Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما در این شماره از چشم انداز بیش از آنکه به مسائل داخلی بازار و صنایع بپردازیم ، درخصوص مسائل بنیادی ، جانبی و عواملی که می توانند در روند حرکتی بازار موثر باشند ، صحبت خواهیم کرد. لذا با پیش گفتاری از وضعیت شاخص ، حجم و ارزش معاملات به سراغ بررسی وضعیت بازار خواهیم رفت. گفتنی است ، حجم و ارزش معاملات در این روزها کاهشی بوده و ...

«نرخ سود !!»

بحث شیرین نرخ سود ...

1) بورس تهران در معاملات چهارمین روز کاری هفته وضعیتی مشابه با روزهای گذشته داشت. یعنی نه بازار مثبت بود که انتظار قرار گرفتن در مسیر رشد را داشته باشیم و نه فشار عرضه بالا بود. در مجموع همانطور که روزهای اخیر هم اشاره شد ، بازار در مقطع فعلی انرژی و توان کافی برای رشد و حرکت رو به جلو ندارد و فعلا روند کلی بازار و شاخص نیز اصلاحی خواهد بود. شکل گیری واگرایی منفی بین نمودار قیمتی و اندیکاتورها همزمان با قرار گرفتن شاخص (Tepix) در محدوده مقاومتی 81.500 واحدی ، از مهمترین دلایلی است که موجب عقب نشینی بازار شده است. به نظر اصلاح شاخص می تواند تا سطوح 79.300 الی 79.500 واحدی برابر با تراز 38.2 درصد رشد اخیر ادامه داشته باشد. البته در پارگراف های بعدی درخصوص وضعیت شاخص بصورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

اما در این شماره از چشم انداز بیش از آنکه به مسائل داخلی بازار و صنایع بپردازیم ، درخصوص مسائل بنیادی ، جانبی و عواملی که می توانند در روند حرکتی بازار موثر باشند ، صحبت خواهیم کرد. لذا با پیش گفتاری از وضعیت شاخص ، حجم و ارزش معاملات به سراغ بررسی وضعیت بازار خواهیم رفت. گفتنی است ، حجم و ارزش معاملات در این روزها کاهشی بوده و به مرز 120 میلیارد تومان رسیده است. این اتفاق در حالی به وقوع پیوسته که ارزش معاملات در نیمه های اردیبهشت ماه ، بیش از 200 میلیارد تومان بوده است. اگرچه با آغاز فصل مجامع شاهد سرعت گرفتن توقف نمادها برای تصویب صورت های مالی و تقسیم سود نقدی هستیم اما به نظر بازار از فاز رونق ( میان مدتی ) ، وارد فاز رکود ( کوتاه مدتی ) شده است. یعنی کماکان روند میان مدتی بازار صعودی خواهد بود اما در مقطع فعلی میل به اصلاح قیمت ها بیشتر است. اما این موضوع که مسیر اصلاح قیمت ‌ها تا چه زمانی اد‌‌امه خواهد‌‌ د‌‌اشت ، نیازمند‌‌ بررسی شرایط کنونی و نسبت قیمت بر د‌‌رآمد‌‌ بازار است.

گفتنی است ، نسبت قیمت بر د‌‌ر آمد‌‌ بورس تهران به غیر از 2 مقطع پس از برجام ( خرداد و اسفند ماه سال گذشته ) ، در سایر مقاطع در سطوح بالاتر از 7 مرتبه بوده است. جالب اینجاست که بررسی وضعیت بورس تهران در مقاطع مختلف نشان می دهد که عموما بازار به P/e کمتر از 7 واحدی واکنش نشان می دهد. از همین روی با توجه به رشد سود شرکت ها و اینکه طی مدت اخیر P/e بازار رشد چندانی نداشته ، نمی توان انتظار زیادی مبنی بر اصلاح قیمت ها داشت. لذا با توجه به شرایط تکنیکی و بنیادی ، به نظر اصلاح شاخص بین 1.5 الی 3 درصد باشد. به عبارت ساده تر باید گفت شاخص 2 سطح حمایتی کلیدی دارد. حمایت اول محدوده 79.300 واحدی ( برابر با تراز 38.2 درصد رشد اخیر ) و حمایت دوم محدوده 78.100 واحدی ( برابر با تراز 61.8 درصد رشد اخیر ) می باشد. د‌‌ر نتیجه انتظار می ‌رود‌‌ پس از ریزش ‌های قیمتی محد‌‌ود ‌‌، د‌‌وره کم نوسان و بی ‌رمقی را برای مد‌‌تی شاهد‌‌ باشیم. رکود‌‌ی که تحت تاثیر چند‌‌ عامل نظیر پایان فصل مجامع ، کاهش نرخ سود بانکی ، وضعیت بازارهای جهانی ، ورود سرمایه گذاری خارجی ، تزریق نقدینگی به بازار می ‌تواند‌‌ تغییر کند‌‌. اما در این شماره از چشم انداز بصورت مفصل درخصوص بحث «تغییر نرخ سود بانکی» صحبت خواهیم کرد.

