Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

آنچه بیان شد واقعیت های جدید برخی بازارهای مهم هستند و واکنشی که سرمایه گذاران به این واقعیت ها نشان می دهند وضعیت بازارها را مشخص خواهد کرد. دیدگاه کلی سرمایه گذاران ..

واقعیت های بازار تغییر کرده اند؛ حالا چه باید کرد؟

هفته قبل با آنکه برخی اخبار از اقتصاد آمریکا منفی بود اما بانک مرکزی این کشور نرخ های بهره را بالا برد زیرا اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی معتقدند وضعیت اقتصادی در مجموع خوب است و ضروری است نرخ های بهره بالا برده شود. بر مبنای اخبار منفی از اقتصاد آمریکا ارزش دلار کاهش یافت و شاخص های مالی در بورس این کشور رشد قابل ملاحظه ای نداشتند.

از سوی دیگر اخبار منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده اما در باره تاثیر سیاست های اصلاحی دولت این کشور بر مصرف فلزات پایه نگرانی هایی وجود دارد در نتیجه هفته قبل قیمت این فلزات تقریبا ثابت بود. اما رشد قیمت نفت با موانع بزرگ مواجه است و احتمال کاهش بیشتر قیمت ها کاملا وجود دارد. هنوز مشخص نیست آیا ترامپ می تواند به وعده های خود در باره رونق بخشیدن به اقتصاد آمریکا عمل کند یا نه اما برخی تحلیلگران معتقدند او اخیرا عاقلانه تر رفتار کرده و احتمال بروز تنش های تجاری بین آمریکا و چین کمتر شده است. هفته گذشته قیمت سنگ آهن تغییرات بزرگی نداشت و برخی تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.

آنچه بیان شد واقعیت های جدید برخی بازارهای مهم هستند و واکنشی که سرمایه گذاران به این واقعیت ها نشان می دهند وضعیت بازارها را مشخص خواهد کرد. دیدگاه کلی سرمایه گذاران به آینده مثبت است البته ریسک هایی وجود دارد که نباید از آنها غفلت کرد. تحلیلگران توصیه می کنند سرمایه گذاران با احتیاط بر حضور خود در بازارهای مالی و فلزات پایه بیافزایند. برای مشخص شدن افق بازار نفت و سنگ آهن به گذشت زمان نیاز است.

خبرهای نگران کننده از بازار منتشر شده است

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافته و به ترتیب در سطح 47.2 دلار و 44.6 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. هر روز خبری جدید از وضعیت بازار نفت منتشر می شود و کارشناسان توصیه های جدید به تولیدکنندگان این ماده خام می کنند. از دید برخی کارشناسان بازار نفت، اوپک و تولیدکنندگان دیگر باید بر میزان کاهش عرضه نفت بیافزایند در غیراینصورت قیمت ها به سمت 40 دلار حرکت خواهد کرد. با توجه به افزایش تولید نفت در آمریکا و برخی اعضاء اوپک در ماه های آینده، بعید است امسال مازاد عرضه نفت از میان برود. وزیر نفت روسیه معتقد است در سه ماهه نخست سال آینده میلادی این تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد اما اگر پایبندی به برنامه کاهش عرضه کمتر شود یا تولید نفت در آمریکا با سرعت بیشتری افزایش یابد این پیش بینی تحقق نخواهد یافت. نکته مهمی که توجهی به آن نشده این است که برخی پروژه های نفتی بزودی به بهره برداری می رسد و این به معنای افزایش تولید و فشار بیشتر بر قیمت هاست. طبق برنامه کاهش عرضه نفت، تا مارس سال آینده میلادی، عرضه روزانه نفت 1.8 میلیون بشکه پایین تر از قبل خواهد بود. این برنامه که از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده تاکنون نتوانسته به اهداف خود از جمله بالا بردن قیمت ها برسد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی کاهش قیمت طلا

امروز قیمت طلا بدون تغییر محسوس در سطح 1253 دلار در هر اونس قرار دارد. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم تحلیلگران و هم سرمایه گذاران پیش بینی کرده اند قیمت طلا کاهش خواهد یافت. هفته قبل از جذابیت طلا کاسته شد و اگر آنطور که پیش بینی شده ارزش دلار این هفته رشد کند قیمت طلا باز هم کاهش خواهد یافت. متعدد بودن عوامل موثر بر قیمت فلز زرد سبب شده پیش بینی هایی که در باره افق قیمت ها در سال جاری میلادی مطرح شده بسیار متفاوت باشد. برای مثال برخی تحلیلگران معتقدند قیمت طلا تا پایان سال به 1500 دلار در هر اونس خواهد رسید. درحالیکه برخی معتقدند قیمت ها به 1300 دلار خواهد رسید. واقعیت این است که در ماه های آینده، هم عوامل رشد قیمت طلا وجود دارد و هم عواملی که سبب کاهش قیمت ها خواهد شد. برای مثال ریسک های سیاسی و اقتصادی در آمریکا یک عامل افزایش جذابیت طلا هستند و افزایش نرخ های بهره در این کشور و رونق بازارهای مالی از جذابیت طلا می کاهند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتمال نوسان اندک شاخص ها

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته است. این هفته گزارش های زیادی از اقتصادهای بزرگ آسیایی منتشر نمی شود و به همین دلیل بازارهای مالی در این قاره عموما تحت تاثیر اخبار اقتصادی از اروپا و آمریکا قرار دارد. تحول جدیدی در اقتصاد چین رخ نداده است. مهمترین نگرانی سرمایه گذاران آسیایی بروز تنش در روابط تجاری چین و آمریکاست و در هفته های اخیر احتمال این تنش کاهش یافته است. البته اروپا و آمریکا برخی تدابیر را برای حمایت از صنایع داخلی در برابر کالاهای وارداتی چینی اتخاذ کرده اند. در این میان باید دید دولت چین برای حفظ صادرات خود چه اقداماتی انجام خواهد داد. دولت چین همچنین در مسیر افزایش مصرف داخلی حرکت می کند.

