Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هرچند که رشد قیمت ها از کارخانه برای واحدهای بزرگ تولیدکننده فولاد محدود و حداکثر ۵ تومان ثبت شده ولی سایر واحدهای تولیدی و فعالان بازار گویی رخدادهای دیگری را ملاحظه می کنند تا جایی که به رشد قیمتی ۴٠ تومان نیز در این بازار شنیده می شود ولی سؤال اینجاست که آیا چنین قیمت هایی مورد معامله قرار می گیرد و یا تنها شنیده هایی برای بازارگرمی است تا از جرگه رشد قیمتی عقب نمانند. نمی توان اظهار نظر قاطعی در مورد واقعیت های این بازار و دلایل رشد غیرمنتظره قیمت ها داشت هرچند که یک نگرانی را برجسته می سازد و آن بازگشت تورم است که در روز گذشته به آن اشاره کردیم...

فولاد دوباره داغ شد ؛ داغ داغ

بورس24 : التهاب در برخی از بازارهای کالایی در کنار آرامش نسبی در بخش دیگری از این بازار نگرانی هایی را در خصوص برخی رخدادهای زیرپوستی در این بازار ایجاد می کند که ممکن است چهره کلی در این بازار را از این پس تغییر دهد. جهش قیمت ها در بازار فولاد ، آرامش نسبی در بازار پتروشیمی در کنار جهش قیمتی در بازار مواد غذایی مخصوصاً برنج ایرانی در کنار نگرانی از اعمال واقعی محدودیت های جدید بانکی در برابر نقل و انتقالات ارزی ممکن است به تغییر فاز بازارهای کالایی منجر شود ولی آتش زنه این احتمالات باید بهای ارز باشد اگرچه به شدت در برابر رشد قیمت ارز مقاومت می شود.

بدمستی فولاد

هرچند که رشد قیمت ها از کارخانه برای واحدهای بزرگ تولیدکننده فولاد محدود و حداکثر 5 تومان ثبت شده ولی سایر واحدهای تولیدی و فعالان بازار گویی رخدادهای دیگری را ملاحظه می کنند تا جایی که به رشد قیمتی 40 تومان نیز در این بازار شنیده می شود ولی سؤال اینجاست که آیا چنین قیمت هایی مورد معامله قرار می گیرد و یا تنها شنیده هایی برای بازارگرمی است تا از جرگه رشد قیمتی عقب نمانند. نمی توان اظهار نظر قاطعی در مورد واقعیت های این بازار و دلایل رشد غیرمنتظره قیمت ها داشت هرچند که یک نگرانی را برجسته می سازد و آن بازگشت تورم است که در روز گذشته به آن اشاره کردیم.

دیروز عنوان شد: رفتارهای متناقض و مخصوصاً عدم ارائه تصمیم ایران در برابر عهدشکنی برجامی آمریکا را باید پاشنه آشیل رفتارهای رسانه ای دولت به شمار آورد هرچند که تاکنون تنها کاهش 180 و 290 واحدی شاخص بازار سهام تجربه شده ولی به احتمال قوی عواقب سنگینی پیش روی اقتصاد ایران قرار خواهد داشت که شاید خوش یُمن باشد. به احتمال قوی از هم اکنون رفتارهای سفته بازی در بازار ارز برجسته تر شده و دولت تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش در بازار ارز به کار خواهد بست هرچند که راهی جز تزریق منابع ارزی خود ندارد. ادامه این تلاش ها در کنار سخت گیری های اقتصادی و دشواری های ارتباطات بانکی می تواند جرقه های رشد قیمت دلار را روشن کرده و همین رخداد کافی خواهد بود که در کنار بالابودن شدید نقدینگی؛ انتظارات تورمی شکل جدیدی به خود بگیرد. تجمیع موارد فوق که از هم اکنون جرقه های آن در بازار فولاد قابل رهگیری است می تواند چهره کلی بازارهای کالایی را تغییر دهد شاید که سخت گیری های اخیر برای افزایش تولید ، چرخش مالی و رونق صادرات ایران خوش یمن باشد.

