Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مطرح بودن احتمال های مختلف سبب می شود فعالان بازارهای گوناگون مجبور باشند وقت بیشتری صرف مطالعه بازار و تحولات سیاسی کنند. و طبیعی است در فضای غبارآلود، رویکرد ..

روزهای پرکار برای سرمایه گذاران در پیش است

در روزهای آینده دو نشست مهم یعنی نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا (روز پنجشنبه) و نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا (روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده) برگزار می شود و فعالان بازارهای مختلف بویژه بازار ارز بر نتیجه این دو نشست تمرکز کرده اند. تصمیم هایی که در این نشست ها اتخاذ خواهد شد بر بازارها تاثیری پایدار دارد و سرمایه گذاران باید از پیش خود را برای آن آماده کنند. همچنین وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ، تغییرات ذخیره نفت در آمریکا و وضعیت بخش مسکن در این کشور مشخص خواهد شد. داده های جدید نشان خواهد داد وضعیت کلی اقتصاد جهان به چه شکل است و مثبت یا منفی بودن آنها بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت. با توجه میزان بالای گزارش های اقتصادی و تاثیرپذیری بازارها از اقدامات دولت آمریکا، انتظار می رود طی روزهای آینده نوسان ها در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بیشتر شود. سرمایه گذاران مایلند از روندهای کلان مطلع باشند تا بهتر تصمیم گیری کنند اما از ابتدای سال جاری میلادی یعنی از زمان استقرار ترامپ در کاخ سفید، ابهام های زیادی در باره آینده پدید آمده و با گذشت زمان نه تنها از آنها کاسته نشده بلکه اکنون فعالان بازارهای مختلف با نقاط مبهم بیشتری درباره برنامه های رییس جمهور جدید آمریکا مواجه شده اند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند رونقی که نهادهای تحلیلگر در اقتصاد جهان پیش بینی کرده اند تحقق نخواهد یافت. مطرح بودن احتمال های مختلف سبب می شود فعالان بازارهای گوناگون مجبور باشند وقت بیشتری صرف مطالعه بازار و تحولات سیاسی کنند. و طبیعی است در فضای غبارآلود، رویکرد غالب، احتیاط است.

بروز برخی نشانه های امیدواری

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی افزایش یافته زیرا تشدید تنش های سیاسی در خاومیانه نگرانی هایی در باره عرضه نفت پدید آورده است. برخی منابع از برگزاری نشست تولیدکنندگان نفت برای بررسی موضوع کاهش بیشتر عرضه خبر داده اند. گفته می شود این نشست در آینده نزدیک برگزار خواهد شد و رایزنی ها برای جلب نظر موافق اعضاء اوپک و تولیدکنندگان نفت غیرعضو این سازمان آغاز شده است. در واقع اگر اقدامات جدیدی از سوی این کشور انجام نشود بعید است در ماه های آینده قیمت نفت رشد کند. پیش بینی شده قیمت ها برای مدتی در محدوده 50 دلار تا 55 دلار نوسان خواهد کرد. اگر روند افزایش تولید نفت در آمریکا ادامه پیدا کند که انتظار می رود این گونه باشد، میزان کنونی کاهش عرضه نفت هیچ تاثیری بر قیمت ها نخواهد داشت. پیش بینی شده تا سال آینده میلادی میزان افزایش تولید نفت شیل در آمریکا به 1.5 میلیون بشکه در روز برسد. این رقم اندکی پایین تر از 1.8 میلیون بشکه یعنی میزان کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و برخی دیگر تولیدکنندگان است. در این میان باید به افزایش عرضه نفت از سوی لیبی و نیجریه هم توجه داشت. بدین ترتیب ضروری است تدابیر موثر برای بالا بردن قیمت نفت اتخاذ شود. در ماه های اخیر برنامه کاهش عرضه نفت تاثیر بزرگی بر بازار نداشته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

شاید قیمت ها اصلاح شود

امروز قیمت طلا با 2 دلار افزایش به 1281 دلار در هر اونس رسیده است. پیش بینی ابتدای هفته گذشته مبنی بر افزایش قیمت طلا طی هفته ای که گذشت، تحقق یافت و ابتدای این هفته نیز تحلیلگران در نظرسنجی کیتکو پیش بینی کرده اند در هفته پیش رو قیمت ها افزایش می یابد. اما نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا یک عامل فشار بر قیمت فلز زرد است. با آنکه در هفته های اخیر برخی اخبار از اقتصاد آمریکا منفی بوده اما انتظار می رود در نشست هفته آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، نرخ های بهره با 0.25 درصد افزایش به محدوده یک درصد تا 1.25 درصد برسد. اگر چنین شود دلار حمایت می شود و قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت. البته تشدید ریسک های سیاسی یک عامل رشد قیمت طلاست. در ماه های اخیر اقدامات غیرمنتظره ترامپ و ابهام درباره سیاست های دولت جدید آمریکا در کنار تنش های ژئوپولیتیک به رشد قیمت فلز زرد کمک کرده است. عامل دیگری که می تواند سبب کاهش قیمت طلا شود فروش برای شناسایی سود است. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون رشدی قابل ملاحظه داشته و اکنون که احتمال داده می شود قیمت ها کاهش یابد بعید نیست عده ای از سرمایه گذاران اقدام به فروش کنند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

