Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت نفت در بازارهای جهانی این هفته به علت افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه و همچنین افزایش موجودی ذخایر نفتی آمریکا با کاهش ۵ درصدی روبرو شد . این اتفاق در حالی رخ داد که ...

آرامش پس از طوفان

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت سیمان (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • غمینو
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت سیمان (بخش دوم)

در سال ۱۳۰۷ مطالعات لازم برای ایجاد اولین کارخانه سیمان آغاز گردید و در سال ۱۳۱۲ اولین کوره سیمان ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز در «شرکت سیمان ری» به بهره‌برداری رسید. رشد بالای مصرف سیمان و سودآوری بالای تولید آن توجه زیادی را برای ساخت واحدهای دیگر تولید سیمان جلب نمود، به‌گونه‌ای که احداث کارخانه‌های سیمان بخشی از سرفصل‌های برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه قبل از انقلاب بود. این مسیر با همت بخش خصوصی پس از انقلاب ادامه یافت و امروز ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیمان در دنیا به حساب می آید که مازاد تولید این مصحول در داخل، صادرات سیمان را به اولویت شماره یک این صنعت تبدیل کرده است. با آگاهی به شرایط و نرخ گذاری صنفی برای این صنعت به بررسی سهام فعال در هفته های متوالی می پردازیم.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) غمینو

غمینو در شرایطی که موج 4 الیوت را تجربه می کند تا محدوده 480 تومان اصلاح قیمتی را تجربه کرد و باید در نظر داشت که در مسیر ریز موج صعودی کنونی ممکن است تا حوالی 550 تومان نیز رشد قیمتی را تجربه کند. این سهم که با حمایت مناسبی در نزدیکی 480 الی 490 تومان روبروست می تواند در ادامه راه با تکمیل موج 5 صعودی، سهامداران میان مدتی را از این سود منتفع کند.

حد ضرر برای سهامداران کنونی و خریداران می تواند در محدوده 445 تومان قرار داده شود تا برای سهامداران با ریسک متوسط رو به پایین جلب توجه نماید. مقاومت های پیش روی این سهم 550 و 600 تومان در شرایط فعلی ست و می توان هدف مهم 660 تومان را مد نظر قرار داد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در آخرین روزهای هفته اخیر چند نفر از گروهک ترریستی داعش با حمله انتحاری و با شلیک گلوله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان کشورمان شدند. این موضوع که با محکومیت سازمانهای بین المللی و برخی کشورها روبرو شد به گفته مقام معظم رهبری ترقه بازی بیش نبود و هیچ خللی در اراده ملت و مسئولان بوجود نخواهد آورد و ملت ایران قدرتمندانه به حرکت خود ادامه خواهد داد و پیش خواهد رفت. ایشان در این باره فرمودند: شرایطی به‌مراتب سخت تر و وسیع تر از آنچه که امروز در تهران روی داد، چندین سال در کشور حاکم بود اما جمهوری اسلامی موفق شد حرکت روبه جلوی خود را ادامه دهد و نظام سلطه به موفقیت دست نیافت. در همین ارتباط رئیس جمهور نیز در حاشیه مراسم وداع با شهدای حادثه تروریستی تهران، در مجلس شورای اسلامی و در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: همواره وقتی ملت ایران پیروزی بزرگی به دست می‌آورد، بدخواهان به دنبال این هستند که ضربه ای به مردم و کشور وارد کنند. روحانی با بیان اینکه دموکراسی، اساس فکری تروریست ها را از بین می‌برد و نشان می‌دهد خشونت و زور راه حل نبوده و رأی مردم تعیین کننده و راه حل است، خاطرنشان کرد: انتخابات و صندوق رای به مبنای فکری خشونت طلبان، تروریست ها و حامیان آنها ضربه کاری زده است و همواره آنها به دنبال انتقام گرفتن بودند، غافل از آنکه ملت ایران، مردمی مقاوم هستند و از این حوادث در زندگی خودشان فراوان دیده‌اند.

