Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

درباره دلایل کندی صادرات محصولات ایرانی به قطر افزود: واقعیت این است که بعد از برجام کشور قطر هیچ گشایشی در روابط بانکی خود با ایران نداشت و بخشی از این موضوع ناشی از رغبت کم کشورهای حوزه خلیج فارس برای بازگردادن روابط اقتصادی خود با ایران به قبل از تحریم ها است

آتش به اختیار حقوقی ها در بازار کم رمق!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت سیمان (بخش سوم)
  • بررسی تکنیکال
    • ثاژن
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت سیمان (بخش سوم)

در سال ۱۳۰۷ مطالعات لازم برای ایجاد اولین کارخانه سیمان آغاز گردید و در سال ۱۳۱۲ اولین کوره سیمان ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز در «شرکت سیمان ری» به بهره‌برداری رسید. رشد بالای مصرف سیمان و سودآوری بالای تولید آن توجه زیادی را برای ساخت واحدهای دیگر تولید سیمان جلب نمود، به‌گونه‌ای که احداث کارخانه‌های سیمان بخشی از سرفصل‌های برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه قبل از انقلاب بود. این مسیر با همت بخش خصوصی پس از انقلاب ادامه یافت و امروز ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیمان در دنیا به حساب می آید که مازاد تولید این مصحول در داخل، صادرات سیمان را به اولویت شماره یک این صنعت تبدیل کرده است. با آگاهی به شرایط و نرخ گذاری صنفی برای این صنعت به بررسی سهام فعال در هفته های متوالی می پردازیم.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) ثاژن

ثاژن در یک روند فرسایشی بلند مدت تا حوالی 315 تومان افت قیمتی را تجربه نمود که این کف تاریخی مهم از افت بیشتر سهم تا اینجا جلوگیری کرده است. با توجه به روند جریان نقدینگی به نظر می رسد اصلاح سهم در این نقطه به پایان رسیده است و در این صورت خریداران میان مدتی می توانند این سهم را با دقت بیشتر مد نظر قرار دهند.

برای این سهم محدوده 385 تومان نخستین مقاومت به حساب می آید و احتمالا طی ماه های آینده توانایی رشد قیمتی تا نزدیکی 490 الی 480 تومان را خواهد داشت. این در شرایطی خواهد بود که پیشنهاد می شود حد ضرر 300 تومانی برای سهامداران جهت کاهش ریسک های موجود مورد توجه قرار گیرد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار و ضیافت افطار با اساتید و پزشکان گفت: انتخاباتی که ما امروز در کشور انجام می دهیم و همچنین موضوع آراء مردم، پیروی از تفکر غرب نیست و به دنبال رأی مردم به عنوان هدیه دنیای غرب پس از رنسانس نیستیم، بلکه ما دارای مذهب، مرام و دینی هستیم که امیرالمؤمنین علی(ع) مبنای حکومت را در آن، نظر، خواست و آراء مردم می‌داند. روحانی با بیان اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری به شنیدن صدای رسای مردم اهتمام داشته و دارند، افزود: این از افتخارات انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که امام راحل آن را برای ما به ارث گذاشته و امروز مقام معظم رهبری هم ادامه دهنده راه امام(ره) است. رییس جمهور تصریح کرد: از سوی دیگر دولت یازدهم تلاش کرد ارتباط بین دانشگاه و صنعت و تولید برقرار شود تا دانشگاه بتواند روی پای خود بیایستد. درست است که دولت باید از دانشگاه حمایت کند، اما منابع ما همیشه محدود است و ما وقتی می توانیم این راه را برای همیشه ادامه دهیم که دانشگاه خوداتکا شده و روی پای خود بایستد و از آن مهم تر در عرصه گسترش دانش و برقراری ارتباط آن با صنعت و تولید، مردم به میدان بیایند.

