Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران در معاملات چهارمین روز کاری هفته به دلیل اصلاح جدی قیمت ها در روزهای اخیر و قرار گرفتن در اولین سطح حمایتی شاخص کل ، سر و شکل بهتری داشت و شاهد برقراری تعادل در اکثر نمادها و گروه های مورد توجه بودیم ؛ هر چند که رنگ شاخص منفی بود و اتفاقا این خبر خوبی است. البته بحث به تعویق افتادن مجدد رای ‌گیری سنا درباره ...

«توقف ریزش یا ... !!»

1) بورس تهران در معاملات چهارمین روز کاری هفته به دلیل اصلاح جدی قیمت ها در روزهای اخیر و قرار گرفتن در اولین سطح حمایتی شاخص کل ، سر و شکل بهتری داشت و شاهد برقراری تعادل در اکثر نمادها و گروه های مورد توجه بودیم ؛ هر چند که رنگ شاخص منفی بود و اتفاقا این خبر خوبی است. البته بحث به تعویق افتادن مجدد رای ‌گیری سنا درباره تشدید تحریم‌ ها علیه ایران نیز در بهبود بازار امروز بدون نقش نبود اما باید توجه داشت این تحریم ها غیر هسته ای و مربوط به مسائل حقوق بشر و برنامه موشکی ایران بوده و عملا تاثیری بر اقتصاد و بورس ندارد. به هر جهت بازار بعد از یک ماراتن ریزش قوی ، امروز آب و هوای بهتری داشت.

گویا روز گذشته جلسه ای در سازمان بورس بین صندوق توسعه بازار و برخی از شرکت های کارگزاری و حقوقی ها با محوریت حمایت از بازار برگزار شده و خروجی این جلسه ، بهبود وضعیت بورس در معاملات امروز بوده است. البته این جلسات دیگر تکراری شده و کاربرد گذشته را ندارد چراکه مطالبات بازار ، حمایت از قیمت ها و شاخص ها نیست. بلکه اکثر کارشناسان و اهالی بازار معتقدند یکی از عوامل شکل گیری وضعیت فعلی و فرار پول از بازار ، رفتارهای سلیقه ای است. توقف طولانی مدت نمادها ( بعضا برای توقف برخی از نمادها دلیل قابل دفاعی وجود ندارد ) ، نحوه بازگشایی و مچینگ توسط ناظر بازار ، شاخص سازی و بلوک بازی و درخواست شفاف سازی های پی در پی توسط سازمان بورس آن هم در شرایطی که در منفی ها کسی از شرکت ها طلب شفاف سازی نمی کند و برخی موارد ریز و درشت دیگر نیز از جمله مواردی است که فعالان بازار معتقدند باید در آنها تجدیدنظر صورت بگیرد.

به عنوان مثال ، همانطور که روز گذشته هم اشاره شد ، نماد حفاری شمال در تاریخ 16 اردیبهشت ماه با رسیدن اطلاعیه ای مبنی بر «بررسی بیشتر اطلاعات» توسط مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران متوقف شد. مطابق با آخرین بررسی هایی که بر روی سامانه کدال داشتیم ، ناشر در تاریخ های 27 اردیبهشت ماه و دوم خرداد ماه اقدام به انتشار گزارش 12 ماهه 95 و اصلاح بودجه سال 96 نمود. توقف حفاری شمال تا روز گذشته ادامه یافت و درست در شرایطی که بازار خون گریه می کرد ، شاهد بازگشایی نماد مذکور بودیم. اما هیچ وقت مشخص نشد چرا حفاری از زمان انتشار گزارش تا زمان بازگشایی ( در حدود 3 هفته ) متوقف بوده است !! درخصوص خکاوه نیز مشابه همین وضعیت را شاهد هستیم. این سهم در تاریخ 25 اردیبهشت ماه تابلوی معاملات را به منظور تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم ترک کرد. در تاریخ 30 اردیبهشت ماه گزارش 12 ماهه شرکت بر روی خروجی سامانه کدال قرار گرفت. در تاریخ 10 و 16 خرداد ماه گزارش افزایش سرمایه و شفاف سازی شرکت را داشتیم اما دلیل توقف 6 روزه بین شفاف سازی و زمان بازگشایی مشخص نیست ... !

درخصوص نماد سایپا نیز مشابه همین وضعیت را داریم. جالب است که سایپا را هر بار سر بزنگاه ریزش بازار متوقف می کنند !! از زمان توقف سایپا ، سایر خودرویی ها اصلاح می کنند و در زمان بازگشایی این سهم باید یک بار دیگر شاهد جو منفی روانی شکل گرفته توسط این نماد نه تنها در خودرویی ها بلکه در کلیت بازار باشیم. درخصوص وبصادر با وجود قول هایی که از سوی مسئولین داده شد اما نزدیک به یکسال از توقف این نماد می گذرد و خبری از بازگشایی نیست. البته نمادهای بسیاری هستند که نقدینگی در آن ها بلوکه شده و برخی از سهامداران نیز باید هزینه بهره برای خریدهای اعتباری خود را بدهند. فرض کنید در خرداد ماه سال گذشته فردی تمام نقدینگی خود به همراه اعتبار را صرف خرید سهام بانک صادرات کرده باشد ! غیر از این است که در زمان بازگشایی کل دارایی های سرمایه گذار بواسطه زیان ناشی از افت قیمت سهم و همچنین پرداخت بهره به کارگزار دود می شود ؟!