در عرصه سیاست بین الملل این هفته شاهد تحریم قطر از سوی کشورهای عربستان، امارات، مصر و چند کشور عربی دیگر بودیم. که دلیل نخست به حمایت قطر از اخوان‌ المسلمین و دلیل بعدی عدم حمایت از سیاست‌های ضد‌ایرانی عربستان مرتبط بود.

سرانجام همان گونه که پیش بینی می شد، سنای آمریکا برای افزایش تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران خیز برداشت. این اقدام مشترک کنگره و دولت آمریکا در خصوص افزایش دامنه تحریم ها علیه ایران، مولد بحران هایی تازه در خصوص برجام (توافق هسته ای مشترک میان ایران و اعضای 1+5) خواهد بود و حتی با واکنش هایی جدی از سوی دیگر اعضای گروه 5+1 مواجه خواهد شد. بسیاری از کارشناسان به آمریکا هشدار داده اند که با وضع تحریم های جدید علیه ایران، متحدان اروپایی اش را در مقابل خود قرار خواهد داد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

تک نرخی کردن ارز و از بین بردن معضلات بوجود آمده از اختلاف قیمت ارز مبادله ای و آزاد باعث شده تا دولت روحانی از بهمن ماه سال 94 تا کنون هرساله یکی از مهمترین اهداف خود را این مسئله قرار دهد و البته این مهم تاکنون به واقعیت نرسیده است چرا که پیش بینی بانک مرکزی از سطح مورد نیاز روابط بانکی بین ایران و سایر کشورها پس از برجام برای فراهم شدن زمینه تک نرخی شدن ارز درست از آب درنیامده است. در واقع تفاضل بین ارز تعیین شده و ارز آزاد زیاد است و در نهایت برای دولت امکان تک نرخی کردن ارز هم ممکن نیست. با نگاه به قیمت تعیین شده و ردیف‌های اعلام شده برای ارز دریافتی، باید فاصله این تفاضل 25 درصدی از بین برود و این در حالی صورت خواهد پذیرفت که درآمد ارزی دولت کفاف تقاضای بازار را بدهد که این اتفاق در صورتی انجام پذیر است که ساختارهای ضعیف اقتصاد کشور تقویت و درآمدهای ارزی به میزانی باشد که ارز در نرخ بالایی تک نرخی نشود تا باعث از دست رفتن تورم بشود. تورمی که درسالهای قبل باعث شده تا قدرت خرید خانوارهای ایرانی تا حد زیادی به دلیل عقب ماندگی دستمزد از رشد تورم تحلیل رود. همین امر خود اهمیت اعمال سیاست های کنترل تورمی را نشان می دهد.

در هفته اخیر شاهد بودیم که در حوزه سیاست بین الملل کشورهای عربی قطر را به علت برخی ابهامات و طرفداری های خاص این کشور تحریم کردند و راههای ارتباطی خود را به این کشور بستند این موضوع باعث شده است تا بازاری حدودا 5 میلیارد دلاری پیش روی ایران قرار گیرد این موضوع نباید به مانند قضیه روسیه از دست برود و از فرصت بدست آمده نهایت استفاده در حوزه اقتصادی را ببریم.

در این هفته یک دیپلمات ارشد چینی گفت، کشورش از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند و این موضوع در نشست این هفته این سازمان مورد بحث قرار خواهد گرفت. این در حالی است که در جلسه آتی این سازمان قرار است هند و پاکستان به عضویت این سازمان در بیایند در حالی که ایران خیلی پیشتر از این دو کشور درخواست عضویت دائم را داده بود اما به علت این بند که کشورهای تحت تحریم سازمان ملل نمی‌توانند عضو سازمان باشند تا وقتی که تحریم برداشته شود، با مخالفت چین و روسیه در عضو شدن دائم این سازمان روبرو شده است. حال در صورتی که شرایط عضویت ایران در این سازمان فراهم بشود این مهم به لحاظ سیاسی موضع ایران در صحنه جهانی را تقویت خواهد کرد. همچنین ایران دسترسی آسان‌تری به بازارهای بزرگ‌تر سرمایه‌گذاری بیشتر و همکاری‌های علمی و فنی خواهد یافت. این عوامل ایران را در برابر غرب قوی‌تر خواهد کرد و وابستگی ایران به غرب و همسایگان عرب را کاهش خواهد داد.

