Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

) بورس تهران در معاملات نخستین روز کاری از آخرین هفته فصل بهار وضعیت چندان خوبی نداشت و شاهد بازاری منفی در اکثر نمادها و صنایع مورد توجه بودیم. در چشم انداز اخیر هم گفتیم که هنوز از ناحیه ارزش معاملات سیگنال مثبتی صادر نگردیده اما انصافا قیمت ها در نقاط خوبی قرار گرفته و ...

«تحریم رنگ سبز شاخص !!»

1) بورس تهران در معاملات نخستین روز کاری از آخرین هفته فصل بهار وضعیت چندان خوبی نداشت و شاهد بازاری منفی در اکثر نمادها و صنایع مورد توجه بودیم. در چشم انداز اخیر هم گفتیم که هنوز از ناحیه ارزش معاملات سیگنال مثبتی صادر نگردیده اما انصافا قیمت ها در نقاط خوبی قرار گرفته و به نظر در روزهای آتی وضعیت بهتری داشته باشیم. بازار امروز در صورتی سرد و کسل کننده بود که پنجشنبه شب سنای آمریکاطرح تحریم جدید ایران را با 98 رأی مثبت و 2 رأی منفی به تصویب رساند. بر این اساس سپاه پاسداران به‌ طور مستقیم تحت تحریم قرار خواهد گرفت. طرح «مقابله با اقدامات بی ‌ثبات ‌کننده ایران» 3 محور دارد : تحریم‌ های موشک بالستیک: براساس این طرح ، افراد مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و کسانی را که با آنها معامله دارند هدف قرار می ‌دهد. تحریم ‌های جدید تروریسم: برای اولین بار ، آمریکا تحریم هایی علیه سپاه پاسداران به‌ اتهام حمایت از تروریسم اعمال می‌ کند. اجرای تحریم تسلیحاتی : اگر این طرح قانون شود ، کلیه افرادی که در فروش ، تأمین قطعه ، تعمیر و انتقال تانک ، خودروی زرهی ، تسلیحات با کالیبر بالا ، هواپیماهای جنگی ، بالگردهای تهاجمی ، کشتی ، موشک و سامانه‌ های موشکی به ایران ، نقش‌ آفرین باشند ، توسط رییس‌ جمهور آمریکا مورد تحریم قرار می ‌گیرند و دارایی آنها توقیف می ‌شود.

دلیل ریزش بازار امروز نیز رسیدن خبر تحریم ها بود و البته رفلکس منفی بازار به این خبر چندان هم قوی نبود. چراکه بازار می داند تحریم موشکی سپاه ارتباطی به تحریم های شورای امنیت ندارد و اتحادیه اروپا در برنامه تحریمی جدید نقشی نخواهد داشت. فدریکا موگرینی اخیرا گفت : ما به تعهدات خود در برجام پایبندیم. لذا تحریم های جدید اقتصادی نبوده و خللی در برجام وارد نمی کند. به نظر می رسد بازار خیلی در این وضعیت باقی نماند. زیرا قیمت ها را در نقاطی قرار گرفته اند که عملا میل به فروش پر قدرت ، ریزش و اصلاح بیشتر ، حداقل در مقطع فعلی دیده نمی شود.

بر مبنای مقدمه برجام و بند 28 آن طرفین موظفند "حسن نیت داشته باشند و از هرگونه اقدام مغایر با نص ، روح و نیت برجام خودداری کنند" همچنین طرفین موظفند از هرگونه اظهارنظر بر ضد برجام خودداری کنند. از این زاویه مصوبه جدید سنای آمریکا و صحبت های اخیر تیلرسون و ترامپ نقض صریح برجام است. امروز بیش از هر زمان دیگر اروپا نقش حساسی را ایفا خواهد کرد. اروپا و به طور مشخص آلمان ، فرانسه و ایتالیا خواهان همکاری راهبردی با ایران و طرفدار تقویت و ادامه برجام هستند. شرایط پیش آمده در دوره ترامپ در کنار تهدیداتی که ایجاد نموده ، فرصت مناسبی ایجاد کرده تا همکاری ها و روابط نزدیک جدیدی با اتحادیه اروپا تعریف شود. اخیرا مرکل بعد از دیدار با ترامپ بیان کرده بود که "از این به بعد نمی توانیم روی آمریکا حساب کنیم". لذا حفظ و تقویت برجام شدنی است بشرط تعامل نزدیک بین ایران و اروپا و تامین منافع روسیه به جهت جلوگیری از کارشکنی این کشور در توفیق برجام.