ضمن اینکه این دست اتفاقات مشکلات زیادی را هم برای شرکت های کارگزاری ایجاد می کند. لذا بازگشایی سریع ، یکی از مهمترین خواسته فعالان بازار می باشد. درخصوص نحوه بازگشایی نمادها هم هستند مواردی که فعالان بازار به آن انتقاد دارند. اشاره به برخی از موارد و انتقاد در این خصوص در این بحث نمی گنجد. لذا یکی از مطالباتی که فعالین بازار دارند این است که رفتارهای سلیقه ای ریشه کن شده و برخی از قوانین اصلاح شود. درخصوص شاخص سازی و معاملات بلوکی هم که آنقدر بحث کردیم که دیگر خودمان هم خسته شده ایم. تجربه ثابت کرده چنین رفتارهایی نه تنها منجر به حمایت از بازار نمی شود بلکه اندک نقدینگی مانده را هم فراری می دهد. به نظر 3 عامل ممانعت از رفتار سلیقه ای ، توقف معاملات بلوکی و شاخص سازی و گشایش نمادهای متوقف شده همگام با اصلاح شیوه باز و بسته شدن نمادها بتواند ضمن حفظ نقدینگی باقی مانده در بازار ، موجبات رونق نسبی و تحرکات بیشتر فعالان بازار و سرمایه گذاران را فراهم نماید. گفته می شود ، تلاش هایی برای اصلاح در جریان است. به عنوان مثال ، عدم شاخص سازی در معاملات 2 جلسه اخیر و شفاف سازی برخی از شرکت ها که اخیرا اصلاح سختی داشته اند ، نشان از تغییر رویه مدیران سازمان دارد.

البته بازار ما مشکلات اقتصادی کم ندارد و فعالان این حوزه مطالبات زیادی از دولت دارند اما اگر سازمان در شرایط فعلی کمی به شرایط موجود کمک کند و برخی از قوانین را اصلاح کند ، حداقل از یکسری مشکلات داخلی رهایی می یابیم ! نرخ بدون ریسک اوراق خزانه 24 درصد و روزشمار بانکی 20 درصد از دیگر مشکلات بزرگ بازار است که دولت باید اقدام عاجلی برای اصلاح این وضعیت در کوتاه ترین زمان ممکن به عمل آورد. اما بیش از این سخن را به درازا نبریم و سراغ بازار برویم. بازاری که حرف خاصی برای گفتن ندارد و به نظر شرایط رکودی فعلی نیز تا آخر خرداد ماه ادامه داشته باشد. در این میان اگر برخی از غایبین بزرگ بازار به تابلوی معاملات بازگردند ، شرایط برای تغییر مسیر با سرعت بیشتری مهیا خواهد شد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 21 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات چهارمین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه تایرسازی و کاشی و سرامیک و مثبت 2 گروه دستگاه های برقی و انبوه سازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا نیز به نظر وضعیت به همین صورت باشد. یعنی در شرایط فعلی انتظار زیادی از بازار نمی توان داشت. بازار شبیه به یک انسان بیمار است که بعد از دوره حملات ویروسی نیاز دوران نقاهت برای بازیایی سلامت خود دارد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، رای‌گیری نهایی سنا درباره تشدید تحریم ‌ها علیه ایران برای دومین بار به تعویق افتاد. با این حال، رهبر اکثریت سنا در پایان نشست دیشب اعلام کرد لایحه تحریم ایران همین هفته به رای گذاشته می‌ شود. / در سوی دیگر ، محمد جواد ظریفوزیر امورخارجه ایران شامگاه دوشنبه با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتوگو کرد. دو طرف در خصوص مسائل منطقه ای از جمله تحولات خلیج فارس و سوریه گفتگو کردند. طرفین با تاکید بر اینکه تنها راه کاهش تنش و منازعه در منطقه و رفع اختلافات گفتگوهای سیاسی است تاکید کردند سایر راهکارها بر طرف کننده اختلافات موجود نخواهد بود. خانم موگرینی در این دیدار یک بار دیگر بر تعهد و مسئولیت اتحادیه اروپا بر اجرای برجام تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز اعلام داشت ایران هیچگاه در نقض برجام پیش قدم نخواهد شد.