به جرات می توان گفت بخش بزرگی از مشکلات اقتصاد کشور و بازار سرمایه دقیقا مربوط به وضعیت بانک ها و همچنین تولید سودهای واهی و باد آورده است که می تواند در زمان دیگر و به نحو دیگری گریبان اقتصاد ایران را بگیرد. البته بحث کاهش نرخ سود بانکی ، بحث یا مطلب جدیدی نیست و در سال گذشته هم در این خصوص صحبت کرده بودیم اما تصور ما این است که دولت دوازدهم به زودی مجبور به تغییرات جدی در این حوزه می شود. سال گذشته در همین ایام بانک های خصوصی و دولتی برای کاهش نرخ سود به 15 درصد برای سپرده های یکساله توافق کردند و این کاهش را به شورای پول و اعتبار پیشنهاد دادند. در همین پیوند ، شورای پول و اعتبار به کاهش نرخ سود سپرده ها به 15 درصد و نرخ سود تسهیلات به 18 درصد رای داد و نرخ های جدید از تیر ماه برای بانک ها و موسسه های اعتباری لازم الاجرا شد.

با وجود پیش قدم شدن نظام بانکی برای کاهش نرخ سود متناسب با نرخ تورم که اکنون به زیر 10 درصد رسیده ، گزارش ها گویای آن است که در یک سال گذشته بانک ها به تصمیم خود پایبند نبوده اند و برخی از آن ها که اغلب خصوصی هستند سودهای بیش از 20 درصدی را به سپرده گذاران خود پیشنهاد می کنند. گذری بر شعب بانک‌ ها و بررسی های میدانی حکایت از آن دارد که وقتی سپرده‌ گذار تمایلی برای سود 15 درصدی ندارد، اغلب با دریافت مبالغی بالاتر و یا تعیین کفی برای میزان سپرده نرخ سودها از 18 درصد عبور کرده و گاها 20 تا 23 درصد را هم در قالب طرح ‌هایی که بانک در نظر گرفته پشت سر می گذارد. در مواردی برخی بانک‌ ها اعلام می‌ کنند که هر چقدر مبلغ شما بالاتر باشد سود بیشتری نیز تعلق خواهد گرفت ... !!

برخی از کارشناسان علل شکسته شدن نرخ سودهای اعلامی را انتشار اوراق خزانه با نرخ سود حداقل 22 درصدی از سوی دولت می دانند. آن ها معتقدند بخشی از نقدینگی موجود به جای سپرده گذاری در بانک ها، جذب خرید این اوراق شده و بانک ها نیز برای حفظ سپرده های مشتریان خود اقدام به دور زدن نرخ سودهای اعلامی کرده اند. اما با وخیم شده وضعیت بانک ها ، گویا مدیران بانک ها باری دیگر دست به کار شده و در حال مذاکره برای کاهش نرخ سود می باشند. در اینکه بانک ها باید هر چه سریعتر این حرکت را انجام دهند شکی نیست اما مهم آن است که به نرخی که اعلام می کنند پایبند باشند. طبق برخی از شنیده های غیر موثق گویامذاکراتی برای کاهش پلکانی نرخسود انجام شده و احتمالا در جلسه 17 خرداد ماه خبرهای جدید تر و دقیق تری در این خصوص داشته باشیم.

