتی اگر خریداری در کار نباشد.

به نظر می رسد برای تعقیب رشد قیمتی در روزهای اخیر باید به عواملی خارجی نیز اشاره کرد هرچند که برتری عرضه های صادراتی به معاملات داخلی در کنار کاهش عرضه قراضه در ماه رمضان ، جرقه های رشد نرخ در بازارهای جهانی و حتی احتمال افزایش بیشتر قیمت دلار را می توان در این خصوص مهم ارزیابی کرد. با توجه به تجربه های پیشین باید گفت که بازار ماه رمضان نمی تواند تنها با پتانسیل و سوخت کاهش عرضه شمش و قراضه به این حد از قیمت ها دست یابد یعنی باید نکته های دیگری نیز در روند قیمتی در بازار فولاد دخیل باشد تا قیمت ها تا این حد افزایش یابد. ساده ترین پاسخ را می توان در سفته بازی جستجو کرد مخصوصاً در شرایطی که تجربه اسفندماه سال 94 نیز وجود دارد یعنی برخی از فعالان خاص در بازار پس از خرید با حجم بالا به صورت دست ساخته و به کمک رشد قیمت های جهانی توانستند به سودهای کلانی دست یابند و ممکن است این شرایط باز هم به صورت زیرپوستی در بازار فولاد امکان تکرار داشته باشد هرچند که نمی توان اظهارنظر قاطعی داشت.

این در حالی است که به دلیل ضعف عرضه شمش و البته مشکلات نقدینگی ، بسیاری از واحدهای تولیدی تولید چندانی ندارند یعنی پتانسیل این قبیل بازارسازی ها نیز وجود دارد. از سوی دیگر امکان رشد قیمت دلار پس از تحریم های جدید که ممکن است با افزایش قیمت ها در بازار مسکن و سایر بازارهای کالایی و البته افزایش تورم همراه شود ، سیگنالی است که می تواند تأثیرات عمیقی بر بازار فولاد بر جای گذاشته و در نهایت باز هم سودهای کاذب و البته بسیاری را به همراه داشته باشد اما برای تأیید یا رد این ادعا به زمان بیشتری نیاز خواهد بود.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد معتقد است: رشد حدودی 5 درصدی قراضه آهن (50+ تومان)؛ حدود 6 درصدی میلگرد ( 90+ تومان) و 7 درصدی شمش فولادی ( 100+ تومان) طی ماه جاری

- با وجود اینکه امروز حوزه نورد توانست بطور اسمی تا حد زیادی فشار دیروز را با افزایش میانگین حدود 20+ تومانی جبران نماید ولی هنوز در مقایسه با بازار شمش و در رقابت با آن عقب تر است.

- این افزایش قیمتهای متوالی با شدت گرفتن در یک ماه اخیر در حالی صورت می‌گیرد که تولیدکنندگان نسبتا کوچکتر شمش فولادی با تکیه بر استدلال و اهرم کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه ( آهن اسفنجی و قراضه آهن) و تولیدکنندگان بزرگتر و موثری مثل فولاد خوزستان با کاهش تزریق شمش در بازار داخلی و هدف قرار دادن بازارهای فرامرزی؛ عامل اصلی این رویداد بوده اند.

- با وجود پشت سر گذاشتن این رشد خیره کننده تنها در طول یک ماه اخیر، برخی از کارشناسان این سطوح قیمتی را به واسطه عوامل مختلفی مثل وجود مازاد عرضه محصول نهایی و یا ضعف تقاضای موثر بازار داخلی؛ فوق العاده شکننده توصیف کرده و معتقد هستند که حفظ این رکورد و این سطوح قیمتی به واسطه مرتفع شدن احتمالی برخی از کمبود هایی که قسمتی از آن به واسطه ماه رمضان به وجود امده است؛ مثل قسمتی از وضعیت فعلی کمبود قراضه آهن؛ و یا احتمال تزریق شمش واحدهای بزرگتری مثل فولاد خوزستان در بازار داخلی به واسطه فشار احتمالی وزارت صنایع در جهت تامین و مرتفع نمودن نیاز بازار داخلی؛ کاری بس دشوار و سخت خواهد بود، مگر اینکه واقعا حجم تقاضای موثر بازار افزایش یافته باشد.

بورس انرژی: ثبت رکورد 7 هزار میلیارد ریال طی بهار 96 در بازار فیزیکی

16 هزار و 252 تن از انواع فرآورده های نفتی و پتروشیمی در بورس انرژی معامله شد که ارزشی بیش از 19 میلیارد تومان را در بر داشت. این معاملات موجب شد تا ارزش این بازار در بهار به بیش از 700 میلیارد تومان برسد.