به نظر می رسد این وضعیت قیمتی دلایلی برجسته تر از بازارسازی ها داشته باشد و از واقعیت های نگران کننده جدیدی خبر می دهد که ممکن است در کوتاه مدت محقق شود. این در حالی است که به رشد قیمت دلار آن هم به صورت سریع نمی توان خوش بین بود یعنی بازار ارز بدون نوسان قیمت ها باقی مانده ولی گویی بازار مسکن باز هم پیش قراول رشد تورم شده است و البته در کنار آن رشد قیمت مواد غذایی را نیز در بر خواهد گرفت. به نظر می رسد انتخاب سختی پیش روی دولت قرار گرفته یعنی یا باید رونق اقتصادی را به قیمت افزایش تورم و رشد قیمت ارز و البته جهش بهای مسکن بپذیرد و یا با ادامه سخت گیری های قیمتی برای مدیریت قیمت دلار ، باز هم شرایط کژ دار و مریز فعلی و بهبود آرام و گام به گام حجم تولید در بازار آزاد را بپذیرد. با توجه به وجود ذخایر ارزی کافی در کشور در کنار ترس از بازگشت تورم به دلیل تبعات اجتماعی آن و همچنین واقعیتی به نام مادر تحریم ها در کنار خوش بینی به رشد اقتصادی کشور در آمارهای سال گذشته ، شاید بدنه تصمیم سازی دولت به ادامه وضعیت فعلی روی خوش نشان دهد و باز هم با مدیریت قیمت دلار همین شرایط را ادامه دهد ولی فراموش خواهد کرد که ثبات قیمت ارز در کنار نرخ سود فعلی در سیستم بانکی و کاهش اعتماد به این ساز و کار ، در نهایت به زیان تولید داخلی و حجم صادرات منجر شده و راهی جز ادامه خام فروشی پیش روی اقتصاد ایران باقی نخواهد ماند.

در خصوص بازار فولاد پایین بودن حجم تقاضای مؤثر واقعیتی است که نمی توان از کنار آن به سادگی عبور کرد یعنی رشد فعلی قیمت ها از پایه و اساس چندانی برخوردار نیست اگرچه برخی جرقه های رشد قیمتی در بازارهای جهانی به این روند رو به رشد کمک کرده است. این در حالی است که فولاد نیشابور قیمت های پیشین خود را اعلام کرده و میلگرد قزوین هم تنها 5 تومان رشد قیمت را در دستور کار خود قرار داده است. این بدان معنی است که واحدهای بزرگ فولادی رشد قیمت ها را چندان هم باور نکرده اند اگرچه از این رفت و برگشت قیمتی به سود خود استفاده می کنند. این در حالی است که برخی از واحدهای تولیدی به تمایلی به فروش ندارند ( به هر دلیل ) ممکن است قیمت های بالایی را اعلام کنند تا از گردونه رقابت حذف نشده ولی مشتری چندانی به سمت خود جذب نکنند.

نکته مهم معاملات روز گذشته را باید بازگشت مجدد قیمت ها در اواخر فعالیت بازار به شمار آورد که نشان بازار کشش جهش محسوس قیمت ها را نداشته و ندارد هرچند که روز دوشنبه مشخص خواهد شد که این حجم از رشد قیمت ها به چه سمتی منعطف شده است.

بررسی المانهای تاثیر گذار بر قیمت های داخلی شمش فولادی و بازار میلگرد

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد معتقد است: طی ماه جاری مطابق با تحلیل اعداد و ارقام ثبت شده از بازار میلگرد و شمش فولادی، دیده میشود که بطور میانگین افزایش حدود 50 تومانی برای این حوزه تا امروز به ثبت رسیده است. رشدی که به نوبه خود تقریبا قابل توجه و غیر منتظره بوده و برخی از کارشناسان فولاد کشور را در جواب سوالی که این روزها خیلی پرسیده میشود؛ به فکر واداشته است :

" احتمال افزایش قیمت تا چه میزانی ادامه دار بوده و اینکه آیا این افزایش قیمت ها با ثبات توام خواهد شد و یا موقتی است ؟"

در نگاه اول ساده ترین روش برای تخمین حداکثر سقف افزایش قیمت میلگرد در بازار داخلی، همانطوریکه پیش تر هم به آن اشاره کردیم، کافی است بطور تقریبی و تخمینی نرخ های جهانی فولاد را مورد بررسی قرار دهید؛ روشن است که نه تنها قیمتهای داخلی به هیچ عنوان فراتر از نرخ های جهانی نخواهد رفت بلکه در بدترین/بهترین شرایط ( از نگاه مصرف کننده /تولیدکننده ) برای جلوگیری از ورود کالای خارجی حداقل مقداری پایین تر از آن هم خواهد ایستاد.