در سوی دیگر دنیا مجلس سنای آمریکا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه و تدوین و منسجم کردن تحریم‌های کنونی علیه این دو کشور را تصویب کرد. به نقل از شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی، سنای آمریکا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه را با ۹۸ رأی موافق تصویب کرد. برنی سندرز و رند پال به این طرح رأی مخالف دادند.در همین حال پیش از رأی‌گیری درباره این طرح، سنای آمریکا متممی را که توسط سناتور بن کاردین برای معافیت ناسا از طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه ارائه شده بود، با ۹۴ رأی موافق و شش رأی مخالف، تصویب کرد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

کشور ایران از لحاظ ظرفیتهای لازم برای جذب سرمایه گذار خارجی به گفته یکی از اعضای ستاد تحقق اقتصاد مقاومتی در ربع اول کشورها قرار دارد اما از لحاظ جذب منابع در ربع سوم رتبه بندی ها جای دارد. این موضوع اگرچه تا حدودی به تحریمها و تبلیغات ناصحیح در مورد کشورمان مربوط می شود لیکن بخش عمده آن نیز به مشکلات داخلی مربوط می شود. در همین ارتباط در بخش مشکلات داخلی یکی از جدی‌ترین چالش‌ها بر سر راه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نظام پذیرش و مجوزها ‌می­باشد که قوانین آن مربوط به دهه 70 شمسی می باشد که به جذب سرمایه گذاری خارجی در آن آنچنان پرداخته نشده است. همچنین قوانین محدود کننده و نبود پنجره واحد، تامین امنیت سرمایه گذاران و .... را می توان از جمله مشکلات داخلی برشمرد. در حوزه خارجی نیز نبود ارتباط بین بانکی و قرار گرفتن کشورمان در لیست کشورهای سیاه در دولت دهم از جمله این جاماندگی در جذب منابع خارجی می باشد. در همین ارتباط ایجاد بستری مناسب از سوی دولت یازدهم و اقدام در مورد مبارزه با پولشویی و تغییر ساختارهای داخلی باعث شد تا موقتا از لیست کشورهای سیاه خارج بشویم، این مهم در نتیجه رشد 64 درصدی جذب منابع خارجی در سال 2016 نسبت به سال 2015 را به همراه داشت. حال اما برنامه دولت برای سال 2017 و 2018 جذب حدود 8 میلیارد دلار می باشد و این میزان اگرچه از هدف 50 میلیارد دلار در سال همچنان فاصله دارد، لیکن در شرایط حال با توجه رفع نشدن کامل تحریم ها و اتفاقاتی که در منطقه از جمله حمایتهای آمریکا از عربستان رخ داده است میزان تحقق سرمایه خارجی از طرف دولت معقولانه به نظر می رسد.

وزیر اقتصاد در این هفته در مورد اقتصاد کشور گفت: اقتصاد کشور در سالها متمادی همواره وابستگی به نفت داشته است و حال برای بیماری نفتی بودن، به دنبال افزایش درآمد مالیاتی و درآمدهای ارزی ناشی از صادرات غیر نفتی و محصولات با پردازش بالا هستیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات کشورمان با اشاره به همکاری نکردن بانک های قطری با ایران گفت: در صورتی که قطر خواهان همکاری با ایران باشد بایدپیش از هر اقدامی روابط بانکی اش را با کشورمان به حالت عادی بازگرداند . محمد لاهوتی درباره دلایل کندی صادرات محصولات ایرانی به قطر افزود: واقعیت این است که بعد از برجام کشور قطر هیچ گشایشی در روابط بانکی خود با ایران نداشت؛ بخشی از این موضوع ناشی از رغبت کم کشورهای حوزه خلیج فارس برای بازگردادن روابط اقتصادی خود با ایران به قبل از تحریم ها است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ انتشار صورتهای مالی خساپا و رشد سه درصدی سود این شرکت برای سال 95 در آخرین روز هفته باعث شد تا معاملات گروه که در محدوده منفی پیگیری می شد با رشد خوبی در روز چهارشنبه روبرو شود و در برخی نمادها با صف خرید نیز روبرو بشویم. از مهمترین نمادهایی که با صف خرید روبرو شدند می توان به خاور، خکاوه، خپارس و ... اشاره کرد که در بین این نمادها خاور با توجه به خبرهایی در مورد احتمال بالای همکاری با شرکت دایملر بنز در زمینه خودروهای تجاری با تقاضای بالاتری روبرو شد.