جریان معاملات روز جاری (سه‌شنبه 30 خرداد 96)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای میعانات گازی پالایش گاز ایلام، متانول پتروشیمی شیراز، آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، میعانات گازی پتروشیمی رازی، حلال 402 پالایش نفت تهران و کرمانشاه و نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی و آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت شیراز، حلال 402 پالایش نفت تبریز، میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی و نفت کوره 380 سانتی استوک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل عرضه شدند که کل معاملات صورت‌گرفته معادل 16,252 تن به ارزش بیش از 190 میلیارد و 703 میلیون ریال می‌باشد.

معامله 181 میلیارد ریال در بازار برق بورس انرژی ایران طی خردادماه سال جاری تا کنون

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (سه‌شنبه 30 خرداد ماه 96)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 130 قرارداد معادل 6,320 مگاوات ساعت به ارزش 2 میلیارد و 16 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای کمباری با متوسط قیمت‌های 319,025 ریال بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. همچنین در خرداد ماه سال جاری تا کنون 35,043 مگاوات ساعت برق به ارزش 181 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به ارزش معاملات خرداد ماه سال گذشته رشد 376 درصدی را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/04/29 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/04/03 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/04/03 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

همچنین امروز در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد سماه 961، 503 قرارداد با ارزشی بالغ بر 2 میلیارد ریال معامله گردید.

در مجموع ارزش معاملات روز جاری بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 4 میلیارد و 16 میلیون ریال بالغ گردید.

مهمترین معاملات در رینگ فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

عرضه کننده

حجم معامله شده

واحد حجم

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

شرکت پالایش نفت تبریز

1002

مترمکعب

402

403

دلار (بانک مرکزی)

میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ بین الملل

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی

0

بشکه

-

1

پریمیوم دلاری (مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران)

نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل

شرکت ملی نفت ایران

0

تن

-

-4.7

پریمیوم دلاری (مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران)

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

شرکت پالایش نفت شیراز

0

مترمکعب

-

415.91

دلار (بانک مرکزی)

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

شرکت پالایش نفت شیراز

0

تن

-

465.09

دلار (بانک مرکزی)

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

شرکت پالایش نفت شیراز

20

تن

390.53

390.53

دلار (بانک مرکزی)

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

پتروشیمی زاگرس

50

تن

7469

7469

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

پتروشیمی شیراز

209

تن

7469

7469

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

پتروشیمی شیراز

1793

تن

7469

7469

ریال

میعانات گازی پتروشیمی رازی در رینگ داخلی

پتروشیمی رازی

60

تن

8008

7607

ریال

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

پالایش گاز ایلام

7018

تن

10000000

10000000

ریال

حلال 402 پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت تهران

2000000

لیتر

12148

12148

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت کرمانشاه

1000000

لیتر

12880.44

12876

ریال

نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت بندرعباس

3000

تن

13287

13287

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت تهران

1000

تن

14342

14342

ریال

تأثیرات بورس در بازار پلیمرها

پس از افزایش تعداد جرقه های رشد قیمت های پایه پلیمرها در بورس کالا در روز یکشنبه ، شاهد بودیم که بازار آزاد نیز با جرقه های رشد قیمتی بشتری رو به رو شد که در نهایت بازاری جذاب تر از قبل را ترسیم کرد. به نظر می رسد از هم اکنون بتوان به بهبود قیمت ها در بازار آزاد خوش بین بود هرچند که زمان چندانی تا آغاز تعطیلات عید فطر باقی نمانده یعنی فضا برای رونق ازار برای این گروه کالایی چندان مهیا نیست اما باز هم به نسبت هفته های اخیر وضعیت بهتری تجربه خواهد شد.

معامله ۳۱ هزار تن مواد پلیمری ثبت شد/ دو تازه وارد در تالار پتروشیمی

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز ۳۱ هزار و ۵۴۹ تن رقم خورد. عرضه محصولات ۵۷ هزارتن و تقاضای آن هم بالغ بر ۵۴ هزار و ۹۱۷ تن بود.

در گروه محصولات پلیمری، پلی اتیلن های ترفتالات بطری، پلی پروپیلن های نساجی، پلی استایرن های انبساطی، برخی از گریدهای پلی اتیلن سبک فیلم و پی وی سی با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

در همین حال امروز دو محصول پلیمری برای اولین بار در تالار پتروشیمی عرضه شدند؛ به طوریکه پلی اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰E۰۲ پتروشیمی کردستان و پلی اتیلن سنگین اکستروژن پتروشیمی ایلام روی تابلو رفتند که ۱۱۰ تن از محصول پتروشیمی ایلام با قیمت پایه ۴هزار و ۵۱ تومان مورد معامله قرار گرفت.

