Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نکته مبهم در فرضیه دوم آن است که زمان رسیدن به ارزش ذاتی مشخص نیست و ممکن است از چند روز تا چند سال به طول بیانجامد اما در سمت دیگر ابزار و مؤلفه هایی وجود دارد که این تخمین را دقیق تر می کنند...

بنیادی یا تکنیکال، چالش همیشگی!

بورس24 : در مطالب قبل در خصوص زوایای تحلیل بنیادی و کمی یا کیفی بودن آن صحبت کردیم. اما پیش از آنکه به جزئیات بپردازیم لازم است به این سوال پاسخ دهیم که ذاتا انجام تحلیل های بنیادی برای چه هدفی ست؟

پاسخ مشخص است؛ هدف اصلی یافتن ارزش ذاتی سهام یا دارایی سهام است.

ارزش ذاتی سهام یا دارایی سهام از آنجایی اهمیت می یابد که یکی از فرضیات اصلی تحلیل بنیادی سهام است که به احتمال زیاد می توان سهامی را در بازار پیدا کرد که قیمت آن بازگو کننده ارزش واقعی دارایی هایش نیست. به بیان دیگر سهامی که زیر ارزش ذاتی و ارزش واقعی دارایی هایشان معامله می شوند، در بازار پیدا خواهد شد و ابزار یافتن این سهام تحلیل بنیادی است. اگر بخواهیم دسته بندی درستی داشته باشیم باید به این موضوع اذعان کرد که

فرضیه نخست تحلیل بنیادی آن است که قیمت سهم بازگو کننده ارزش واقعی آن نیست

دومین فرضیه تبیین کننده آن است که در یک روند بلند مدت ارزش سهم به محدوده تعیین شده توسط تحلیل بنیادی خواهد رسید.

نکته مبهم در فرضیه دوم آن است که زمان رسیدن به ارزش ذاتی مشخص نیست و ممکن است از چند روز تا چند سال به طول بیانجامد اما در سمت دیگر ابزار و مؤلفه هایی وجود دارد که این تخمین را دقیق تر می کنند. تمام کاری که می توان در این شرایط انجام داد آن است که سرمایه گذار بر مبنای تحلیل بنیادی بورس و تخمین ارزش ذاتی سهم اقدام به خرید کند، تمام تلاش خود را برای خرید در قیمت های کمتر به کار بگیرد و اجازه دهد ظرف زمانی سهم پر شود تا به ارزش ذاتی خود برسد و در این میان مجهولات قضیه را بشناسد و بداند بدون دانستن جزئیات و آگاهی از سایر ابزار با چه چالش هایی روبرو خواهد شد. مجهولاتی که عبارتند از ؛

 آیا برآورد ارزش ذاتی به درستی صورت گرفته است؟

 چقدر طول می کشد تا بازار، سهم را به ارزش ذاتی خود برساند؟

جواب نسبی این سوالات را می توان با آشنایی با جزئیات تحلیل بنیادی پیدا کرد اما قبل از آن باید دانست که نقض کنندگان مفروضات تحلیل بنیادی کدام گروهند و از زاویه دید مخالفین تحلیل بنیادی ، بدون تعصب به این روش تحلیل و معامله نگاهی انداخت.

گروه نخستی که تحلیل بنیادی را مناسب نمی دانند گروهی هستند که به تحلیل تکنیکال بورس مطلق اعتقاد دارند و گروه دوم پیروان بازارهای کارا.

تحلیلگران تکنیکال بدون درگیر شدن در اطلاعات شرکت صرفا به بررسی قیمت و حجم معاملات می پردازند و با ابزار مربوطه به بررسی مومنتوم و روند قیمتی سهم می پردازند و معتقدند تمام اطلاعات شرکت در قیمت کنونی نهفته شده است و اگر خبر یا اتفاقی رخ بدهد با استفاده از ابزار موجود می توان اثرات آتی آن در سهم را پیش بینی کرد و نیازی به دانستن جزئیات نهفته تحلیل بنیادی نیست.

پیروان بازارهای کارا با هر دو دیدگاه تحلیل بنیادی و تکنیکال مخالفند. نظریه بازار کارا به این می پردازد که هیچ یک از این دو روش آینده بازار را نمی توانند پیش بینی یا رقم بزنند بلکه با وجود سرمایه گذاران زیاد ، بزرگ بودن بازار و دانش کافی تمام اتفاقاتی که در آینده قرار ست رخ بدهد در قیمت کنونی سهام منعکس می شود و طبیعی است که با توجه به عدم وجود مفروضات بازار کارا در ایران، پیروان این مکتب در بازار بورس تهران هرگز موفق نخواهند شد.

در آینده با دقت بیشتر وارد جزئیات تحلیل بنیادی خواهیم شد و سعی خواهیم کرد برای دو مجهول فوق، پاسخ های مناسبی پیدا کنیم و با بهینه کردن تحلیل بنیادی آن را در بورس تهران کاربردی تر نماییم.

درس قبل : گواهی سپرده کالایی

درس بعد: چرا بورس شاکی کنتور سازی شد؟

لینک های مرتبط :     تحلیل بنیادی صنعت (بخش اول) - تحلیل بنیادی صنعت (بخش دوم) - تحلیل بنیادی صنعت (بخش سوم)

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24