Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در حال حاضر شرکتهای لیزینگ ضمن اخذ مجوزهای فعالیت از بانک مرکزی تحت کنترل و نظارت آن بانک بوده و ملزم به تبعیت از دستورالعمل های آن می باشند و این شرایطی است که نرخ مصوب بانک مرکزی در ارتباط با ارائه تسهیلات از سوی شرکتهای لیزینگی حداکثر ٢١ درصد است و باتوجه به اینکه یکی از راهکارهای اصلی و عمده تامین منابع مالی در شرکتهای لیزینگ از طریق سیستم بانکی امکان پذیر است. سیاست های پولی مورد عمل توسط بانک ها نرخ تسهیلات قابل جذب را بیش از نرخ مصوب بانک مرکزی در مورد شرکتهای لیزینگ قرارداده است که این امر موجب کاهش سودآوری شرکتهای لیزینگ و نهایت فاصله گرفتن آنها از فعالیت اصلی خود و ایجاد مانع در تداوم فعالیت آنها در بلندمدت می گردد...

٧٧.١٢درصد سود محقق شده به مبلغ ٣٠٠ ریال در مجمع بهمن لیزینگ میان سهامداران تقسیم شد

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بهمن لیزینگ(سهامی عام) در ساعت 15 روز چهارشنبه مورخ 1396.03.17 با حضور بیش از 92.96 درصد صاحبان سهام درمحل تهران ، بزرگراه شهید چمران ، خیابان یمن ، بلوار دانشجو ، مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی ، طبقه اول ، تالار علامه طباطبایی ، برگزار گردید. در این جلسه که به ریاست آقای منصور پورزرین برگزار گردید، آقایان حمیدرضا منجی و مجتبی کامل نیا به عنوان ناظران و آقای مهدی جعفری به عنوان دبیر مجمع حضور داشتند. پس از استماع گزارش فعالیت هیئت مدیره به مجمع توسط مدیر عامل شرکت جناب آقای دکتر بهزاد قنبری و قرائت گزارش حسابرس توسط نماینده موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت راده در این جلسه صورت های مالی شرکت برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 1395 مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین از سود 389 ریالی هر سهم ، 300 ریال تقسیم شد و روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت و موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت راده به ‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی آزمودگان به‌ عنوان بازرس علی‌البدل برای سال مالی 96 انتخاب شدند.

دستور جلسه

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و انتخاب هیئت رئیسه، دستور جلسه به شرح زیر قرائت گردید:

  • استماع گزارش هیئت‌ مدیره و بازرس قانونی.
  • تصویب صورت‌های مالی سال مالی منتهی به 1395.12.30
  • انتخاب حسابرس و بازرس قانونی.
  • انتخاب روزنامة کثیر‌الانتشار.
  • تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیئت مدیره.
  • تعیین پاداش هیئت مدیره.

آنچه گذشت:

سود خالص شرکت بهمن لیزینگ 2.91 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد نشان می دهد که این مهم مرهون رهنمودهای هیئت مدیره و سکانداری مدبرانه مدیریت پر توان و تلاش پرسنل سختکوش این بنگاه اقتصادی می باشد. حائز اهمیت است که این شرکت در سال مالی 94 از 378 ریال سود واقعی خالص محقق شده مبلغ 250 ریال معادل 66.14 درصد تقسیم شده است. در نهایت در سال مالی 95 از 389 ریال سود واقعی خالص محقق شده مبلغ 300 ریال معادل 77.12 درصد تقسیم گردیده است.

{محاسبه با سرمایه(میلیون ریال) زمان مجمع صورت گرفته است}

بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ1394.10.22افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ600.000میلیون ریال به‌مبلغ800.000میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ200000میلیون ریال) در تاریخ1395.03.19 در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

نمودار قیمت هر سهم

گزارش هیئت مدیره به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت

گزارش هیات مدیره توسط آقای دکتر بهزاد قنبری مدیر عامل شرکت در چند بخش ارائه شد که در قسمت بعد به طور خلاصه به آن پرداخته شده است.

دکتر قنبری با اشاره به عملکرد شرکت در سال مالی مورد گزارش خاطر نشان کرد: درآمدهای عملیاتی شرکت از 1499 میلیارد ریال در سال 94 به 1840 میلیارد ریال در سال 95، معادل 22.74 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که سود ناخالص رشد 16.62 درصد را تجربه کرده است. شایان ذکر است سود عملیاتی شرکت در سال 95 نسبت به سال 94 با افزایش 10.33 درصدی همراه بوده است که نشان از عملکرد چشمگیر مدیریت و پرسنل سختکوش این شرکت خوشنام در بازار سرمایه دارد. سود خالص شرکت بهمن لیزینگ علی رغم مشکلات گوناگون صنعت از مبلغ 270 میلیارد ریال به 294 میلیارد ریال معادل 8.98 درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: جمع دارایی های شرکت از رشد 14.59 درصدی برخوردار بوده است. شایان ذکر است بدهی های سال مالی مورد گزارش 19.45 درصد افزایش نشان می دهد. وی افزود: سود انباشته 25.45 درصد و حقوق صاحبان سهام از 1151 میلیارد ریال به 1267 میلیارد ریال برابر 10.11 درصد افزایش داشته است.