با این حال در گروه پلی اتیلن های ترفتالات، پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۷۸۱پتروشیمی تندگویان با ۱۵۱۸ تن عرضه ۲۹۹۲ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۴۶۸ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۶۰۶۶ تن رقم خورد.

پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۸۲۵این مجتمع با عرضه۵۰۶ تن، تقاضای ۲۵۹۶ تن داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۵۳۲ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۷۰۰۰ تومان رقم خورد.

پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۷۸۵پتروشیمی تندگویان ۸۱۴ تن عرضه و ۳۵۰۹ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۶۴ تومان بود و معامله گران این کالا را با قیمت ۳ هزار و ۵۰۱ تومان خریداری کردند.

همچنین پلی پروپیلن نساجیRG۱۱۰۲XKپتروشیمی رجال با ۷۹۸ تن عرضه ۹۸۷ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۸۲۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۷۸۰۰ تومان بود.

پلی پروپیلن نساجیHP۵۱۰Lجم با ۲۰۰۲ تن عرضه ۲۲۸۸ تن تقاضا داشت،قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۶۷ تومان بود. کارگزاران این کالا را با قیمت ۳ هزار و ۷۸۱ تومان خریداری کردند.

همچنین پلی پروپیلن شیمیاییRP۳۴۰Rاین مجتمع هم با ۳۳۰ تن عرضه ۹۶۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۳۷۶ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۴۸۶۶ تومان رقم خورد.

در گروه پی وی سی ها؛ پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی غدیر ۱۲۰۰ تن عرضه و ۱۵۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۳۱ تومان بود. این کالا با میانگین قیمت ۳ هزار و ۱۳۸ تومان مورد معامله قرارگرفت.

در همین حال امروز پلی اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ آریاساسول، پلی وینیل کلرایدS۶۰پتروشیمی بندرامام، پلی پروپیلن نساجیHP۵۰۰Jپتروشیمی مارون، پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AAپتروشیمی شازند و پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی اروند وارد سیستم مچینگ شددند.

رشد چشمگیرحجم معاملات کشاورزی در بورس کالا با اعتماد دولت به بازار سرمایه

مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی گفت: حجم بالای معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران بعد از اعتماد بیشتر دولت به بازار سرمایه و اجرایی شدن طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی حاصل شده است.

به گزارش ایسنا؛ مژده مولایی به بهبود روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بازار معاملات محصولات کشاورزی یک بازار سنتی و پیچیده است که سابقه‌ای نزدیک به یک قرن دارد اما خوشبختانه تحول بزرگ و مدرنی در این صنعت اتفاق افتاد و خرید و فروش این محصولات به صورت مدرن به بورس کالا منتقل شد.

وی افزود: از سال ۱۳۸۳ عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران آغاز شد و روند رو به رشدی را طی کرد به طوری که تاکنون ۱۹ گروه اصلی کشاورزی و ۷۴ زیر گروه در این بورس پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۵، چهار میلیون و ۳۵۸ هزار و ۸۵۱ تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال در بورس کالا داد و ستد شد که معامله دو میلیون و ۵۰۹ هزار تن محصول به ارزش بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال تنها مختص سال ۱۳۹۵ بوده است، یعنی نصف حجم معاملات پنج سال اخیر که این موضوع گویای پیشرفت روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا است.

مولایی ادامه داد: این در حالی است که قیمت محصولات کشاورزی به شدت تحت تاثیرعرضه و تقاضا بوده و بورس کالا بهترین مکان برای کشف عادلانه و آزادانه قیمت این محصولات و در نتیجه معامله آنها محسوب می شود.

به گفته وی، روند رو به رشد معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا را می‌توان با معاملات کالاهای استراتژیک کشور از جمله گندم و جو و ذرت و همچنین محصولات ارز آوری مثل زعفران و پسته مشاهده کرد.

مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی تاکید کرد: حجم بالای معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران بعد از اعتماد بیشتر دولت به بازار سرمایه و اجرایی شدن طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه بورس کالا با گسترش روش‌های معاملاتی خود و همچنین برنامه‌های آموزشی که در کل استانهای کشور تشکیل داده، کمک موثری در ارتقاء سطح دانش و آگاهی فعالان این بخش کرده است، اضافه کرد: بورس کالا در مشارکت و افزایش بهره وری محصولات کشاورزی با مساعدت وزارت جهاد کشاورزی همراه شده است و قطعاً این حرکت بورس کالا در اقتصادی کردن محصولات کشاورزی موثر خواهد بود.

