Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فولادی ها نیز روند منفی قیمتی را تجربه کردند که علت عمده آن اتخاذ سیاستهای پولی کشور چین می باشد که نگرانی هایی را در مورد افت تقاضا در پی دارد. سنگ آهن هم روند کاهشی را تجربه کرد که در کنار دلایل مطرح شده موجودی بالای بنادر چین نیز تاثیر زیادی در کاهش قیمت این محصول داشته است...

وقتی بازار بورس هم روزه می گیرد!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • تحلیل بنیادی
  • صنعت سیمان (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • سیمان سپاهان
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • صنعت سیمان (بخش اول)

در سال ۱۳۰۷ مطالعات لازم برای ایجاد اولین کارخانه سیمان آغاز گردید و در سال ۱۳۱۲ اولین کوره سیمان ایران با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز در «شرکت سیمان ری» به بهره‌برداری رسید. رشد بالای مصرف سیمان و سودآوری بالای تولید آن توجه زیادی را برای ساخت واحدهای دیگر تولید سیمان جلب نمود، به‌گونه‌ای که احداث کارخانه‌های سیمان بخشی از سرفصل‌های برنامه‌های اول، دوم و سوم توسعه قبل از انقلاب بود. این مسیر با همت بخش خصوصی پس از انقلاب ادامه یافت و امروز ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیمان در دنیا به حساب می آید که مازاد تولید این مصحول در داخل، صادرات سیمان را به اولویت شماره یک این صنعت تبدیل کرده است. با آگاهی به شرایط و نرخ گذاری صنفی برای این صنعت به بررسی سهام فعال در هفته های متوالی می پردازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) سیمان سپاهان

همانگونه که مشاهده می شود سهم در محدوده 112-118 تومان با حمایت مناسبی روبروست و افت بیشتر سهم بعید به نظر می رسد. این سهم با حد ضرر 104 تومان از گزینه های تکنیکالی مطلوب در گروه سیمانی محسوب می شود.

پیش بینی می شود سیمان سپاهان طی تیر ماه سال جاری نخستین هدف قیمتی رو لمس نماید که احتمالا در نزدیکی 135 تومان قرار دارد. همچنین هدف کوتاه مدت 125 تومان نیز می تواند مد نظر سهامداران با دید کوتاه تر باشد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این هفته به تایید شورای نگهبان رسید و وزیر کشور نیز برای گزارش نحوه برگزاری و ... در هفته آینده به مجلس می رود. این در حالی صورت گرفت که اولین نشست اعضا هیئت دولت دراین هفته پس از انتخابات برگزار شد و در آن صحبتهایی از تفکیک وزارت صنعت و معدن و تجارت به میان آمد.

در این هفته شاهد رای گیری مجدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انتخاب هیئت رئیسه بودیم که در آن لاریجانی بار دیگر بدون هیچ رقیبی مجدد در سمت خود ابقا شد و نمایندگان همچنین از بین علی مطهری، مسعود پزشکیان، هادی قوامی و حمیدرضا حاجی بابایی، مجددا مسعود پزشکیان و علی مطهری را به ترتیب با ۱۷۹ و ۱۶۳ رای به عنوان نواب رییس اول و دوم مجلس انتخاب کردند. همچنین بهروز نعمتی، محمد قسیم عثمانی، رسول خضری، محمد آشوری، مجید ناصری نژاد، اسدالله عباسی، محمد محمودی شاه نشین و محمد فیضی برای سمت کارپردازی(ناظر) هیات رییسه مجلس کاندیدا شدند که نمایندگان محمد آشوری، بهروز نعمتی و اسدالله عباسی را به عنوان سه ناظر هیات رییسه انتخاب کردند.

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی گزارش داد: کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا خواستار اعمال فشار اروپایی‌ها بر آمریکا برای تضمین انجام اجرای برجام شده است. این به معنی فاصله گرفتن اتحادیه اروپا از موضع ضد ایرانی رییس‌جمهور ترامپ است. پایگاه تحلیلی لوبلاگ در گزارشی درباره تاثیر رییس‌جمهور آمریکا بر روابط ایران و اتحادیه اروپا نوشت: کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را یک موفقیت مهم بین‌المللی به ویژه برای دیپلماسی اتحادیه اروپا دانسته است. این کمیته همچنین از اتحادیه اروپا خواسته است تا کماکان به اعمال فشار بر آمریکا برای اجرای عملی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دهد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

