Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه یکی از سوالات مهم این بوده که تغییرات شرایط حاکم بر بازار چه تاثیری بر قیمت این فلزات و وضعیت سهام شرکت های فعال در تولید و صادرات آنها خواهد داشت. در مطلب حاضر ..

وضعیت بازار روی در کوتاه مدت و سال جاری

در هفته های اخیر قیمت روی و برخی دیگر از فلزات پایه کاهش یافته است. تحلیلگران بازار فلزات پایه معتقدند این روند ادامه پیدا نخواهد کرد و در انتظار می رود طی ماه های آینده سطح قیمت ها بالاتر از حال حاضر باشد. قیمت روی اخیرا در محدوده 2600 دلار در هر تن نوسان کرده و تحلیلگران بانک مورگان استنلی با اشاره به عواملی که می تواند

به رشد قیمت ها منجر شود پیش بینی کرده اند در کوتاه مدت قیمت این فلز حمایت خواهد شد. در ادامه به این گزارش که در شماره جدید نشریه متال بولتن آمده اشاره می کنیم.

تداوم کمبود کنسانتره روی در چین، به تدریج به افزایش قیمت ها منجر می شود. در حال حاضر ذخیره روی در چین بسیار پایین است و این درحالیستکه دوره اوج تقاضا برای این فلز نزدیک شده است. به همین دلیل انتظار می رود قیمت ها برای مدتی بالا رود.

پیش بینی می شود طی ماه های آینده تا پایان سال جاری میلادی، متوسط قیمت هر تن روی 2760 دلار باشد و بازار این فلز با کسری 450 هزار تنی مواجه باشد. ذخیره روی در بورس فلزات شانگهای به 78 هزار تن رسیده که بسیار پایین محسوب می شود. در واقع این رقم، نصف رقم مربوط به یک ماه پیش است. کاهش این ذخیره حاصل آغاز عملیات تعمیر و نگهداری در مراکز تولید روی است که سبب شده ورود روی به انبارها کاهش یابد.

در ماه آوریل یعنی دو ماه پیش، میزان تولید کنسانتره روی در چین به 474 هزار تن رسید که 6 درصد پایین تر از ماه قبل از آن بود. در ماه های آینده میزان روی کنسانتره تولید شده در چین کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا قرار است بزرگ ترین مرکز تولید روی در این کشور تغییر مکان داده شود. ظرفیت تولید این مرکز 450 هزار تن در سال است. البته سال آینده یک مرکز بزرگ تولید روی با ظرفیت 300 هزار تن در سال در چین احداث می شود.

نکته مهم دیگر که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند این است که در هفته های آینده میزان تولید سنگ روی از معادن در چین و دیگر کشورهای جهان افزایش می یابد و به تدریج میزان تولید روی تصفیه شده بیشتر خواهد شد. بدین ترتیب با آنکه در آینده نزدیک قیمت روی به دلیل کمبود، رشد خواهد کرد اما در نهایت تولید سنگ روی و کنسانتره روی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل انتظار می رود قیمت ها رد سطوح بالاتر متعادل شود.

عامل دیگری که در ماه های آینده بر بازار روی و دیگر فلزات پایه تاثیر می گذارد وضعیت مصرف این مواد در چین است. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است. برنامه دولت چین برای اصلاح بازارهای مختلف و کاستن از فعالیت ها در بخش های زیرساختی از رشد تقاضا برای فولاد و روی خواهد کاست.

البته امسال نرخ رشد اقتصاد چین در محدوده مورد نظر دولت این کشور است و این بدان معناست که تقاضا برای روی و دیگر فلزات پایه کاهش نخواهد یافت. چین نیمی از کل روی جهان را مصرف می کند.

برنامه دولت آمریکا برای توسعه زیرساخت ها که قرار است 1000 میلیارد دلار صرف آن شود هنوز آغاز نشده و بعید است تا پایان سال آغاز شود. بخشی بزرگ از رشد قیمت فلزات پایه بویژه روی در ماه های قبل حاصل پیش بینی افزایش قابل ملاحظه مصرف در آمریکا بوده است. این پیش بینی تحقق نیافته و این عاملی برای فشار بر قیمت ها بوده است.

در این میان، برنامه دولت چین برای کاهش تولید روی با هدف کاستن از آلودگی هوا می تواند در آینده به افزایش قیمت ها کمک کند. طی هفته ها و ماه های آینده نوسان ها در قیمت فلزات پایه از جمله روی ادامه پیدا خواهد کرد اما انتظار می رود روند کلی تغییرات قیمت ها صعودی باشد.

در زیر میزان تولید سالانه روی در جهان از سال 2004 تا سال گذشته میلادی نشان داده شده است. ارقام به هزار تن است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24