Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نمی توان دلیل قانع کننده و معتبری برای رشد ممتد قیمت ها در بازار فولاد برشمرد ولی هنوز هم این بازار باز هم به سمت رشد نرخ ها متمایل بوده تا جایی که گویی به دنبال هدف قیمتی خاصی در حرکت است...

تارگت خاص فولاد

بورس24 :ادامه التهاب در بازار فولاد باعث شده تا چهره غالب قیمت های پیشنهادی وضعیتی افسارگسخته به خود بگیرد گویی بازار فولاد برای جهش قیمتی عجله اش از سایر بازارهای کالایی دیگر بالاتر است. در بازار پلیمرها نیز گفتمان غالب یعنی کاهش قیمت ها با ابهام رو به رو شده و بسیاری از گریدهای پلیمری جرقه های قیمتی مهمی را ثبت می کنند. این موارد در نهایت از تغییر فاز بازارهای کالایی حکایت دارد ولی واقعیت آن است که تقاضا به صورت جامع و کامل از این خوش بینی ها حمایت نمی کند. موارد فوق در حالی بود که حاشیه های مهمتر از متن بسیاری در بورس کالا مشاهده می شود. ورود جدی سیمان به بورس کالا و خوش بینی به آغاز صادرات گندم از بستر بورس کالا را می توان یکی از این موارد به شمار آورد.

براساس مصوبه هیات دولت به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران اجازه داده می‌شود پس از خرید گندم از کشاورزان نسبت به عرضه موجودی گندم مازاد بر ذخایر راهبردی خود در تالار صادراتی بورس کالا یا در قالب مزایده بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید. همچنین دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در حال حاضر تمامی موانع برای عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا برطرف شده و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.به طوری که به محض استقرار دولت دوازدهم شاهد عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا خواهیم بود.

افسارگسیختگی بازار فولاد

هرچند که نمی توان دلیل قانع کننده و معتبری برای رشد ممتد قیمت ها در بازار فولاد برشمرد ولی هنوز هم این بازار باز هم به سمت رشد نرخ ها متمایل بوده تا جایی که گویی به دنبال هدف قیمتی خاصی در حرکت است. این در حالی است که هفته آینده با دو روز تعطیلی رو به رو خواهیم بود یعنی پتانسیلی برای عقب نشینی تقاضا وجود داشته اگرچه امید به جهش اعجاب آور تقاضا را نمی توان مطرح کرد که بتواند رشد بهای فولاد را توجیه کند. به نظر می رسد باید باز هم شمش را متهم رشد قیمتی به شمار آورده و همچنین کارخانه های کوچکتر را سکوی پرش نرخ ها تا جایی که بازاری نابسامان همراه با نگرانی از کاهش نرخ ها را ترسیم می کند. هرچند خوش بینی به رشد بهای دلار و یا حتی رشد حجم خرید پس از ماه رمضان در کنار افزایش اجباری قیمت میلگرد و شمش مواردی است که می تواند در این خصوص مهم به نظر برسد. به احتمال قوی این رشد قیمتی نیز با همراهی بازارسازی صورت گرفته و ممکن است دوام چندانی نداشته باشد ولی نمی توان در مورد قله رشد قیمتی ادعای خاصی داشت. در هر حال هم اکنون قیمت های پیشنهادی بالاست و حجم تقاضا نیز تعریف چندانی ندارد یعنی اگر فردی کالایی را حتی با قیمت مطلوب خریداری کرده و باز هم شاهد رشد قیمت ها باشیم ، مشخص نیست که همین کالا را بتواند به فروش برساند و یا خیر. با توجه به شرایط خاص بازار فولاد از اعلام قیمت خودداری شده است.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد معتقد است: قیمت قراضه آهن امروز تقریبا ثابت شنیده شد و تغییرات محسوسی نداشت.

- نرخ شمش بر اساس گزارش نرخ باکس امروز بطور متوسط حدود 10 الی 20 تومان افزایش قیمت داشت.

