Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت مس، روی و سرب در سه ماهه دوم سال جاری میلادی روند کاهشی داشته و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی مک کواری تلاش کرده اند .. سرمایه گذارانی که در این بازار زیان دیده اند باید بدانند ..

زمان حرکت به سمت این سه فلز پایه فرارسیده است

پیش بینی هایی که از سوی گروه تحقیقاتی مک کواری در باره قیمت مس، روی و سرب در سه ماهه دوم سال جاری میلادی (سه ماهه کنونی)، مطرح شده بود تحقق نیافته و بررسی علل این امر برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه اهمیت دارد.

سه عامل مهم سبب شده قیمت ها پایین تر از ارقام پیش بینی شده باشند: نگرانی ها درباره محیط اقتصاد کلان بویژه در چین، تاثیر اندک اختلال ها در عرضه بر قیمت ها، و به تعویق افتادن اجرای برنامه توسعه زیرساخت ها در آمریکا عواملی بوده اند که سبب شده اند عملکرد این سه فلز با آنچه پیش بینی شده بود تطابق نداشته باشد.

شاخص فعالیت های کارخانه ای و صنعتی در اقتصادهای بزرگ اوایل سال جاری میلادی در سطوح بالاتری قرار داشت اما طی دو ماه اخیر رقم شاخص ها پایین آمده است. البته هنوز هم شاخص ها بالاتر از 50 هستند و این به معنای رشد فعالیت هاست.

مس

در سه ماهه کنونی تا امروز، متوسط قیمت فروش نقد هر تن مس 5640 دلار بوده است در حالیکه تحلیلگران مک کواری رقم 6100 دلار را پیش بینی کرده بودند. در گزارش این موسسه آمده است، عملکرد مس آنطور که تصور می شد امیدبخش نبوده و حتی پس از اختلال عرضه از معادن اسکوندیدا و گراسبرگ در اوایل سال جاری میلادی، شاهد رشد قابل ملاحظه قیمت ها نبودیم.

در واقع وجود مازاد عرضه بر قیمت ها فشار وارد کرده است. با این حال تحلیلگران مک کواری معتقدند، طی ماه های آینده همزمان با کاهش عرضه مس قراضه، قیمت مس افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، در ماه سپتامبر مدیران معدن اسکوندیدا باید با کارگران مذاکره کنند. همچنین مجوز صادرات موقت از معدن گراسبرگ منقضی می شود و این دو عامل احتمالا در عرضه اختلال پدید خواهد آورد که طبیعتا سبب رشد قیمت ها خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

روی

در سه ماهه کنونی تا امروز متوسط قیمت فروش نقد هر تن روی 2600 دلار بوده در حالی که پیش بینی شده بود این رقم 2850 دلار باشد. تحلیلگران مک کواری معتقد بودند قیمت روی تحت تاثیر عملیات تعمیر و نگهداری در مراکز بزرگ تولید این فلز در چین قرار می گیرد و رشد می کند. این عملیات ها 640 هزار تن از ظرفیت تولید را به حالت تعلیق در می آورد.

همچنین سیل در مناطق استقرار معادن روی در پرو و اعتصاب کارگران در معادن روی در کبک می توانست دو عامل دیگر رشد قیمت ها باشد. اما عوامل یاد شده صرفا سبب شدند قیمت ها سقوط نکنند. البته سرمایه گذاران در بازار روی باید بدانند که تداوم کاهش ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن یک عامل رشد قیمت ها در ماه های آینده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

سرب

پیش بینی شده بود متوسط قیمت هر تن سرب در سه ماهه کنونی 2400 دلار باشد در حالیکه این رقم تا امروز 2170 دلار بوده است. تحلیلگران مک کواری پیش بینی کرده بودند افزایش قیمت روی به رشد قیمت سرب منجر می شود و افزایش نیافتن قیمت روی سبب شد این پیش بینی نیز تحقق نیابد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

درباره افق قیمت فلزات پایه دو دیدگاه کلی وجود دارد. عده از تحلیلگران معتقدند بهتر شدن وضعیت اقتصاد جهان به رشد قیمت ها منجر می شود درحالیکه برخی کارشناسان می گویند قیمت ها در سطوح کنونی نوسان خواهد کرد زیرا دلایل بنیادی ویژه ای برای رشد قیمت ها وجود ندارد.

نکته مهم دیگر این است که هیجان هایی که در ماه های پایانی سال گذشته میلادی و سه ماهه نخست امسال در بازار فلزات پایه وجود داشت از میان رفته و سرمایه گذاران رغبیت کمتری به حضور در این بازار دارند زیرا معتقدند قرار نیست تقاضا برای آنها به شدت افزایش یابد.

از سوی دیگر اگر ارزش دلار در ماه های آینده افزایش یابد فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد. تحقق این برنامه افزایش ارزش دلار را در پی دارد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24