وی در خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالای ایران و استفاده دولت از ظرفیت‌های این بورس گفت: دولت سالهاست که محصولات کشاورزی را در قالب حمایت از کشاورز و توسعه کشاورزی خریداری می‌کند، اما روش قبلی مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد می‌کرد و ضرر و زیانی را برای دولت به همراه داشت.

مولایی ادامه داد: اما با اجرای سیاست قیمت تضمینی، کشاورزان یا تعاونی‌ها به نمایندگی از آن ها محصولات را به انبارهای تحت نظارت بورس کالا حمل کرده و سپس محصول از نظر استاندار سازی و کیفیت مورد ارزیابی قرار می گیرد و پس از فروش در بورس کالا، وجه معامله در ظرف مدت دو روز به حساب کشاورز واریز می شود.

وی در ادامه گفت: در این طرح ما به التفاوت قیمت فروش محصول در بورس کالا و قیمت تضمینی اعلام شده از سوی دولت بر طبق قانون از سوی وزارت جهاد کشاورزی، پرداخت می شود بنابراین با اجرای آن هزینه‌های سنگین دولت کاهش پیدا کرد و پروسه‌های طولانی واریز وجه حذف شد.

مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی به معاملات قبض انبار اشاره کرد و گفت: بحث انبارداری و معاملات قبض انبار موضوعی بسیار فراتر از بورس کالا و سیاست قیمت تضمینی است و لازم است در سطح قوانین ملی از موضوع انبارداری و این نوع معاملات حمایت شود.

به گفته وی، سیستم قبض انبار، تولید کنندگان محصولات کشاورزی را قادر می‌سازد تا فروش محصولات خود را در فصل برداشت با قیمت های پایین به تعویق انداخته و محصول را در زمان مناسب شدن قیمت ها ارائه دهند. در واقع قبض انبارداری در کشاورزی، عامل مهمی برای بهبود تجارت است.

مولایی اضافه کرد: سیستم قبض انبارداری، منافع دیگری برای کشاورزی به ارمغان دارد که از جمله آن ذخیره سازی محصول، کاهش تلفات، ثبات نوسانات قیمت و در بلندمدت افزایش امنیت غذایی به دلیل استاندارد شدن محصولات برای پذیرش در انبارها، امکان نقد شدن کالاهای راکد، کاهش هزینه‌های انبارداری و جابجایی محصولات، مدیریت فاصله زمانی بین تولید و فروش کالا توسط تولید کنندگان است.

وی تصریح کرد: بنابراین می‌توان گفت کفایت تامین مالی تولیدکنندگان، اصلی‌ترین مزیت توسعه معاملات سپرده کالایی است. یعنی به دلیل ماهیت اوراق بهادار بودن گواهی، این امکان وجود دارد که با توثیق آن نزد بانک، دارنده اوراق نسبت به دریافت تسهیلات به پشتوانه آن اقدام کند. گواهی سپرده کالایی منحصر به محصولات کشاورزی نیست و کالاهای مختلفی می توانند در جهت رویکرد بورس کالای ایران، یعنی معاملات اوارق بهادار مبتنی بر کالا مورد داد و ستد قرار گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا روند رو به رشد محصولات کشاورزی در بورس کالا ادامه می یابد؟ گفت: مزایای معاملات کشاورزی در بورس کالای ایران کشف قیمت شفاف، معاملات رقابتی و کوتاه شدن دست دلالان، استاندارد سازی محصولات و کم شدن هزینه های دولت است که این نوع معاملات به نفع کشاورز(تولید کننده)، دولت و صنعت کشاورزی و خریدار است.

وی افزود: حذف واسطه‌ها به دلیل رصد و نظارت جهاد کشاورزی، بورس کالا و خود اظهاری کشاورزان صورت گرفته و نهادهای دولتی دخالتی در روند کشف قیمت ندارند و قیمت و روند معاملات دستوری نیست؛ بنابراین وقتی این امر زمینه ارتقاء بهره وری و اصلاح الگوی تولید و مصرف در بخش کشاورزی و رشد کیفیت محصولات را فراهم می کند گویای این است که راه درستی طی شده است و ادامه این راه موجب تقویت توان صادراتی کشور با تولید محصولات استاندارد و از طریق معاملات رینگ صادراتی بورس کالا خواهد شد به طوری که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمانهای مربوطه و بورس کالا هر ساله شاهد رشد و موفقیت این امر خواهیم بود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24