- در حوزه نورد و در ابتدای روز، بازار با متوسط افزایش حدود 10 تومانی در برخی مبادی بازگشایی شد، بطوریکه این افزایش قیمت های صورت گرفته قابل هضم و متناسب با افزایش امروز نرخ شمش بود، اما آخرقت و در پی افزایش قیمت 30 تومانی لیدر این بازار یعنی فولاد کویر کاشان؛ مجددا این حوزه شتاب افزایشی به خود گرفت که تا حدود زیادی غیر منتظره و بنظر کمی شتاب زده می آمد. در هر صورت و سرانجام برخی از مبادی اعلام قیمت محصولات خود را به فردا موکول کرده و برخی هم به صورت متوالی افزایش قیمت داشتند تا اینکه بازار تعطیل شده و ادامه فعالیت به فردا موکول گردید؛ به اذعان برخی از انبارداران و فعالان زنجیره انتهایی (بنکداران)؛ تقاضا امروز هم در حداقل ممکن بوده و بطوریکه شنیده شد بیشتر آدرس های پروژه ای هر چند ضعیف امروز بیشتر در بازار در گردش بوده و گویا از آدرس انباری خبری نبوده است.

- بنظر می رسد نرخ شمش و میلگرد در کل و با توجه به بازار امروز شمش؛ بی مهابا شتاب گرفته باشد و این در حالی است که از گوشه و کنار این بازار خبرهای تایید نشده ای مبنی بر احتمال عرضه قابل توجه ای از شمش فولادی توسط فولاد خوزستان در بعد از ماه مبارک رمضان به گوش می رسد؛ از طرف دیگر شنیده شد که انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور به شدت در حال پیگیری وضعیت نابسامان شمش داخلی است و در این خصوص مکاتباتی هم رد و بدل شده است که به نظر میرسد فعلا محرمانه بوده به احتمال زیاد در آینده ای نزدیک جزئیات این مذاکرات در وقت مقتضی منتشر خواهد شد.

مدیرعامل بورس انرژی: رشد ۱۶۴ درصدی ارزش معاملات بازار فرآورده‌های نفتی در بهار ۹۶

به گفته مدیر عامل بورس انرژی، رشد ۷۲ درصدی حجم و ۱۶۴ درصدی ارزش معاملات در سال جاری تاکنون در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران رقم خورده است. مدیر عامل بورس انرژی در گفت‌وگو با فارس از رشد 164 درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در سه ماه اول امسال خبر داد و گفت: با گذشت 55 روز کاری از ابتدای سال تا به امروز ، بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه‌های متعدد پالایشگاهی و پتروشیمی بوده که در مجموع بالغ بر 493 هزار تن انواع فرآورده‌ها به ارزش بیش از 6 هزار و 682 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است.

سید علی حسینی با اشاره به ارزش معاملات بورس انرژی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، عنوان کرد: در دوره مشابه سال قبل تا روز 28 خرداد ماه 95 که شامل 57 روز کاری بوده است، قریب به 293 هزار تن انواع فرآورده نفتی با ارزش حدود 2 هزار و 533 میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفته است.

به گفته وی طی سال جاری تا کنون رشد 72 درصدی حجم معاملات و 164 درصدی ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران رقم خورده است.

حسینی افزود: از ابتدای سال 96 تاکنون 357 هزار و 162 تن انواع حامل‌های انرژی در رینگ داخلی به ارزشی بالغ بر 536،4 میلیارد ریال و 149 هزار و 626 تن انواع حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل به ارزشی بالغ بر 261،2 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است که از منظر حجم، 70 درصد معاملات در رینگ داخلی و 30 درصد نیز در رینگ بین‌الملل بوده است.

همچنین از لحاظ ارزش معاملات، 67 درصد مربوط به عرضه‌های رینگ داخلی و 33 درصد نیز در رینگ صادراتی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران صورت گرفته است

