Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این روزهای پذیرش ریسک و حضور فعال در بازار جرات زیادی می خواهد و سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا مشخص شدن جهت حرکت بازارها ..

شرایط در دو بازار بحرانی است؛ در دو بازار امیدبخش!

روز گذشته قیمت نفت و طلا کاهش یافت و با توجه به شرایط موجود، انتظار می رود وضعیت این دو بازار برای مدتی به همین شکل باقی بماند. افزایش تولید نفت و رشد محدود تقاضا سبب فشار قابل ملاحظه بر قیمت ها شده و در بازار طلا، افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران از جذابیت فلز زرد کاسته است. پیش بینی های مختلفی درباره افق این دو بازار مطرح شده اما فعلا نمی توان نسبت به آینده امیدوار بود.

در مقابل، بازارهای مالی در شرایط مثبت بسر می برد و قیمت فلزات پایه به تدریج در حال افزایش است. در بازارهای مالی، سرمایه گذاران شاهد انتشار گزارش های نسبتا مثبت هستند و ریسک های سیاسی در اروپا کاهش یافته است. امیدهایی نیز در باره تحقق وعده های ترامپ وجود دارد که البته چندان منطقی نیست اما در حال حاضر فعالان بازار باور دارند که در آینده شرایط بهتر خواهد بود. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رکوردهای جدید ثبت کردند.

در بازار فلزات پایه، حرکت اقتصاد چین به سمت ثبات و فشارهایی که بر ارزش دلار وارد شده به رشد قیمت ها کمک کرده است.

باز هم حرکت نزولی قیمت ها

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تغییر محسوسی نداشته و به ترتیب در سطح 47 دلار و 44.2 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته افزایش ارزش دلار و نگرانی ها درباره افزایش تولید نفت در آمریکا، بار دیگر سبب کاهش قیمت نفت شد. قیمت ها بیش از یک درصد کاهش یافت و به پایین ترین میزان در هفت ماه اخیر رسید. از پیش تحلیلگران اعلام کرده بودند که وضعیت بازار نفت به شکلی است که نباید انتظار داشت قیمت ها بالا رود. تمامی گزارش هایی که از سوی نهادهای تحلیلگر منتشر شده نشان می دهد افزایش آهسته تقاضا در کنار رشد تولید در برخی کشورها، ادامه پیدا خواهد کرد و در این شرایط دلیلی برای افزایش قیمت نفت وجود ندارد. با آنکه مقامات نفتی برخی کشورها پیش بینی کرده اند قیمت نفت در ماه های آینده افزایش خواهد یافت اما تا زمانیکه تغییری در معادله عرضه و تقاضا ایجاد نشود نباید منتظر رشد قیمت ها بود. نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهان در سال جاری و سال آینده میلادی را بالا برده اند اما این به معنای رشد سریع تقاضا برای نفت نیست. البته عده ای از کارشناسان می گویند اگر کاهش قیمت ها ادامه یابد اقدامات جدید از سوی تولیدکنندگان انجام خواهد شد. اگر چنین شود احتمال رشد محدود قیمت ها وجود دارد. در نشست اخیر اوپک، اعضاء بر سر تمدید مدت کاهش عرضه نفت تا مارس سال آینده میلادی توافق کردند اما این توافق رشد قیمت ها را در پی نداشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش جذابیت طلا