نرخ فوب میلگرد ترکیه (ton/435$) مطابق با گزارش استیل پرایس به نقل از متال اکسپرت بهترین مثال در این مورد است؛ هر چند طبق رایزنی هایی که صورت گرفت متوجه شدیم که نرخ های واقعی کمتر از این رقم های اسمی است؛ اما به هر حال اگر تخفیفات رقم واقعی را به حساب خرج و مخارج تمام شده برای ورود این کالا در نظر بگیریم؛ با این حساب حداکثر نرخ میلگرد وارداتی ترکیه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده حدود 1780 تومان خواهد بود؛ از طرفی روشن است که نرخ میلگرد داخلی بطور ختم در ترازی کمتر از این قیمت خواهد ایستاد و لذا نویسنده معتقد است که در بدترین شرایط نرخ داخلی میلگرد درجه یک تولیدی کشور ما نمی تواند از 1700 الی 1750 تومان تجاوز نماید مگر اینکه شاهد افزایش قیمت های جهانی باشیم.

- نویسنده معتقد است که دستیابی به نرخ های کنونی میلگرد در سقف قیمتی حدود 1690 تومان یک پیروزی برای تولید داخلی ما محسوب شده و اکنون مسئله حفظ این قیمت میبایست مد نظر قرار گیرد؛ چرا که رفتار بازار داخلی طی سالهای اخیر نشان داده که بسیار شکننده بوده و با کوچکترین خبر و یا تلنگری فرو خواهد ریخت.

- عامل اصلی افزایش های پی در پی اخیر کمبود در تولید شمش و افزایش قیمت و محدودیت در تامین قراضه آهن و آهن اسفنجی بوده است؛ هر گونه خبر مثبتی مبنی بر بهبود وضعیت این حوزه ها بطور حتم نرخ های کنونی بازار را به مقدار زیادی؛ حداقل در فاز اول تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

- رکود ساخت و ساز مسکن طی سال جاری به اذعان برخی از فعالان این حوزه کمی بهبود پیدا کرده یا رو به بهبود است؛ اما این بهبود در حدی نیست که فعلا بتوان از لحاظ حجمی؛ تفاوت معنی داری در خروجی بازار میلگرد در نظر گرفت؛ و لذا با وجود برخی مشکلاتی که در حوزه نورد در سال جاری و در خصوص تامین شمش به وجود امده است، هنوز مازاد عرضه داخلی بر تقاضای موثر قابل توجه بوده و نمی توان آنرا نادیده گرفت. لذا یکی از دلایل اصلی شکننده بودن بازار میلگرد همین مازاد عرضه است که میبایست جدی گرفته شود و تنها راه درمان آن هم گشایش بازارهای جدید یا همان جهانی است که میبایست مد نظر و در اولویت قرار گیرد.

- برخی از فعالان و صاحبنظران حوزه قراضه آهن معتقد هستند که همه ساله در ماه رمضان بازار قراضه آهن از یک محدودیت عرضه نسبی برخوردار است که با اتمام این ماه مبارک معمولا به وضعیت عادی بازخواهد گشت.

