Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخی سرمایه گذارانی که در هفته های گذشته شاهد کاهش قیمت ها یا ثبات در آنها بوده اند دیدگاه مثبت خود را در باره آینده .. کارشناسان می گویند اگر این گروه از سهامداران برای مدتی ..

توصیه های خیرخواهانه به سرمایه گذاران ناامید

روز گذشته همانطور که پیش بینی شده بود، بانک مرکزی آمریکا برای دومین بار در سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا برد و این اقدام تغییراتی در بازارهای مختلف ایجاد کرد البته از آنجا که از پیش همه انتظار داشتند این اقدام انجام شود شوکی به بازارها وارد نشد. ارزش دلار که در ساعات اولیه معاملات کاهش یافته بود رشد کرد و قیمت طلا کاهش یافت. بانک مرکزی آمریکا از پیش تدابیری برای آماده کردن بازارها اتخاذ کرده و همین عامل سبب شد افزایش نرخ های بهره تحولات بزرگ ایجاد نکند. اما برخی کارشناسان می گویند رفتار سرمایه گذاران اخیرا بیشتر تحت تاثیر داده های اقتصادی و تحولات سیاسی قرار داشته و رویدادهایی مانند افزایش نرخ های بهره تاثیر کمتری بر بازارها داشته اند. برای مثال از میان رفتن ریسک خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و کاهش حمایت گرایی ترامپ سبب شده امید به آینده در بین سرمایه گذاران بیشتر شود. همچنین اطمینان از افزایش تولید نفت در آمریکا به کاهش شدید قیمت ها منجر شده و در مجموع سرمایه گذاران عاقلانه تر رفتار می کنند. در بازار فلزات پایه افق امیدبخش اقتصاد چین سبب شده قیمت ها کاهش پیدا نکنند. توصیه کارشناسان به سرمایه گذاران این است که برای مشاهده رونق در بازار اندکی صبر کنند. وضعیت بازارهای مختلف در ماه های آینده بهتر خواهد شد البته همواره اصلاح در شاخص ها و قیمت ها وجود دارد.

کاهش شدید قیمت ها

امروز پنجشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بدون تغییر در سطح 47 دلار و 44.7 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا سبب سقوط قیمت نفت شد. در این گزارش آمده بود ذخیره نفت آمریکا هفته گذشته 1.66 میلیون بشکه کاهش یافته است در حالی که پیش بینی شده بود میزان کاهش بیشتر از این رقم باشد. ذخیره نفت آمریکا در ماه های اخیر تقریبا ثابت بوده و این به معنای تاثیر اندک برنامه کاهش عرضه نفت است. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا روز گذشته به ترتیب با 3.6 درصد و 3.8 درصد کاهش به 47 دلار و 44.7 دلار در هر بشکه رسید. از پیش تحلیلگران اعلام کرده بودند که بازار نفت تحت فشار است و عوامل کاهش قیمت ها پایدار هستند. البته انتظار می رود عربستان و روسیه اقدامات جدیدی برای بالا بردن قیمت نفت انجام دهند. روز گذشته برخی تحلیلگران اعلام کردند اگر میزان کاهش عرضه نفت اوپک بیشتر نشود قیمت ها به زیر 40 دلار کاهش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

طلا مقاومت کرد

امروز قیمت طلا بودن تغییر نسبت به پایان معاملات روز گذشته، در سطح 1264 دلار در هر اونس قرار دارد. روز گذشته تا قبل از اعلام نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، نوسان در قیمت طلا اندک بود و حتی قیمت ها افزایش پیدا کردند زیرا شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ کاهش یافته بودند اما پس از اعلام افزایش نرخ های بهره در آمریکا، قیمت طلا کاهش یافت. البته میزان کاهش قیمت ها اندک بود زیرا از پیش سرمایه گذاران حدس می زدند که نرخ ها بالا برده خواهد شد. نگاه بانک مرکزی آمریکا به وضعیت اقتصاد این کشور مثبت است و به همین دلیل انتظار می رود امسال بار دیگر نرخ ها بالا برده شود اما اگر داده های اقتصادی منفی باشند ممکن است افزایش مجدد نرخ های بهره به سال آینده موکول شود. عملکرد بازار طلا در سال جاری میلادی مثبت بوده و برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند که تا پایان سال وضعیت کنونی حفظ خواهد شد. عامل دیگری که می تواند به افزایش قیمت طلا کمک کند کاهش شاخص های مالی است. در حال حاضر شاخص های مالی در بورس آمریکا در بالاترین میزان هستند و برخی تحلیلگران معتقدند بزودی شاخص های اصلاح می شوند زیرا ترامپ نتوانسته به وعده های خود عمل کند و برخی شاخص های اقتصادی منفی شده اند. در ماه های گذشته امید به رونق اقتصادی سبب شده سرمایه گذاران ریسک بالایی بپذیرند و قیمت سهام رشدی قابل ملاحظه داشته است. هر نشانه ای از ناتوانی ترامپ در عمل به وعده های انتخاباتی سبب جذابیت طلا می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