ب) در خبری دیگر ، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت : ایران در آینده‌ای نزدیک 20 تُن از ذخایر آب سنگین خود را از کشور خارج می ‌کند. با این حال آمانو مشخص نکرد آیا مقصد این محموله عمان خواهد بود یا یک کشور دیگر. آمانو همچنین تصریح کرد آژانس، عدم انحراف مواد هسته‌ ای اعلام شده از طرف ایران را بر اساس توافق پادمان‌ها تایید می ‌کند.

ج) در خبرهای داخلی ، رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام فرمودند : مردم در انتخابات یک کار مشترک کردند، اصل این حرکت را ضایع نکنیم. مردم در انتخابات به هرکسی رأی دادند، همه‌شان یک کار مشترک انجام دادند؛ این کار مشترک اظهار اعتماد به نظام اسلامی برای انتخاب مسئول اجرایی کشور بود؛ این خیلی با ارزش است. از لابه‌لای این کار مشترک حرف‌ هایی در نیاوریم جوری که اصل این حرکت را ضایع کنیم. اینکه ملت ایران را تقسیم کنیم که به این موضوع آری گفتند و ... ؛ نه ، مردم فقط اشخاص را معین کردند. ایشان فرمودند : اخیراً در حرف‌ های آمریکایی‌ ها علیه ما، مسئله‌ «بی‌ثبات ‌سازی منطقه» یک عنوانی شده است. اولاً این منطقه به شما چه ربطی دارد؟ ثانیاً بی‌ثبات‌کننده‌ این منطقه شما هستید. آمریکا و عمال آمریکا هستند که منطقه را بی‌ثبات کرده‌ اند؛ شمال آفریقا آن‌جور، منطقه‌ غرب آسیا و سوریه و عراق این‌جور. اینکه به فلان گروهک پول بدهند و تولید کنند و پشتیبانی کنند، بی ‌ثبات کردن منطقه اینهاست. داعش را چه کسی به وجود آورد؟ چه کسی تقویت کرد؟ امروز هم که ادعا می‌کنند ائتلاف علیه داعش به وجود آورده ‌اند، همین هم دروغ است. بله، این‌ ها با کنترل ‌نشدگی داعش مخالفند اما داعش کنترل‌ شده‌ ای که دست خودشان باشد، این را می‌ خواهند ؛ و اگر کسی بخواهد این پدیده را نابود کند، جداً جلویش می ‌ایستند.

د) در خبرهای اقتصادی ، معاون وزیر صنعت از آغاز پرداخت تسهیلات جدید رونق تولید به واحدهای متقاضی خبر داد و اظهار داشت: براساس مصوبه بانک مرکزی قرار شده تسهیلات جدید 10 هزار میلیارد تومانی برای 10 هزار واحد تولیدی ، صنعتی و معدنی در روند طرح رونق پرداخت شود. وی با بیان اینکه این طرح ادامه تسهیلات 16 هزار میلیاردی دولت برای کمک به واحد های تولیدی متقاضی است، افزود: آخر این هفته سامانه این طرح فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. محسن صالحی نیا با بیان اینکه در دور جدید اختصاص تسهیلات در قالب طرح رونق، مشکلات پرداخت تسهیلات مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: براساس هماهنگی هامقرر شده به واحدهای تولیدی متوسط 3 میلیارد و واحدهای تولیدی کوچک 1 میلیارد تسهیلات پرداخت شود.

ه) در بازارهای جهانی ، شاهد رشد اندک در قیمت نفت و افت جزئی در فلزات اساسی بودیم. به نقل از رویترز، اعلام عربستان مبنی بر اینکه عرضه نفت خود به مشتریانش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد موجب شد تا قیمت نفت امروز اندکی افزایش یابد، هرچند که افزایش تولید نفت آمریکا موجب شده تا بازارها همچنان با مازاد عرضه مواجه باشند. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 13 سنت، معادل 0.3 درصد افزایش به رقم 48 دلار و 42 سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا نیز 13 سنت، معادل 0.3 درصد افزایش داشت و به 46 دلار و 21 سنت رسید. عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان رهبری تلاش ها از سوی اوپک برای کاهش تولید نفت تا پایان ماه مارس 2018 را بر عهده دارد. دیگر کشورها از جمله روسیه نیز در این طرح مشارکت دارند.