البته باید توجه داشت که نرخ سود و تثبیت آن بصورت ناگهانی نخواهد بود و بصورت کُند و آرام آرام رخ خواهد داد. اما این کاهش سود چه محاسنی می تواند داشته باشد. اول اینکه با کاهش نرخ سود ، به مرور نقدینگی پارک شده که حسابی هم چاق و فربه شده ، دست از کسب سودهای مجانی خواهند کشید و این پول های به مرور جذب بخش تولید خواهند شد. حسن دومی که کاهش نرخ سود بانکی خواهد داشت این است که با کاهش نرخ سود ، نرخ تسهیلات و کارمزد هم کاهش خواهد یافت و با این رویداد به مرور از فشار هزینه مالی شرکت ها کاسته خواهد شد. در بازار سرمایه شرکت هایی هستند که می توانند eps خود را از محل تعدیل نرخ تسهیلات افزایش دهند. به عنوان مثال ، شرکت ایران خودرو 1.600 میلیارد تومان هزینه مالی دارد که اگر فقط 10 درصد آن کاهش یابد ، شرکت با تعدیل مثبت 100 درصدی روبرو خواهد شد !

یا در نماد داروسازی اکسیر ، شرکت رقمی بالغ بر 51 میلیارد تومان هزینه مالی دارد که اگر فقط 10 درصد آن کاهش یابد ، شرکت با تعدیل مثبت 50 درصدی روبرو خواهد شد. در گروه لیزینگی اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد ، این صنعت می تواند یکی از صنایع مورد توجه باشد چراکه اولا هزینه تامین مالی شرکت ها کاهش خواهد یافت و ثانیا افت نرخ تسهیلات منجر به کاهش بهای تمام شده خودرو برای مصرف کننده و در نتیجه افزایش تمایل به خرید خودرو بر اساس شرایط لیزینگ خواهد شد. از این دست مثال ها خصوصا در شرکت های گروه دارویی و خودروسازی بسیار است و فعالان بازار می توانند با رجوع کردن به سامانه کدال ، شرکت هایی را قادر هستند از این محل تعدیل بدهند ، شناسایی کنند. اما کاهش نرخ سود بانکی یک حسن دیگر هم دارد و آن هم اینکه P/e بازار و یا نسبت قیمت به درآمد سهام نیز افزایش خواهد یافت و در نتیجه شاهد رونق گرفتن بازار خواهیم بود. لذا بحث کاهش نرخ سود ، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. همانطور که مشاهده می کنید ، تغییر نرخ سود بانکی اثرات زیادی بر وضعیت اقتصادی کشور خواهد گذاشت و دلیل اهمیت موضوع هم همین مساله می باشد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 22 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات چهارمین روز کاری هفته ، منفی گروه مواد غذایی و مثبت گروه قند و شکر قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم احتمالا بازار رکودی را داشته باشیم با این تفاوت که شاید قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و تعطیلات پیش رو منجر به فشار عرضه های بیشتری در بازار شود. لذا برای فردا و روز شنبه نسخه خاصی نمی توان پیچید.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای داخلی ، یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی فهرست احتمالی بعضی از اعضای کابینه دوازدهم را منتشر کرد. ابوالفضل سروش با انتشار مطلبی با عنوان « فهرست احتمالی بعضی از اعضای کابینه دوازدهم» در کانال تلگرامی خود بر اساس شنیده‌ ها ، برخی گزینه‌ های کابینه دوازدهم را به این شرح پیش بینی کرد: محمد جواد ظریف : گزینه احتمالی وزارت خارجه / علی اکبر صالحی : گزینه احتمالی معاون رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی / محمد علی نجفی : گزینه احتمالی وزیر آموزش و پرورش / اسحاق جهانگیری : گزینه اصلی احتمالی معاون اولی رئیس‌ جمهور / مسعود پزشکیان : گزینه دوم احتمالی معاون اولی رئیس ‌جمهور / طهماسب مظاهری و مسعود نیلی : گزینه های احتمالی وزارت امور اقتصادی و دارایی / فرجی دانا و ستاری و میرزاده : گزینه های احتمالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری / محمود واعظی و جمشید انصاری: گزینه های احتمالی رئیس دفتر رئیس ‌جمهور / میرزاده: گزینه احتمالی معاون اجرایی رئیس ‌جمهور / امیری، مجید انصاری و رحمانی فضلی: گزینه های احتمالی معاونت پارلمانی رئیس ‌جمهور