رویکرد انتظار ادامه دارد

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته سرمایه گذاران در بازارهای مالی این قاره با احتیاط رفتار کردند زیرا منتظر نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بودند. امیدواری به بهبود شرایط اقتصادی در چین به رشد نسبی شاخص ها کمک کرده و کاهش احتمال تنش در روابط تجاری آمریکا و چین سبب شده سرمایه گذاران ریسک بالاتری بپذیرند. این هفته گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده البته داده هایی که از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته چندان امیدبخش نیست. وضعیت شاخص های اقتصادی به شکلی است که سرمایه گذاران فعلا با احتیاط رفتار می کنند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. افزایش ارزش یورو و انتظار برای نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا دو عامل احتیاط سرمایه گذاران اروپایی بود. در ساعات معاملات بازارهای این قاره تغییرات بزرگی در قیمت نفت ایجاد نشد. با توجه به وضعیت نسبتا مناسب شاخص های اقتصادی در منطقه یورو پیش بینی می شود بزودی شاخص های مالی در اروپا رشد کنند. البته روز گذشته در پایان معاملات، قیمت نفت به شدت کاهش یافت و این عامل می تواند بر شاخص های مالی فشار وارد کند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا تغییرات بزرگی نداشتند. از یک سو جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا بر بهتر شدن وضعیت اقتصادی تاکید کرد و از سوی دیگر قیمت نفت کاهش یافت و برخی داده های اقتصادی منفی بودند. در این شرایط طبیعی است که از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته می شود و نوسان در شاخص های مالی اندک خواهد بود. روز گذشته داده های مربوط به خرده فروشی و نرخ تورم در ماه گذشته میلادی، نگرانی هایی پدید آورد. البته هنوز برای هراس در باره افق اقتصاد آمریکا زود است. کارشناسان می گویند اگر ترامپ بتواند به وعده های خود در زمینه کاهش مالیات ها و حذف مقررات دست و پاگیر عمل کند شرایط در بازار مالی بهتر خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت ها حمایت شده است

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته است و متوسط میزان افزایش قیمت ها 0.5 درصد است. روز گذشته نوسان در قیمت فلزات پایه اندک بود و در نهایت قیمت مس و آلومینیوم کاهش یافت. قیمت این دو فلز در محدوده 5660 دلار و 1900 دلار در هر تن قرار گرفت. مدتی است قیمت فلزات پایه در سطوح کنونی قرار دارد و گاه شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم. این درحالیستکه وضعیت اقتصادی در چین امیدبخش است و ارزش دلار کاهش یافته است. عده ای از تحلیلگران معتقدند احتمال کاهش تقاضا برای این مواد خام در چین در ماه های آینده و نیز وجود مازاد عرضه دو عامل رشد نکردن قیمت ها هستند. در واقع نگرانی هایی در باره برنامه های دولت چین در خصوص کاهش فعالیت ها در بخش های زیرساختی وجود دارد. این برنامه ها از سال پیش برای جلوگیری از تشکیل حباب در اقتصاد اجرا شده و ادامه پیدا خواهد کرد اما سرمایه گذاران باید به این نکته توجه کنند که دولت چین اجازه نخواهد داد نرخ رشد اقتصاد این کشور کاهش یابد. در واقع هدف از این برنامه ها بازگرداندن ثبات به اقتصاد و کاهش ریسک است. همچنین در ماه های آینده از مازاد عرضه برخی از فلزات پایه کاسته خواهد شد. از سوی دیگر احتمال کاهش ارزش دلار زیاد است. بدین ترتیب افق بازار فلزات پایه امیدبخش است البته رشد قابل ملاحظه قیمت ها دور از انتظار است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد اندک دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر محسوسی نداشته و نسبت یورو به دلار اکنون در سطح 1.1219 است. روز گذشته پس از اعلام نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا شاهد رشد ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر بودیم البته در ابتدای معاملات ارزش دلار کاهش یافته بود و در نهایت این کاهش از میان رفت. همانطور که انتظار می رفت روز گذشته بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا برد و بر اجرای برنامه کاهش حمایت ها تاکید کرد البته گزارش هایی که دیروز از اقتصاد آمریکا منتشر شد منفی بود اما بانک مرکزی توجهی به این موضوع نداشت. از پیش انتظار می رفت نرخ ها 0.25 درصد بالا برده شود. اکنون تحلیلگران معتقدند در ماه سپتامبر یعنی سه ماه دیگر نیز بانک مرکزی نرخ ها را بالا خواهد برد. البته روند تغییرات شاخص دلار در هفته های اخیر نزولی بوده و برخی کارشناسان معتقدند این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. یک دلیل ضعف دلار گزارش های منفی از اقتصاد آمریکاست. در واقع تحقق نیافتن وعده های ترامپ در خصوص رونق بخشیدن به اقتصاد سبب شده شاخص های اقتصادی در وضعیت مطلوب قرار نگیرند. البته وضعیت بازار کار خوب است اما نرخ تورم به اندازه کافی رشد نکرده است. سرمایه گذاران در بازار ارز می گویند اگر ترامپ بتواند از مالیات ها بکاهد و قوانین دست و پاگیر را حذف کند وضعیت اقتصادی بسیار بهتر خواهد شد. امروز گزارش های متنوع از اقتصاد اروپا و آمریکا منتشر می شود و ممکن است دلار تحت فشار قرار گیرد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24