- شنیده شد گروهی به عنوان نمایندگان حوزه نورد در انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور؛ این روزها شدیدا در تلاش هستند تا مشکل کمبود عرضه شمش داخلی را حل کنند؛ و برای این منظور حتی شنیده شد که با وزیر اقتصاد هم مکاتبات و جلساتی داشته اند؛ شنیده شد گزینه هایی همچون : خرید اعتباری از عرضه کنندگان خارجی و یا فشار به فولاد خوزستان به جهت افزایش عرضه داخلی و فروش اعتباری و کاهش صادرات؛ در الویتهای تلاش نمایندگان نوردی ها در مذاکرات فوق بوده است. درز و انتشار هرگونه خبر مبنی بر حصول موفقیت در این مذاکرات حکم تیغ دولبه را برای حوزه نورد را خواهد داشت و با این حساب نوردکاران ما در هرصورت در شرایط دشواری قرار گرفته اند

بورس انرژی: رشد 164 درصدی ارزش معاملات بازار برق نسبت به دوره مشابه سال گذشته

معامله 16 میلیارد تومانی فرآورده های نفتی و پتروشیمی در بورس انرژی را می توان یکی از اخبار مهم این بازار به شمار آورد هرچند که در بازار مشتقه برق نیز شاهد رشد 164 درصدی حجم معاملات هستیم که در نهایت از رونق روزشمار بورس انرژی خبر می دهد.

برتری تقاضا بر عرضه در بورس انرژی به صورت محسوسی در حال خودنمایی است تا جایی که حجم عرضه بسیاری از کالاها کمتر از حجم تقاضای آن ها بود. به نظر می رسد فرآیند رقابت در بورس انرژی جدی تر از قبل در حال پیگیری است و ادامه این شرایط می تواند بازاری واقعی را پیش روی معاملات در بورس انرژی فراهم سازد. حجم معامله 12 هزار و 921 تن از انواع حامل های انرژی با ارزش 46.05 میلیارد تومان را می توان چهره اصلی معاملات بورس انرژی در روز یکشنبه به شمار آورد.

جهش در بازار برق

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (یکشنبه 28 خرداد ماه 96)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 1735 قرارداد معادل 12,160 مگاوات ساعت به ارزش 4 میلیارد و 243 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای کمباری، میان‌باری، بار پیک، بارپایه با متوسط قیمت‌های 319,998 ، 359,900، 370,000 و 360,000 ریال بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. همچنین با احتساب معاملات روز جاری بازار برق بورس انرژی ایران شاهد رشد 164 درصدی در ارزش معاملات نسبت به دوره مشابه سال گذشته بوده است.

در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/04/27 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/04/01 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

همچنین امروز در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد سماه 961، 503 قرارداد با ارزشی بالغ بر 2 میلیارد ریال و در نماد ستاره 961، 221 قرارداد با ارزشی بالغ بر 550 میلیون ریال معامله گردید.

در مجموع ارزش معاملات روز جاری بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 4 میلیارد و 793 میلیون ریال بالغ گردید.

مهمترین معاملات در رینگ فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

عرضه کننده

حجم معامله شده

واحد حجم

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

شرکت پالایش نفت اصفهان

102

مترمکعب

358.25

358.25

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

گاز مایع پالایش نفت شازند در رینگ بین الملل

شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند

2000

تن

326.5

315

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

گاز مایع بوتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت کرمانشاه

20

تن

11250

11250

ریال

نفتای سبک پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت تهران

10000

مترمکعب

9208

9208

ریال

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت شیراز

500000

لیتر

12148

12148

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

پالایش نفت شیراز

500

تن

13329.2

13195

ریال

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت شیراز

200

تن

12042

12042

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت شیراز

0

لیتر

-

13032

ریال

بلندینگ نفتا حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت شیراز

0

تن

-

13287

ریال

نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت شیراز

0

تن

-

13287

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت کرمانشاه

1000000

لیتر

12148

12148

ریال

پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت کرمانشاه

22

تن

24585

24585

ریال

پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت کرمانشاه

176

تن

24585

24585

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

شرکت پتروشیمی شازند

1012

تن

10235

10235

ریال

قیمت های پایه محصولات پتروشیمی با نوسان نرخ اعلام شد

اعلام افزایش و کاهش توأمان قیمت برخی از گریدهای مختلف محصولات پتروشیمی مخصوصاً پلیمرها در بورس کالا را باید مهمترین خبر این روزهای بازار به شمار آوردکه از روند پیشین یعنی کاهش ممتد قیمت ها فاصله گرفته و البته با ثبت چند جرقه رشد قیمتی ، می تواند وضعیت بهتری را برای این بازار ترسیم کند. این در حالی است که بازار آزاد هنوز هم با کاهش نسبی قیمت ها روزگار می گذارند یعنی با این شرایط جدید احتمال بهبود در بازار آزاد پلیمرها نیز افزایش یافته است. با توجه به رخدادهای موجود در بازار فولاد و البته امکان تغییر فاز قیمتی در غالب بازارهای کالایی ، از هم اکنون می توان به بهبود نسبی این بازار خوش بین بود هرچند که رخدادهای قیمتی با بازار فولاد و یا بازارهای کالایی دیگر همچون مواد غذایی تفاوت های عمیقی دارد.