دولت یازدهم در حالی سال 92 به روی کار آمد که در آن دوره اقتصاد کشور با تورم بالای 36 درصد روبرو بود و این تورم در کنار رشد اقتصادی منفی باعث چالشهای زیادی در اقتصاد کشور شده بود. این مهم باعث شد تا این دولت مهمترین هدف خود را کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی را قرار دهد و در این میان موفق شد تا تورم را در سال 95 به 8.9 درصد برساند این شیب کاهشی تورم البته از بهمن ماه 95 روند صعودی به خود گرفت و در اردیبهشت ماه به حدود 9.8 درصد رسید. این افزایش تورم را کارشناسان به علت افزایش مقطعی فصلی و اقدامات دولت در جهت رونق اقتصادی می دانند . در همین باره معاون وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تورم اقتصاد ایران اکنون معقول است با اشاره به منحنی فیلیپس بیان کرد: تورمی که اکنون درگیر آن هستیم بسیار معقول است و در ازای این تورم تولید و اشتغال ایجاد می‌شود که خواسته مردم است. دولت نیز به نیاز مردم پاسخ می‌گوید و دولت در سال جاری هر زمان اراده کند، تورم را می‌تواند کنترل کند. این موضوع نیازمند این است که سیاست‌های انقباضی پیش بگیرد که باید خواسته عموم باشد. در شرایط کنونی خواسته عمومی این بوده که دولت و ابزارهایش سیاست‌هایی را پیش بگیرد که به افزایش تولید و اشتغال منجر شود. تاکید می‌کنم تورم امسال لجام‌گسیخته نیست و تلاش دولت این است که در نهایت بتواند با یک افزایش تورم یک درصدی تولید و اشتغال مدنظر را ایجاد کند.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ با احتساب نفت ۸.۳ و بدون نفت ۶.۳ درصد بوده است. محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ در سال ۱۳۹۵ به رقم ۶۷ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان با نفت و ۶۴ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در سال قبل با نفت ۶۲ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان و بدون نفت ۶۰ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان بوده که نشان از رشد ۸.۳ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۶.۳ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ۱۳۹۵ دارد. نتایج مذکور حاکی از آن است که در سال جاری رشته فعالیت­ های گروه کشاورزی ۵، گروه صنعت (شامل: معدن، صنعت، انرژی و ساختمان) ۱۱.۳ و گروه خدمات ۷.۱ درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است. لازم به ذکر است رشد گروه صنعت عمدتاً ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است.

پس از برداشته شدن تحریمهای نفتی در دو سال قبل وزارت نفت با تمام توان توانست پس از حدود یکسال تولید و فروش خود را به قبل از تحریم ها برساند و ساز و کار لازم برای افزایش بیشتر تولید و بستن قرادادها با شرکتهای خارجی را فراهم کند. این موضوع باعث خواهد شد تا میزان تولید نفت کشور به 5 میلیون بشکه برسد و ایران را بار دیگر پس از عربستان به دومین کشور تولید کننده نفت در اوپک برساند. طبق پیش بینی ها میزان قراردادهای اجرایی و عملیاتی شده در سال 96 حدود 20 میلیارد دلار خواهد بود.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ فضای احتیاطی بر معاملات گروه خودروسازی در این هفته هم کاملا مشهود بود و اکثر نمادها معاملات متعادل و کم رمق را رقم زدند و باعث شدند تا ارزش و حجم معاملات حدود 50 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته شاهد باشد. این مهم در حالی بود که لیدر این گروه یعنی شرکت سایپا همچنان متوقف می باشد و به نظر می رسد که باید تا زمان بازگشایی این نماد این وضعیت را همچنان تحمل کرد.

از مهمترین اتفاقاتی که در این گروه رخداد می توان به تبدیل سود 52 ریالی خکاوه به زیان 108 ریالی آن اشاره کرد که مهمترین عامل در این مسیر، رشد هزینه های مالی بود. همچنین در بین قطعه سازان ختوقا با تعدیل مثبت 42 درصدی روبرو شد.