بازارها به محرک جدید نیاز دارند

آسیا. امروز شاخص ها در بازارهای مالی آسیا تغییرات محسوسی نداشته است. این هفته رفتار سرمایه گذاران در بازارهای این قاره عموما تحت تاثیر گزارش های اقتصادی از اروپا و آمریکا قرار خواهد داشت. برخی تحلیلگران می گویند بازارها این هفته نیز از خروج آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس تاثیر می پذیرند. این اقدام آمریکا نشان داده دولت جدید این کشور در مسیر حمایت گرایی حرکت می کند. حمایت گرایی آمریکا یک عامل مهم نگرانی سرمایه گذاران آسیایی است. ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود بارها تاکید کرد که از ورود کالاهای ارزان چینی به آمریکا جلوگیری خواهد کرد و اقداماتی که با این هدف انجام خواهد شد مشکلاتی را برای اقتصاد چین ایجاد می کند.

اروپا. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء بزرگ آن منتشر می شود. امروز وضعیت فعالیت ها در بخش های خدمات آلمان، انگلستان و منطقه یورو مشخص می شود. شاخص این فعالیت ها در ماه های اخیر بالاتر از 50 بوده و این به معنای رشد فعالیت هاست اما اگر رقم شاخص پایین تر آید نگرانی هایی پدید می آید. تغییرات قیمت نفت و نشست روز پنجشنبه شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا نیز بر رفتار سرمایه گذاران این قاره تاثیر خواهد داشت. همچنین روز چهارشنبه نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال اعلام می شود.

آمریکا. از امروز گزارش های متعدد از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. تغییرات قیمت نفت و داده های اقتصادی در کنار موضع گیری های دولت ترامپ عوامل موثر بر بازار مالی آمریکا خواهند بود. تنش های سیاسی در آمریکا بر سر موضوعات مختلف ادامه دارد و بعید است در آینده نزدیک این تنش ها از میان بروند. نکته مهم دیگر این است که بازار مالی آمریکا تاکنون نسبت به این تنش ها واکنش منفی نشان نداده و شاخص ها رشد کرده اند اما احتمالا از این پس، رونق بازار به پدید آمدن محرک های جدید وابسته است. عده ای از تحلیلگران معتقدند بازار مالی آمریکا در آستانه اصلاح رو به پایین قرار دارد. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

امید به رشد قیمت ها در ماه های آینده

امروز قیمت فلزات پایه اندکی کاهش یافته و رشد ارزش دلار یک عامل این کاهش است. قیمت ها بطور متوسط 0.5 درصد پایین آمده و قیمت مس و روی اکنون به ترتیب در سطح 5660 دلار و 2550 دلار در هر تن قرار دارد. در هفته پیش رو تغییرت ارزش دلار، داده های جدید از اقتصاد چین و اخباری که از بخش های مختلف اقتصاد اروپا و آمریکا منتشر می شود بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهند داشت. احتمال افزایش ارزش دلار وجود دارد و اگر چنین شود فشار بر قیمت فلزات پایه افزایش خواهد یافت. داده های اقتصادی از چین چندان نگران کننده نیستند زیرا باور سرمایه گذاران این است که اقتصاد این کشور به سمت ثبات حرکت می کند. البته بعید نیست از میزان فعالیت ها در بخش های زیرساختی کاسته شود. در روزهای اخیر برخی نهادهای تحلیلگر نسبت به افق بازار برخی فلزات پایه از جمله مس و روی ابراز خوشبینی کرده اند. به باور این نهادها، کاهش تولید سبب افزایش قیمت ها خواهد شد. البته واقعیت این است که هر گونه رشد قیمت در بازار فلزات پایه تدریجی خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

عملکرد شاخص دلار مثبت می شود

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافته است. در نظرسنجی از تحلیلگران بازار ارز، پیش بینی شده این هفته عملکرد شاخص دلار مثبت خواهد بود. هفته آینده در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و با آنکه برخی گزارش ها از اقتصاد این کشور منفی بوده اما هنوز هم احتمال افزایش نرخ های بهره در این نشست بسیار بالاست و همین امر به رشد ارزش دلار در روزهای آینده کمک خواهد کرد. بانک مرکزی آمریکا معتقد است وضعیت اقتصادی رو به بهبود است و دلیلی وجود ندارد نرخ های بهره پایین باقی بماند. البته اعضاء کمیته سیاستگذاری همواره تاکید کرده اند بر مبنای داده های اقتصادی درباره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم خواهند گرفت. این هفته روز پنجشنبه، نشست شورای سیاسیتگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست تغییری در سیاست های حمایتی بانک مرکزی ایجاد نخواهد شد اما سرمایه گذاران منتظر سخنان ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا پس از نشست هستند. او دیدگاه خود را در باره وضعیت اقتصادی منطقه یورو و ریسک هایی که رونق این اقتصاد را تهدید می کند بیان خواهد کرد. این هفته و هفته آینده، انتشار داده های مهم از اقتصادهای بزرگ، عامل دیگری است که بر ارزش دلار، یورو و پوند انگلستان تاثیر خواهد داشت. لازم به ذکر است افزایش سیاست های حمایتی بانک مرکزی هر کشور به کاهش ارزش ارز ملی منجر می شود.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار هفته گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد چین، آلمان، منطقه یورو، انگلستان، ایتالیا، فرانسه و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24