اما با ریزش های اخیر باید گفت متوسط بازدهی بازار از ابتدای سال جاری ( فصل اول ) به کمتر از 3 درصد عقب ‌گرد کرده است ؛ کارنامه ‌ای که در برابر اصلی ‌ترین رقیب بازار یعنی سود سپرده‌ های بانکی و همچنین اوراق مشارکت ضعیف به نظر می ‌رسد. در کنار بالا بودن سود بانکی ، اصلاح قیمت‌ های جهانی به ویژه در محصولات معدنی و نفت هم بر فضای بازار سیطره دارد تا جایی که سهام شرکت‌ های بزرگ و اصلی در این گروه‌ ها از مدار توجه معامله‌ گران خارج شده‌ اند. در همین حال ، با سقوط ارزش معاملات روزانه به کمترین سطح از ابتدای سال ، اگرچه ممکن است کمی دیگر افت را در روزها و هفته های آتی شاهد باشیم اما عملا انگیزه جدی برای افت قوی قیمت ها رویت نمی شود. با این مقدمه به سراغ بازار می رویم. بازاری که خیلی مثبت نبود اما در مجموع از چیزی که تصور می گردید ، بهتر و جالب تر بود.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 22 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات اولین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه تایرسازی و انبوه سازی و مثبت 2 گروه قند و شکر و ذغال سنگ قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا به نظر بازار در نیمه ابتدایی معاملات وضعیتی مشابه با امروز داشته باشد چراکه در بازار امروز قیمت آخرین معامله در اکثر نمادها پائین تر از سطوح پایانی قرار داشت اما انتظار می رود با عبور از نیمه ابتدایی بازار ، به مرور شاهد معاملات متعادل تر و بهتری باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد، بررسی طرح مصوب سنا درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را طی هفته‌ های آینده آغاز خواهد کرد. با این وجود، احتمال دارد رأی ‌گیری نهایی درخصوص این طرح به پس از تعطیلات تابستانی کنگره موکول شود. / «برنی سندرز» سناتور دموکرات و نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکادر واکنش به تصویب طرح جامع تحریم های ایران و روسیه در مجلس سنای آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «من باور دارم که تحریم های جدید علیه ایران ممکن است توافق مهم هسته ای با تهران را در معرض خطر قرار دهد.» این ریسکی است که ارزش آزمودن ندارد. به ویژه در شرایطی که تنش ها بین ایران و عربستان سعودی و متحدان آن رو به فزونی است. من فکر می کنم که آمریکا باید نقش بی طرفانه تری در خاورمیانه ایفاء کند و نه تنها برای مقابله با فعالیت های ایران بلکه برای مقابله با حمایت چند دهه ای عربستان سعودی از افراط گرایی رادیکال راه هایی بیابد.» وی در پیامی دیگر با اتخاذ موضعی کاملاً متفاوت ، از وضع تحریم های جدید علیه روسیه حمایت کرد. این سناتور دموکراتپس از دادن رأی منفی به طرح جامع تحریم های ایران و روسیه در مجلس سنا ، در بیانیه ای که بخش هایی از آن را در صفحه توئیتر خود نیز آورده، تصریح کرده است : «من قاطعانه از تحریم ها علیه روسیه که در این لایحه گنجانده شده است، حمایت می کنم. اینکه روسیه در انتخابات آمریکا یا هر کشور دیگری در جهان مداخله کند، غیرقابل قبول است و یک چنین اقداماتی باید عواقبی داشته باشد.»

ب) در خبری دیگر ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت : تصویب قانون جدید تحریم های غیرهسته ای علیه ایران در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با توجه به عملکرد و سوابق این‌ مجلس در ضدیت و دشمنی با ملت شریف ایران غیرقابل پیش بینی نبود و در ادامه خصومت های ذاتی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. ایران مفاد و متن این قانون و روند تصویب آن در مجلس نمایندگان و امضای احتمالی توسط رئیس جمهور آمریکا را با دقت زیر نظر و بررسی دارد و هیات نظارت بر اجرای برجام اقدامات متقابل و متناسب را برای تأمین منافع ملی کشور با قاطعیت اتخاذ خواهد کرد. آنچه درخصوص نیروهای نظامی موشکی ایران در این طرح مطرح شده غیر قانونی است و اعلام می کنیم نیروهای مسلح ایران از امنیت و منافع کشور خود دفاع خواهند کرد و چنین اقداماتی کوچکترین خللی در این راه ایجاد نخواهد کرد، مجددا تاکید می کنیم برنامه های دفاعی موشکی ایران مشروع بوده و حتی با قطعنامه 2231 مغایرتی ندارد و هیچ اقدامی قادر نخواهد بود ایران را از حق دفاعی مشروع خود منع کند. / همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با رفتار خصمانه واشنگتن مقابله خواهد کرد و در برابر تحریم های غیر هسته ای آمریکا، طرحی تدوین می کنیم. سید حسین نقوی حسین گفت : طرح جدید 4 محور اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت که بعد از تعطیلات مجلس در کمیسیون تدوین و برای تصویب نهایی به صحن ارسال خواهد شد.

ج) در خبرهای اقتصادی ، وزیر امور اقتصادی و دارایی برای رایزنی در زمینه توسعه روابط بانکی ایران و کره جنوبی و ایجاد خطوط اعتباری بین دو کشور به سئول سفر کرده است. مذاکرات مالی طیب نیا در سئول یک قدم تا جذب 13 میلیارد یورو فاینانس فاصله دارد. محور گفت و گوها ایجاد خطوط اعتباری بین بانک های دو کشور ، برقراری روابط کارگزاری و افتتاح شعب بانک های ایرانی در کره جنوبی کره جنوبی یکی از کشورهای هدف ایران در جذب خطوط اعتباری و تسهیلات مالی خارجی است که بر اساس رایزنی های اولیه انجام شده، قرار است «اگزیم بانک» کره ‌جنوبی 8 میلیارد یورو ، «کا-شور» کره‌جنوبی 5 میلیارد یورو فاینانس به پروژه های ایران اختصاص دهند. مذاکره با بانک های کره جنوبی برای ایجاد خطوط اعتباری در حال نهایی شدن است اما برای حل برخی موضوع ها باید توافق هایی بین وزیران اقتصادی دو کشور انجام شود.