در نگاهی کوتاه به صورتهای مالی شرکتهای خودروساز مهمترین عامل در تبدیل سود به زیان شرکتها عموما بالا بودن هزینه های مالی می باشد این امر باعث شده تا این شرکتها بیشتر سود خود را صرف هزینه های مالی کنند و عملا عایدی از این موضوع نداشته باشند

در همین رابطه می توان به هزینه های مالی دو خودرساز کشور در رابطه با احداث سایتهای تولید خودرو در خارج از کشور یاد کرد که با هزینه ای ده هزار میلیارد تومانی در دولت یازدهم اتفاق افتاد و هیچ عایدی برای کشور نداشت و تنها بار هزینه های مالی آن بر روی خودروسازان ماند. این در حالی است که خودروسازان فرانسوی پس از گذشت دهها سال فروش محصولات خود در کشور در دولت یازدهم با توجه به شرایطی که برای آنها از طرف وزارت صنعت و معدن وضع شد تنها چیزی حدود 1000 میلیارد تومان در کشورمان سرمایه گذاری کرده اند.

در محصولات شیمیایی؛ قیمت محصولات پتروشیمی در این هفته در بازارهای جهانی در مسیر نزولی خود افت چندانی را شاهد نبود و اکثرا در محدوده حمایتی خود نوسان کردند. در این بین بسیاری از کارشناسان که امیدوار بودند تا پس از توافق گروه اوپک و نوپک بر سر طرح فریز نفتی قیمت نفت محرکی برای قیمت محصولات پتروشیمی باشد این اتفاق حاصل نشد و تاثیری بر روند قیمت نفت و در ادامه قیمت پتروشیمی ها نگذاشت. بر همین اساس در مورد قیمت آمونیاک و اوره طبق تحلیل کارشناسان قیمت آنها با توجه به پایان فصل کاشت و و همچنین کاهش قیمت گاز در آمریکا نباید انتظار افزایش را در شرایط فعلی از آنها داشت. این شرایط باعث شد تا نمادهای گروه پتروشیمی عموما متعادل پیگیری بشوند و تحرک خاصی را شاهد نباشیم.

از مهمترین اتفاقات این گروه اختلال در روند ورود ارز پتروشیمی از کشور چین به ایران بود که با پیگیری دولت مهمترین علت اصلی این موضوع این است که از ابتدای مه (۱۱ اردیبهشت) امسال، قوانین مبارزه با پولشویی در بانک‌های چین به اجرا درآمده که بر اساس آن برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سخت‌گیری می‌شود.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در این هفته روند متفاوتی از همدیگر را طی کردند در یک سو فلز مس و آلومنیوم تقریبا روند با ثبات و خنثی را داشتند و در همین بازه روی با کاهش قیمت به نزدیکی های 2550 دلار رسید. فولادی ها نیز روند منفی قیمتی را تجربه کردند که علت عمده آن اتخاذ سیاستهای پولیکشور چین می باشد که نگرانی هایی را در مورد افت تقاضا در پی دارد. سنگ آهن هم روند کاهشی را تجربه کرد که در کنار دلایل مطرح شده موجودی بالای بنادر چین نیز تاثیر زیادی در کاهش قیمت این محصول داشته است.

با عنایت به موارد گفته شده بازار سرمایه کشور در گروه فلزات اساسی با توجه به قرار داشتن قیمت ها در محدوده حمایتی افت چندانی را شاهد نبود و اکثرا متعادل پیگیری شدند. در این میان نمادهایی نیز بودند که با افزایش قیمت مواجه شدند که از جمله آنها فباهنر، فولای و زنگان بودیم.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ در حالی که برخی کارشناسان اعلام می کردند قیمت نفت پس از دستیابی اعضای اوپک با افزایش قیمت روبرو خواهد شد این اتفاق رخ نداد و قیمت برعکس آن با کاهش نیز روبرو شد تا اینکه پس از چندین ساعت از این رخداد مشاهده شد که واردات نفت آمریکا به کمترین میزان در چندین دهه اخیر رسیده است و همین موضوع طرح فریز نفتی را در شرایط حال بی تاثیر کرده است. این موضوع باعث شد تا پالایشگاهی ها در محدوده تعادلی خود نوسان کنند و رشد قیمت را تجربه نکردند.

در بانک و بیمه؛ توقف های طولانی مدت گروه بانکی همچنان ادامه دارد و سهامداران خرد از یک سو با بلوکه شدن سهام خود مواجه هستند و از سوی دیگر پس از بازگشایی احتمالا شاهد ریزش قیمتی نیز باید باشند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24