ب) در خبری دیگر ، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه پس از برجام با وجود رفت‌وآمد 100 هیئت خارجی تنها 4 میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری خارجی در کشور انجام شد، گفت: پیش ‌بینی می‌کنیم در سال 2017 میلادی 2.5 میلیارد سرمایه‌ جدید جذب کنیم. عسگراولادی پیرامون وضعیت جذب سرمایه در پسابرجام اظهار داشت: یکی از توفیقات دولت یازدهم مسئله برجام بود که باعث شد هیئت‌ های زیادی برای سرمایه گذاری وارد ایران شوند که از آن میان بیش از 100 هیئت از اروپا و چین در سال های 94 و 95 را پذیرفتیم. ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به وجود مشکلاتی نظیر مالیات‌ ها، بیمه ‌های اجتماعی و قانون کار بر سر راه جذب سرمایه گذاران خاطرنشان کرد: با وجود همه این مشکلات، ما آنها را تا حدودی مرتفع کردیم و با وجود اینکه سازمان سرمایه گذاری ما قوانین خیلی خوبی هم دارد اما همه هیئت‌ ها از سرمایه گذاری در ایران ترسی داشتند که مشهود بود و همه این ترس‌ها به تبلیغات بدی برمی‌گردد که در جهان علیه ما انجام می ‌شود. وی تصریح کرد: سرمایه گذاری‌ های انجام ‌شده بیشتر در بخش‌ های انرژی، معدن، ماشین ‌آلات و بسته ‌بندی است و پیش‌ بینی می ‌کنیم در سال 2017 میلادی 2 میلیارد و نیم سرمایه گذاری جدید جذب کنیم.

ج) در خبرهای اقتصادی ، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ، در سال گذشته رشد 8.3 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 6.3 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت حاصل شده است. محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1376 در سال 1395 به رقم 673094 میلیارد ریال با نفت و 641375 میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در سال 94 با نفت 621237 میلیارد ریال و بدون نفت 603494 میلیارد ریال بوده که نشان از رشد 8.3 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و 6.3 درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال 95 دارد. نتایج مذکور حاکی از آن است که در سال 95 رشته فعالیت­ های گروه کشاورزی 5 ، گروه صنعت ( شامل : معدن، صنعت، انرژی و ساختمان ) 11.3 و گروه خدمات 7.1 درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است. لازم به ذکر است رشد گروه صنعت عمدتاً ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است. محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب 15 بخش اصلی متشکل از 42 رشته فعالیت انجام می ­شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش ­های زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان می باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش­ های عمده ­فروشی و خرده فروشی، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات، واسطه گری های مالی، مستغلات، امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری و سایر خدمات است.

د) در بازارهای جهانی ، شاهد افت نسبی قیمت نفت و فلزات اساسی هستیم. افت قیمت هایی که چندان بالا نیست و نشن از رکود فعلی در این بازار ناش از صبر برای انتشار آمارهای انتهای هفته آمریکا و اروپا دارد. به نقل از رویترز ، در حالی که تداوم نگرانی ها از مازاد عرضه، نشانه های امیدوار کننده از شروع قوی فصل سفرهای تابستانی در آمریکا را تحت الشعاع قرار داده، قیمت نفت امروز با کاهش مواجه بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز در معاملات ساعات اولیه به بالای 50 دلار رسید، اما بعدا با 3 سنت کاهش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 49 دلار و 77 سنت رسید. قیمت نفت برنت نیز با 17 سنت کاهش به 52 دلار و 20 سنت در هر بشکه رسید.