اروپا. هفته گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی نوسان های بزرگی نداشتند زیرا سرمایه گذاران منتظر نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بودند. از سوی دیگر سرمایه گذاران اروپایی مطمئن هستند که بانک مرکزی اروپا به حمایت های خود از رونق اقتصاد منطقه یورو ادامه خواهد داد. همچنین بحران یونان به طریقی حل خواهد شد و از همه مهمتر، ریسک خروج فرانسه از اتحادیه اروپا کاهش یافته است. البته سرمایه گذاران اروپایی درباره تبعات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نگران هستند.

آمریکا. این هفته خبرهای زیادی از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود و انتظار می رود شاخص ها در بورس این کشور نوسانی اندک داشته باشند. هفته پیش با آنکه خبرهای منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شد اما بانک مرکزی این کشور نرخ های بهره را بالا برد و انتظار می رود سه ماه دیگر نیز این اقدام انجام شود. این هفته روز پنجشنبه گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته منتشر می شود. وضعیت بازار کار در ماه های اخیر امیدبخش بوده البته برخی شاخص های اقتصادی منفی هستند. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در هفته گذشته نشان داده شده است:

ثبات قیمت ها در سطوح بالاتر

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته البته میزان آن زیاد نیست. این هفته تنها یک خبر از اقتصاد چین منتشر می شود و اگر تغییرت ارزش دلار اندک باشد بعید است قیمت فلزات پایه نوسان قابل ملاحظه داشته باشد. هفته گذشته قیمت ها رشد کرد و به نظر می رسد شرایط برای ادامه این روند فراهم است. در دو ماه اخیر بخشی از افزایش قیمت ها در ماه های اولیه سال جاری میلادی اصلاح شده و بازار به وضعیت منطقی خود بازگشته است. این به معنای آن است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد قیمت ها در هفته ها و ماه های آینده به تدریج افزایش می یابد. کارشناسان بازار فلزات پایه بر مبنای وضعیت اقتصاد چین که بیشترین تاثیر را بر قیمت ها دارد می گویند شرایط برای ثبات قیمت ها در سطوح بالاتر فراهم است. امسال اقتصاد چین رشدی در محدوده 6.5 درصد خواهد داشت و پروژه های عظیم زیرساختی تضمین می کند که تقاضا برای فلزات پایه رشد خواهد کرد. البته سیاست هایی که دولت چین برای کاهش ریسک های مالی در بخش هایی از اقتصاد اتخاذ کرده رشد قیمت فلزات پایه را کند می کند. تحلیلگران خوشبین معتقدند توانایی دولت چین در حفظ ثبات اقتصادی و تحقق رشد اقتصادی مورد نظر دولت سبب می شود ریسک کاهش قیمت فلزات پایه از میان برود. عامل دیگری که می تواند به افزایش قیمت ها کمک کند حرکت دولت آمریکا به سمت اجرای وعده های ترامپ است. برای مثال آغاز تخصیص بودجه به برنامه توسعه زیرساخت ها یک عامل مهم برای افزایش قیمت فلزات پایه است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال رشد شاخص دلار کم است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی رشد کرده است. امروز تنها دو گزارش از اقتصاد منطقه یورو منتشر می شود و یکی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد. بدین ترتیب ارزش دلار و یورو نوسان قابل ملاحظه نخواهد داشت البته برخی تحلیلگران معتقدند گزارش های منفی هفته قبل از اقتصاد آمریکا سبب فشار بر ارزش دلار می شود. در نظرسنجی ابتدای هفته پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش خواهد یافت. متوسط نسبت یورو به دلار در هفته پیش رو 1.1105 و متوسط نسبت پوند به دلار 1.2710 پیش بینی شده است. نکته مهم درباره تغییرات شاخص دلار این است که هفته گذشته با آنکه نرخ های بهره در آمریکا بالا برده شد شاخص دلار تغییری نداشت در حالی که باید رشد می کرد. برخی کارشناسان می گویند بانک مرکزی آمریکا بر مبنای داده های اقتصادی در باره زمان افزایش مجدد نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد کرد و اگر گزارش های اقتصادی منفی باشد ممکن است افزایش نرخ ها به تعویق افتد. این احتمال سبب شده ارزش دلار رشدی نداشته باشد. از سوی دیگر ارزش ارزهای دیگر ارز جمله یورو حمایت شده است. با آنکه بانک مرکزی اروپا به سیاست های حمایتی خود ادامه داده اما رفع شدن ریسک های سیاسی و اقتصادی به رشد ارزش یورو کمک کرده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24