Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کاهش شاخص های مالی و قیمت برخی مواد خام، عده ای از سرمایه گذاران را به وحشت انداخته و سبب شده آنها تصمیم های غیرمنطقی ..

رفتار بازار عجیب است؛ روندهای منفی، مثبت می شود

روز گذشته احتیاط سرمایه گذاران سبب شد شاخص های مالی در بورس های بزرگ و نیز قیمت فلزات پایه کاهش یابد. قیمت نفت، ارزش دلار و قیمت طلا نوسانی محدود داشت و انتظار می رود امروز نیز وضعیت به همین شکل باشد زیرا نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا فردا مشخص خواهد شد. البته از امروز انتشار گزارش ها از اقتصادهای بزرگ آغاز می شود و از آنجا که محتوای این گزارش ها، مبنای تصمیم گیری بانک های مرکزی در خصوص سیاست های حمایتی است سرمایه گذاران توجه خاص به آنها دارند. اتخاذ سیاست های حمایتی مناسب از سوی بانک های مرکزی سبب افزایش اعتماد سرمایه گذاران و مصرف کنندگان می شود و بر رونق اقتصاد می افزاید. بانک مرکزی اروپا تاکنون بسیار عاقلانه رفتار کرده و قصد دارد تا وقتی شرایط اقتصاد منطقه یورو به ثبات برسد به برنامه های حمایتی خود ادامه دهد. در مقابل، بانک مرکزی آمریکا از مدت های پیش محدود کردن برنامه های حمایتی خود را آغاز کرده و قصد دارد این برنامه را ادامه دهد. توصیه می شود سرمایه گذاران با دید بلندمدت در بازارها فعالیت کنند تا از میزان ریسک ها کاسته شود. شرایط بازار مواد خام به تدریج بهتر می شود و انتظار می رود ثبات به بازارهای مالی بازگردد.

نوسان محدود قیمت ها در سطوح پایین

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.4 درصد و 0.5 درصد افزایش به 48.4 دلار و 46.3 دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت نفت روز گذشته تغییرات بزرگی نداشت و انتظار می رود این وضعیت برای مدتی ادامه پیدا کند. بازار نفت برای تغییر جهت به عوامل جدید نیازمند است. روز گذشته وزیر نفت عربستان گفت در ماه های آینده میزان ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ کاهش خواهد یافت. همچنین وزیر نفت روسیه اعلام کرده اوایل سال آینده میلادی تعادل بین عرضه و تقاضا برای نفت ایجاد خواهد شد. از آنجا که هر دو اظهارنظر به آینده مربوط است قیمت ها با انتشار سخنان این دو نفر تغییری نکرده است. در میان مدت افزایش تولید نفت در لیبی، عراق و نیجریه عامل دیگری برای فشار بر قیمت هاست. برخی تحلیلگران معتقدند میزان کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و برخی دیگر تولیدکنندگان نفت باید به مرز 3 میلیون بشکه در روز برسد تا تغییراتی در قیمت نفت ایجاد شود. رشد تولید نفت در آمریکا تا سال آینده میلادی به 1.5 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. اگر افزایش تولید در دیگر کشورها را هم در نظر بگیریم میزان کنونی کاهش عرضه عملا برای بالا بردن قیمت ها هیچ تاثیری ندارد. برنامه کاهش عرضه نفت تا مارس سال آینده میلادی اجرا خواهد شد و طبق آن، میزان عرضه نفت کشورهایی که در این برنامه همراه هستند 1.8 میلیون بشکه کمتر از قبل است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت طلا ثابت ماند

امروز قیمت طلا با یک دلار افزایش به 1267 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز اندکی رشد کرده است. همانطور که انتظار می رفت قیمت طلا روز گذشته تغییری نداشت و فعالان بازار عملا فعالیت خاصی نداشتند. نکته جالب توجه این است که برخی نهادهای تحلیلگر به افق روشن بازار طلا اشاره کرده اند و این در حالیستکه انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد و نیز از ریسک هایی که اقتصاد جهان را تهدید می کنند کاسته شده است. از دید این نهادها وضعیت اقتصاد جهان به اندازه ای خوب نخواهد بود که طلا جذابیت خود را از دست بدهد. همچنین رشد ارزش دلار تحت تاثیر افزایش نرخ های بهره در آمریکا زیاد نیست. در هر حال در آستانه نشست های کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، قیمت طلا یا ثابت باقی می ماند یا کاهش پیدا می کند. پیش بینی شده این هفته و در ماه سپتامبر یعنی سه ماه دیگر نرخ ها بالا برده می شود. اگر از مخالفت های ترامپ با افزایش ارزش دلار کاسته شود و داده های اقتصادی امیدبخش باشد قیمت طلا شانسی برای رشد نخواهد داشت. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت طلا 115 دلار در هر اونس افزایش یافته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش نسبی شاخص ها

