Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تحلیلگران کامرتس بانک معتقدند با آنکه قیمت سنگ آهن در ماه های اخیر کاهش یافته است .. بر مبنای وضعیت کنونی بازار، موسسه پلاتس پیش بینی کرده که متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶٢ درصد سال آینده میلادی، سال ٢٠١٨ و سال ٢٠١٩ به ..

در انتهای تونل نوری مشاهده می شود، امیدوار باشید

قیمت سنگ آهن در روزهای اخیر در سطوح پایین و در محدوده 55 دلار در هر تن نوسان کرده است. اکنون قیمت ها نسبت به اوج آن که در ماه فوریه مشاهده شد حدود 40 درصد پایین است. اما تحلیلگران کامرتس بانک می گویند سرمایه گذاران در بازار سنگ آهن نباید تصور کنند این بازار همواره وضعیت نگران کننده خواهد داشت.

عامل اصلی کاهش قیمت ها در ماه های اخیر، نگرانی ها درباره کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز چین و پیش بینی کاهش مصرف فولاد در این کشور است. دولت چین برای جلوگیری از تشکیل حباب در بخش مسکن تدابیری اتخاذ کرده که از فعالیت ها در این بخش می کاهد.

عامل دیگری که سبب کاهش قیمت سنگ آهن شده گزارش مربوط به صادرات فولاد چین است. در این گزارش آمده است، ماه گذشته میلادی میزان صادرات فولاد این کشور 30 درصد در مقیاس سالانه کاهش یافته است. آمریکا، هند و اتحادیه اروپا با هدف کمک به صنعت فولاد خود تدابیر تجاری حمایت گرایانه اتخاذ کرده اند که سبب شده صادرات فولاد چین کاهش یابد.

سومین عامل فشار بر قیمت سنگ آهن، کاهش اعتباردهی دولت است. میزان بدهی های غیرقابل بازپرداخت در این کشور بسیار افزایش یافته و لازم است اصلاحاتی در این زمینه انجام شود.

چهارمین عامل، افزایش مازاد عرضه سنگ آهن است. با آنکه در ماه های اول سال جاری میلادی اختلال هایی در عرضه سنگ آهن از استرالیا و برزیل پدید آمد اما کارشناسان می گویند تولید این ماده خام در این دو کشور امسال به ترتیب 35 میلیون تن و 20 میلیون تن افزایش خواهد یافت. شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو، برای بالا بردن ظرفیت تولید خود سرمایه گذاری های عظیم کرده اند.

پنجمین عامل ضعف بازار سنگ آهن، تصمیم دولت چین برای تعطیلی 15 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در این کشور است. بخشی بزرگ از این میزان تولید به شکل غیرقانونی انجام می شود.

بدین ترتیب عوامل مختلف سبب شده بازار سنگ آهن وضعیت خوبی نداشته باشد و سرمایه گذاران درباره آینده نگران باشند. سال گذشته میلادی، قیمت سنگ آهن 85 درصد افزایش یافت و این رشد سبب شد بسیاری از تولیدکنندگان در چین که فعالیت خود را به دلیل قیمت پایین سنگ آهن تعطیل کرده بودند بار دیگر وارد بازار شوند.

اما با آنکه این شرایط افقی تیره را برای سنگ آهن ترسیم می کنند تحلیلگران کامرتس بانک می گویند پروژه های زیرساختی در چین تضمین می کنند که تقاضا برای فولاد و سنگ آهن بالا باقی خواهد ماند.

چین به تنهایی نیمی از کل فولاد جهان را تولید می کند و به همین دلیل، هر گونه تغییر در سیاست های اقتصادی دولت این کشور بر بازار سنگ آهن و فولاد تاثیری بزرگ دارد.

تحلیلگرانی که نسبت به افق میان مدت بازار سنگ آهن خوشبین هستند می گویند حتی اگر سفارش ها برای فولاد اکنون کاهش یابد تامین سفارش هایی که در ماه های اخیر داده شده ماه ها طول خواهد کشید و این به معنای میزان بالای تقاضا برای سنگ آهن است.

بخشی از کاهش قیمت سنگ آهن در هفته های اخیر حاصل هراس درباره رویدادهایی است که قرار است ماه ها بعد رخ دهند. البته اگر صادرات فولاد چین همچنان پایین باقی بماند فشارهایی بر قیمت ها وارد خواهد شد. در ماه های آینده تغییرات بزرگی در وضعیت پروژه های زیرساختی چین ایجاد نخواهد شد و نیز دولت چین اجاره نخواهد داد نرخ رشد اقتصاد این کشور به زیر 6.5 درصد برسد.

بر مبنای وضعیت کنونی بازار موسسه پلاتس پیش بینی کرده که متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد سال آینده میلادی، سال 2018 و سال 2019 به ترتیب 65.66 دلار، 58.6 دلار و 58 دلار خواهد بود. متوسط قیمت ها در سال جاری میلادی 56.5 دلار است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24