تحلیلگران گفتند ، افزایش قیمت ها در ساعات اولیه امروز ناشی از آغاز قوی فصل سفرهای تابستانی در آمریکا بود. بانک ای ان زد اعلام کرد: «آغاز فصل سفر در آمریکا این اعتماد را در بازار افزایش داده که میزان ذخایر در هفته های آینده شروع به کاهش خواهد کرد.» اما به رغم این آمار مثبت، تجار گفتند که نگرانی ها در مورد تداوم مازاد عرضه در بازار بر قیمت ها سایه افکنده است. شرکت های حفاری امریکا برای نوزدهمین هفته متوالی تعداد سکوهای فعال خود را افزایش داده و به 722 سکو رسانده اند که بیشترین میزان از آوریل 2015 تاکنون است. بازار منتظر است ببیند که آیا تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولید خواهد توانست تا پایان سه ماهه نخست 2018 شکاف میزان عرضه و تقاضا را کاهش دهد. در فلزات اساسی هم نوسانات محدودی را شاهد هستیم ؛ بطوریکه مس ، روی ، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب در سطوح 5.610 – 2.630 – 2.115 و 1.950 دلاری معامله می شوند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه فولادی و سنگ آهنی معاملات بی رمق و منفی را شاهد هستیم. افت ادامه دار قیمت فولاد و سنگ آهن در بازارهای جهانی و نبود نقدینگی در بازار در کنار قرار گرفتن دلار در مرز قیمت های 3.700 تومانی موجب شده تا بازار تمایلی به حرکت روی نمادهای این گروه نشان ندهد. در حوزه سنگ آهن تداوم عرضه این محصول از سوی کشورهای برزیل و استرالیا به همراه موجودی بالای بنادر چین باعث شده سنگ آهن در بازار نقدی روزهای سردی را پشت سر بگذارد. در نتیجه نمادهای این گروه با دیدن این خبرها چاره ای به غیر از اصلاح قیمت و عقب نشینی ندارند. شاید برگزاری مجامع شرکت ها و یا رشد اندک دلار بتواند انرژی از دست رفته در گروه سنگ آهنی را بازیابی کند.

در فولادی ها وضعیت بد نیست و برخی از نمادها نظیر فولاد توانستند تا حدودی از فشار عرضه ها رهایی یافته و معاملات بهتری را به نمایش بگذارند. اما در فولای پس از عرضه های سنگین در معاملات 2 روز اخیر و دست به دست شدن بیش از 50 درصد سهام کل شرکت ، امروز نیز شاهد تداوم تقاضا و شکل گیری صف خرید مجدد در قیمت های 280 – 290 تومانی برابر با مقاومتی که قبلا اشاره شده بود هستیم. ایجاد تغییر در ترکیب سهامداری شامل : خروج کامل تامین سرمایه امین ، برنامه خروج شرکت تجارت البرز ، ورود و سپس خروج شرکت بازرگانی تجارت ایرانیان ارس ، ورود 3 شخص حقیقی به ترکیب سهامداری موجب شده تا بازار به ادامه رشد سهم امیدوار باشد. البته به نظر این وضعیت خیلی هم جالب نیست چراکه در وضعیت فعلی عملا شرکت بدون صاحب شده و ممکن است آینده روشنی در انتظار فولای نباشد. این سهم در صورتی که موفق به گذر از مقاومت یاد شده گردد ، می تواند به مرور تا قیمت های 350 تومانی نیز پیشروی داشته باشد.

در فولاد مبارکه شاهد حرکت آهسته و پیوسته سهم ( به کمک بلوک و رنج های مثبت ) هستیم. فولاد طی چند روز اخیر موفق شده بیش از 3 درصد افت اخیر را جبران نماید. البته با گزارش هایی که از شرکت می رسد ، انتظارات بیشتری از فولاد می رود و بسیاری از تحلیلگران با توجه به عملکرد فروردین و اردیبهشت ماه ، انتظار سود بیش از 300 ریالی را برای فولاد دارند. گفتنی است این شرکت طی 2 ماه ابتدای سال 20 درصد از بودجه فروش خود را محقق کرده است. اما متاسفانه در بازاری که تحلیلی نیست و همه به دنبال نوسان هستند ، چه انتظاری می توان داشت. دوستی روز گذشته می گفت : این روزها وضعیت تکنیکی و بنیادی مهم است اما سهامدار عمده بیش از 2 عامل دیگر اهمیت دارد. بازار به شدت از رفتار حقوقی های بزرگ و سهامداری درصدی وحشت دارد. در هفته های اخیر دیدیم که وامید و وبانک چطور با عرضه های سنگین بازار را گوشه نشین کردند.