در نیمه نخست امسال، تردیدهایی در مورد تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید وجود داشت، زیرا عرضه نفت به ویژه در آسیا همچنان بالا باقی مانده بود. اما اکنون مقامات سعودی می گویند کاهش های واقعی در عرضه نفت خود می دهند که از جمله می توان به کاهش عرضه روزانه 300 هزار بشکه ای در بازار آسیا در ماه جولای اشاره کرده. هرچند چند پالایشگاه آسیایی گفته اند همچنان همه نفتی را که در قراردادشان ذکر شده از عربستان دریافت می کنند. بانک ای ان زد در یادداشتی نوشت: «قیمت نفت به لطف سخنان دلگرم کننده مقامات سعودی افزایش یافته است. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفته که میزان ذخایر نفتی جهان در حال کاهش است و کاهش ها در طی سه ماه آینده سرعت خواهد گرفت.» در فلزات اساسی وضعیت کمی متفاوت بود و شاهد افت اندک قیمت ها بودیم ، بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم نیز به ترتیب تا سطوح 5.715 – 2.060 – 2.460 و 1.885 دلاری عقب نشستند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه ساختمانی و انبوه سازی به غیر از 2 – 3 نماد ، سایر سهم ها با افزایش تقاضا و رشد قیمت روبرو شدند. هر چند که به دلیل نبود نقدینگی کافی در بازار ، نمی توان به رشد دامنه دار قیمت ها و آغاز یک رالی پر قدرت امیدوار بود اما انصافا قیمت ها به جایی رسیده که فارغ از وضعیت تکنیکی و سودآوری ، منطقی برای فروش ندارند. در خبرهای مرتبط با این گروه ، سخنگوی دولت گفت : سیاست دولت برای رونق بازار مسکن ، سیاست خروج غیرتورمی این بخش از رکود است. محمد باقر نوبخت افزود: به‌ طور طبیعی رونق بازار مسکن با گرانی کاذب به دست نمی ‌آید.

وی ادامه داد : به ‌طور مثال اگر میزان وام مسکن حدود 20 میلیون تومان افزایش یابد اما تدابیری برای کنترل بازار مسکن اتخاذ نشود به‌ نحوی که مردم مجبور شوند 50 میلیون تومان بابت گرانی کاذب و جدید مسکن پرداخت کنند، در عمل افزایش وام مسکن ارزشی ندارد و تنها باعث می ‌شود به اقشار کم‌ درآمد جامعه برای خانه ‌دار شدن فشار اقتصادی بیشتری وارد شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: نیاز جمعیت جوان کشور به مسکن این ضرورت را ایجاب می ‌کند برنامه‌ ها برای خانه‌ دار شدن مردم و رونق بازار مسکن به ‌نحوی اجرایی شود که مردم پولی بابت افزایش کاذب قیمت مسکن پرداخت نکنند و در بازار عرضه و تقاضای متعادل باشد.

در این گروه ثعمرا پس از جابجایی یک بلوک 12 میلیون سهمی در قیمت های 186 تومانی ، با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید میلیونی نشست. همانطور که روز گذشته هم اشاره شد ، با توجه به حجم معاملاتی که رخ داده ، به نظر یک حرکت رو به بالای خوب در ثعمرا داشته باشیم می توان از نوسانات آن بهره مند شد. مطابق با نموداری که در ذیل مشاهده می کنید ، ثعمرا می تواند در گام اول تا قیمت های 232 تومانی رشد کرده و در صورت شکست مقاومت مذکور می توان به ادامه رشد سهم تا اهداف بعدی یعنی سطوح 287 و بیش از 300 تومانی رای مثبت داد.

در ثاژن هم مدتی است که سهم حجم های خوبی می زند. هر چند که این سهم داستان زیادی دارد و به مانند مجموعه شاهد وضعیت بنیادی خوبی دارد. با این حال زمزمه هایی درخصوص آغاز یک رالی صعودی شنیده می شود و از همین روی توصیه می شود سهم را زیر نظر داشته باشید. در این گروه ثشاهد و وساخت دیگر سهامی هستند که پتانسیل یک بازی نوسانی را دارند. به خصوص که ثشاهد بواسطه نزدیک بودن به کف حمایتی و فروش بلوک های ثعمرا و شناسایی سود از این محل می تواند یکی از گزینه های خوب چه برای خرید به دید نوسان گیری و چه برای نگهداری میان مدتی باشد. این سهم اکنون در کف کانال صعودی قرار داشته و مطابق با تصویر ذیل می تواند در میان مدت قیمت های 160 و سپس 200 تومانی را لمس کند.

5) اما بعد از افت قیمت های پیاپی ، امروز اکثریت نمادهای خودروسازی و قطعه سازی روند رو به رشدی در قیمت پایانی را تجربه کردند به طوری که خمحور ، خچرخش ، خاهن و خکمک بیش از 4 درصد رشد در قیمت پایانی داشتند. تعدادی از نمادهای این گروه نیز با صف خرید همراه شدند. در نمادهای خپارس و خزامیا نیز به نظر می رسد به پایان اصلاح نزدیک می شویم. مدیرعامل پارس خودرو با اعلام فروش برلیانس H 220 از امروز و قیمت و بازار صادراتی این محصول از عرضه محصول جدید این زیر مجموعه سایپا خبر داد. به گفته آقامحمدی، در حال حاضر 20 درصد این خودرو داخلی سازی شده اما با سرمایه گذاری ده ها میلیارد تومانی که برای ساخت قالب ها انجام شده ، تا پایان سال داخلی سازی بیشتری انجام خواهد شد. با نگاهی به سابقه معاملات این نماد خرید و حمایت خوب سهامداران حقوقی در هفته اخیر مشخص می شود. به نظر دیر یا زود شاهد برگشت این سهم به قیمت های بیش از 100 تومانی باشیم.

