Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سرمایه گذاران بویژه آنهایی که سهام شرکت های فعال در حوزه مس در سبد دارایی خود دارند مایلند بدانند روند تغییرات قیمت ها در ماه های آینده ..

شفاف سازی برای سرمایه گذاران در بازار مس

قیمت مس در هفته های اخیر حول پایین ترین میزان در پنج ماه اخیر نوسان کرده و اکنون تحلیلگران می گویند اگر نرخ رشد اقتصاد چین کاهش یابد و دولت آمریکا نتواند به وعده های خود در زمینه بالا بردن نرخ رشد اقتصاد این کشور عمل کند بازار مس شرایط دشوار پیدا خواهد کرد.

از سال گذشته میلادی، دولت چین برای جلوگیری از تشکیل حباب در اقتصاد از میزان اعطاء اعتبارات کاسته است. هدف از این اقدام, تاکید بیشتر بر بخش خدمات و تشویق به افزایش مصرف است. در حقیقت اولویت بخش تولید کارخانه ای و توسعه زیرساخت ها با سرمایه گذاری دولت، کمتر شده است.

البته این سیاست لطماتی به اقتصاد چین وارد کرده است و انتظار می رود در سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصاد پایین تر از سال قبل باشد. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را 6.5 درصد تعیین کرده است. اکنون سرمایه گذاران و فعالان بازار منتظر هستند تا مشخص شود دولت طی ماه های آینده بویژه در تابستان چه اقداماتی انجام خواهد داد.

یکی از تحلیلگران بانک بی ان پی پاریباس می گوید تا وقتی سیاست های دولت چین در خصوص اعطاء اعتبارات مشخص نشود وضعیت بازار فلزات اساسی به همین شکل باقی خواهد ماند.

قیمت مس و دیگر فلزات پایه اوایل سال جاری میلادی رشدی قابل ملاحظه داشت زیرا سرمایه گذاران معتقد بودند تحقق وعده های ترامپ در حوزه رونق بخشیدن به اقتصاد آمریکا به افزایش قابل ملاحظه مصرف فلزات پایه منجر می شود. همچنین مجموعه ای از اختلال ها در عرضه از معادن در شیلی و اندونزی سبب شد قیمت ها افزایش یابد.

اما نه تنها در مسیر اجرای وعده های ترامپ موانع بزرگ وجود دارد بلکه اختلال در عرضه به کمبود فلزات پایه در بازار منجر نشد و قیمت بالای این فلزات سبب شد میزان ورود قراضه به بازار افزایش یابد. این سه عامل زمینه را برای کاهش شدید قیمت ها فراهم کرده است.

چین نیمی از فلزات پایه در جهان را مصرف می کند و به همین دلیل تحولات در اقتصاد این کشور بیشترین تاثیر را بر قیمت ها دارد.

در آمریکا، درباره توانایی دولت ترامپ برای به تصویب رساندن برنامه های اقتصادی تردیدهای جدی وجود دارد. در واقع مشخص نیست که آیا برنامه کاهش مالیات ها و اختصاص بودجه به توسعه زیرساخت ها به تصویب کنگره خواهد رسید یا نه.

البته وضعیت زیرساخت ها در آمریکا نگران کننده است و در نهایت باید بودجه عظیم برای بهسازی و توسعه آن اختصاص یابد. این خبری مثبت برای بازار فلزات پایه است.

در مجموع پیش بینی تحلیلگران این است که تا پایان سال جاری میلادی متوسط قیمت هر تن مس 5650 دلار است. در دو ماه نخست سال جاری میلادی بازار مس با 150 هزار تن مازاد عرضه مواجه بوده و این وضعیت حاصل کاهش تقاضا از سوی چین است. البته طی هفته های اخیر وضعیت شاخص های اقتصادی در این کشور نگران کننده نبوده است.

در هفته پیش رو روز چهارشنبه سه گزارش مهم از اقتصاد چین منتشر می شود که محتوای آن بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت: تغییرات خرده فروشی و تولید صنعتی در ماه گذشته میلادی در مقیاس سالانه و تغییرات میزان سرمایه گذاری ثابت در سال جاری میلادی تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل. البته در هفته جاری انتظار می رود ارزش دلار تغییرات بزرگ داشته باشد و این عامل نیز بر قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت. روز جمعه در پابان معاملات هفته در بازارهای جهان قیمت هر تن مس به محدوده 5800 دلار رسید.

در زیر تغییرات میزان مازاد و کسری عرضه مس در سال های 2014 تا 2020 نشان داده شده است. به باور تحلیلگران بانک سرمایه گذاری آر بی سی، سال آینده بازار مس با کسری عرضه مواجه خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24