Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر سرمایه گذاران منتظر انتشار گزارش های مهم از شاخص های اقتصادی و برخی رویدادهای موثر بر بازار بوده اند و با احتیاط رفتار کرده اند. اکنون ..

فضا شفاف تر می شود؛ فرصت ها را از دست ندهید

روز گذشته انتخابات پارلمانی در انگلستان برگزار شد و نتیجه آن به شکلی بود که ارزش پوند در برابر دلار به شدت کاهش یافته است. در واقع حزب محافظه کار در پارلمان از اکثریت افتاده است و اکنون پیش بینی می شود روند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مختلف شود. از سوی دیگر روز گذشته نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار شد و همانطور که برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد. به نظر می رسد بانک مرکزی اروپا قصد دارد به سیاست تزریق نقدینگی به اقتصاد منطقه یورو ادامه دهد. گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل مثبت بوده و از این پس تا اواسط هفته آینده که نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود تمام توجهات به این نشست و تصمیم درباره ترخ های بهره معطوف است. برخی رویدادهایی که سرمایه گذاران منتظرشان بوده اند رخ داده و اکنون فضا برای تصمیم گیری شفاف تر شده است. از یک سو داده های اقتصادی جدید از اقتصادهای بزرگ منتشر شده و از سوی دیگر نشست بانک مرکزی اروپا برگزار شده و نتیجه انتخابات پارلمانی در انگلستان مشخص شده است. همچنین مشاهده شده که قیمت فلزات پایه در حال افزایش است و در مجموع برخی ابهام ها از میان رفته است. بدین ترتیب اکنون سرمایه گذاران می توانند با اطمینان بیشتری تصمیم گیری کنند.

سرنوشت سیاه نفت

امروز جمعه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تغییرات بزرگی نداشته است. قیمت ها به ترتیب در سطح 47.8 دلار و 45.6 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته قیمت نفت نوسان هایی داشت و در نهایت اندکی کاهش یافت. بازار نفت همچنان تحت تاثیر افزایش تولید نفت در آمریکا قرار دارد و هر گاه ذخیره نفت این کشور افزایش می یابد فشاری قابل ملاحظه بر قیمت ها وارد می شود. هفته قبل برخلاف انتظارها این ذخیره افزایش یافته و کاهش قیمت ها در دو روز اخیر حاصل اعلام همین افزایش ذخیره بود. تقریبا تمامی کارشناسان بازار نفت معتقدند در ماه های آینده رشد قیمت ها بعید است. تلاش هایی برای بالا بردن قیمت ها از طریق کاهش بیشتر عرضه نفت در حال انجام است اما حصول توافق بر سر این برنامه زمانبر است. تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده بازار نفت همچنان با مازاد عرضه مواجه خواهد بود و بر تولید نفت آمریکا افزوده می شود. در این شرایط به نظر می رسد فعالان بازار نفت باید با قیمت های کنونی کنار آیند. هزینه تولید نفت شیل در آمریکا به شدت کاهش یافته و به همین دلیل در قیمت های بسیار پایین تر از سطوح کنونی نیز تولید در این بخش ادامه پیدا خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

اصلاح رو به پایین قیمت ها

امروز قیمت طلا اندکی کاهش یافته و در سطح 1274 دلار در هر اونس در نوسان است. روز گذشته افزایش ارزش دلار و رشد نسبی شاخص های مالی در بورس آمریکا سبب شده قیمت طلا 8 دلار در هر اونس کاهش یابد. قیمت فلز زرد روز سه شنبه تا مرز 1300 دلار در هر اونس افزایش یافته بود اما برخی فشارها بر بازار سبب شده قیمت ها از سد 1300 دلار عبور نکند. در حال حاضر مهمترین مانع رشد قیمت طلا احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا در نشست هفته آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور است. البته عوامل مختلف از رشد قیمت ها حمایت می کنند. ریسک های سیاسی در آمریکا، تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره و احتمال کاهش ارزش دلار عواملی هستند که سبب رشد قیمت ها در سال جاری میلادی شده اند. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 125 دلار در هر اونس افزایش یافته و اگر تغییری بزرگ در شرایط پدید نیاید امسال عملکرد بازار مثبت خواهد بود. روز گذشته گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد هفته قبل تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری 245 هزار نفر بوده است. با آنکه این رقم نسبت به پیش بینی ها بالاتر است اما از 300 هزار نفر کمتر است و این امر نشان می دهد شرایط بازار کار رو به بهبود باقی مانده است. یکی از شرایط بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره، تداوم بهبود وضعیت بازار کار است. البته رشد نرخ تورم به سمت 2 درصد نیز اهمیت دارد. از نظر اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا اوضاع اقتصادی خوب است و نباید نرخ های بهره پایین باقی بماند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