در هفته آینده با توجه به احتمال بالای بازگشایی خساپا و البته محدوده حمایتی که نماگر گروه در آن قرار دارد باید شاهد معاملات مثبتی از گروه باشیم.

در فلزات اساسی؛ کامودیتی ها این هفته به علت بالا رفتن نرخ بهره آمریکا و در نتیجه افزایش یافتن شاخص دلار نسبت به دیگر ارزها با کاهش و نوسانات روبرو شدند و البته این نوسانات در یک طرف در فلز مس بیش از بقیه بود و در طرف دیگر در فلز روی کاملا بی تاثیر شد. علت چنین اتفاقی این بود که در فلز روی موجودی انبارهای LME همچنان با کاهش روبرو است و نشاندهنده کاهش عرضه است.

از همین رو در بین نمادهای گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه نمادهای مرتبط با فلز روی افزایش تقاضا و قیمت را تجربه کردند و در مقابل دیگر نمادها اکثرا متعادل معامله شدند. از بین نمادهای این گروه ذوب با توجه به خبرهایی از عرضه بلوک خود و همچنین رسیدن قیمت به کمترین میزان با افزایش تقاضا ربرو شد. همچنین فباهنر هم پس از یک اصلاح حدودا 20 درصدی بار دیگر با افزایش قیمت روبرو شد.

در سنگ آهنی ها افزایش عرضه در بنادر چین همچنان کاهش قیمت را برای آن به دنبال دارد و پیش بینی ها از رسیدن آن به محدوده 50 دلار (قیمت حال حاضر در محدوده 55 دلار می باشد)خبر می دهند.

در محصولات شیمیایی؛ این هفته هم به مانند هفته های گذشته اکثر شرکت های محصولات اولیه پتروشیمی به واسطه روند منفی و نزولی نفت با معاملات منفی روبرو بودند و تنها در شرکتهای زیرمجموعه و کوچک گروه شاهد معاملات کاملا مثبت در انتهای هفته بودیم. از بین این شرکتها می توان به ساینا اشاره کرد که گزارش شرکت در دو ماه گذشته نشان می دهد در برخی محصولات با افزایش نرخ روبرو شده است که می تواند تداوم آن شرایط شرکت را بهبود بخشد همین موضع در چند وقته اخیر باعث افزایش قیمت نماد شده است.

از مهمترین خبرهای این گروه صادرات مجدد محصولات پتروشیمی به کشور ژاپن می باشد این کشور به همراه کره جنوبی در سالهای نه چندان دور حدود 21 درصد از سهم صادرات کشور را به خود اختصاص داده بود که در سال 94 به 0.5 درصد رسید. همچنین خبرهایی از صادرات به کشور روسیه هم خبر می دهد.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ افزایش عرضه در بازارهای جهانی نسبت به تقاضا باعث کاهش قیمت نفت شد و این عامل که رابطه مستقیمی با سود شرکتهای پالایشگاهی دارد روند منفی را بر این گروه حاکم کرده بود تا نمادهای گروه با افت به محدوده حمایتی خود برسند و منتظر خبری در جهت افزایش قیمت باشند. لذا بر همین اساس در آخرین روزهای هفته با انتشار اخبار مناسب از لیدر بازار سرمایه یعنی خساپا و همچنین اخبار مثبتی از فاینانس کره در جهت توسعه و تجهیز پالایشگاههای کشور به میزان حدودا 5 میلیارد دلار شاهد بالا رفتن مجدد قیمتها در گروه بودیم. این موضوع البته با توجه به انتظار نداشتن از افت بیشتر قیمت نفت روند منفی را در هفته های آینده متوقف خواهد کرد و کم کم باید رشد پیوسته را شاهد باشیم.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24