Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عده ای از کارشناسان به احتمال بروز تغییرات غیرمنتظره در برخی بازارها اشاره کرده اند. کاهش قیمت نفت و تداوم فاز اصلاح در بازار فلزات پایه ..

احتمال مشاهده رویدادهای هولناک در بازارها

هفته گذشته با آنکه قیمت نفت و برخی فلزات پایه کاهش یافت و گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شد، شاخص های مالی در بورس های بزرگ عملکرد مثبت داشتند. از سوی دیگر ترامپ اعلام کرده آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس خارج می شود. او دلیل این اقدام را زیان های عضویت آمریکا در این پیمان برای بازار کار این کشور اعلام کرد. اقدام ترامپ با واکنش بسیاری از مقامات کشورها و نهادها مواجه شده و نشان می دهد او در مسیر حمایت گرایی در حرکت است و قصد ندارد عاقلانه رفتار کند. رفتارهای ترامپ از قبل موجب ابهام و نگرانی سرمایه گذاران شده بود و اکنون این ابهام و نگرانی بیشتر شده است. در این میان رشد شاخص های مالی تااندازه ای عجیب است. در واقع شرایطی که بطور طبیعی می تواند به رونق بازارهای مالی کمک کند مشاهده نمی شود. نه تنها ترامپ نتوانسته به وعده های انتخاباتی خود عمل کند بلکه تنش های سیاسی و ژئوپولیتیک افزایش یافته است. هنوز مشخص نیست نتیجه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه خواهد شد. هنوز معلوم نیست تنش در شبه جزیره کره چگونه باید رفع شود. همچنین موضع گیری های ترامپ سبب واکنش های تند از سوی رهبران اروپا شده است. در این شرایط افزایش شاخص های مالی به سطوح بی سابقه منطقی به نظر نمی رسد. عده ای از تحلیلگران محافظه کار معتقدند بویژه فعالان بازارهای مالی باید مراقب حباب هایی که تشکیل شده باشند. بازار فلزات پایه، نفت و سنگ آهن در فاز اصلاح قیمت قرار گرفته اند و انتظار می رود این فاز برای مدتی ادامه یابد.

روند کاهش قیمت ها ادامه دارد

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافت و به ترتیب به محدوده 50 دلار و 47.8 دلار در هر بشکه رسید. افزایش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا برای بیستمین هفته پی در پی و پیش بینی افزایش تولید نفت در این کشور بویژه اکنون که آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس خارج شده دو عامل مهم کاهش قیمت نفت هستند. از پیش تحلیلگران اعلام کرده بودند که حداقل تا سال آینده میلادی، میزان تولید نفت شیل در آمریکا افزایش خواهد یافت. اکنون که آمریکا خود را به رعایت قوانین زیست محیطی در پیمان پاریس ملزم نمی بیند احتمال افزایش فعالیت های حفاری و تولید نفت بیشتر شده است. بر همین مبنا، قیمت نفت تحت فشار بیشتری قرار گرفته است. نکته مهم این است که در پنج ماه اخیر که برنامه کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان از جمله روسیه اجرا شده تغییر محسوسی در ذخایر استراتژی نفت آمریکا و دیگر اقتصادهای توسعه یافته ایجاد نشده است. این امر نشان می دهد برنامه یاد شده تاثیر مورد نظر را در پی نداشته است. تمدید این برنامه تا مارس سال آینده نیز به رشد قیمت ها کمک نکرده است. روز چهارشنبه اعلام شد میزان ذخیره نفت آمریکا در دو هفته قبل 6.4 میلیون بشکه کاهش یافته است. این رقم بیش از پیش بینی ها بود اما قیمت نفت حمایت نشد. رشد آهسته تقاضا برای نفت نیز یک عامل فشار بر قیمت هاست. اگر تولیدکنندگان نفت بتوانند میزان بیشتر از عرضه نفت بکاهند قیمت ها حمایت خواهد شد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا حدود دو دلار در هر بشکه کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

طلا جان گرفت

روز جمعه قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر رشد کرد. قیمت طلا با 13 دلار افزایش در سطح 1279 دلار در هر اونس قرار گرفت. گزارش منفی از بازار کار آمریکا که سبب کاهش ارزش دلار شد بر جذابیت طلا افزود. بازار طلا این روزها تحت تاثیر عوامل مختلف رونق پیدا کرده و در نظرسنجی این هفته کیتکو کارشناسان پیش بینی کرده اند در هفته پیش رو نیز قیمت ها افزایش خواهد یافته البته مهمترین عامل، احتمال افزایش نیافتن نرخ های بهره در نشست ماه جاری کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست. تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند افزایش می یابد. اگر چنین شود نمی توان انتظار داشت قیمت طلا رشد کند. روز جمعه قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 17.5 دلار، 957 دلار و 845 دلار در هر اونس قرار گرفت. قیمت طلا در سال جاری میلادی 127 دلار در هر اونس رشد کرده و این درحالیستکه نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند امسال وضعیت کلی اقتصاد جهان بهتر از سال گذشته است. اگر در ماه های آینده تغییری بزرگ در شرایط بازار ایجاد نشود امسال نیز مانند سال گذشته میلادی عملکرد طلا مثبت خواهد بود. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود یک درصد افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