راه اندازی بازارهای عمده فروشی و خرده فروشی برق:تغییرات گسترده در بازار برق

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (دوشنبه 29 خرداد ماه 96)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 470 قرارداد معادل 18,640 مگاوات ساعت به ارزش 5 میلیارد و 964 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای کمباری با متوسط قیمت‌های 319,995 ریال بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/04/28 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/04/02 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید. لازم به ذکر است پیرو مصوبات جلسه مورخ 09/03/96 هیأت پذیرش بورس انرژی ایران، برخی موارد و آیتم‌های مندرج در مشخصات "قرارداد سلف موازی استاندارد" برق در "دوره‏های مصرف" معین" و دوره‏های تحویل"مشخص" - ویژه شرکتهای توزیع نیروی برق (بازار عمده‌فروشی برق) تغییر یافته و همچنین مشخصات "قرارداد سلف موازی استاندارد" برق در "دوره‏های مصرف" معین" و دوره‏های تحویل"مشخص" - ویژه مصرفکنندگان نهایی و شرکتهای خردهفروشی برق (بازار خردهفروشی برق) مورد تصویب قرار گرفته است. مقتضی است کارگزاران ضمن مطالعه و بررسی دقیق تغییرات مذکور، مشتریان و فعالان بازار برق را از این تغییرات مطلع سازند. شایان ذکر است اهم موارد و نکات در این زمینه در قالب اطلاعیههایی بر روی سایت رسمی بورس انرژی ایران قرار گرفته است.

از نکات حائز اهمیت بازار برق بورس انرژی انرژی ایران، شروع معاملات برق در بازار فیزیکی بورس انرژی طی چند روز آینده می باشد.

همچنین امروز در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد سماه 961، 503 قرارداد با ارزشی بالغ بر 2 میلیارد ریال و در نماد ستاره 961، 201 قرارداد با ارزشی بالغ بر 501 میلیون ریال معامله گردید.

در مجموع ارزش معاملات روز جاری بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 8 میلیارد و 472 میلیون ریال بالغ گردید.

سه‌شنبه، عرضه‌های متنوع در هر دو رینگ داخلی و صادراتی بازار فیزیکی

در جریان معاملات روز جاری (دوشنبه 29 خرداد 96)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، متانول پتروشیمی زاگرس و حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی و هیدروکربن سبک HC4 و هیدروکربن سبک HHB1 ساینا شیمی بهشت در رینگ بین‌الملل عرضه شدند که کل معاملات صورت‌گرفته معادل 5,370 تن به ارزش بیش از 59 میلیارد و 776 میلیون ریال می‌باشد.

در جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه (30 خرداد 96)، کالاهای میعانات گازی پالایش گاز ایلام، متانول پتروشیمی شیراز، آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، میعانات گازی پتروشیمی رازی، حلال 402 پالایش نفت تهران و کرمانشاه و نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی و آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت شیراز، حلال 402 پالایش نفت تبریز، میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی و نفت کوره 380 سانتی استوک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه خواهند شد.

مهمترین معاملات در رینگ فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

عرضه کننده

حجم معامله شده

واحد حجم

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

هیدروکربن سبک حاصل از برش دوم میعانات گازی ایلام کد HC4 ساینا شیمی بهشت در رینگ بین الملل با کد استاندارد 251030117

شرکت ساینا شیمی بهشت

0

تن

 

465

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت تبریز

140

تن

14341

14341

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت تبریز

20

تن

12042

12042

ریال

هیدروکربن سبک حاصل از بلندینگ کد HHB1 ساینا شیمی بهشت در رینگ بین الملل با کد استاندارد 251030629

شرکت ساینا شیمی بهشت

0

تن

 

440

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

پتروشیمی زاگرس

800

تن

7469

7469

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

پتروشیمی زاگرس

2250

تن

7469

7469

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت تبریز

360000

لیتر

13064

13064

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت تبریز

2040000

لیتر

13064

13064

ریال

سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی تبریز

150

تن

12554

12554

ریال

برش سنگین پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی تبریز

150

تن

10070

10070

ریال

بازارگردی گریدهای جذاب پلیمری

باز هم بازار پلیمرها به رغم آرامش نسبی از سوی برخی گریدهای جذاب مورد تاخت و تاز قرار می گیرد تا جایی که شاهد هستیم آرامش نسبی در بازار آزاد با جرقه های رشد قیمتی به آرامی به سمت رشد نرخ ها آن هم به صورت فراگیر به پیش می رود تا جایی که ممکن است چهره غالب در بازار به سمت تغییری جدی گام بردارد.