د) در خبری دیگر ، رئیس کل بانک مرکزی ایران با انتقاد از کسانی که در موضوع ساماندهی موسسه های غیرمجاز سیاسی برخورد می کنند، تاکید کرد: بانک مرکزی برای صیانت از سپرده های مردم ، به تناسب دارایی های شناخته شده این موسسه ها ، خطوط اعتباری به سپرده گذاران اختصاص می دهد. سیف گفت : موسسه های غیرمجاز موضوعی است که از دولت های قبل به ارث رسیده و من و همکارانم در بانک مرکزی وارث این وضعیت نابسامان بوده ایم. در واقع سابقه تشکیل اینگونه موسسات به طور عمده به دهه های 70 و 80 بر می گردد. در آن زمان وزارت تعاون، مجوزهایی را با عنوان تعاونی اعتبار صادر کرد. همچنین نیروی انتظامی، مجوزهایی برای صندوق های قرض الحسنه می داد. گردانندگان موسسه های غیرمجاز با وعده سود بالاتر به سپرده ها و اعطای سود به سپرده های قبلی از محل سپرده های جدید بر حجم زیان خود انباشتند و با این کار، درصد زیادی از اصل سپرده های نزد خود را به باد دادند.

برای ساماندهی برخی از این موسسه ها از خطوط اعتباری خود استفاده کرده است که می توان به انحلال موسسه ثامن الحجج اشاره کرد که برای حل این مشکل 2.200 میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی پرداخت کردیم و حدود 2.200 میلیارد تومان دیگر را تعهد کردیم که پرداخت کنیم. البته این پرداخت ها در قبال دارایی های شناسایی شده موسسات منحله است و بانک مرکزی نمی تواند بدون ضابطه و پشتوانه ، منابعی را برای این موضوع تخصیص دهد؛ چرا که هر گونه اقدامی از این دست از سوی بانک مرکزی، به افزایش نقدینگی و تورم منجر شده و هزینه ای سنگین بر شهروندان تحمیل می کند. مطمئناً تمام تلاش ما این خواهد بود که نگذاریم در مسیر اختصاص دارایی ها و اموال سهامداران و مدیران تعاونی فرشتگان به سپرده گذاران، اختلالی ایجاد و یا خدای ناکرده، حیف و میلی صورت گیرد. در عین حال، پرداخت مرحله به مرحله سپرده های سپرده گذاران این تعاونی، از طریق شعب موسسه کاسپین که به تازگی مجوز گرفته اند، با قوت ادامه خواهد یافت.

ه) در بازارهای جهانی ، قیمت نفت به میزان جزئی افزایش یافت اما فلزات اساسی درجا زدند و تحول خاصی نداشتند. به نقل از رویترز، قیمت نفت امروز افزایش داشت اما به دلیل تداوم مازاد عرضه در بازار و به رغم تلاش های اوپک و سایر تولید کنندگان همچنان پایین ترین رقم در 6 ماه اخیر به حساب می آید. بر اساس این گزارش ، قیمت نفت برنت دریای شمال تا سطوح 47 دلار و 30 سنتی و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز تا قیمت های 44 دلار و 75 سنتی افزایش یافتند. افزایش تولید نفت خام آمریکا به ویژه نت شیل در حال عقیم گذاشتن تلاش های اوپک و سایر تولید کنندگان برای بازگرداندن توازن به بازار است. بانک سرمایه گذاری جفریز اعلام کرد قیمت های پایین نفت ناشی از «افزایش بی رویه تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا، رشد هفتگی میزان ذخایر نفت این کشور، بالا رفتن تولید نفت در نیجریه و لیبی و تبعیت پایین برخی از اعضای کلیدی اوپک یعنی عراق و امارات از توافق کاهش تولید است.» در فلزات اساسی تغییرات به قدری محدود بود که عملا به چشم نیامد. مس در همان سطوح 5.670 دلار نوسان می کند. روی با اندکی رشد تا قیمت های 2.530 دلاری پیشروی کرد. سرب بعد از ورود به کانال 2.100 دلاری ، توانست خود را به قیمت های 2.110 دلاری برساند و در نهایت آلومینیوم نیز در قیمت های 1.885 دلاری درجا می زند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه خودرویی پس از واکنش بازار به سطح حمایتی 18.350 واحدی در معاملات روز چهارشنبه ، امروز باری دیگر فشار عرضه ها فزونی یافت و شاهد افت قیمت اکثر نمادهای این گروه بودیم. در صورتی منفی بودن خودرویی ها در معاملات روز آتی ، شاخص گروه مزبور به سطح حمایتی 18.350 واحدی بر خواهد گشت اما بعید به نظر می رسد که این حمایت به سادگی از دست برود. توجه دوباره معامله ‌گران به زیر ‌مجموعه گروه خودرویی در حالی شکل گرفته که کارشناسان دو سناریو را برای ادامه مسیر این نمادها پیش‌ بینی می‌ کنند. در سناریوی اول برخی کارشناسان معتقدند وضعیت بنیادی شرکت‌ های خودرویی پس از برجام رو به بهبود بوده و خبر‌های مثبتی پیرامون این شرکت ‌ها به گوش می رسد. ضمن اینکه ریزش ‌های اخیر و سیگنال‌ های تکنیکی در کنار احتمال بازگشایی ساپیا عامل ایجاد موج خوش بینی بوده و باری دیگر می توان به تحرکات مثبت در این گروه امیدوار بود. این موج تقاضا با بازگشایی نماد سایپا و با احتمال بالای حمایت معامله‌ گران و مالکان عمده آن ، از این سهم می ‌تواند ادامه‌ دار باشد. در سناریوی دوم کارشناسان معتقدند هر چند ریزش‌ های قیمتی اخیر خودرویی ‌ها و احتمال بازگشایی نماد سایپا موجب ایجاد موج مثبت در گروه خودرویی شده است اما حجم و ارزش پایین فعلی معاملات سدی در برابر ادامه این مسیر است. در مجموع باید گفت که احتمال وقوع هر یک از این سناریوها وجود دارد و عملا همه چیز به گشایش نماد سایپا گره خورده است.