امروز قیمت طلا با 2 دلار افزایش به 1246 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته افزایش ارزش دلار سبب کاهش 10 دلاری قیمت طلا شد. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز کاهش یافت و اکنون که قیمت طلا به زیر سطح حمایت 1245 دلار رسیده برخی تحلیلگران معتقدند احتمال کاهش قیمت فلز زرد به زیر 1230 دلار در هر اونس وجود دارد. رشد شاخص های مالی نیز در کاهش جذابیت طلا موثر بوده است. با آنکه هنوز ریسک هایی وجود دارد که اقتصاد جهان را تهدید می کند اما به نظر می رسد شرایط در مجموع بهتر از قبل است و دلیلی برای افزایش سهم طلا در سبد دارایی های سرمایه گذاران وجود ندارد. اگر مذاکرات جدایی انگلستان از اتجادیه اروپا با مانع جدی برخورد کند یا تحولات نگران کننده سیاسی رخ دهد طلا بار دیگر مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در روزهای آینده داده های اقتصادی مربوط به آمریکا بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تابلوهای همگی سبز بودند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های این فاره افزایش یافتند. سرمایه گذاران آسیایی تحت تاثیر رشد قیمت فلزات پایه و سنگ آهن ریسک بالاتری پذیرفته اند و نسبت به افق اقتصاد آسیا خوشبین تر هستند. روندهای سیاسی در اروپا نیز مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد. ریسک هایی که پیشتر سبب نگرانی سرمایه گذاران شده بود اکنون کاهش یافته و امید به بهبود شرایط در اقتصادهای بزرگ بیشتر شده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی رشد کردند. آغاز مذاکرات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و پیش بینی پیشرفت در این مذاکرات سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. از سوی دیگر در فرانسه ریسک هایی که پیشتر وجود داشت به شدت کاهش یافته اند. سرمایه گذاران اروپایی درباره آینده امیدوار هستند و معتقدند بانک مرکزی اروپا سیاست های حمایتی خود را تا زمانیکه لازم باشد ادامه خواهد داد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا افزایش یافتند. افزایش قیمت سهام شرکت های فعال در حوزه فناوری و امید به بهتر شدن شرایط اقتصادی سبب رشد شاخص ها شده است. با آنکه در هفته های اخیر برخی گزارش ها از اقتصاد این کشور منفی بوده اما دیدگاه بانک مرکزی درباره آینده مثبت است و سرمایه گذاران بر این دیدگاه تکیه دارند. البته هنوز ریسک های سیاسی که حاصل اقدامات ترامپ است از میان نرفته است. تحلیلگران به سرمایه گذاران هشدار داده اند از هیجان دوری کنند و بر مبنای شاخص های بنیادی سهام به خرید اقدام کنند. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تداوم رشد قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه اندکی رشد کرده است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت شاهد رشد قیمت فلزات پایه بودیم. قیمت مس و روی به ترتیب به محدوده 5700 دلار و 2550 دلار در هر تن رسید. اگرچه کاهش های اخیر در قیمت فلزات پایه هنوز جبران نشده اما روند افزایش قیمت ها نشان می دهد اوضاع بازار رو بهبود است. در ماه های اخیر قیمت این فلزات اصلاح شده و اکنون نسبت به ابتدای سال بسیار پایین تر است اما تحلیلگران معتقدند اگر حادثه خاصی رخ ندهد شرایط بازار در هفته ها و ماه های آینده بهتر خواهد شد. بویژه اگر در آمریکا پیشرفتی در اجرای پروژه های زیرساختی رخ دهد قیمت فلزات پایه سریع تر رشد خواهد کرد. تحلیلگرانی که نسبت به افق بازار خوشبین هستند می گویند میزان پروژه های زیرساختی در چین بالاست و در آمریکا دولت مجبور است زیرساخت ها را توسعه دهد. وضعیت زیرساخت ها در این کشور اساسا خوب نیست و کنگره باید بودجه مورد نظر دولت برای اجرای پروژه ها را تصویب کند. البته سرنوشت همه فلزات پایه یکسان نیست. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند افق بازار سرب به اندازه روی خوب نیست. همچنین باید به اختلال هایی که در عرضه فلزات پایه از معادن رخ می دهد توجه کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار حمایت شد

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.1157 قرار دارد. همانطور که انتظار می رفت سخنرانی یکی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا زمینه را برای افزایش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان فراهم کرد. در پایان معاملات روز گذشته شاهد افزایش ارزش دلار بودیم زیرا احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا در ماه سپتامبر یعنی سه ماه دیگر بیشتر شده است. بانک مرکزی آمریکا امسال نرخ های بهره را 2 بار بالا برده و قصد دارد یک بار دیگر این اقدام را انجام دهد. با آنکه وضعیت برخی شاخص های اقتصادی در آمریکا مطلوب نیست اما بانک مرکزی این کشور معتقد است روند بهبود شرایط ادامه پیدا خواهد کرد. در برخی زمینه ها از جمله بازار کار وضعیت واقعا در حال بهتر شده است و نرخ بیکاری در ماه های اخیر کاهش یافته است. یکی از عواملی که می تواند بر ارزش دلار فشار وارد کند تعویق در تحقق وعده های انتخاباتی ترامپ است. او در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده های مختلفی برای رونق بخشیدن به اقتصاد داده که تاکنون نتوانسته به آنها عمل کند و برخی تحلیلگران معتقدند موانع بزرگ در برابر اجرای این وعده ها وجود دارد. از سوی دیگر وضعیت شاخص های اقتصادی در منطقه یورو بهتر شده و این عاملی رای افزایش ارزش یورو است. روز گذشته مذاکرات درباره جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا آغاز شد و انتظار می رود این مذاکرات یک سال و نیم بطول انجامد. هر گونه موفقیت در این مذاکرات به رشد ارزش پوند کمک خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24