افزایش ریسک پذیری

آسیا. روز گذشته شاخص ها در بازارهای مالی آسیا افزایش یافتند. با آنکه سرمایه گذاران آسیایی نگرانی هایی در باره افق اقتصاد چین و وضعیت کلی تجارت جهانی دارند ریسک بالاتری پذیرفته اند. به نظر می رسد نگاه کلی سرمایه گذاران به افق اقتصاد چین منفی نیست و اگر برخی ابهام ها از میان برود بازارهای مالی رونق بیشتری پیدا خواهند کرد. در هفته پیش رو گزارش هایی از اقتصاد چین و ژاپن منتشر می شود. فعالان بازارهای مالی در آسیا درباره تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره و بروز تنش های تجاری بین چین و آمریکا نگران هستند. احتمال آنکه حباب هایی در بازارهای مالی ایجاد شده باشد وجود دارد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی افزایش یافتند. این رشد به رغم کاهش قیمت نفت و اعلام خروج آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس رخ داد. به نظر می رسد سرمایه گذاران اروپایی درباره افق اقتصاد این قاره خوشبین هستند. در هفته های اخیر گزارش هایی که از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ منطقه یورو منتشر شده امیدبخش بوده است. همچنین بانک مرکزی اروپا همواره تاکید کرده تا هر زمان لازم باشد از رونق اقتصاد منطقه یورو حمایت خواهد کرد. البته تمامی عوامل نگرانی از میان نرفته اند. درباره وضعیت مالی یونان و روابط تجاری اروپا و آمریکا نگرانی ها باقی است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا افزایش یافتند. کاهش قیمت نفت و خروج این کشور از پیمان آب و هوایی پاریس تاثیر بزرگی بر رفتار سرمایه گذاران نداشت. برخی تحلیلگران می گویند احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ های بهره یک عامل امیدواری سرمایه گذاران است. هفته پیش برخی گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا منفی بودند. از جمله گزارش مربوط به وضعیت بازار کار در ماه گذشته نشان داد تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده بسیار کمتر از انتظار کارشناسان بوده است. اما دیدگاه کلی درباره وضعیت اقتصادی مثبت است. در هفته پیش رو وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا در ماه گذشته میلادی مشخص می شود و انتظار می رود محتوای این گزارش ها بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر گذارد. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز رشد کرد و به سطح 2440 واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات این شاخص در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

عملکرد خنثی

روز گذشته قیمت فلزات پایه تغییرات بزرگی نداشت و قیمت مس، روی و سرب کاهش یافت. قیمت این سه فلز به ترتیب در سطح 5650 دلار، 2550 دلار و 2100 دلار در هر تن نوسان کرد. قیمت نیکل و آلومینیوم اندکی بالا رفت و به ترتیب در سطح 8900 دلار و 1950 دلار قرار گرفت. هفته گذشته چند گزارش از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای چین منتشر شد که منفی نبود البته سرمایه گذاران همواره در باره ضعف کلی اقتصاد چین نگران هستند. واقعیت این است که تحولات کلان اقتصادی در چین در حال رخ دادن است و یکی از این تحولات، کاهش تاکید دولت بر بخش تولید کارخانه ای به عنوان موتور رشد اقتصاد است. دولت چین تلاش می کند بر مصرف داخلی بیافزاید و به رونق بخش خدمات کمک کند. همزمان، اصلاحاتی در بخش های زیرساختی انجام می شود و از میزان اعتباردهی کاسته خواهد شد. این تحولات به شکل تدریجی انجام خواهد شد اما تاثیر آن بر مصرف فلزات پایه محسوس است. پیش بینی شده رشد مصرف این فلزات در چین کند خواهد بود. امسال نرخ هدف برای رشد اقتصاد چین 6.5 درصد است. با آنکه انتظار می رود این نرخ تحقق یابد اما در این نرخ رشد نباید انتظار داشت مصرف فلزات پایه افزایش قابل ملاحظه داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که قیمت ها افزایش نمی یابد. تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده قیمت ها اندکی بالاتر از سطوح کنونی قرار خواهند گرفت. تغییرات ارزش دلار نیز باید مورد توجه باشد. احتمال رشد ارزش دلار وجود دارد و این یک عامل فشار بر قیمت فلزات پایه است. این هفته گزارش هایی از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ منتشر می شود که بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد داشت. در هفته ای که گذشت، قیمت مس در محدوده 5650 دلار تا 5700 دلار در هر تن نوسان کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات و احتمال رشد ارزش دلار

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و عامل این کاهش، انتشار گزارش منفی از بازار کار آمریکا بود. در گزارش وزارت کار آمریکا آمده بود، ماه گذشته میلادی 138 هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده است. این رقم نسبت به پیش بینی اقتصاددان ها بسیار پایین تر بود و برخی سرمایه گذاران به این نتیجه رسیدند که احتمالا در نشست ماه جاری میلادی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره بالا برده نخواهد شد. هر خبر منفی از اقتصاد آمریکا سبب می شود احتمال افزایش نرخ های بهره کاهش یابد. بانک مرکزی آمریکا بارها اعلام کرده بر مبنای وضعیت اقتصادی در باره زمان بالا بردن نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد کرد و اگر شرایط مساعد نباشد این برنامه به تعویق خواهد افتاد. البته در گزارش وزارت کار به کاهش نرخ بیکاری از 4.4 درصد به 4.3 درصد اشاره شده بود. واقعیت این است که بانک مرکزی آمریکا معتقد است وضعیت اقتصادی رو به بهبود است و دلیلی برای پایین باقی ماندن نرخ های بهره نیست. هفته گذشته چند خبر منفی دیگر هم از اقتصاد آمریکا منتشر شد. در هفته پیش رو، روز پنجشنبه، نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و این رویداد مورد توجه سرمایه گذاران در بازارهای ارز قرار خواهد گرفت. برخی تحلیلگران معتقدند لازم است سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا کاهش یابد زیرا وضعیت اقتصادی در منطقه یورو رو به بهبود است. اکنون که ریسک خروج فرانسه از اتحادیه اروپا از میان رفته احتمال افزایش ارزش یورو زیاد است. در هفته ای که گذشت ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24