در این گروه خگستر معاملات متعادلی را در یک قدمی حمایت کلیدی 310 – 315 تومانی برابر کف ماژور قبلی خود تجربه می کند. عدم تحقق وعده های داده شده درخصوص فروش دارایی ها و بی اعتمادی بازار به مجموعه ایران خودرو موجب شده تا این سهم چندان مورد توجه بازار نباشد. با این حال باید گفت که بواسطه پاک شدن زیان انباشه از بودجه تلفیقی شرکت ، بحث افزایش سرمایه بیش از 150 درصدی از محل سود انباشته جدی شده و این پتانسیل می تواند خگستر را باری دیگر در کانون توجه بازار قرار دهد. اما سرمایه گذاری رنا هم در قیمت های نزدیک به 110 تومانی زیر فشار عرضه قرار گرفت. انتقال خکاوه با زیان انباشته سنگین به شرکت های زیر مجموعه رنا نظیر شرکت توسعه سرمایه رادین و شرکت توسعه گستر برنا موجب شده تا بازار توجهی به این سهم نداشته باشد اما باید توجه داشت که اجرایی شدن افزایش سرمایه 365 درصدی از محل آورده نقدی در خکاوه می تواند وضعیت شرکت را بهبود ببخشد. البته خکاوه گزارش 3 ماهه خوبی نخواهد داشت اما به هر جهت رنا نیز در قیمت های خوبی قرار دارد و می توان به تغییر مسیر و رشد آرام سهم تا قیمت های 130 – 135 تومانی خوش بین بود.

در نماد خاور باری دیگر شاهد برگشت سهم به قیمت 78 – 80 تومانی هستیم. ایران خودرو دیزلی که از نظر بنیادی در وضعیت مناسبی قرار نداشته اما وعده های دولت نسبت به نوسازی ناوگان فرسوده از یکسو و از سوی دیگر قرارداد با کمپانی بنز نیز می تواند وضعیت او را سر و سامان دهد. ایران خودرو دیزل نیز به مانند سایپا دیزل باید ساختار مالی خود را اصلاح کند. طبق شنیده های مثبتی که از خاور به گوش می رسد ، قرارداد سرمایه گذاری مشترک برای تولید منطقه ‌ای کامیون‌ های مرسدس بنز ، قطعات قوای محرکه ، تأسیس شرکت مشترک فروش کامیون‌ های مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران ، همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار ایدم نهایی شد. همچنین در این قرارداد دو طرف مترصد سرمایه گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس می باشند. دایملر برای تحقق برنامه‌ها، در 3 ماه نخست سال 2017 دفتری در تهران تاسیس خواهد کرد. یک منبع آگاه در شرکت ایران خودرو ضمن تایید شنیده فوق گفت: قرارداد بین شرکت ایران خودرو و بنز نهایی شده است. طبق این قرارداد، ایران خودرو دیزل و دایملر اقدام به تولید محصولات مشترک از نوع خودروی سنگین خواهند کرد.

در نماد زامیاد اگرچه قیمت های نزدیک به 88 – 85 تومانی مانع از ادامه پیشروی سهم شد اما به نظر دیر یا زود این سد شکسته خواهد شد. این شرکت برای سال 96 با تنوع تولیدات خود به خصوص تولید کامیون های سنگین امید بیشتری به رشد سود دارد. اما در خبهمن هم اوضاع و احوال خوبی نداشتیم. سهمی که اظهارنظر حسابرس برای افزایش سرمایه 97 درصدی خود را گرفته و به زودی اقدام به برگزاری مجمع فوق العاده خواهد نمود. خبهمن اخیرا مقاومت خود را شکسته و امید می رود شاهد رشد میان مدتی سهم باشیم.

درخصوص ایران خودرو باید گفت که سهم بطور کلی از دور توجهات خارج شده است و دلیل این مساله ایجاد بی اعتمادی از سوی سهامداران عمده است. این سهم کماکان در بازه قیمتی 265 – 290 تومانی نوسانات نرم و بدون هیجانی را تجربه می کند. این شرکت در حالی برای سال جاری پیش بینی تولید و فروش 535.000 دستگاه را در برنامه خود دارد که فروش فروردین ماه 22.201 دستگاه ، فروش اردیبهشت ماه 51.242 دستگاه و مجموع فروش دو ماه اول سال 73.443 دستگاه بوده است و البته شرکت چیزی در حدود 10 هزار دستگاه موجودی انبار دارد. یک منبع آگاه درخصوص دلیل عدم رشد قیمت «خودرو» گفت: عملکرد شرکت مناسب بوده و اتفاق منفی در جریان نیست. مهمترین مشکل فعلی ، بار هزینه های مالی تسهیلات دریافتی در سنوات گذشته است که امیدواریم به تدریج و با رشد درآمدهای عملیاتی، کمرنگ شود. با توجه به قراردادهای منعقد شده و محصولات جدید خودرویی و نیز رونق فروش خودرو، امیدواریم در آینده رضایت سهامداران فراهم گردد.

