Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدتی است سرمایه گذاران در بازارهای مختلف منتظر تغییرمسیر نزولی قیمت ها و شاخص ها هستند. برخی کارشناسان می گویند این زمان ..

بخش هایی از سبد دارایی ها باید اصلاح شود اما چگونه؟

هفته گذشته برخی شاخص های مالی، قیمت فلزات پایه و شاخص دلار رشد کرد اما قیمت طلا و نفت کاهش یافت. از پیش عده ای از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که روندهای منفی اخیر در برخی بازارها از جمله بازار فلزات پایه رو به پایان است. داده ها از شاخص های اقتصادی در آمریکا، چین و منطقه یورو در هفته های اخیر مثبت بوده و برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی را بالا برده اند. در واقع ضعف هایی که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در برخی اقتصادهای بزرگ مشاهده شد رو به پایان است.

اما آیا زمان حضور هیجانی در بازار فرارسیده است؟ پاسخ، قطعا منفی است. بخشی از رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ بویژه بورس آمریکا، منطقی نیست. همچنین نباید انتظار داشت قیمت فلزات پایه رشدی قابل ملاحظه داشته باشند و در بازار نفت، امید به افزایش شدید قیمت ها اشتباه است. در واقع سرمایه گذاران باید بدانند این روزها اوضاع بازارها بهتر از هفته های اخیر بوده و بخش هایی از زیان ها جبران شده است. اما تداوم وضعیت کنونی به عوامل متعدد وابسته است. بنابراین هر گونه فعالیت هیجانی اشتباه است.

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.8 درصد و 0.6 درصد افزایش به محدوده 48.3 دلار و 45.9 دلار در هر بشکه رسید. اما در روزهای اخیر قیمت نفت تحت فشار بوده است زیرا از یک سو مشاهده می شود بر ذخیره نفت آمریکا افزوده شده و از سوی دیگر هنوز برنامه جدیدی از سوی تولیدکنندگان نفت برای بالا بردن قیمت ها مطرح نشده است. واقعیت این است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند احتمال افزایش پایدار و قابل ملاحظه قیمت نفت حتی اگر برنامه های جدید از سوی اوپک اجرا شود بسیار کم است زیرا نه رشد تقاضای جهانی برای نفت بالاست و نه قرار است مازاد عرضه در آینده نزدیک کاهش یابد. بالا باقی ماندن ذخیره نفت آمریکا در ماه های اخیر نشان داده برنامه کاهش عرضه نفت تاثیر مورد نظر را نداشته و تولیدکنندگان نفت باید برای مدتی وضعیت کنونی قیمت ها را تحمل کنند. البته قطعا برنامه کاهش عرضه نفت تاثیراتی داشته اما افزایش تولید در آمریکا مانعی بزرگ بر سر افزایش قیمت هاست. پیش بینی شده تا سال آینده میلادی تولید نفت در آمریکا 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بیش از 2.5 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

کاهش جذابیت طلا

روز جمعه قیمت طلا 11 دلار کاهش یافت و به 1266.6 دلار در هر اونس رسید. البته قیمت نقره بدون تغییر بود و قیمت پلاتین و پالادیوم به ترتیب با 3 دلار و 27 دلار افزایش در سطح 941 دلار و 886 دلار قرار گرفت. هفته گذشته گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا، رونق بازارهای مالی و احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا در نشست این هفته کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور، سه عامل اصلی کاهش قیمت طلا بودند. البته برخی کارشناسان معتقدند قیمت ها رشدی شدید داشته و لازم بود اصلاح شود. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، دیدگاه تحلیلگران و سرمایه گذاران یکسان نبود. تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها کاهش خواهد یافت در حالیکه سرمایه گذاران معتقد بودند این هفته عملکرد طلا مثبت خواهد بود. در واقع همه چشم ها به نشست روزهای سه شنبه و چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا دوخته شده است. نظرسنجی ها نشان می دهد احتمال افزایش نرخ های بهره در هفته پیش رو زیاد است. بانک مرکزی آمریکا تلاش کرده با در نظر گرفتن وضعیت کلی شاخص های اقتصادی، از میزان حمایت های خود از اقتصاد بکاهد. از دید این نهاد، پایین باقی ماندن نرخ های بهره زیان های بزرگ به اقتصاد وارد خواهد کرد. افزایش احتمال بالا رفتن نرخ های بهره فشارهایی بر قیمت طلا وارد می کند. افزایش نرخ های بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد و از جذابیت این فلز می کاهد. در هفته ای که گذشت قیمت طلا حدود 1.5 درصد کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