برخی از مهمترین معامللات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

7,169

7,169

8000

6850

6850

لوب کات سنگین

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

10,882

10,882

10000

8000

8000

لوب کات سبک

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

11,167

11,167

3000

3040

3000

گوگرد گرانوله

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

1,744

1,918

800

2070

800

قیر PG6422

نفت پاسارگاد تهران

نقدی

9,154

9,154

2000

2000

2000

قیر PG6416

نفت پاسارگاد تهران

نقدی

9,154

9,154

2000

1500

1500

وکیوم باتوم

پالایش نفت اصفهان

نقدی

6,948

6,948

6000

700

700

قیر 6070

نفت پاسارگاد شیراز

نقدی

9,304

9,304

1000

685

685

وکیوم باتوم

پالایش نفت شیراز

نقدی

6,947

6,947

10000

560

560

اوره صنعتی

پتروشیمی شیراز

نقدی

7,594

7,594

500

520

500

آمونیاک (مایع)

پتروشیمی شیراز

نقدی

6,372

6,372

200

390

190

قیر 6070

نفت جی

نقدی

8,704

8,704

3000

274

274

نگاهی به قیمت های جدید مواد پلیمری

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۲۱ و ۲۸ خردادماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی نزولی داشته اند. بیشترین افت قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به استایرن بوتادین رابرهای تیره و روشن است، این کالاها به ترتیب ۳.۷ و ۳.۵ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته اند.

در رده بعدی بیشترین کاهش قیمت، پلی اتیلن های ترفتالات بطری با ۱.۴ درصد افت قرار دارند، این کالاها از ۴۹ تومان تا ۵۳ تومان نسبت به هفته قبل ارزان شدند.

همچنین پلی اتیلن سبک فیلم نیز در رده سوم بیشترین افت قیمت با ۰.۷ درصد کاهش قرار دارد، این کالا از رقم ۴ هزار و ۱۳۳ تومان به ۴ هزار و ۱۰۱ تومان رسید. در گروه پلی اتیلن ها، پلی اتیلن سنگین فیلم و سنگین اکستروژن گرید ۱۰۰ و ۸۰ نیز با ۰.۲ و ۰.۴ درصد کاهش روبه رو شدند.

همچنین پلی پروپیلن های نساجی وSBنیز نسبت به هفته قبل ۰.۰۳ درصد افت قیمت داشتند، پی وی سی ها نیز به همین مقدار ارزان شدند، به طوری که گرید ۶۰ و ۶۵ با ۱۰ تومان کاهش قیمت و گرید ۵۷ و ۷۰ نیز با ۱۱۱ تومان افت قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند.

رشد اندک قیمت ها

در همین حال برخی از محصولات نیز با رشد اندک قیمت نسبت به هفته قبل مواجه شدند. بیشترین رشد قیمت متعلق به اکریلوبوتادین استایرن با ۵.۵ درصد افزایش است، این کالا از رقم ۶ هزار و ۴۳۰ تومان به ۶ هزار و ۷۸۴ تومان رسیده است.

پلی اتیلن های سنگین بادی، تزریقی و دورانی نیز نسبت به هفته قبل افزایش قیمت داشتند، به طوری که بادی ها ۰.۰۶ درصد و تزریقی و دورانی نیز ۰.۱ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند. همچنین پلی استایرن های معمولی و مقاوم نیز به ترتیب ۰.۲ و ۰.۳ درصد نسبت به هفته قبل رشد قیمت داشتند. پلی اتیلن سبک خطی نیز با ۰.۲ درصد رشد نسبت به هفته قبل روبه رو شد.