مقایسه عملکرد سال های 95 و 96 ( فروش – دستگاه ) :

اما سایپا در حالی متوقف می باشد و هنوز شفاف سازی خود را منتشر نکرده که خبرهای خوبی منتشر کرده است. مدیرعامل سایپا اعلام کرد : علاوه بر قرارداد با سیتروئن ، شرکت سایپا در حال مذاکره با دو شریک خارجی دیگر برای تولید مشترک خودرو در کشورمان است که یکی از این شرکت ‌ها ، کیای کره‌جنوبی است و اکنون بیشتر در حال مذاکره در مورد نحوه مشارکت دوجانبه هستیم. در چارچوب این مذاکرات نیز داخلی ‌سازی‌ محصولات این برند کره‌ ای در چارچوب قرارداد مشارکت و تولید خودرو مدنظر خواهد بود و این مشارکت می ‌تواند در قالب تولید محصول مشترک باشد. جمالی در مورد تعیین وضعیت «بن‌رو» نیز گفت: در این زمینه مذاکراتی را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران داشته‌ ایم اما هنوز به جمع ‌بندی نهایی نرسیده ‌ایم.

5) در گروه فلزی و معدنی معاملات متعادل و بهتری را شاهد بودیم. هر چند قیمت کامودیتی ‌ها در بازار‌های جهانی نوسانات مثبت اندکی را تجربه کرده اما وضعیت اقتصادی چین و احتمال رشد شاخص دلار به ‌عنوان عوامل تضعیف ‌کننده ، قیمت‌ ها را در بازار‌های جهانی تهدید می ‌کند. آمار‌ها از وضعیت اقتصادی چین چندان مناسب نیست و نگرانی‌ هایی در مورد روند قیمت‌ ها در بازار‌های جهانی را به وجود آورده است. اما با وجود افزایش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو ، قیمت ها افت نداشتند و این خبر خوبی برای کامودیتی هاست و نشان می دهد که در افت قیمت اخیر ، خبر منفی فوق پیشخور شده است. البته گویا تا پایان سال میلادی جاری ، یک مرحله افزایش نرخ بهره دیگر را خواهیم داشت و از همین روی رفتار بازار محتاطانه خواهد بود. باید دید بر‌آیند افزایش تقاضای فصلی ( به‌ عنوان یک عامل حمایتی ) با توجه به نزدیک شدن به نیمه دوم سال میلادی و در مقابل وضعیت اقتصاد چین و احتمال رشد شاخص دلار در نهایت روند قیمت بازار‌های پایه را چگونه پیش خواهد برد.

در این گروه فاسمین در قیمت های نزدیک به حمایت 270 تومانی ، نوسانات نرم و مثبتی را تجربه می کند. فاسمینی که از نظر بنیادی موقعیت خوبی داشته و با توجه به قیمت های فعلی روی و بودجه ای که محتاطانه بسته شده ، پتانسیل تعدیل مثبت در گزارشات میان دوره ای را دارد. مطابق با تصویری که در ذیل می بینید ، فاسمین در 2 ماه اول سال 495 میلیارد ریال معادل 15.3 درصد از مبلغ فروش پیش بینی شده 3.240 میلیارد ریالی خود را پوشش داده و شرکت با توجه به پیش بینی نرخ 2.400 دلاری روی و نرخ تسعیر ارز 3.700 تومانی ، پتانسیل تعدیل عایدی خوبی دارد. باید دید آیا فاسمین از حمایت اول خود برگشت می زند یا سطح حمایتی بعدی یعنی محدوده 240 تومانی اصلاح می کند. البته ادامه ریزش قیمت تا محدوده حمایتی دوم با توجه به وضعیت فعلی منطقی نیست و انصافا سهم در قیمت های خوبی قرار دارد.

در فرآور رشد قیمت سهم با معاملات محدود را شاهد بودیم. این سهم در صورت گذر از مقاومت 780 تومانی می تواند به مرور تا قیمت های 900 تومانی نیز پیشروی داشته باشد. فرآور از دیگر زیر مجموعه های کروی است که بودجه خود را با روی 2.400 دلاری و نرخ تسعیر 3.700 تومانی بسته و با توجه به عملکرد 2 ماه ابتدای سال ، استحقاق تعدیل در گزارشات آتی به شرط حفظ رقم 2.400 دلاری برای شمش روی را دارد. مطابق با تصویر ذیل ، فرآور در 2 ماه ابتدای سال ، 13 درصد از مبلغ فروش 799 میلیارد ریالی خود را پوشش داده و موجودی انبار مناسبی دارد. انتظار می رود فرآور در دوره 3 ماهه گزارش خوبی را روانه کدال کند. خصوصا که شرکت بهای تمام شده را هم دست بالا در نظر گرفته است.