در جدیدترین گزارش بانک جهانی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال 2018 به میزان 4.1 و در سال 2019 به میزان 4.2 درصد پیش بینی شده است که نسبت به ارقام پیش بینی شده در گزارش ژانویه این وام دهنده، به ترتیب 0.7 درصد و 0.3 درصد کاهش داشته اند که تحریم‌هایی که آمریکا در اوایل سال 2017 علیه ایران وضع کرد، ممکن است به اعتماد سرمایه گذاران خارجی لطمه بزند و همین مهم باعث کاهش پیشبینی این سازمان از رشد اقتصادی کشور شده است.

از دولت و مجلس چه خبر

کابینه دولت هند روز پنجشنبه یادداشت تفاهم همکاری های اقتصادی میان سازمان های بورس و اوراق بهادار هند(SEBI) و ایران (SEO) را تایید کرد. انتظار می رود این یادداشت تفاهم که در راستای تقویت اشتراک گذاری اطلاعات میان هند و ایران امضا شده به فعالیت و همکاری های سازمان های بورس هند و ایران در سطح بین المللی کمک کند.

مدیران بازار سرمایه در حرکتی جدید در سال 96 همزمان با آغاز دولت دوازدهم در اولین قدام خود از کلیه فعالان بازار سرمایه دعوت کرده است تا نظرات و پیشنهادهای خود را تا روز چهارشنبه 31 خرداد ماه 1396 در خصوص مواد اصلاحی دستورالعمل ها از طریق ثبت در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران به آدرس cmr.seo.ir ارسال کنند.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ جو گروه خودروسازی در هفته اخیر عمدتا به علت نیمه تعطیل بودن بازار و همچنین حملات تروریستی داعشی ها علیه کشورمان کاملا با شیب منفی و نزولی روبرو بود. و حتی شایعات و اتفاقت مثبت از جمله افزایش میزان حجم تولید نسبت به دو ماه ابتدای سال 95 و همچنین احتمالات مثبت از افزایش نرخ 5 درصدی خودروها هم تاثیری بر عوض شدن روند معاملاتی این گروه نگذاشت تا سهامداران امیدوار باشند با آرام شدن جو در هفته آینده معاملات حداقل متعادلی را شاهد باشند.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در اواخر این هفته تحت تاثیر آمار مطلوب اقتصادهای چین، آمریکا و اتحادیه اروپا با افزایش روبرو شد و تا حدودی شیب مثبت به خود گرفت. این امر در کنار اعتصاب کارگران معادن شیلی و همچنین توقف تولید این کشور به علت برف و باران باعث شد تا فلز مس نسبت به دیگر فلزات اساسی رشد بهتری را تجربه کند. در مورد قیمت سنگ آهن نیز با وجود افزایش تولید میلگرد و فولاد در چین نگرانی هایی به علت افزایش استفاده چین از قراضه به جای سنگ آهن از رشد قیمت آن جلوگیری کرد.

در بازار مصرف کشور اتفاق مثبت تحریمهای بکجانبه عربستان و برخی دول عربی بر علیه قطر بود که پا برجا بودن آن با توجه به نیاز این کشور به هزینه در زیرساختهای لازم برای جام جهانی 2020 به میزان 20 میلیارد دلار بازار خوبی را پیش روی کشورمان قرار خواهد داد.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ قیمت نفت در بازارهای جهانی این هفته به علت افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه و همچنین افزایش موجودی ذخایر نفتی آمریکا با کاهش 5 درصدی روبرو شد . این اتفاق در حالی رخ داد که تحریم یکجانبه علیه قطر و حملات تروریستی ایران نیز نتوانست باعث افزایش یافتن قیمت آن بشود. در حال حاضر شاهد معامله شدن قیمت نفت در زیر 50 دلار هستیم و باید دید در روزهای آینده آیا روند قیمتی نفت تغییری خواهد کرد یا خیر؟

انتظار داریم نمادهای این گروه در بازار سرمایه با کاهش یافتن قیمت نفت فعلا در همین محدوده قیمتی با ثبات معامله بشوند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24