رشد نسبی شاخص ها

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا رشد کردند. در هفته های اخیر از میزان نگرانی سرمایه گذاران آسیایی کاسته شده البته این به معنای از میان رفتن تمامی موارد ابهام ها و نگرانی ها نیست. کاهش قیمت سنگ آهن و قیمت نفت و نیز مشخص نبودن برخی موضوعات از جمله تاثیر برنامه های اصلاحی دولت چین سبب می شود سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند اما هنوز هم امید به بهتر شدن وضعیت اقتصادی جهان در سال جاری میلادی وجود دارد. این هفته داده های اقتصادی جدید از اقتصاد چین و نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بیشترین تاثیر را بر بازارهای مالی آسیا خواهند داشت.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بورس های بزرگ اروپایی رشد کردند. در واقع کاهش ارزش پوند به رشد شاخص بورس لندن منجر شد و نتیجه انتخابات پارلمانی در انگلستان تاثیر منفی بر بازارهای مالی نداشت. در این انتخابات، حزب محافظه کار اکثریت را در پارلمان از دست داد اما ترزا می، نخست وزیر انگلستان اعلام کرده از پست خود استعفا نخواهد داد. اکنون در باره روند جدایی این کشور از اتحادیه اروپا ابهام هایی پدید آمده است. در هفته پیش رو گزارش های متعدد از اقتصادهای بزرگ اروپایی منتشر می شود و نیز نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد داشت.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا تغییرات بزرگی نداشتند. افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت نفت نتوانست از ریسک پذیری سرمایه گذاران بکاهد. تحلیلگران همچنان به سرمایه گذاران هشدار می دهند که هیجان زده رفتار نکنند. رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا به رغم عملی نشدن وعده های ترامپ در خصوص رونق بخشیدن به اقتصاد این کشور رخ داده و احتمال اصلاح شاخص ها زیاد است. در هفته های اخیر گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده اما رشد شدید شاخص های مالی در ماه های اخیر چندان منطقی نیست. این هفته گزارش های بسیار مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود. در هفته ای که گذشت، شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا بیش از 70 واحد افزایش یافت و به محدوده 21270 واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در هفته اخیر نشان داده شده است:

قیمت مس در بالای رقم 5800 دلار

روز جمعه قیمت فلزات پایه رشد کرد و قیمت مس و روی به ترتیب با 1.4 درصد و 2.1 درصد افزایش به 5830 دلار و 2500 دلار در هر تن رسید. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در سطح 9050 دلار، 1910 دلار و 2100 دلار قرار گرفت. افزایش قیمت ها به رغم رشد ارزش دلار رخ داد و این امر نشان می دهد افق بازار مثبت شده است. از پیش انتظار می رفت قیمت ها رشد کنند زیرا گزارش هایی که از اقتصاد چین به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه منتشر شده امیدبخش بوده و اکنون دیگر مشخص است که اقتصاد این کشور به سمت ثبات حرکت می کند. نرخ هدف برای رشد اقتصاد چین امسال 6.5 درصد است و بدون شک این نرخ تحقق خواهد یافت. البته سرمایه گذاران در باره تعاملات تجاری چین و آمریکا نگرانی هایی دارند. اما دولت چین تلاش می کند هر گونه کاهش معاملات تجاری با آمریکا را از طریق افزایش همکاری های تجاری با دیگر اقتصادها جبران کند. همچنین دو هیات چینی و آمریکایی که قرار است راه هایی برای کاهش کسری تجاری آمریکا بیابند به نتایجی رسیده اند. این هفته مانند هفته گذشته، گزارش هایی از اقتصاد چین منتشر می شود که پیش بینی شده محتوای آنها مثبت باشد. همچنین داده هایی از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در هفته های اخیر وضعیت بخش های مصرف کننده فلزات پایه در اقتصادهای بزرگ امیدبخش بوده و این به معنای بهبود شرایط در بازار این فلزات است. البته اگر ارزش دلار رشد کند فشارهایی بر قیمت ها وارد می شود. در هفته ای که گذشت، قیمت مس حدود 180 دلار در هر تن افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد شاخص دلار

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان به میزانی قابل ملاحظه افزایش یافت. روز پنجشنبه در نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد و اعلام شد سیاست های حمایتی ادامه پیدا خواهد کرد. این عاملی برای فشار بر ارزش یورو بود. همچنین در انتخابات پارلمانی انگلستان، از اکثریت افتادن حزب محافظه کار سبب شده ارزش پوند تحت فشار قابل ملاحظه قرار گیرد. و نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا یک عامل مهم افزایش ارزش دلار است. بدین ترتیب شاخص دلار افزایش یافته است. هفته آینده بانک مرکزی آمریکا نشست دارد و پیش بینی شده در این نشست نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. این پیش بینی عاملی برای افزایش ارزش دلار است. گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا اخیرا نشان داده وضعیت شاخص ها امیدبخش است. به همین دلیل، احتمال آنکه سیاست های حمایتی بانک مرکزی محدود شود زیاد است. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد و تحلیلگران معتقدند این اقدام انجام خواهد شد در نتیجه پیش بینی می شود عملکرد دلار مثبت باشد. این هفته تعداد زیادی گزارش از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و انتظار می رود نوسان ارزش ارزهای معتبر زیاد باشد. پیش بینی شده در هفته پیش رو عملکرد دلار در برابر یورو و پوند انگلستان مثبت خواهد بود. در هفته ای که گذشته شاخص دلار از زیر 97 به بالای این رقم افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24