Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در ماه های گذشته نوسان ها در برخی بازارها شدید بوده و برخی سرمایه گذاران زیان های بزرگ متحمل شده اند. وضعیت کلی بازار این روزها تغییراتی داشته و توصیه کارشناسان این است که ..

کنار این بازارها چای تان سرد می شود دل تان گرم

نیمه نخست سال جاری میلادی رو به پایان است و خبر خوب برای سرمایه گذاران این است که ریسک های بزرگی که انتظار می رفت لطمات بزرگ به اقتصاد جهان وارد کند تااندازه زیادی از میان رفته اند. برای مثال، ریسک خروج فرانسه از اتحادیه اروپا از میان رفته و ریسک بروز تنش های تجاری بین آمریکا و چین کمتر شده و شاخص ها در اقتصادهای بزرگ نسبت به چند ماه قبل وضعیت بهتری دارند. البته بسیاری از سرمایه گذاران که در اوج قیمت مواد خام وارد بازار شدند در زیان بسر می برند زیرا دچار هیجان شده بودند. در بازارهای مالی، وضعیت همچنان امیدبخش است و اگر پیش بینی هایی که از سوی نهادهای تحلیلگر در باره بهبود شرایط اقتصاد جهان مطرح شده تحقق یابد روند رشد شاخص ها ادامه پیدا خواهد کرد.

البته در همه بازارها اوضاع بهتر نخواهد شد. برای مثال قیمت نفت و سنگ آهن همچنان تحت فشار قرار خواهد داشت زیرا برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا در آینده نزدیک بعید است. به تدریج برخی ابهام ها که سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران شده بود از میان می رود. برای مثال این هفته مشخص می شود بانک مرکزی آمریکا چه تصمیمی درباره نرخ های بهره اتخاذ خواهد کرد. همچنین وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ مشخص می شود. بدین ترتیب تصمیم گیری برای سرمایه گذاران آسان تر می شود. توصیه کارشناسان به سرمایه گذاران این است که ریسک بالاتری بپذیرند اما بر مبنای شاخص های بنیادی بازار تصمیم گیری کنند و هیجان زده نشود.

احتمال جبران بخشی از کاهش قیمت ها

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با 0.5 درصد افزایش به 48.4 دلار و 46 دلار در هر بشکه رسیده است. برخی کارشناسان بازار نفت معتقدند این هفته قیمت این ماده خام افزایش خواهد یافت زیرا در روزهای گذشته شاهد سقوط قیمت ها بوده ایم و دلیلی برای تداوم این کاهش وجود ندارد. درست است که مازاد عرضه تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و تولید نفت در آمریکا حداقل تا سال آینده میلادی بالاتر می رود اما تولیدکنندگان نفت که مشاهده می کنند برنامه کاهش عرضه به نتیجه مورد نظرشان منجر نشده اقدامات دیگری انجام خواهند داد. البته هنوز مشخص نیست این اقدامات به چه شکل خواهند بود اما برای بالا بردن قیمت ها لازم است تدابیر جدیدی اتخاذ شود. این هفته نیز مانند هفته های قبل گزارش وضعیت ذخایر نفت آمریکا منتشر می شود و اگر این ذخایر افزایش یافته باشد قیمت ها تحت فشار قرار خواهند گرفت. برخی منابع از تلاش اعضاء اوپک و روسیه برای کاهش بیشتر تولید نفت خبر داده اند. احتمالا در هفته های آینده مذاکرات در این زمینه آغاز می شود. پیش بینی اکثر نهادهای تحلیلگر این است که قیمت نفت برنت در ماه های آینده در محدوده 50 دلار تا 55 دلار در هر بشکه نوسان خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته اخیر نشان داده شده است:

شاید طلا دیگر جذاب نباشد

امروز قیمت طلا با یک دلار افزایش به 1267 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز اندکی رشد کرده است. سرمایه گذاران معتقدند این هفته قیمت طلا افزایش می یابد در حالی که تحلیلگران می گویند قیمت ها کاهش خواهد یافت. در هفته پیش رو، هم داده های اقتصادی از آمریکا و هم تصمیم بانک مرکزی این کشور درباره نرخ های بهره بر قیمت طلا تاثیر دارد و بطور قطعی نمی توان گفت جهت قیمت ها نزولی خواهد بود یا صعودی. قیمت طلا سال گذشته پس از سه سال افول، افزایش یافت. برای سال جاری میلادی نیز پیش بینی شده عملکرد بازار مثبت خواهد بود اما نوسان در قیمت ها اخیرا شدید شده و نیز عوامل متعددی بر قیمت ها تاثیر می گذارند. این بدان معناست که بعید نیست رشد قیمت ها در سال جاری میلادی تاکنون، از میان برود. یکی از عوامل جذابیت طلا اقدامات نسنجیده ترامپ بوده اما اخیرا او عاقلانه تر رفتار کرده است. رفع ابهام ها درباره سیاست های اقتصادی ترامپ از جذابیت طلا می کاهد. در هفته های اخیر شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر کاهش یافته اما احتمالا این روند معکوس خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران خوشبین هستند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند و سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند. بازارهای مالزی و استرالیا امروز تعطیل هستند. کارشناسان پیش بینی کرده اند این هفته نوسان شاخص های مالی در بورس های بزرگ این قاره زیاد خواهد بود زیرا سرمایه گذاران داده های متعدد از اقتصادهای بزرگ دریافت می کنند و نیز تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ های بهره بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت. یکی از عوامل رونق بازارهای مالی آسیا کاهش هراس از حمایت گرایی دولت آمریکاست. برخی تحلیلگران معتقدند مواضع آمریکا در حمایت از صنایع داخلی تعدیل شده و احتمال بروز تنش های تجاری بین این کشور و چین کاهش یافته است.

