Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در حالیکه توجه بسیاری از سرمایه گذاران به رویدادهای زودگذر سیاسی معطوف است در برخی بازارها تحولاتی مشکوک مشاهده می شود و به تدریج روندهای کلان در معرض دید قرار می گیرد.

تنبیه کلاغ پر برای سرمایه گذاران نزدیک بین!

روز گذشته تقریبا تمام تابلوها قرمز رنگ بودند و سرمایه گذاران ترجیح دادند تا شفاف شدن جو حاکم بر بازارها صبر کنند. قیمت نفت، فلزات پایه، شاخص های مالی در بازارهای بزرگ و .. همگی کاهش یافتند. کارشناسان می گویند در آستانه رویدادهای مهم و انتشار داده های جدید از اقتصادهای بزرگ، چنین وضعیتی تااندازه ای طبیعی است. در روزهای آینده نه تنها گزارش هایی از اقتصاد چین، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود بلکه دو نشست سیاستگذاری از سوی بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد. اما روز گذشته رویدادی غیرمنتظره نیز رخ داد که سبب افزایش ابهام ها شد. قطع رابطه شش کشور عرب با قطر سبب شده سناریوهای مختلفی در باره علل و پیامدهای این رویداد مطرح شود و در این شرایط، احتیاط شرط عقل است. تحلیلگران خوشبین معتقدند تنش روز گذشته در خاورمیانه تبعات فراگیر نخواهد داشت اما عده ای از کارشناسان می گویند این تحولات آغاز سلسله رویدادهایی است که بر بازارهای مالی و مواد خام تاثیر خواهد داشت. به هر حال، تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد کدامیک از این دیدگاه ها درست است.

صرف نظر از تحولات خاورمیانه، سرمایه گذاران باید بدانند که روند بهبود شرایط در اقتصاد جهان ادامه یافته است. در هفته های اخیر اکثر گزارش هایی که از اقتصادهای بزرگ منتشر شده نشان داده اوضاع شاخص های اقتصادی امیدبخش است. البته در برخی موارد داده ها با پیش بینی اقتصاددان ها سازگار نبوده اما اکنون همه می دانند که بنیان های اقتصادی مستحکم هستند. دیدگاه نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول درباره افق اقتصاد جهان مثبت است. به همین دلیل کاهش های اخیر در شاخص های مالی و قیمت مواد خام اساسا به معنای وخامت اوضاع اقتصادی نیست.

نوسان محدود قیمت ها

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی کاهش به ترتیب به 49.1 دلار 47.1 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت در ابتدای معاملات رشد کرد زیرا درباره تاثیر تنش بوجود آمده بین شش کشور عرب و قطر بر بازار نفت نگرانی هایی وجود داشت اما پس از مدتی شاهد کاهش قیمت ها بودیم. در واقع از آنجا که قطر نفت زیادی صادر نمی کند تاثیر تنش ها بر بازار این ماده خام اندک است. از سوی دیگر این احتمال مطرح شد که در اثر تنش های بوجود آمده، ممکن است پایبندی به برنامه کاهش عرضه نفت پایین آید. در این حالت عرضه نفت افزایش خواهد یافت. در هر حال برخلاف آنچه در ابتدا تصور می شد قیمت نفت عمدتا تحت تاثیر شاخص های بنیادی بازار از جمله افزایش تولید نفت در آمریکا و رشد آهسته تقاضا برای نفت در جهان قرار گرفت و کاهش پیدا کرد. در ماه های اخیر میزان تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر از تولیدکنندگان این ماده خام افزایش یافته و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. بطور خلاصه می توان گفت شرایط بازار نفت برای رشد قیمت ها فراهم نیست و حتی اگر میزان بیشتری از عرضه کاسته شود احتمال افزایش پایدار قیمت ها کم است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات قیمت ها و انتظار سرمایه گذاران

امروز قیمت طلا افزایش یافته و به 1284 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته ثبات در ارزش دلار سبب شد قیمت طلا نیز تغییر بزرگی نداشته باشد. قیمت فلز زرد اکنون در بالاترین میزان در شش هفته اخیر قرار دارد و سرمایه گذاران در بازار این فلز منتظر برگزاری نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در هفته آینده هستند. روز گذشته برخی گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا منفی بود با این حال قیمت طلا رشد نکرد. عده ای از کارشناسان می گویند تداوم رشد قیمت ها مستلزم پدید آمدن عوامل جدید است. رشد اخیر قیمت فلز زرد حاصل گزارش منفی از بازار کار آمریکا در روز جمعه است. وضعیت بازار کار آمریکا یک معیار مهم برای بانک مرکزی است. اگر اثبات شود شرایط بازار کار همچنان رو به بهبود است موانع کمتری در برابر افزایش نرخ های بهره وجود خواهد داشت. انتظار می رود در نشست هفته آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، نرخ های بهره با 0.25 درصد افزایش به محدوده یک درصد تا 1.25 درصد برسد. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد امسال دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد. از دید نهادهای بین المللی، وضعیت اقتصادی در آمریکا نگران کننده نیست و افزایش نرخ های بهره شوکی به بازارها وارد نخواهد کرد. در واقع بانک مرکزی آمریکا در ماه های اخیر تلاش کرده ترتیبی دهد تا تاثیر افزایش نرخ های بهره بر بازارها تدریجی باشد. اکنون این هدف تحقق یافته است بدین معنا که افزایش نرخ های بهره تحولی بزرگ ایجاد نخواهد کرد زیرا سرمایه گذاران انتظار دارند این اقدام انجام شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش اندک تمامی شاخص ها