در این گروه فملی نیز یکی از سهم هایی است که از وضعیت عرضه سهامداران عمده و حقوقی های همیشه در صحنه رنج می برد !! سهمی که از نظر بنیادی وضعیت خوبی داشته و این روزها شایعه تقسیم سود مناسب و وعده های مثبت در مجمع پیش رو را یدک می کشد. گفته می شود فملی تعدیل مثبت می زند و در نهایت کل سود محقق شده را در مجمع میان سهامداران توزیع می کند. با فرض تحقق سود 300 ریالی در سال 95 و توزیع همین رقم سود در مجمع ، P/e سهم بعد از مجمع به سطوح 7.6 مرتبه ای خواهد رسید و البته سود امسال هم جای تعدیل خواهد داشت. در این گروه باهنر را خوب خرید و در پایان بازار نیز صف خرید محدودی را برای سهم تشکیل دادند. باهنر در محدوده 370 – 372 تومانی مقاومت مهمی دارد و برای برگشت به کانال 400 تومانی ، نیاز به شکست قدرتمند مقاومت مذکور دارد.

6) اما با شدت گرفتن عرضه ها در بازار ، باری دیگر قندی های خوشمزه مورد توجه بازار قرار گرفتند و شاهد رشد قیمت اکثر نمادهای این گروه بودیم هر چند که در نهایت فشار عرضه ها در مثبت قندی ها هم بالا بود و سهامداران که در سود خوب و مبتلا به بیماری دیابت بودند ، با عرضه های خود برخی از نمادهای این گروه را به دامنه منفی کشاندند. همانطور که قبلا هم اشاره شد ، قندی ها برای برگشت به مدار رشد ، نیاز به اصلاح قیمتی – زمانی بیشتری دارند و قیمت های فعلی به غیر از برخی از نمادها ، چندان جذابیتی برای خرید ندارد.

در این گروه قثابت در حالی در نیمه ابتدایی بازار تا قیمت های نزدیک به درصد مثبت پیشروی کرده بود که در نیمه دوم بازار زیر فشار عرضه به قیمت های دامنه منفی رسید. در این سهم 2 شرکت نکا پلاستیک و موسسه صندوق رفاه و آتیه خلیج فارس قشم در حال خرید و جمع آوری سهم در بازار می باشند. به نظر بازی قثابت تمام نشده اما برای خرید هم کمی نیاز به اصلاح قیمتی – زمانی دارد. در نماد قشهر بواسطه اصلاح اخیر و همچنین رسیدن بحث صادرات شرکت به قطر ، شاهد افزایش تقاضا و معاملات بهتری بودیم. قشهدی که از نظر بنیادی وضعیت خوبی داشته اما به نظر برای آغاز رالی بعدی ، نیز به مدت زمان بیشتری برای کف سازی دارد.

از مهمترین اتفاقات این گروه می توان به توقف نماد قند پیرانشهر بواسطه تعدیل منفی در پیش بینی سود سال 97 اشاره کرد. این شرکت که سال مالی منتهی به 31 تیر ماه دارد ، سود هر سهم خود برای سال جدید مالی را در سطوح 624 ریالی پیش بینی نمود که نسبت به سود 833 ریالی در سال 95 ، افت 25 درصدی را نشان می دهد. سود ناخالص شرکت با افت 2 درصدی پیش بینی شده اما کاهش درآمد سرمایه گذاری ها از 44 میلیارد ریال به 12 میلیارد ریال موجب شده تا سود سال 97 شرکت کاهشی باشد. شرکت مقدار فروش برای سال 97 را در سطوح 48.000 تنی پیش بینی نموده در حالی که این مقدار برای سال 96 در حدود 54.300 تن بوده است. اگر فرض کنیم فروش شرکت به همان میزان سال 96 باشد و درآمد سرمایه گذاری ها هم مثل سال گذشته باشد ، یک تعدیل مثبت 50 درصدی را می توان در گزارشات میان دوره ای قپیرا متصور شد.

7) در گروه حمل و نقلی ، اکثر نمادها به غیر از حسینا قرمزپوش بودند. حتی برخی نمادها همچون حتاید ، حپترو و حسیر تا صف فروش نیز پیش رفتند. در این گروه حتاید پس از رشدی که اخیرا داشت ، به دلیل توقف نزدیک به یک ماهه و البته شفاف سازی غیر منطقی شرکت ، نیاز به کمی دست به دست شدن و جذب انرژی دارد. در خبرهای مرتبط با حتاید، شرکت رهیاب رایانه گستر از شرکت های اقماری تایدواتر موفق به امضای قرارداد نگهداری ، پشتیبانی و توسعه سامانه مدیریت عملیات کالاهای متفرقه GCOMS در تمامی بنادر کشور شد. ارزش این قرارداد 3.5 میلیارد ریال برآورد می شود.

حپترو هم در آغاز معاملات گزارش عملکر منتهی به اسفند ماه 95 خود را منتشر نمود تا سهامداران بتوانند ارزیابی نسبی از عملکرد سال گذشته شرکت داشته باشند. بر این اساس این حپترو در اسفند ماه توانسته مبلغ 100 میلیارد ریال و تا پایان سال مالی 95 مبلغ 435 میلیارد ریال درآمد شناسایی کند. این میزان نسبت به میزان مشابه سال قبل یعنی 544 میلیارد ریال، 20 درصد کاهش داشته است اما نسبت به پیش بینی درآمد بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه یعنی 310 میلیارد ریال 40 درصد افزایش داشته است ! رشد اخیر سهم و برآورده نشدن انتظارات موجب شد تا این سهم زیر فشار عرضه قرار بگیرد. البته به نظر می رسد وضعیت در روزهای آتی به روال بازگردد.