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته و این کاهش تحت تاثیر عملکرد منفی بازار آمریکا رخ داده است. با آنکه ار ریسک ها کاسته شده است روز گذشته سرمایه گذاران در این قاره با احتیاط رفتار کردند و شاخص های مالی کاهش یافتند. این کاهش طبیعی است زیرا از امروز گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و نیز فردا نتیجه نشست بانک مرکزی آمریکا مشخص خواهد شد. در این گونه مواقع معمولا سرمایه گذاران فعالیت های زیادی در بازار انجام نمی دهند. عامل دیگر کاهش شاخص های مالی افول قیمت فلزات پایه و نوسان قیمت نفت در سطوح پایین بود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. ابهام های سیاسی در انگلستان و نشست بانک مرکزی آمریکا دو عامل احتیاط سرمایه گذاران بوده و انتظار می رود امروز نیز وضعیت بازارهای مالی تغییر بزرگی نکند. البته داده هایی که از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن طی روزهای آینده منتشر می شود نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر دارد. روز جمعه نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی اعلام می شود و محتوای این گزارش مهم است زیرا بانک مرکزی اروپا به دلیل آنکه نرخ تورم به اندازه کافی افزایش نیافته است به حمایت های خود از اقتصاد منطقه یورو ادامه خواهد داد. از سوی دیگر وضعیت سیاسی در انگلستان سبب نگرانی هایی شده است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند. مانند سرمایه گذاران اروپایی، در آمریکا سرمایه گذاران ترجیح داند با احتیاط رفتار کنند تا از ابهام ها کاسته شود. البته باید به این نکته توجه شود که بازار مالی برای افزایش نرخ های بهره آمادگی دارد و اگر بانک مرکزی آمریکا نرخ ها را بالا ببرد تغییرات بزرگی در بورس آمریکا مشاهده نخواهد شد. بانک مرکزی زمینه سازی های لازم برای افزایش نرخ ها را کرده و عملا تاثیر این اقدام بر بازار از پیش گذاشته شده است. به نظر می رسد سرمایه گذاران بیشتر بر داده های اقتصادی و موضع گیری های دولت در قبال مسایل اقتصادی و سیاسی تمرکز دارند. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

اصلاح اندک قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه اندکی افزایش یافته است. روز گذشته قیمت فلزات پایه کاهش یافت البته میزان آن زیاد نبود. قیمت ها بطور متوسط یک درصد پایین آمد و قیمت هر تن مس به زیر 5800 دلار رسید. رشد ارزش دلار یک دلیل این کاهش بود البته تحلیلگران معتقدند بازار منتظر محرک جدید است و اگر گزارش هایی که فردا از اقتصاد چین منتشر می شود مثبت باشد بار دیگر قیمت ها رشد خواهند کرد. درباره افق بازار فلزات پایه دیدگاه های مختلفی وجود دارد زیرا هم تحلیلگران بدبین برای دیدگاه خود دلایلی دارند و هم تحلیلگران خوشبین. آنچه مسلم است این است که در چین که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است کاهش نرخ رشد اقتصادی بسیار بعید است و برخی کارشناسان معتقدند اوایل سال آینده میلادی برنامه هایی که ترامپ برای رونق بخشیدن به اقتصاد آمریکا وعده داده آغاز خواهد شد. در پنج ماهی که از دوران ریاست جمهوری ترامپ گذشته پیشرفتی در اجرای این وعده ها مشاهده نشده و یکی از دلایل کاهش قیمت فلزات پایه همین است. اما در ماه های آینده تغییراتی در شرایط بازار پدید خواهد آمد. برای مثال پیش بینی شده بازار مس با کسری عرضه مواجه خواهد شد. بازار فلزات پایه همچنین تحت تاثیر اختلال ها در عرضه از معدن قرار دارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ارزش دلار از رشد باز ماند

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافته است. امروز نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا آغاز می شود به همین دلیل طبیعی است که تغییرات بزرگی در ارزش دلار مشاهده نشود. البته ابهام های سیاسی در انگلستان سبب شده فشار بر ارزش پوند زیاد باشد در نتیجه ارزش این ارز در برابر دلار و یورو کاهش یافته است. امروز تعداد زیادی گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می شود اما توجه سرمایه گذاران به تحولات سیاسی در این کشور معطوف است. عملکرد دلار در هفته های اخیر در مجموع منفی بوده اما هفته پیش در آستانه برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا، شاخص دلار رشد کرد. برای هفته پیش رو تحلیلگران پیش بینی کرده اند ارزش دلار رشد خواهد کرد. فردا نتیجه نشست بانک مرکزی آمریکا مشخص خواهد شد. بیانیه پایانی نشست و سخنانی که جانت یلن رییس بانک مرکزی در جمع خبرنگاران بیان می کند مورد توجه ویژه سرمایه گذاران قرار دارد. امروز همچنین شاخص بهای تولیدکننده در آمریکا اعلام می شود. وضعیت نرخ تورم اهمیت بالایی دارد زیرا بانک مرکزی آمریکا بارهای تاکید کرده یکی از شرایط بالا بردن نرخ های بهره، افزایش نرخ تورم به سمت 2 درصد است. همچنین لازم است وضعیت بازار کار همواره بهتر شود. این شرط تحقق یافته و گزارش های مربوط به بازار کار امیدبخش هستند. انتظار می رود امروز و فردا تحولات در بازارهای ارز بزرگ نباشد. و یک نکته مهم این است که برخی تحلیلگران معتقدند ارزش دلار در ماه های اخیر به اندازه کافی افزایش یافته بنابراین بالا رفتن نرخ های بهره سبب افزاش قابل ملاحظه ارزش این ارز نخواهد شد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24