پیام هیئت مدیره

مجمع محترم عمومی عادی صاحبان سهام شرکت بهمن لیزینگ (سهامی عام)

پس از حمد خدای متعال ، با استعانت از درگاه احدیت این توفیق بزرگ حاصل گردید تا طی سال گذشته علیرغم شرایط خاص به لحاظ آثار تحریم های تحمیلی به کشور با تحقق اهداف بلند شرکت، قدردان حسن اعتماد سهامداران عزیز باشیم.

این شرکت مفتخر است اعلام نماید با عنایت به حضرت حق تعالی و جدیت و تلاش مجموعه همکاران برای دومین سال متوالی و بدون انحرافی عمده به اهداف سود و زیانی که در برنامه راهبردی و بودجه سال ترسیم شده بود دست یافته ، باشد که در سال 96 نیز موفقیت ها و پیشرفتی فراتر جهت برداشتن گام های بلند تر و دسترسی به اهدافی والاتر که در شان سهامداران محترم و نام این شرکت باشد دست یابیم و دین و امانتی را که به وسیله اطمینان و اعتماد سهامداران محترم برعهده ما گذاشته شده است را صادقانه پاس بداریم و مجدانه ادا کنیم .

شایان ذکر است نرخ بازدهی سهام این شرکت از بدو ورود به بازار سرمایه در تاریخ 93.08.20 (برای سهامداران محترمی که در مقطع مزبور اقدام به خرید سهام نموده اند تاکنون) با توجه به تقسیم سودهای صورت گرفته و افزایش سرمایه به صورت سالیانه حدودا 45 درصد می باشد تمام تلاش شرکت ارتقاء این نرخ جهت جلب رضایت هرچه بیشتر سهامداران عزیز است .

مرور کلی بر صنعت لیزینگ

در کشور ما روند تحولات اقتصادی و رشد صنعت خودروسازی منجر به رقابت بین شرکت های تولیدکننده خودرو در فروش محصولات خود و همچنین تغییر رفتار مصرف کنندگان و شکل گیری شرکتهای لیزینگ گردید. در همین راستا شرکت لیزینگ ایران بعنوان اولین شرکت لیزینگ در سال 1354 تاسیس گردید.

روند رو به رشد این صنعت که بیانگر شرایط رقابتی شدید در آن می باشد به گونه ای است که تعداد 63 شرکت ثبت شده در پایان سال 1382 در پایان سال 1386 با 186 درصد رشد به 180 شرکت ثبت شده افزایش یافته بود.

لیزینگ در قانون عملیات بانکی بدون ربا ایران مصوب دی ماه 1362 تحت عنوان اجاره به شرط تملیک که نوعی از عملیات لیزینگ مالی است مشروعیت یافت و دستورالعمل های اجرائی آن تدوین و ابلاغ گردید.

حجم فعالیت لیزینگ در ایران بالغ بر 90 درصد مربوط به خودروهای سواری و کار است به همین دلیل صنعت لیزینگ به شدت وابسته به حمل و نقل می باشد. جایگاه شرکت بهمن لیزینگ در طی سالهای اخیر و باتوجه به آمار شرکت های برتر کشور توسط سازمان مدیریت صنعتی در بین 500 شرکت برتر کشور به شرح مندرج در جدول زیر می باشد.

استراتژی شرکت

محور های استراتژیک شرکت به شرح زیر می باشند:

  • توسعه و گسترش راهکارهای تامین منابع مالی بمنظور جذب منابع مالی ارزان قیمت و توسعه تعاملات اعتباری بهتر با بانک ها در همین راستا و کاهش هزینه های مالی.
  • پوشش ریسک ناشی از تخصیص منابع مالی در جریان گردش عملیات لیزینگ از طریق اعتبارسنجی مشتریان و تضامین کارآمد.
  • اعمال مدیریت بر مبنای بودجه و بهینه سازی هزینه ها بمنظور افزایش کارائی و اثربخشی منابع مالی .
  • پیگیری مستمر در خصوص وصول آن بخشی از منابع مالی که بدلیل عدم پرداخت اقساط توسط مستاجران از چرخه عملیات لیزینگ و درآمدزائی برای شرکت خارج شده است.
  • افزایش سودآوری شرکت .
  • یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی و عملیاتی شرکت .
  • اصلاحات ساختاری از طریق بازنگری ساختار سازمانی و شرح وظایف و نیز ارتقاء کیفی منابع انسانی.
  • توسعه و بهبود روش های اعتبار سنجی .

ریسک های عمده شرکت

مدیریت ریسک در صنعت لیزینگ به عنوان مدیریت ریسک اعتباری شناخته می شود که عبارت است از شناسائی دقیق و به موقع از خطر پذیری های ذاتی و اصلی موجود در فرآیندهای مربوط به جذب و اعطای اعتبارات و تسهیلات مالی.