در حفارس نیز معاملات متعادلی را در مرز قیمت های 700 تومانی شاهد هستیم. حفارس گزارش عملکرد منتهی به اردیبهشت ماه را منتشر نمود. این شرکت در حالی باید در سال 96 مبلغ 2.229 میلیارد ریال فروش داشته باشد که در فروردین ماه 132 میلیارد ریال و در اردیبهشت ماه نیز 133 میلیارد ریال و جمعا  265 میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده است. یعنی حدود 12 درصد پوشش در دو ماه که البته وضعیت درآمد شرکت ها در این صنعت را نمی توان بصورت خطی محاسبه کرد. نگاهی به سابقه معاملات حفارس نشان می دهد که غیر از دو روز معاملاتی در انتهای هفته پیش، سهم حجم معاملات روزانه قابل توجهی ندارد و احتمالا فعلا روند نوسانی را تجربه کند.

اما به سراغ تنها سهم مثبت امروز این گروه برویم. حسینا درخصوص قرداد سرمایه گذاری به منظور احداث ترمینال کانتینری در جزیره نگین بوشهر شفاف سازی کرد. قرارداد سرمایه گذاری به منظور احداث ترمینال کانتینری با ظرفیت TEU  300.000 در جزیره نگین بوشهر، در تاریخ 96.3.21 برای ساخت و بهره برداری به مدت 32 سال از زمان ابلاغ قرارداد از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، امضاء گردید. مجموع سرمایه گذاری این طرح برابر با 2.548 میلیارد ریال می باشد که در فاز اول آن 1.521 میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد. واضح است که آثار مالی قرارداد از سال مالی آتی نمود پیدا خواهد کرد اما در مقطع فعلی انتظار رسیدن به قیمت های 965 تومانی را داریم. در ریلی ها جو متعادل تر بود و هیجان خاصی دیده نمی شد. در این گروه حریل می تواند در قیمت های کمتر از 180 تومانی مورد توجه نوسان گیران قرار بگیرد. هر چند که بعید به نظر می رسد گزارش 3 ماهه خاصی داشته باشد اما می تواند مجمع پر باری را برگزار نماید.

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه سنگ آهنی روند معاملات چنگی به دل نمی زند. عدم رشد نرخ سنگ آهن در بازارهای جهانی و گزارش 12 ماهه کمتر از انتظار کگل موجب شده تا بازار کماکان میلی به حرکت در نمادهای این گروه نداشته باشد. با این حال باید گفت که سنگ آهنی ها خصوصا گل گهر در سال 96 استارت خوبی داشتند و اگر با همین وضعیت حرکت کنند ، در گزارشات میان دوره ای ، با تعدیل مثبت همراه خواهند بود. در این گروه در حالی انتظار تعدیل مثبت در گزارش 12 ماهه گل گهر را داشتیم که این شرکت از یک تعدیل منفی خفیف پرده برداشت. بر این اساس ، کگل در دوره 12 ماهه 95 موفق شد 300 ریال سود محقق کند. این رقم نسب به رقم پیش بینی شده 309 ریالی ، 3 درصد تعدیل منفی را نشان می دهد. سود ناخالص شرکت بواسطه افزایش 13.5 درصدی مبلغ فروش ، از 11.483 میلیارد ریال به 12.417 میلیارد ریال ( معادل 934 میلیارد ریال ) فزونی یافته است اما افزایش 577 میلیارد ریالی هزینه‌ های فروش ، اداری و عمومی ، رشد 209 میلیارد ریالی هزینه های مالی و کاهش درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها موجب شده تا در نهایت نه تنها رشد سود در کگل نداشته باشیم بلکه شاهد یک کاهش جزئی هم در سود سال 95 شرکت باشیم. گفتنی است ، کگل سود سال 96 را در سطوح 319 ریالی پیش بینی کرده و عملکرد خوبی در 2 ماه ابتدای سال داشته است. محدوده روانی 300 تومانی نزدیک ترین سطح حمایتی کگل می باشد.

ب) در گروه لاستیک و تایرسازی ، شاهد آرام گرفتن روند معاملات در 2 نماد پکرمان و پکویر هستیم. البته فشار عرضه در پکرمان بالا بود اما سهم خریداران دست به نقد خوبی دارد. گویا خریدار و فروشنده در نماد پکرمان در حال برآورد قیمت برای جابجایی یک بلوک دیگر هستند اما این بار بورسیرانی ها قرار است کل 2 سیت مدیریتی سرمایه گذاری گروه توسعه ملی را بصورت یکجا خریداری کنند و ظاهرا علت کنترل قیمت نیز همین مساله می باشد. در نماد پکویر حقوقی ها بع غیر از امروز ، طی روزهای اخیر منفی ها و صفر تابلوی سهم را خوب خریدند و در حال جمع کردن شناوری از بازار هسند. کویر تایری که این روزها شایعه تعدیل مثبت و اعلام سود 75 تومانی را یدک می کشد. افزایش تعرفه واردات تایر می تواند شرکت های این گروه را بیش از گذشته در کانون توجه بازار قرار دهد. پکویر با توجه به رشد تولید و فروش ، قابلیت تعدیل مثبت را دارد اما این تعدیل احتمالا در دوره تابستان رخ خواهد داد. در خبرهای مرتبط با این گروه، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرد : در حالی که بر اساس آخرین آمارها وضعیت مطالبات صنعت تایر از خودروسازان در سال گذشته رو به افزایش بود ، خوشبختانه بر اساس برخی خبرها و اظهارات تولیدکنندگان در سال جاری وضعیت پرداخت مطالبات صنعت تایر بهبود یافته و این رقم در حال کاهش است. مصطفی تنها اظهار داشت : با ورود به سال جدید و برخی از اقدامات خودروسازان ، جریان پرداخت مطالبات صنعت تایر روند مناسبی یافته و با تلاش خودروسازان، بدهی های صنعت خودرو به تایرسازان رو به کاهش است.