اما در بازارهای جهانی ، گفته می شود با افزایش تقاضا برای فولاد ، از موجودی بیلت فولادسازان ناحیه تانگشان 10 درصد کم شده و انبارهای میلگرد چین نیز شاهد افت 7.6 درصدی موجودی هستند. لذا مشکل قیمت سنگ آهن فعلا مازاد عرضه بجای افت تقاضا بوده و مکانیزم بازار بگونه ای عمل می کند تا با کاهش قیمت، بخشی از معادن دنیا غیر اقتصادی شده و تعطیل شوند. در این هفته کاهش موجودی انبارها می تواند عامل تقویت قیمت فولاد شود. این موضوع همزمان با شروع کار بنادر چین در روز سه شنبه، می تواند باعث رشد قیمت سنگ آهن در بازار اسپات گردد.

5) در گروه تجهیزاتی و ماشین آلات روند معاملات چندان خوب نیست و شاهد اصلاح قیمت ها هستیم. رسیدن گزارش شب گذشته شرکت ماشین سازی اراک نشان داد که به صورت های مالی و بودجه نویسی این دست شرکت چندان نمی توان اعتماد کرد ! با این حال باید دید شرکت چه توجیهی برای اعلام چنین زیانی دارد. در طرف دیگر مپنا را داریم که این روزها در یک قدمی محدوده حمایتی 720 – 730 تومانی معاملات کسل کننده ای را تجربه می کند. نبود نقدینگی کافی در بازار از یکسو و عدم تغییر در روند سودآوری شرکت از مهمترین دلایل بی اعتمادی بازار به سهم می باشد و جالب اینجاست که مپنا اولا قراردادهای خوبی منعقد نموده و ثانیا بخشی از مطالبات شرکت به وسیله اوراق خزانه تسویه شده اما متاسفانه آثار هیچیک از موارد یاد شده در گزارشات شرکت رویت نمی شود. به نظر می رسد سهم فعلا در همین قیمت ها به نوسانات خود ادامه دهد و بعید است افت خاصی را در مپنا داشته باشیم.

در این گروه فاذر در حالی اخیرا از قیمت های 305 تا 430 تومانی رشد کرده بود که طی روزهای گذشته بخش زیادی از این رشد را از دست داده و اکنون فاصله زیادی با کف قبلی خود ندارد. فارغ از مسائل بنیادی ، نزدیک شدن سهم به کف ماژور قبلی ، موجب کاهش ریسک به ریوارد و افزایش تقاضا ناشی از حضور نوسان گیران در سهم می شود. به عبارت ساده تر باید گفت معامله گران کوتاه مدتی سهم را در این قیمت ها زیر نظر می گیرند و به محض افزایش حجم معاملات وارد سهم شده و از نوسانات آن بهره می گیرند. به نظر می رسد محدوده 320 تومانی نقطه ای باشد که باری دیگر شاهد نوسان مثبت در فاذر باشیم. این شرکت ماه هاست که قرار است درخصوص پروژه جدید خود شفاف سازی کند اما فعلا خبری از شفاف سازی نیست ...

اما شب گذشته شاهد آبروریزی در مجموعه ماشین سازی اراک بودیم ! این شرکت در حالی طی گزارش 3 ماهه سود هر سهم خود را در سطوح 209 ریالی پیش بینی کرده بود و از این مقدار 4 ریال پوشش داده بود که در گزارش جدید منتشر شده ، طی یک حرکت انتحاری ، سود خود را با زیان (98) ریالی تعویض نمود و در دوره 6 ماهه (121) ریال آن را شناسایی کرد ! در گزارش قبلی حاشیه سود ناخالص شرکت 20 درصد بود حال اینکه در گزارش جدید حاشیه سود تبدیل حاشیه زیان شده است و دلیل این مساله کاهش مبلغ فروش از سطوح 700 میلیارد تومانی به 210 میلیارد تومان است ! این افت سنگین در فروش 2 حالت می تواند داشته باشد. حالت اول اینکه ساخت و شناسایی سود بخشی از پروژه ها به سال های آتی موکول شده باشد و حالت دوم اینکه بخشی از اعداد و ارقام اعلام شده در گذشته و شفاف سازی ها در حد بلوف بوده باشد ! امیدواریم حالت دوم نباشد اما به هر جهت این گزارش ضربه سختی به اعتماد سهامدار خواهد زد. با این وضعیت تا زمان شفاف سازی ، نماد متوقف خواهد ماند.