اروپا. این هفته مانند هفته قبل داده های زیادی از اقتصادهای بزرگ اروپایی و منطقه یورو منتشر می شود و نیز سرمایه گذاران منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ های بهره هستند. موضع بانک مرکزی اروپا در باره سیاست های حمایتی مشخص است. این نهاد هفته پیش اعلام کرد حمایت ها ادامه پیدا خواهد کرد زیرا در برخی بخش های اقتصادی اهداف مورد نظر بانک مرکزی اروپا تحقق نیافته است. این هفته همچنین اخباری که از پیامدهای انتخابات پارلمانی انگلستان منتشر می شود بر بازارهای مالی اروپا تاثیر خواهد گذاشت.

آمریکا. این هفته مهمترین عامل موثر بر بازار مالی آمریکا، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور است. روز چهارشنبه نتیجه این نشست مشخص خواهد شد. البته سرمایه گذاران در بازار مالی آمریکا معتقدند وضعیت شاخص های اقتصادی بهتر شده است و نیز اگر بانک مرکزی نرخ های بهره را بالا ببرد قطعا به این باور رسیده که این کار ضروری بوده است. به همین دلیل بعید است در هفته پیش رو شاخص های مالی عملکرد منفی داشته باشند. برخی کارشناسان می گویند رشد شاخص ها در ماه های اخیر تااندازه ای غیرمنطقی بوده و لازم است قیمت ها اصلاح شود. اگر برنامه هایی که ترامپ برای عمل به وعده های خود تدوین کرده به تصویب کنگره برسد ریسک پذیری سرمایه گذاران افزایش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در هفته اخیر نشان داده شده است:

ورود با احتیاط به بازار منطقی است

امروز قیمت فلزات پایه تغییرات محسوسی نداشته و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5820 دلار و 2520 دلار در هر تن قرار دارد. تا روز چهارشنبه که چند گزارش مهم از اقتصاد چین منتشر می شود، تغییرات در قیمت فلزات پایه اندک خواهد بود. روز چهارشنبه تغییرات خرده فروشی و تولید صنعتی در ماه گذشته میلادی در مقیاس سالانه در این کشور مشخص خواهد شد. نتیجه نشست کمیته سیاستگذار بانک مرکزی آمریکا روز پنجشنبه بر ارزش دلار و قیمت فلزات پایه تاثیر می گذارد زیرا در زمانیکه نتیجه مشخص می شود بازارهای آسیایی تعطیل هستند. دیدگاه ها درباره افق بازار فلزات پایه مثبت است البته این بدان معناست که تحلیلگران معتقدند قیمت ها در ماه های آینده حمایت خواهند شد. میزان ذخیره فلزات یاد شده در بورس های بزرگ فلزی به تدریج کاهش خواهد یافت. بانک آر بی سی پیش بینی کرده امسال بازار مس با 150 هزار تن مازاد عرضه مواجه است اما سال آینده میلادی بازار با کسری مواجه می شود و قیمت ها رشد خواهند کرد. برنامه هایی که دولت چین برای کاهش آلودگی هوا اجرا کرده تاثیری بزرگ بر قیمت فلزات پایه دارد. در این برنامه ها ظرفیت تولید برخی از مراکز تولید این فلزات کاهش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

چشم ها به بانک مرکزی آمریکا دوخته شده است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافته است. فردا نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا آغاز می شود و تا روز چهارشنبه که نتیجه این نشست مشخص خواهد شد سرمایه گذاران در بازارهای ارز بر مبنای احتمال افزایش نرخ های بهره فعالیت خواهند کرد و انتظار می رود ارزش دلار رشد کند. در نظرسنجی از تحلیلگران بازار ارز پیش بینی شده این هفته، در یک ماه و سه ماه آینده عملکرد دلار در برابر یورو و پوند انگلستان مثبت خواهد بود. بویژه اگر بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا ببرد بخشی از کاهش های هفته های اخیر ارزش دلار جبران خواهد شد. امروز گزارشی از اقتصادهای بزرگ منتشر نمی شود اما از فردا هر روز گزارش هایی از این اقتصادها در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. بویژه فردا چند گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می شود و محتوای آنها مهم است زیرا در انتخابات پارلمانی هفته قبل حزب محافظه کار اکثریت پارلمانی را از دست داد و اکنون سرمایه گذاران در باره روندهای کلان اقتصادی نگران هستند. هفته قبل ارزش پوند در برابر دلار به شدت کاهش یافت و پیش بینی شده این روند این هفته ادامه پیدا خواهد کرد. روز چهارشنبه، هم نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود و هم وضعیت نرخ تورم و تغییرات خرده فروشی در این کشور. بدین ترتیب این روز اهمیت بالایی برای سرمایه گذاران در بازارهای ارز دارد. بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره باید مطمئن باشد که وضعیت شاخص های اصلی اقتصادی خوب است. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24