خکاوه هم که دیروز با کاهش 12 درصدی قیمت به تابلوی معاملات بازگشته بود ، امروز نیز وضع بهتری داشت. مدیرعامل جدید خکاوه گفت : با تلاش های انجام شده و با همکاری شرکت ولوو سوئد توانستیم فایناس 80 میلیون یورویی از بانک سوئد دریافت کنیم. لازم به ذکر است این شرکت برای خروج از ماده 141 قانون تجارت افزایش سرمایه 365 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را در دستور کار دارد. اجرایی شدن این افزایش سرمایه می تواند تحولات خوبی در وضعیت مالی شرکت ایجاد نماید. به نظر خکاوه نیز جای افت چندانی نداشته باشد. اما به دنبال بازگشایی خکاوه ، و برخی از قطعه سازان شاهد سرعت گرفتن بازگشایی سایر نمادهای جاده مخصوص من جمله ایران خودرو بودیم. همچنین شنیده می شود سایپا نیز طی 2 – 3 روز کاری آتی به تابلوی معاملات باز می گردد. در نماد ایران خودرو نیز حمایت حقوقی ها مانع از افت قیمت سهم شد و در نهایت شاهد نوسانات محدودی در بازه قیمتی 265 – 270 تومانی بودیم. به نظر می رسد خودرو با دنده سنگین حرکت کند و جایی برای افت شدید یا جهش ناگهانی نداشته باشد.

آنطور که پیداست میان شرکت‌ های خودروساز فرانسوی و طرف ایرانی همچنان اختلافاتی هرچند کم وجود دارد و تا رفع این اختلافات نیز خبری از عرضه خودروهای جدید به بازار نخواهد بود. بنا بر اظهارات و گفته‌ های برخی از مسوولان صنعتی و همچنین دست ‌اندرکاران صنعت خودرو ، پیش فروش پژو 2008 و همچنین عقد قرارداد رنو وایدرو قرار بود که در اسفند سال گذشته به ثمر بنشیند و از سال جدید بازار خودرو کشور شکل دیگری پیدا کند، حال آنکه پس از گذشت حدود 3 ماه از سال 96 هنوز از حضور متفاوت فرانسوی‌ ها در بازار خودرو ایران خبری نیست. در این زمینه یک منبع آگاه می‌ گوید که اگرچه خودروسازان فرانسوی پیش از دیگر شرکت ‌های تولید‌کننده خودرو برای حضور در ایران پیشقدم شدند، اما این بار با شرایط متفاوت و سختگیرانه‌ ای که هر دو طرف فرانسوی و ایرانی برای شراکت تازه خود قرار دادند، پیشرفت کار به کندی انجام می‌شود. این منبع آگاه همچنین تاکید می ‌کند که جدا از فعالیت شرکت ایکاپ که بنا دارد خودروی 2008 را هرچه سریع ‌تر به بازار عرضه کند ، زیاده‌ خواهی شرکت رنو نیز روند عقد قرارداد را کند کرده است.

6) در گروه تجهیزاتی ، فاراک در شرایطی یکی از نمادهای متوقف است و احتمالا بواسطه گزارش ضعیف منتشر شده با فشار عرضه به تابلوی معاملات باز گردد ، که سایر نمادها نیز حال و روز چندان خوشی ندارند. فاذر در عین ناباوری به کف قیمتی 305 تومانی بازگشته و در صورت از دست دادن این حمایت ممکن است موج جدیدی از فشار عرضه را تجربه کند. در حفاری شمال نیز روز گذشته پس از یک توقف غیر موجه ، بازگشایی سهم همراه با فشار عرضه و افت قیمت را داشتیم. تعدیل منفی در گزارش 12 ماهه از مهمترین دلایل افت سهم می باشد. با این حال رئیس امور سهام شرکت معتقد است که حفاری در سال جاری وضعیت بهتری خواهد داشت. وی درباره تاثیر قیمت نفت بر وضعیت سودآوری شرکت گفت: به طور کلی تغییرات قیمت نفت تاثیر قابل توجهی بر شرکت حفاری شمال ندارد. تنها قراردادی که ممکن است بر اساس تغییرات قیمت نفت با تاثیرات متفاوتی همراه باشد قرارداد دراگون است که بر روی دکل ترکمنستان واقع شده است. سایر پروژه های شرکت از تغییرات قیمت نفت تاثیرپذیری ندارند. وی در همین باره افزود : اگر تولید نفت افزایش یابد و وزارت نفت و زیر مجموعه هایش قراردادهای بیشتری با حفاری شمال منعقد کنند ، سودآوری شرکت با تحولاتی همراه خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت مطالبات شرکت گفت : مدیریت جدید حفاری سعی کرده روابط شرکت را با وزارت نفت بهبود بخشد. این بهبود روابط موجب شده تا شرکت در جهت دریافت مطالبات خود از دولت ، گام های رو به جلو و مثبتی بردارد. وی افزود: در حال حاضر مطالبات شرکت حفاری شمال از دولت 800 میلیارد تومان است که هنوز موفق به دریافت مبلغی از آن نشده اما با توجه به استراتژی های مدیریت جدید خوشبین هستیم تا در سال 96 بخشی از آن را وصول نماییم. او با ابراز خوش بینی به بهبود وضعیت شرکت در سال 96 گفت : با وجود اینکه سود سال جاری حفاری نسبت به سال های قبل کاهشی در نظر گرفته شده اما پیش بینی می کنیم امسال سال خوبی برای شرکت باشد. وی درخصوص برنامه شرکت برای خرید دکل های جدید گفت: شرکت خرید دکل های جدید را در دستور کار دارد و این برنامه در جریان است اما هنوز قطعی نشده و به همین دلیل نمی توان درباره جزییات آن صحبت کرد. این سهم در محدوده 315 – 320 تومانی حمایت مهمی دارد و باید دید آیا شرایط برای تغییر مسیر در این قیمت ها مهیاست یا وضعیت به گونه دیگری خواهد شد.

