Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر تغییرات قیمت سرب و برخی دیگر از فلزات پایه نزولی بوده است. نهادهای تحلیلگر تلاش کرده اند افق بازار این فلزات را پیش بینی کنند. برای سرمایه گذاران در سهام شرکت هایی که با سرب سروکار دارند لازم است ..

پیش بینی تحولات نه چندان خوشایند در بازار جهانی سرب

تحلیلگران کپیتال اکونومیکس معتقدند قیمت سرب طی چند سال آینده به تدریج کاهش خواهد یافت زیرا افزایش تقاضا برای این فلز در سیستم های باطری اتومبیل نمی تواند تاثیر کند شدن رشد تقاضا در دیگر بخش ها و افزایش عرضه را خنثی کند.

پیش بینی می شود در پایان سال جاری میلادی و سال آینده میلادی، قیمت هر تن سرب به ترتیب 1950 دلار و 1800 دلار باشد.

با آنکه سیستم های باطری خودرو مهمترین عامل افزایش تقاضا برای سرب بوده اند اما انتظار می رود قیمت ها به چند دلیل کاهش یابد. نخست آنکه هیچ نشانه ای از کمبود سرب در بازار مشاهده نمی شود. نگرانی هایی در باره تعطیل شدن معادن یا کاهش تولید وجود داشته اما به نظر می رسد این نگران های منطقی نیست.

سال گذشته میلادی بازار سرب با مازاد عرضه مواجه بود و داده های جدید نشان می دهد در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، هم تولید از معادن و هم تولید سرب تصفیه شده به میزانی قابل ملاحظه افزایش یافته است.

نکته دیگر این است که افزایش قیمت روی سبب می شود تولیدکنندگان میزان بالاتری از این فلز تولید کنند و سرب یک محصول فرعی است که هنگام تولید روی بدست می آید در نتیجه بر تولید سرب نیز افزوده می شود.

از قبل تعدادی از کارخانه های بزرگ اعلام کرده اند برنامه هایی برای بالا بردن تولید سرب در سال جاری میلادی اجرا خواهند کرد. همچنین باید به این موضوع توجه شود که سرب بازیافتی که نیمی از کل تولید سرب را تشکیل می دهد می تواند هر گونه کمبود تولید سرب از معادن را جبران کند زیرا تولید آن نسبت به تغییرات قیمت ها بسیار حساس است. در واقع افزایش قیمت سرب در ماه های اخیر به افزایش بازیافت سرب در چند ماه آینده منجر خواهد شد.

تحلیلگران نسبت به افزایش تقاضا برای سرب در بلندمدت تردیدهایی دارند. با آنکه فروش باتری های خودرو بالاست این باتری ها تنها بخشی کوچک از مصرف کنونی سرب را تسکیل می دهند. رشد در این بخش نمی تواند کاهش مصرف در دیگر بخش ها را جبران کند.

همچنین افزایش تقاضا برای این نوع باتری ها با دو چالش مواجه است: نخست آنکه دولت چین استفاده از دوچرخه های برقی را در چند شهر بزرگ به دلیل ایمنی ممنوع کرده است. فروش این دوچرخه ها عامل اصلی رشد تقاضا برای سرب در سال های اخیر بوده است.

همچنین باتری های یون لیتیوم در حال تبدیل شدن به رقیبی حدی برای باتری های اسید سرب هستند. اگرچه فعلا باتری های اسید سرب بطور فراگیر مورد استفاده قرار می گیرند اما انتظار می رود رشد مصرف در سال های آینده کند شود.

نکته دیگر این است که میزان بالای بازیافت باتری های اسید سرب سبب خواهد شد میزان کافی سرب به بازار عرضه شود و در این حوزه نباید نگران کاهش تولید سرب از معادن بود.

مشاهده می شود که در بلندمدت قیمت سرب با فشارهایی مواجه است زیرا عرضه بالاست. البته تحولات در صنایعی که مصرف کننده بزرگ سرب هستند می تواند افق بازار را تغییر دهد.

وضعیت اقتصادی در چین همچنان بیشترین تاثیر را بر بازار سرب دارد. در هفته های اخیر داده های منتشر شده از اقتصاد این کشور نگران کننده نبوده و انتظار می رود دولت چین برای تحقق نرخ رشد مورد نظر خود در سال جاری میلادی، از سیاست های حمایتی استفاده کند.

سال گذشته میلادی قیمت سرب رشد قابل ملاحظه ای نداشت اما در پایان سال قیمت این فلز همراه با دیگر فلزات رشد کرد. بزرگ ترین تولیدکنندگاه سرب در جهان به ترتیب چین (با 2.4 میلیون تن)، استرالیا (با 500 هزار تن)، آمریکا (با 335 هزار تن)، پرو (با 310 هزار تن)، مکزیک (با 250 هزار تن)، روسیه (با 225 هزار تن) و هند با 135 هزار تن هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24