Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر برخی سرمایه گذاران در سهام شرکت های فعال در بخش فلزات پایه متحمل زیان های بزرگ شده اند و اکنون این سوال ..

سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه بخوانند، حتما!

در شماره جدید نشریه معتبر متال بولتن، گزارشی قابل تامل از وضعیت بازار شش فلز پایه منتشر شده و متوسط قیمت هر یک از این شش فلز در سه ماهه کنونی و افق بازار پیش بینی شده است. در ادامه متن این گزارش به همراه نمودار تغییرات قیمت این فلزات در یک سال اخیر ارائه می شود.

آلومینیوم. پیش بینی می شود قیمت آلومینیوم برای مدتی در محدوده های کنونی باقی بماند زیرا تاثیر اخبار مثبت از اقتصاد چین، از پیش بر قیمت ها گذاشته شده است. کاهش تولید، مقررات زیست محیطی و تعطیل شدن ظرفیت غیرقانونی تولید آلومینیوم، برخی از تحولات هستند که به رشد قیمت ها کمک کرده اند. اگر دولت چین سیاست های انبساطی جدید اتخاذ نکند بعید است قیمت آلومینیوم رشدی قابل ملاحظه داشته باشد.

تمایل فعالان بازار به خرید در قیمت های پایین سبب شده یک کف قیمت برای این فلز ایجاد شود و این شرایط ادامه پیدا خواهد کرد. سرمایه گذاران باید نسبت به داده های گمره کننده که افق بازار را خیلی مثبت یا خیلی منفی ترسیم می کند هوشیار باشند. پیش بینی می شود در سه ماهه کنونی متوسط قیمت نفت هر تن آلومینیوم 1960 دلار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در دو سال اخیر نشان داده شده است:

مس. پیش بینی می شود در سه ماهه کنونی تا پایان سال جاری میلادی، وضعیت بازار مس امیدبخش باشد. پیش بینی ما از قیمت مس در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، 98.7 درصد درست بود. اکنون پیش بینی می کنیم در پایان سه ماهه کنونی یعنی پایان ماه جاری میلادی، قیمت هر تن مس به 5750 دلار برسد.

تغییرات در ذخیره مس در انبارهای تحت نظارت بورس لندن، مادام که افت و خیز شدید نداشته باشد تاثیری بر قیمت ها نخواهد داشت. از سوی دیگر، انتظار می رود کاهش تولید مس از معادن در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، طی ماه های آینده به رشد قیمت ها کمک کند. در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تولید مس در شیلی 15 درصد و در 10 معدن بزرگ جهان 13.2 درصد کاهش یافت. این کاهش به تدریج بر بازار تاثیر می گذارد و سبب افزایش قیمت ها خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در دو سال اخیر نشان داده شده است:

سرب. قیمت سرب که اوایل سال جاری میلادی به 2460 دلار در هر تن رسیده بود اکنون در محدوده 2100 دلار در نوسان است. این کاهش پس از رشد سریع و قابل ملاحظه قیمت ها در سال گذشته میلادی طبیعی است. در ماه نوامبر سال گذشته، یعنی شش ماه قبل، قیمت هر تن سرب به 2577 دلار رسیده بود.

انتظار می رود قیمت سرب برای مدتی در محدوده کنونی باقی بماند. قیمت این فلز تحت تاثیر مستقیم بازار خودرو جهان قرار دارد و ضعف اخیر در فروش خودرو سبب شده قیمت ها کاهش یابند. از سوی دیگر استفاده از قراضه سرب که در پایان سال قبل به دلیل رشد قیمت ها بیشتر شد سبب شده افزایش قیمت ها با مانع مواجه شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در دو سال اخیر نشان داده شده است:

نیکل. پیش بینی شده بود قیمت نیکل در سه ماهه کنونی به بالاتر از 10 هزار دلار در هر تن برسد اما اکنون قیمت این فلز در محدوده 9150 دلار قرار دارد. پیش بینی کاهش تقاضا در چین و به تعویق افتادن اجرای برنامه توسعه زیرساخت ها در آمریکا دو عامل کاهش قیمت هاست. میزان عرضه نیکل از جنوب شرق آسیا نیز بر قیمت ها تاثیر می گذارد و مختل نشدن عرضه سبب شده فشار هایی بر قیمت ها وارد شود. با توجه به شرایط کنونی بازار، پیش بینی می کنیم در سه ماهه کنونی متوسط قیمت هر تن نیکل 9600 دلار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در دو سال اخیر نشان داده شده است:

قلع. در ماه گذشته میلادی ذخیره قلع در بورس فلزات لندن کاهش یافت و اکنون این ذخیره در پایین ترین میزان در چند دهه اخیر قرار دارد. انتظار می رود رشد قیمت ها ادامه پیدا کند. طی دو هفته آینده میزان صادرات قلع از چین افزایش خواهد یافت. در واقع هیچ کمبودی از لحاظ قلع در چین وجود ندارد. میزان ذخیره قلع در بورس فلزی شانگهای بیش از کل ذخیره این فلز در شبکه انبارهای بورس فلزات لندن است. پیش بینی می شود متوسط قیمت هر تن قلع در سه ماهه کنونی 20 هزار دلار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در دو سال اخیر نشان داده شده است:

روی. با آنکه در ماه گذشته میلادی قیمت روی کاهش یافت اما افق بازار این فلز مثبت است. عملیات های تعمیر و نگهداری در مراکز تولید روی در چین سبب شده میزان تولید این فلز کاهش یابد. سوال اصلی که برای فعالان بازار روی مطرح است این است که افزایش تولید روی از معادن با چه سرعتی به افزایش تولید روی تصفیه شده منجر می شود.

در سه ماه نخست سال جاری میلادی، میزان تولید کنسانتره روی نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد افزایش یافته است. پیش بینی می شود متوسط قیمت هر تن روی در سه ماهه کنونی 2650 دلار باشد اما در نیمه دوم سال جاری، قیمت ها در سطوح بالاتر نوسان خواهند کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در دو سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24