هفته جاری شاید اولین هفته ای است که در ماه های اخیر شاهد رشد پراکنده قیمت برخی گریدهای مختلف هستیم تا جایی که افزایش قیمت های احتمالی و پیش رو را نوید می دهد. این در حالی است که بهای جهانی نفت خام باز هم با فراز و فرودهای گسترده ای رو به رو شده تا جایی که شاهد کاهش ممتد قیمت های پایه در بورس کالا بودیم ولی به تازگی گویی جریانی جدید در بازارهای جهانی آغاز شده که با توجه به رشد انتظاری قیمت دلار ممکن است شاهد افزایش قیمت های پایه باشیم. با توجه به رشد پراکنده نرخ های پایه در بورس کالا شاهد افزایش جرقه های رشد قیمتی در بازار آزاد هستیم که می تواند گسترش بیشتری پیدا کرده و بدنه غالب در این بازار را در بر بگیرد. به نظر می رسد دورنمای بازار پلیمرها نیز دست کمی از بازار فولاد نداشته باشد.

برخی از مهمترین معامللات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

7,169

7,169

8000

6850

6850

پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C

نوید زرشیمی

42,704

نقدی

46,974

315

14616

315

پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C

نوید زرشیمی

42,704

نقدی

46,974

210

5250

210

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پتروشیمی مارون

37,679

نقدی

39,015

2200

3300

2200

پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N

پتروشیمی مارون

41,204

نقدی

41,204

3300

2816

2750

پلی پروپیلن نساجی PYI250

پتروشیمی پلی نار

37,679

نقدی

38,973

903

1512

903

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی شازند

40,518

نقدی

40,651

1000

1200

1000

پلی پروپیلن نساجی C30S

پتروشیمی مارون

37,679

نقدی

39,833

440

1166

440

پلی پروپیلن شیمیایی X30G

پتروشیمی مارون

37,679

نقدی

39,442

132

836

132

پلی پروپیلن نساجی HP500J

پتروشیمی مارون

37,679

نقدی

37,679

1100

638

594

پلی پروپیلن شیمیایی EPC40R

پتروشیمی شازند

42,704

نقدی

43,837

300

540

300

استفاده از ظرفیت بورس کالا برای صادرات گندم مازاد داخلی

براساس مصوبه هیات دولت به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران اجازه داده می‌شود پس از خرید گندم از کشاورزان نسبت به عرضه موجودی گندم مازاد بر ذخایر راهبردی خود در تالار صادراتی بورس کالا یا در قالب مزایده بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

هیئت وزیران در جلسه 96.3.7 به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهادکشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۳۶) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) – مصوب ۱۳۹۳- تصویب کرد:

۱- به کارخانجات آردسازی سراسر کشور اجازه داده می‌شود با هماهنگی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و در چارچوب مفاد دستورالعمل اجرایی که توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می گردد، نسبت به خرید گندم مورد نیاز خود از طریق مراکز خرید مورد تایید شرکت یادشده از کشاورزان اقدام نمایند.

تبصره ۱- کارخانجات آردسازی موظفند در صورت خرید مستقیم از کشاورزان (برای سهمیه نانوایی­های یارانه­ای) نسبت به پرداخت مرحله اول بهای گندم خریداری شده از طریق سامانه خرید تضمینی بانک کشاورزی اقدام نمایند. مابه‌التفاوت قیمت پرداختی توسط کارخانجات آردسازی تا قیمت خرید تضمینی گندم از محل اعتبارات مربوط قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور پرداخت می­شود.

تبصره ۲- سازوکار اجرایی موضوع این بند و هزینه مترتب بر خرید گندم توسط کارخانجات آردسازی بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ می­شود.

۲- شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران موظف است مطابق قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی – مصوب ۱۳۶۸- نسبت به خرید باقیمانده گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی و با روش پرداخت دو مرحله‌ای از محل اعتبارات مصوب مربوط اقدام نماید.

۳- بانک ‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل معادل سی هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) ریال تسهیلات مطابق جدول پیوست که تایید شده به مهردفتر هیئت دولت است برای خرید گندم داخلی خط اعتباری در اختیارشرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و خریداران بخش های خصوصی و تعاونی قرار دهد.

تبصره- شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران موظف است تسهیلات دریافتی را مطابق زمان‌بندی جدول مذکور بازپرداخت و وزارت جهاد کشاورزی انجام این تکلیف را پیگیری نماید.

۴- به شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران اجازه داده می‌شود پس از خرید گندم از کشاورزان نسبت به عرضه موجودی گندم مازاد بر ذخایر راهبردی خود در تالار صادراتی بورس کالا یا در قالب مزایده بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید. مابه‌التفاوت قیمت فروش و قیمت تمام شده گندم صادراتی، پس از انجام حسابرسی ویژه یارانه موضوع ماده (۷۰) قانون محاسبات عمومی کشور – مصوب ۱۳۶۶- تعیین تکلیف می‌گردد.