ج) در گروه برقی با خاتمه یافتن مهلت استفاده از حق تقدم در نماد شرکت ایران ترانسفو ، شاهد معاملات بهتری هستیم. ضمن اینکه اخیرا در ترکیب سهامداری این شرکت هم تغییراتی ایجاد شده است. افزایش سهم شرکت صنعت وتجارت آداک به 30 درصد ، حضور شرکت های شرکت سرمایه گذاری سامان فرهنگیان ، سرمایه گذاری توسعه معین ملت ، صندوق سرمایه گذاری بانک گردشگری و برگشت صندوق سرمایه گذاری بادرآمدثابت کوثر یکم به ترکیب سهامداری نشان می دهد که مهره های شطرنج در حال آماده شدن برای یک نبرد جانانه هستند. وصول مطالبات توسط اخزا و قراردادهای جدید نشان می دهد که مجمع ایران ترانسفو می تواند خبرهای داغی در یازدهم تیر ماه داشته باشد. این سهم در صورت گذر از مقاومت 670 – 680 تومانی می تواند به مرور قیمت های 1.000 تومانی را هم برابر با تارگت الگوی مثلث ادامه دهنده ببیند. در این گروه بموتو هم می تواند مورد توجه باشد.

د) در گروه بانکی فشار عرضه بالا بود و شاهد راه یافتن بانک ملت به قیمت های کمتر از 100 تومانی بودیم. در این گروه وپست چهره بدی نداشت و در قیمت های 180 تومانی حمایت می شد. مدیرعامل وپست ضمن اشاره به فعالیت این بانک به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی حوزه ICT و خرده‌ بانکدار کشور گفت : باید با حضور گسترده ، فعال ‌تر و خدمت ‌رسانی بیشتر در حوزه ICT و حمایت از مشاغل و کسب و کارهای خرد، بازار هدف خود را بیش از پیش توسعه دهیم. فرحی با اشاره به اولویت دادن دولت به پست ‌بانک ‌ایران به جهت حضور مؤثر در حوزه ICT ، بر استفاده مناسب از این ظرفیت قانونی تأکید کرد و بیان داشت: قطعاً با خرد جمعی و هم ‌افزائی بیشتر و همسوئی واحدهای ستادی و اجرائی می ‌توانیم در این حضور مثمرثمر باشیم.

ه) در گروه لیزینگی معاملات متعادل و کم رمق دنبال شد. در این گروه وایران با انتشار گزارش 12 ماهه برای برگزاری مجمع سالانه آماده می شود. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال 95 را در سطوح 226 ریالی پیش بینی کرده بود که در دوره 12 ماهه 220 ریال معادل 97 درصد از سود خود را شناسایی کرد. تعدیل منفی اندک در حالی در وایران محقق شده که کیفیت سود نسبت به دوره مشابه سال 94 به طرز فوق العاده ای تغییر کرده است. شرکت در سال 94 از محل درآمد حاصل از عملیات لیزینگ 466 میلیارد ریالی و بهای تمام شده 299 میلیارد ریالی به 42 میلیارد ریال سود عملیاتی دست یافت و مابقی درآمد شرکت از محل خالص درآمدهای متفرقه بوده است اما در سال 95 شرکت 184 میلیارد ریال سود عملیاتی محقق کرده که دلیل رشد 31 درصدی آن ، افزایش درآمد حاصل از عملیات لیزینگ ناشی از خط اعتباری ایران خودرو می باشد و این رویداد در سال 96 و 97 خود را به شکل قوی تری نشان خواهد داد.

و) در گروه ساختمانی هم وضعیت به مانند سایر صنایع بود اما به نظر برای فردا وضعیت می تواند بهتر باشد. در این گروه نوسان گیران ثاژن را زیر نظر گرفته و شایعاتی درخصوص رشد سهم به گوش می رسد. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، ثاژن می تواند به مرور تا قیمت های 385 تومانی برابر با سقف ماژور قبلی خود رشد نماید و چنانچه از این سد عبور نماید ، بواسطه تشکیل الگوی دوقلوی معکوس ، این رشد می تواند تا قیمت های بیش از 450 تومانی هم تداوم یابد. توصیه می شود سهم را زیر نظر داشته باشید.

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.718 – 3.730 تومان

ب) یورو : 4.210 – 4.230 تومان

ج) درهم امارات : 1.015 – 1.020 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.204.000 – 1.214.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24