در صدرا نیز معاملات کم حجم و متعادلی را در مرز قیمت های 1.000 تومانی شاهد هستیم. سهمی که اخیرا اصلاح سنگینی را رقم زده و پس از تخلیه هیجان در قیمت های فعلی آرام گرفته است. مدیرعامل صدرا درباره مذاکره با شرکت‌ های معتبر بین‌المللی، گفت: با شرکت‌ های بزرگی از کشورهای آلمان، کره، سنگاپور و مالزی در حال مذاکره هستیم و با بعضی از این شرکت‌ ها نیز برای فاینانس پروژ‌ه های کشتی ‌سازی و فراساحلی تفاهم ‌نامه امضا کرده ایم. وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه به ارزش 500 میلیون دلار با شرکت آلمانی گلدن‌ گروپ خبر داد. به نظر می رسد بازار در انتظار گزارش 12 ماهه و روشن شدن تحولات احتمالی این شرکت می باشد.

6) در گروه حمل و نقلی وضعیت کمی بهتر از سایر گروه ها بود و تقریبا اکثر نمادها با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. در این گروه اتمام مهلت پذیره نویسی در حق تقدم های استفاده نشده حسینا موجب شد تا سهم با افزایش تقاضا در مسیر قیمت های 900 تومانی قرار گیرد. به نظر می رسد خلاء زمانی بین اتمام پذیره نویسی تا زمان ثبت افزایش سرمایه ، یک حرکت رو به جلوی نرم در حسینا داشته باشیم. در حفارس هم پس از چند روز اصلاح قیمتی شاهد بهبود نسبی تقاضا بودیم. هر چند که این سهم نمی تواند رشد پر شتابی داشته باشد و بحث دعوای سهامداری از مهمترین دلایل توجه بازار به سهم است. به نظر حفارس برای مدتی در همین قیمت ها در نوسان باشد و انتظار بالایی از سهم نمی رود.

در حکشتی پس از هیجانی که هفته گذشته در روند معاملاتی این سهم شکل گرفت ، شاهد اصلاح قیمت و برگشت به مرز قیمت های 400 تومانی هستیم و حتی خبر حمایتی دولت هم نتوانست مانعی از اصلاح قیمت سهم باشد. اخیرا رییس سازمان برنامه و بودجه از برنامه ‌ریزی برای تقویت ناوگان ملی کشتیرانی خبر داد و گفت: حمل و نقل دریایی به دلیل ارزان بودن برای انتقال کالا به ویژه برای ایران بسیار حائز اهمیت است. محمد باقر نوبخت اظهار کرد: با توجه به اینکه توسعه دریا محور بخشی از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم توسعه است، لذا توجه به صنعت حمل و نقل دریایی جزو برنامه های دولت و ردیف های ارقامی برنامه توسعه ششم قرار گرفته و امسال در طول برنامه نیز نسبت به گسترش حمل ونقل دریایی اقداماتی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که تمامی شقوق حمل و نقل از زمینی، هوایی، جاده ای و دریایی حائز اهمیت است، تاکید کرد: حمل و نقل دریایی به دلیل ارزان بودن برای انتقال کالا به ویژه برای ایران بسیار حائز اهمیت است، از این رو نیاز به گسترش حمل و نقل دریایی قطعی است و این امر در برنامه توسعه ششم دیده شده و اجرایی می شود. وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که دولت در 4 سال گذشته با فعالیت ‌های برجام انجام داد، لغوتحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی بود، به وِیژه در بخش بیمه که تمامی این تحریم ها برطرف شد و دولت به دنبال این است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را هرچه بیشتر تقویت کند.