در این گروه مپنا نیز به قیمت های 720 – 725 تومانی که در روزهای پایانی سال 95 تجربه کرده بود ، بازگشته و به نظر این اصلاح می تواند تا قیمت های 700 تومانی هم ادامه داشته باشد. متاسفانه یکی از دلایلی بی توجهی بازار به این سهم ، همان داستان توقف طولانی مدت سال گذشته و عدم رفع ابهام درخصوص سهامداران عمده می باشد. با این حال باید به نکته : انعقاد قراردادهای جدید و دریافت مطالبات از دولت اشاره داشت. متاسفانه سود شرکت اصلی معمولا چندان تغییری نمی کند اما وضعیت زیر مجموعه ها و سود تلفیقی نشان از بهبود وضعیت شرکت دارد. در کنار نمادهای یاد شده ، به نظر بالاس هم پس از اصلاح اخیر می تواند گزینه مناسبی برای کسب نواسان کوتاه مدتی در قیمت های نزدیک به 1.600 تومانی باشد. این شرکت قراردادهای خوبی منعقد نموده و می تواند تعدیلات خوبی در بودجه سال های 96 و 97 داشته باشد.

عباس علی آبادی درباره خرید توربین های کلاس f از ایتالیا همزمان با امضای قرارداد مپنا با زیمنس برای انتقال فناوری به صدا و سیما اظهار داشت : متأسفانه این اتفاق با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی رخ داده و درحال انجام است و طی آن دو توربین ساخته شده به نیروگاه بندرعباس ارسال شده است. وی ادامه داد: انصاف نیست کشور با این همه ظرفیت در صنعت نیروگاهی، دست دراز کند. نیازی به پول یا جذب سرمایه خارجی در صنعت برق نداریم و با ریال و ارز داخلی می توانیم این صنعت را تقویت کنیم. در این شرایط جا دارد، مقداری از دعوت خارجی ها را کم و اجازه دهیم با استفاده از منابع داخلی و اقتصاد مقاومتی که شعار اصلی کشور است ، پیش برویم. این مقام مسئول گفت: می توانیم در بالاترین سطح فناوری جهان ، طرح های نیروگاهی اجرا کنیم و نیازمند سرمایه گذاری خارجی نیستیم. چون توان و استعداد داخلی وجود دارد و فقط باید منابع داخلی را فعال کنیم و به سرمایه گذاران داخلی اطمینان دهیم منافع لازم را از محل سرمایه گذاری به آنها برمی گردانیم. علی آبادی افزود: قادریم همه توربین های قدیمی را با استفاده از فناوری داخلی ارتقاء دهیم به همین دلیل از مجموع 10 هزار مگاوات نیروگاهی که دولت در دست ساخت دارد و 5 هزار مگاوات آن مربوط به بخش خصوصی است. 24 توربین کلاس f باید ساخته و نصب شود تا انتقال تکنولوژی کلاس f به طور 100 درصد انجام شود و در این مسیر هیچ قطعه ای نیست که نتوانیم در داخل آن را تولید کنیم.