غلبه نگرانی بر بازارها

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته رفتار سرمایه گذاران در بورس های بزرگ این قاره با احتیاط همراه بود. سرمایه گذاران منتظر برگزاری انتخابات پارلمانی در انگلستان و سخنان رییس پیشین اف بی آی در برابر کمیته مجلس سنای آمریکا بودند. البته شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیایی در هفته های اخیر رشد کرده اند و سرمایه گذاران در باره بهبود شرایط اقتصادی در این قاره امیدوار هستند. بویژه مثبت بودن گزارش های اخیر از اقتصاد چین سبب شده از نگرانی ها کاسته شود. روز گذشته گزارش وضعیت تجاری چین در ماه گذشته میلادی نشان داد اقتصاد به سمت ثبات در حرکت است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. درباره نتیجه انتخابات پارلمانی در انگلستان و نیز دیدگاه بانک مرکزی اروپا در باره اقتصاد منطقه یورو ابهام هایی وجود داشت و به همین دلیل از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته شد. از سوی دیگر کاهش قیمت نفت یک عامل فشار بر شاخص های مالی است. روز گذشته شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا در نشست خود تغییری در نرخ های بهره نداد و ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در سخنان خود بر لزوم تداوم سیاست های حمایتی تاکید کرد. وضعیت برخی شاخص های اقتصادی در منطقه یورو هنوز به اندازه کافی خوب نیست. بویژه نرخ تورم به اندازه کافی افزایش نیافته است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی افزایش یافتند. این افزایش به رغم کاهش قیمت نفت و وجود ریسک های سیاسی رخ داده و برخی تحلیلگران نسبت به غیرمنطقی بودن افزایش شاخص ها هشدار داده اند. شاخص های مالی در بورس آمریکا مدت هاست در مسیر صعودی حرکت کرده اند و عامل اصلی این رشد، امیدواری سرمایه گذاران به رونق اقتصاد این کشور است. نهادهای تحلیلگر در گزارش های خود، پیش بینی نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی را بالا برده اند اما رقم پیش بینی شده به اندازه ای بالا نیست که رشد شاخص های مالی را توجیه کند. انتظار می رود شاخص ها در آینده نزدیک اصلاح شوند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

افزایش نسبی قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه نوسان های اندک داشته و قیمت مس و روی اکنون به ترتیب در سطح 5730 دلار و 2470 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت قیمت فلزات پایه رشد کرد. قیمت مس به بالای 5700 دلار در هر تن رسیده است. در هفته های اخیر قیمت این فلزات در مسیر کاهش حرکت کرده اما به باور بسیاری از تحلیلگران، دلیلی برای ادامه این روند کاهش وجود ندارد. در ماه های پایانی سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری میلادی، قیمت فلزات پایه به سرعت رشد کرد و برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند که بازار اصلاح خواهد شد. رشد قیمت ها در آن دوران هیجانی بود و طبیعی بود که پس از مدتی قیمت ها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر وضعیت اقتصاد چین و تغییرات ارزش دلار دو عامل مهم هستند که بر قیمت ها تاثیر می گذارند. اقتصاد چین به سمت ثبات در حرکت است و با آنکه نرخ رشد آن پایین تر از سال قبل خواهد بود اما این بدان معنا نیست که ریسک های بزرگ آن را تهدید می کند. دولت چین برای ساماندهی به برخی بخش ها از جمله بخش ساخت و ساز تدابیری اتخاذ کرده که با اجرای آنها، از میزان فعالیت ها در آن بخش کاسته می شود. از سوی دیگر اگر اروپا و آمریکا اقداماتی علیه واردات کالاهای ارزان چینی انجام دهند بخش تولید کارخانه ای چین لطمه خواهد دید اما سرمایه گذاران نباید نگران این موضوعات باشند. اصلاح قیمت فلزات پایه در مراحل پایانی قرار دارد و اگر رویدادی خاص رخ ندهد قیمت ها در آینده حمایت خواهند شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار حمایت شد اما فقط کمی

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافته است. روز گذشته پس از برگزاری نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا و سخنرانی ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافت زیرا سرمایه گذاران به این نتیجه رسیدند که سیاست های حمایتی بانک مرکزی ادامه پیدا خواهد کرد. البته آقای دراگی اعلام کرد نرخ های بهره پایین تر برده نمی شود اما تزریق نقدینگی به اقتصاد منطقه یورو ادامه پیدا خواهد کرد. به نظر می رسد بانک مرکزی اروپا از سرعت رشد نرخ تورم راضی نیست و لازم می داند اجرای سیاست های انبساطی ادامه پیدا کند. در هر حال ارزش یورو تحت فشار قرار گرفته اما رشد چند هفته اخیر ارزش آن قابل ملاحظه بوده است. امروز برخی گزارش ها از اقتصاد انگلستان منتشر می شود که بر ارزش پوند تاثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر درباره تبعات خروج این کشور از اتحادیه اروپا نگرانی هایی وجود دارد و به همین مبناست که در هفته های اخیر ارزش پوند در برابر دلار کاهش یافته است. نتیجه انتخابات پارلمانی روز گذشته در انگلستان از کاهش کرسی های حزب محافظه کار حکایت دارد و همین عامل سبب کاهش شدید ارزش پوند شده است. روز گذشته گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته مثبت بود و این عامل به رشد ارزش دلار کمک کرد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24