۵- وزارت جهاد کشاورزی موظف است اقدامات لازم در خصوص ثبت مشخصات کشاورزان گندمکار به همراه حداکثر مقدار محصول قابل عرضه توسط هر کشاورز در فصل برداشت که براساس سطح زیر کشت آنان و پیش‌بینی میزان تولید در هر منطقه استخراج شده را در سامانه خرید تضمینی درج نماید.

۶- قیمت فروش گندم موضوع بند (۳) تصویب‌نامه شماره ۹۷۴۷۷/ت۵۱۲۵۲هـ مورخ 93.8.26 کماکان برای نانوایی‌های‌ یارانه‌ای به ازای هر کیلوگرم (۶۵۰ر۶) ریال و برای سایر متقاضیان از قرار هر کیلوگرم(۰۰۰ر۹) ریال (قیمت پایه عرضه در بورس کالا) تعیین می‌گردد.

همچنین بر اساس تصمیم هیئت وزیران و به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهادکشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۳۳) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی- مصوب ۱۳۸۹- تصویب کرد:

۱- عرضه و معامله کل محصول گندم استان‌های مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان در قالب سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالای ایران برای مصارف صنف و صنعت مجاز است.

۲- شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به عنوان بازارساز مکلف است حداکثر تا دو هفته پس از اولین عرضه هر محموله گندم در تابلوی بورس، در صورت عدم خرید از سوی متقاضیان، اقدام به خرید آن محموله از محل اعتبارات مصوب مربوط نماید.

۳- هزینه‌های اجرای سیاست قیمت تضمینی توسط شرکت بورس کالای ایران با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌گردد.

۴- مابه ­التفاوت قیمت معامله شده در تابلوی بورس تا قیمت خرید تضمینی گندم از محل اعتبارات مربوط قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور پرداخت خواهد شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس ­جمهور این مصوبه را به وزارت جهادکشاورزی- وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت صنعت، معدن و تجارت سازمان برنامه و بودجه کشور- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرده است.

عرضه سیمان در بورس کالا با آغاز به کار دولت دوازدهم

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در حال حاضر تمامی موانع برای عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا برطرف شده وهماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.به طوری که به محض استقرار دولت دوازدهم شاهد عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری مهر؛ عبدالرضا شیخانبه آخرین وضعیت عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تمامشرایط برای عرضه سیمان در بورس کالا فراهم شده و اقدامات لازم و هماهنگی نهایی با وزرات صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت ماه صورت گرفته است.

وی افزود: اقدامات لازم برای ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا تا حدی پیش رفته است که تنها چند پرسش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص چگونگی انجام معامله،نحوه خریداری کشورهای همسایه از بورس کالا و افزایش سهم صادرات سیمان باقی مانده است که انجمن سیمان به زودی پاسخ این سوالات را به وزارت صنعت ارسال خواهد کرد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه با استقرار دولت دوازدهم شاهد عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا خواهیم بود، اظهار کرد: صادرات سیمان از طریق بورس کالا باعث شفاف سازی قیمت این محصول شده و در آمد تولید کنندگان را از محل صادرات تامین می کند و باعث ایجاد نظم در این حوزه می شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین هدف این است که با عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا، علاوه بر افزایش صادرات و بالا رفتن سهم بازار در کشورهای همسایه و عراق ، قیمت این محصول نیز بهبود پیدا کرده و شفاف شود.

شیخان اظهار کرد: تجربه ورود سایر محصولات به بورس کالا نشان داده است که بورس کالا در این زمینه موفق عمل کرده و مزیت‌های زیادی دارد بنابراین باید برای حفظ منافع ملی، صادرات این محصول مورد بررسی قرار بگیرد تا مناقع بیشتری از ورود به بورس حاصل شود.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص عرضه سیمان در رینگ داخلی بورس کالا نیز گفت: در مرحله اول قرار است فروش متمرکز این محصول از طریق سامانه یکپارچه فروش سیمان به وسیله سیستم بانکی انجام شود و در مرحله بعدی، سیمان از طریق بورس کالا به فروش برسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24