وی تاکید کرد : حمایت از ساخت داخل، حیاتی است چون در دوره تحریم تجربه تلخی داشتیم. بنابراین باید همه قطعات را بتوانیم در داخل تولید کنیم و از آنجا که یک توربین یک بار ساخته می شود و چندین بار قطعات آن تعویض خواهد شد و هر 3 سال یک بار باید تغییر کند ، هیچ وابستگی نباید به خارج داشته باشیم. مدیرعامل مپنا گفت: فرآیند انتقال فناوری توربین های کلاس f که آخرین قسمت آن مهمتر از همه است، شروع شده و بنا به قرارداد منافع شرکت زیمنس هم باید تأمین شود. به همین دلیل دو توربین اول را ساخته شده وارد می کنیم و از توربین سوم در داخل کشور مونتاژ می شود و پس از توربین ششم ، بخش سرد توربین در داخل ساخته خواهد شد و از توربین دوازدهم به بعد بخش گرم آن در داخل تولید می شود. علی آبادی ادامه داد: قرارداد مپنا و زیمنس برای انتقال تکنولوژی تابع زمان نیست، بلکه تابع تعداد است و می توان کل توربین ها را ( 24 عدد ) در یک سال ساخت اما نه کشور توان و نه ظرفیت پذیرش این تعداد توربین را دارد. بنابر این باید در کشور کارخانه هایی درست کنیم که اشتغال ایجاد کند و آنها نیاز به برق داشته باشند و بر آن اساس نیروگاه ساخته شود.

7) در گروه فولادی به لطف تحرکات مثبت در نماد ذوب آهن شاهد بهبود روند معاملات در اکثر نمادهای این گروه بودیم. در بازارهای جهانی ، افزایش موجودی سنگ آهن در بنادر نشان می دهد که تقاضا برای فولاد چندان بالا نیست و در نتیجه طی ماه های اخیر شاهد افت جدی قیمت ها بودیم. اما در کشور ما بواسطه اینکه قیمت ها چندان از بازارهای جهانی تبعیت نمی کنند ، افت قیمت خاصی نداشتیم اما به هر جهت بورس تهران نگاه ویژه ای به بازارهای جهانی دارد و قیمت ها نیز به دقت توسط معامله گران و سرمایه گذاران رصد می شوند.

در این گروه ذوب آهن اصفهان پیشتاز بود و با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. هر چند که صف خرید سهم چندان پایدار نبود اما رسیدن آگهی فروش بلوک 16 درصدی شرکت توسط خصوصی سازی می تواند بخش دیگر از افت روزهای اخیر را جبران نماید. بر اساس اطلاعیه منتشر شده قرار است 16.75 درصد سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت ذوب آهن اصفهان به قیمت پایه هر سهم 850 ریال توسط صندوق حمایت و بازنشستگی کاکنان فولاد روز شنبه به تاریخ 10 تیر ماه بصورت یکجا و نقد و یا نقد و اقساط بر روی میز فروش قرار بگیرد. بطور قطع با این آگهی در قیمت های مثبت فردا فشار عرضه را خواهیم داشت چراکه اولا تاریخ آگهی مربوط به 10 تیر ماه می باشد و ثانیا بازار خاطره خوشی از معاملات عمده و آگهی بلوک در این سهم ندارد. با این حال باید گفت که قیمت سهم طی مدت اخیر آنقدر افت داشته که دیگر برای فروش جذابیتی نداشته باشد. شرکت از نظر تولید و فروش عملکرد چندان مطلوبی ندارد اما راه اندازی خط تولید ریل می تواند وضعیت شرکت را تا حدودی بهبود ببخشد.

در فولاد ارفع هم وضعیت بهتر از روز گذشته بود هر چند که برای خرید هم تقاضای خاصی نداشتیم. این سهمطی مدت اخیر افت بالایی داشته و اکنون به قیمت های جذابی برای خرید و سرمایه گذاری نزدیک می شود. فولاد ارفع پیش بینی نموده در سال 96 از محل فروش 840 هزار تن شمش فولادی به نرخ متوسط 12.500.000 ریال، مبلغ 10.500 میلیارد ریال درآمد کسب کند. گفتنی است ، ارفع در فروردین ماه نیز 69.285 تن شمش تولید نموده و از محل فروش 55.024 تن آن نیز 701 میلیارد ریال و در اردیبهشت ماه 65.475 تن شمش تولید نموده و از محل فروش 90.281 تن نیز 1.169 میلیارد ریال درآمد کسب نموده است. یعنی فولاد ارفع طی 2 ماه گذشته 1.870 میلیارد ریال معادل 18 درصد از مبلغ فروش بودجه شده را پوشش داده که رقم بسیار خوبی است. البته شرکت 10.545 تن فروش بیش از محصولاتی که تولید کرده داشته و دلیل آن موجودی انبار از سال گذشته است. نکته مهم دیگر در ارفع اینکه شرکت نرخ فروش شمش را در شرایطی در سطوح 12.500.000 ریالی پیش بینی نموده که نرخ فروش فروردین ماه 12.744.711 ریال و نرخ فروش اردیبهشت ماه نیز 12.947.242 ریال بوده است. این یعنی با وجود افت قیمت ها در بازارهای جهانی اما بودجه شرکت به قدری محتاطانه بوده که بازها نرخ ها از نرخ پیش بینی شده بالاتر بوده است. لذا اگر ارفع با همین فرمان پیش برود و افزایش نرخ فروش در نیمه دوم سال را داشته باشیم ، می توان تعدیل خوبی را از شرکت انتظار داشت. خرید این سهم در بازه قیمتی 210 – 230 تومانی کم ریسک ارزیابی می گردد.