با چنین رویکردی به مفهوم ریسک اعتباری، خطرپذیری های مربوط به صنعت لیزینگ و شرکت بهمن لیزینگ و راهکارهای کاهش این ریسک ها به شرح زیر می باشند:

الف. ریسک وصول نشدن اقساط مشتریان (اعتبارسنجی)

خطرهای ناشی از عدم کفایت لازم در فرآیندهای شناسائی و اعتبارسنجی مستاجر که در حوزه های مشخصات فردی، اطلاعات مربوط به توانمندی های تعهدی و ... می تواند شرکت را به جهت عدم ایفای به موقع تعهدات از سوی مستاجرین همانند عدم پرداخت به موقع اقساط اجاره و یا همان پدیده اقساط معوق و تراکم پرونده های حقوقی ، قضائی و انتظامی روبه رو کند که اثرات مستقیمی بر روی فعالیت های موثر شرکت در برابر تامین کنندگان منابع مالی و ایفای به موقع تعهدات به آنان وارد کند.

در این راستا شرکت بمنظور مدیریت و کاهش ریسک منابع مالی و دارائی ها، ریسک های اصلی دارائی های سازمان را شناسائی و با اقداماتی از قبیل پوشش خدمات بیمه ای مناسب، افزایش سهم مالکانه مستاجر، دریافت تضامین و وثائق معتبر از مشتریان، صدور سند و پلاک خودرو به نام شرکت تا پایان مدت قرارداد و همچنین تقویت عملیات پیگیری و وصول اقساط معوق مستاجرین از طریق انعقاد قرارداد با شرکت های وصول مطالبات و انجام اقدامات حقوقی و قضائی را مد نظر قرار داده است.

ب.ریسک قوانین و مقررات

در حال حاضر شرکت های لیزینگ ضمن اخذ مجوزهای فعالیت از بانک مرکزی تحت کنترل و نظارت آن بانک بوده و ملزم به تبعیت از دستورالعمل های آن می باشند و این شرایطی است که نرخ مصوب بانک مرکزی در ارتباط با ارائه تسهیلات از سوی شرکت های لیزینگی حداکثر 21 درصد است و باتوجه به اینکه یکی از راهکارهای اصلی و عمده تامین منابع مالی در شرکت های لیزینگ از طریق سیستم بانکی امکان پذیر است. سیاست های پولی مورد عمل توسط بانک ها نرخ تسهیلات قابل جذب را بیش از نرخ مصوب بانک مرکزی در مورد شرکتهای لیزینگ قرارداده است که این امر موجب کاهش سودآوری شرکت های لیزینگ و نهایت فاصله گرفتن آن ها از فعالیت اصلی خود و ایجاد مانع در تداوم فعالیت آن ها در بلندمدت می گردد.

ج.ریسک کاهش حجم عملیات بدلیل کم اقبالی مشتریان

نظر به اینکه فعالیت شرکت بهمن لیزینگ (سهامی عام) در سنوات قبل عمدتا بر لیزینگ محصولات گروه بهمن تمرکز یافته بود و شرایط اقتصادی جامعه و تحریم ها و ... موجب سخت تر شدن شرایط لیزینگ و نیاز به اخذ وثایق مطمئن تر مانند وثائق ملکی و امثالهم را ایجاب می نمود لذا احتمال افت تقاضای لیزینگ بود که قطعا منجر به کاهش سود آوری می گردید در همین راستا شرکت اقدام به تنوع بخشی سبد محصولات و لیزینگ خودروهای خارج از گروه بهمن و ورود به عرصه لیزینگ خودروهای دست دوم از سال 1391 نموده است .

دستاور شرکت در سال مالی 1395

  • کسب رتبه 259 از بین 500 شرکت بزرگ ایران از نظر شاخص فروش در سال مالی 1394

دستاورد شرکت در سال مالی 1395

  • کسب رتبه اول در فرابورس از نظر کیفیت افشاء و اطلاع رسانی مناسب

اطلاعات مالی:

برنامه های سال آتی:

بخشی از برنامه های شرکت بهمن لیزینگ برای سال مالی 1396

  • ارزش آفرینی و تامین منافع سهامداران.
  • انعقاد قرارداد همکاری با سایر خودروسازان تجاری به منظور افزایش واگذاری و تنوع محصول.
  • ارائه روش های نوین و کاهش آهنگ رشد مطالبات معوق در حوزه وصول مطالبات.
  • ارتقاء مدیریت وجوه نقد بمنظور استفاده از منابع مالی موجود و ایجاد تعامل بیشتر با بانک ها در جهت اخذ منابع مالی ارزان قیمت.
  • افزایش سهم بازار شرکت با تکیه بر رشد فروش و سودآوری بالاتر.
  • بهبود فرآیندهای کسب و کار و اهتمام به ارزایی اثربخشی و کارایی فرآیندها.

منبع خبر: به سفارش بهمن لیزینگ

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24