در همین حال قیمت دلار نیز نسبت به هفته قبل روندی ثابت داشت و در محدوده ۳ هزار و ۷۲۵ تومان ماند

کدام محصولات شیمیایی گران شدند؟

مقایسه قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۲۱ و ۲۸ خردادماه نشان می دهد که برخی از کالاها روندی کاهشی و برخی دیگر نیز روندی افزایشی داشته اند. بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات شیمیایی متعلق به منواتیلن گلایکول با ۴.۹ درصد رشد است، این کالا از رقم ۲ هزار و ۵۴۵ تومان به ۲ هزار و ۶۷۰ تومان رسیده است.

در رتبه دوم افزایش قیمت ها، اورتوزایلین با ۴.۱ درصد رشد نسبت به هفته قبل قرار دارد، استایرن منومر هم ۳.۸ درصد نسبت به هفته قبل گران شده است. دی اتیلن گلایکول، پارازایلین، اسیدترفتالیک و متانول هم نسبت به هفته قبل روندی افزایشی داشتند، این کالاها به ترتیب ۲۵، ۱۴، ۷ و ۴ تومان نسبت به هفته قبل گران شدند.

افت قیمت ها

در همین حال برخی از کالاها در گروه مصحولات شیمیایی نیز روندی کاهشی داشتند که در صدر آنها اسیداستیک و بنزن قرار دارند، این کالاها به ترتیب ۱.۲ و ۱.۱ درصد نسبت به هفته قبل ارزان شدند.

دی اتیل هگزانول و نرمال بوتانول هم با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به هفته قبل روبه رو شدند.

همچنین ایزوبوتانول، آروماتیک سنگین، زایلین مخلوط و سودمایع نیز روندی کاهشی داشتند، به طوری که ایزوبوتانول و سودمایع ۰.۰۳ درصد نسبت به هفته قبل ارزان شدند، آروماتیک سنگین و زایلین مخلوط هم به ترتیب ۰.۳ و ۰.۴ درصد کاهش قیمت داشتند.

اوره پریل و صنعتی نیز روندی منفی داشتند، به طوری که اوره پریل ۰.۰۳ درصد و اوره صنعتی نیز ۰.۰۴ درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشتند. کریستال ملامین نیز با ۰.۰۳ درصد افت نسبت به هفته قبل روبه رو شد.

در محاسبه قیمت پایه محصولات شیمیایی، نرخ دلار هم روندی ثابت داشت و در محدوده ۳ هزار و ۷۲۵ تومان ماند.

گندم و جو رونق بخش تالار کشاورزی بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران در معاملات روز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه، داد و ستد ۴۲ هزارو ۶۶۵ تن انواع محصول را مشاهده کرد.

طی این روز و در تالار مذکور ۹۵۰ تن شکر سفید، ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم خوراکی و ۵۰۰ تن ذرت در تالار محصولات کشاورزی داد و ستد شد.علاوه بر این ۲۲ هزار و ۷۱۵ تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار مورد معامله قرار گرفت.

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز با معامله یک هزار و ۶۸ تن مواد پلیمری، ۸۰۰ تن گوگرد، یک هزار و ۱۶ تن مواد شیمیایی،۲۰ تن آرگون، ۵ هزار و ۳۳۳ تن قیر، ۱۱ هزار تن لوب کات و ۲ هزار و ۵۴۵ تن وکیوم باتوم به کار خود پایان داد.

معامله ۵۰۰ تن آلومینیوم، ۱۴۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۳ تن کنستانتره فلزات گرانبها، یک هزار و ۱۹۰ تن مس مفتول، ۲ هزار تن مس کاتد و ۵ هزار و ۵۰۰ تن مس کم عیار از داد و ستد های امروز تالار محصولات صنعتی ومعدنی بود.

امروزهمچنین یک هزار و ۸۶۰ تن قیر در تالار صادراتی به فروش رفت و همچنین در بازار فرعی نیز ۳ هزار و ۱۰۳ تن ضایعات آهنی و فلزی و ۱۰۰ تن جوجه یک روزه داد و ستد شد.