اما فولای هم با بهبود جو معاملات این گروه ، توانست خود را از کمند صف فروش رهایی بخشیده و معاملات پر حجمی را به نمایش بگذارد. همانطور که در گزارش های پیشین هم اشاره شد ، وضعیت بنیادی سهم با قیمت های 300 و بیش از 300 تومانی چندان همخوانی ندارد اما به هر جهت شایعاتی درخصوص تلاش برخی از افراد برای گرفتن سیت هیئت مدیره می تواند یک بازی نوسانی را در فولای به راه بیاندازد. در این گروه فولاد مبارکه نیز یکی از بهترین هاست اما بازار توجه چندانی به سهم ندارد. نبود نقدینگی کافی در بازار و حضور قدرتمند فروشنده ها ، از مهمترین دلایل بی توجهی بازار به این سهم طلایی و کم ریسک که اتفاقا عملکرد خوبی هم از ابتدای سال داشته ، می باشد.

8) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه پتروشیمی تحول خاصی نداریم و کماکان معاملات کم حجم و بی رمق دنبال می شود. سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری عنوان کرد: اختلال پیش آمده به بحث تحریم‌ ها و یا سایر موضوعات مشخص دیگر باز نمی ‌گردد بلکه ناشی از مقررات داخلی دولت چین در ارتباط با مقوله صادرت و واردات است. بخشی از این مقررات جدید پکن در حوزه پتروشیمی به سبب نوع مبادلات بانکی در این حوزه مقداری مزاحمت و کندی ایجاد کرده است. برای حل این مشکل با چینی‌ ها در حال مذاکره هستیم و این مشکل در مسیر حل و فصل قرار دارد و تاکید می‌ کنم که این امر یک بحث سیاسی نیست بلکه صرفا مرتبط با مباحث بانکی و فنی است.

ب) در گروه هلدینگی و سرمایه گذاری ، شاهد حمایت ویژه سهامداران عمده در نماد آتیه دماوند هستیم. وآتی سهم خوش نوسانی است که بازار خاطره خوشی از او خصوصا در سال های 93 و 95 دارد. شایعات خوبی از وآتی به خصوص در مورد فروش دارایی و برخی از تحولات درونی به گوش می رسد و همین عامل باعث افزایش خرید توسط حقوقی ها در این سهم شده است. در وبیمه ، بازی فرد حقیقی با این سهم و همچنین مجموعه سرمایه گذاری شاهد ادامه دارد. در وپترو متاسفانه سطح حمایتی که به روی آن تاکید داشتیم شکسته شد و شاهد نزدیک شدن سهم به محدوده حمایتی بعدی که سطح 125 – 128 تومانی باشد هستیم. گفتنی است ، وپترو قبلا 2 بار به این سطح واکنش داده بود و از همین روی سطح مذکور از اعتبار بالایی برخوردار می باشد.

ج) در گروه شوینده و مواد شیمایی ، شاهد افزایش تقاضا و شکل گیری صف خرید در نماد ساینا بودیم. شایعه تعدیل مثبت و ورود نقدینگی سبب شده تا این سهم معاملات خوبی را تجربه نماید. ساینا برای فردا نیز به مصاف مقاومت مهم 530 تومانی خواهد رفت. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، شرایط را برای خروج از باند نوسانی و آغاز یک حرکت رو جلوی میان مدتی فراهم خواهد نمود. توصیه می شود نوسانات این سهم را زیر نظر داشته باشید.

د) اما در پایان نگاهی هم به یکی از نمادهای ذغال سنگی به نام کپرور که طی مدت اخیر اصلاح خوبی هم داشته ، خواهیم کرد. اثرات افزایش سرمایه اخیر و ورود نقدینگی به این شرکت می تواند به مرور سهم را به روند صعودی بازگرداند. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 967 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که تا پایان اردیبهشت ماه نیز 67 میلیارد ریال معادل 7 درصد از آن را پوشش داده است. نکته مهم در کپرور اینکه شرکت از 25 هزار 500 تن زغالسنگ کنسانتره کک شو تولید شده ، تنها 13.500 تن به فروش رسانده و می تواند عقب ماندگی خود در فروش را در ماه های اتی جبران نماید. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ،

9) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.713 – 3.723 تومان

ب) یورو : 4.228 – 4.243 تومان

ج) درهم امارات : 1.015 – 1.020 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.189.000 – 1.199.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24