آسیا. امروز شاخص ها در بازارهای مالی آسیا اندکی کاهش یافته اند. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ این قاره کاهش یافتند. این کاهش تعجب آور بود زیرا گزارش منتشر شده از بخش خدمات چین نشان داد شاخص فعالیت ها افزایش یافته است. همچنین داده های چند هفته اخیر از اقتصاد چین نگران کننده نبوده اند. برخی تحلیلگران معتقدند سرمایه گذاران نگرانی هایی درباره آینده دارند و رفع نشدن ابهام ها سبب شده با احتیاط رفتار کنند. البته وضعیت بازارهای مالی در آسیا نگران کننده نیست. در واقع می توان گفت این بازارها در فاز استراحت هستند و اگر محرک جدیدی ایجاد شود می توان به رشد شاخص ها امیدوار بود. روز پنجشنبه گزارش وضعیت تحاری چین منتشر می شود که اهمیت بالایی دارد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. سرمایه گذاران در بازارهای مالی اروپا منتظر برگزاری نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه هستند و با احتیاط رفتار می کنند. کاهش قیمت نفت یک عامل فشار بر شاخص های مالی است. البته داده هایی که روز گذشته از اقتصاد آلمان و منطقه یورو منتشر شده مثبت بود و این داده ها دیدگاه بانک مرکزی اروپا در باره وضعیت امیدبخش اقتصادی منطقه یورو را تایید می کنند. سوالی که برای سرمایه گذاران مطرح است این است که آیا بانک مرکزی اروپا برنامه های حمایتی خود را محدود خواهد کرد یا نه.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند. البته هنوز هم شاخص ها در بالاترین سطوح در نوسان هستند و تحلیلگران معتقدند اصلاح بازار نزدیک است. تاثیر وعده هایی که ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی داده هنوز مشاهده می شود و سرمایه گذاران امیدوار هستند با اجرای این وعده ها سوددهی شرکت ها افزایش یابد. ترامپ وعده داده بود از مالیات ها بکاهد، زیرساخت ها را توسعه دهد و قوانین دست و پاگیر را حذف کند. با آنکه او برای تحقق این وعده ها تلاش هایی کرده اما تا رسیدن به هدف فاصله بسیار زیادی وجود دارد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان محدود قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته اند. قیمت مس و روی اکنون به ترتیب در سطح 5650 دلار و 2500 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته با آنکه گزارش منتشر شده از بخش خدمات چین مثبت بود و ارزش دلار رشد نکرد قیمت فلزات پایه کاهش یافت. البته میزان کاهش اندک بود و انتظار می رود این آخرین مرحله اصلاح بازار باشد. در گزارش هایی که از سوی نهادهای تحلیلگر منتشر می شود بارها تاکید شده که قیمت فلزات پایه در مسیر رشد حرکت خواهد کرد. در واقع شرایط اقتصادی در چین و جهان به شکلی است که می توان انتظار داشت قیمت ها رشد کنند. سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید بدانند که وضعیت این بازار و میزان عرضه و تقاضا برای فلزات یاد شده به گونه ای نیست که رشد قیمت ها بعید باشد. برای مثال در گزارش اخیر متال بولتن، به کاهش ذخیره روی در چین اشاره شده و آمده است در میان مدت رشد تقاضا برای این فلز سبب افزایش قیمت ها خواهد شد. در بازار برخی دیگر از فلزات پایه نیز به تدریج از مازاد عرضه کاسته می شود البته فعالان بازار باید بدانند که قیمت ها رشد قابل ملاحظه نخواهند داشت. فعلا در خوشبینانه ترین حالت، افق بازار اندکی مثبت است. یکی از عوامل فشار بر قیمت ها به تعویق افتادن برنامه توسعه زیرساخت ها در آمریکاست. قیمت فلزات پایه در ماه های گذشته تحت تاثیر امیدواری به افزایش تقاضا در آمریکا رشد کرد و اکنون که مشخص نیست این افزایش چه وقت رخ خواهد داد طبیعی است که فشارهایی بر قیمت ها وارد شده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سوالاتی برای سرمایه گذاران مطرح است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار نوسان قابل ملاحظه ای نداشت و این ثبات به رغم انتشار گزارش های متعدد از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا مشاهده شد. برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بود و انتظار می رفت دلار تحت فشار قرار گیرد. امروز تنها سه گزارش از منطقه یورو منتشر می شود و به احتمال زیاد تحولات بزرگی در بازار ارز رخ نخواهد داد. اما فردا داده های جدید در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. تا اواسط هفته آینده که نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار شود سرمایه گذاران با احتیاط رفتار خواهند کرد. پیش بینی شده نرخ های بهره بالا برده خواهد شد اما اگر وضعیت شاخص های اقتصادی در آمریکا امیدبخش نباشد ارزش دلار کاهش خواهد یافت. پیش بینی شده این هفته عملکرد شاخص دلار مثبت خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24