بورس کالا سوپاپ‌ اطمینان صنایع پایین دستی

عضو هیات رئیسه کمیته پتروشیمی مجلس با بیان این که بورس کالا می تواند سوپاپ اطمینانی برای تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی کشور باشد، گفت: صنایع پایین دستی در انتظار اجرای قانونی هستند که بر اساس آن، مواد خام و پتروشیمی باید در بورس کالا عرضه شود و اگر تا سه نوبت، تقاضای داخلی برای آن محصولات وجود نداشت، مجوز صادرات بگیرد.

به گزارش ایرنا سعید باستانی درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس، گفت: بورس کالا با توجه به شفافیتی که در معاملات ایجاد می کند، شرایط عادلانه‌ ای برای دسترسی همه تولیدکننده‌ها به مواد اولیه به وجود آورده است.
وی افزود: با تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی از طریق بورس کالا می توان به راحتی فهمید چه مقدار کالا با چه قیمتی در مقابل چه میزان تقاضا، عرضه و دراین میان چه تعداد معامله منعقد شده است.

وی اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت تامین به‌ موقع و کافی خوراک می‌تواند به کمک صنایع پایین دستی آمده و باعث رونق تولید شود و بورس کالا در این زمینه می تواند سوپاپ اطمینانی برای تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی و به دنبال آن رشد تولید باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که برخی از تولید کنندگان بالا دستی، صادرات را به تامین نیاز صنایع پایین دستی داخلی ترجیح می دهند؟ گفت: صنایع بالادستی و به اصطلاح مادر موظف هستند مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی و تکمیلی را فراهم کنند نه این که با هدف کسب سود، علی رغم نیاز داخلی برای تولید کالاهای صنعتی، اقدام به صادرات مواد اولیه حتی به قیمت کمتر از بهای جهانی کنند؛ چرا که این اقدام خلاف منافع ملی است.

باستانی با بیان اینکه در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید به صراحت بر صادرات محصولات پس از تامین نیاز صنایع داخلی تاکید شده است، گفت: براساس این قانون، مواد خام باید در بورس کالا عرضه شود و اگر تا سه نوبت تقاضای داخلی برای آن محصولات وجود نداشت، مجوز صادرات می گیرد که صنایع پایین دست در انتظار اجرای این قانون هستند.

عضو هیات رئیسه کمیته پتروشیمی مجلس به خرد شدن برندها در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: اتفاقی که در چند سال اخیر در صنعت پتروشیمی رخ داده این است که برندهای بالا دستی به برند های کوچک تر تقسیم شده اند که این اقدام باعث شده که این شرکت ها در بازار های خارجی با یکدیگر رقابت کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل شرکت های کوچک خصوصی خودشان تصمیم می گیرند که در بازار داخل یا خارج حضور یابند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: در شرایط کنونی و پس از چندین سال تجربه، بورس کالا به آن بلوغ رسیده که بخواهد مشکلات واحدهای پایین‌دستی اعم از مشکلات فنی، کیفیت و تامین مواد اولیه را حل کند و اگر هم هر خللی در روند معاملات مشاهده شود باید با هماهنگی و مشورت فعالان صنعت در کارگروه تنظیم بازار و در بازار شفاف بورس حل و فصل شود.

موضوع عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با وجود مزایای فراوانی که برای اقتصاد کشور دارد، همواره با کارشکنی هایی همراه بوده است.چندی پیش، تولیدکنندگان بالادستی پتروشیمی، بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا را مطرح کردند که با مخالفت دولت و مجلس مواجه شد.

برخی تولیدکنندگان بالادستی پتروشیمی ادعا می کنند که عرضه محصولات در بورس کالا، مانع فعالیت و سودآوری آنها شده و به همین دلیل خواستار آزادسازی معاملات و لغو الزام در عرضه محصولات در بورس هستند.
اما فعالان بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی در واکنش به این تلاش ها تاکید می کنند که خروج محصولات پتروشیمی از بورس، باعث ایجاد رانت و انحصار خواهد شد.کارشناسان نیز معتقد هستند که عرضه محصولات پایه از جمله پتروشیمی در بورس کالا، سبب شفافیت معاملات خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24