در گروه حمل و نقل ریلی ، حپارسا که اخیرا بودجه خود را با تعدیل منفی 38 درصدی از سطوح 2.672 ریالی به 1.644 ریال کاهش داده بود ، با فشار عرضه و افت حدود 10 درصدی به تابلوی معاملات بازگشت ! این شرکت سهامداران خود را برای تصمیم گیری درخصوص افزایش سرمایه در 22 خرداد فراخوانده و به نظر نمی رسد تا آن زمان تغییر محسوسی در قیمت سهم شاهد باشیم. در حریل، توریل و حسیر جو معاملات بهتر بود. روز دوشنبه در این 3 نماد شاهد جابجایی سهامداران از حقوقی به حقیقی بودیم. گویا حریل و حسیر بلوک هایی در راه دارند و سهامدار عمده تا زمان انجام بلوک ، قصد معاملات کنترلی در این سهم ها را دارد. آن چه مشخص است درجا زدن هردو سهم در یک ماه اخیر در یک محدوده قیمتی مشخص می باشد که احتمال تحقق یافتن این قبیل شایعات را بیشتر می کند. در این گروه توریل نیز مثبت بود. این شرکت افزایش نرخ خدمات و حمل کالا با توافق مجتمع فولاد مبارکه را در برنامه دارد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه لیزینگی امروز هم وضعیت نسبتا خوبی را شاهد بودیم ؛ هر چند که فشار عرضه ها موجب برقراری تعادل در کلیه نمادها گردید. در این گروه اگرچه صف خرید در نماد ولبهمن به تعادل رسید و ولغدر و وایران نیز معاملات متعادلی داشتند اما در مجموع باید گفت که خریداران خوبی پای سهام لیزینگی نشسته اند. روز گذشته درخصوص نمادهای برتر لیزینگی بطور مفصل صحبت کردیم. در این بین ولغدر نیز طی معاملات روزهای اخیر حجم های مشکوکی معامله شده است. تاج زاده کارشناس مالی شرکت لیزینگ خودرو غدیر درباره علت توجه بازار به این سهم گفت: با توجه به اینکه لیزینگ خودرو غدیر زیرمجموعه ایران خودروست تحولات اخیر این شرکت خودروساز بر سهام ولغدر تاثیر گذاشته است. وی افزود: اخیرا شرکت ایران خودرو تفاهم نامه همکاری با شرکت زیمنس آلمان امضا کرده که این قرارداد موجب اقبال بازار به سهام ولغدر شده است ! پس از مذاکرات انجام شده با شرکت زیمنس آلمان، در روزهای اخیر تفاهمنامه همکاری‌ مشترک بین شرکت های تام ایران ‌خودرو و این شرکت خارجی به امضا رسیده است. گفتنی است این شرکت لیزینگی که بیش از 64 درصد از سهامش در اختیار ایران خودروست، در دوره 3 ماهه نخست سال مالی منتهی به 30 آذر 96 موفق به شناسایی بیش از 10 میلیارد ریال درآمد حاصل از عملیات لیزینگ شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 51 درصد افزایش داشته است. با توجه به قرارداد جدید شرکت تام ایران خودرو و زیمنس آلمان پیش بینی می شود قراردادهای لیزینگی خودرو غدیر در سال جاری افزایش یابد.

ب) در گروه بانکی وضعیت چندان تعریفی ندارد و شاهد افت قیمت اکثر نمادها هستیم. به نظر می رسد بازار کماکان در انتظار گشایش نمادهای متوقف نظیر وبصادر ، وپاسار و ... می باشد. شاید گشایش این نمادها و اعلام برنامه های بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی و تعیین تکلیف ادغام برخی از بانک ها بتواند جان تازه ای در این گروه بدمد. یک کارشناس حوزه بانکی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر بانک مرکزی به دنبال اجرای استانداردهای بین المللی تحت عنوان IFRS در کشور است ، افزود: شفافیت و گزارشگری برای ارزیابی عملکرد مدیریت شبکه بانکی نتیجه پیاده سازی این استانداردهاست. وی در ادامه الزامات و پیش نیاز تحقق ادغام بانک ها را شامل شفافیت سازی سود و زیان بانک ها، افشای انواع ریسک های صنعت بانکداری و تامین اطلاعات برای ارزیابی عملکرد مدیریت برشمرد و اظهار داشت: این ادغام یک اتفاق بسیار عالی در کشور است. این کارشناس اقتصادی درخصوص اینکه نظام بانکی در حال حاضر آمادگی لازم برای انجام این ادغام را دارد، گفت : هم اکنون بهترین فرصت برای پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) در کشور است چون تورم در یک نقطه مطلوب قرار گرفته و همینطور آرامش در بازار پولی و بانکی حاکم است.

ج) در گروه خودرویی وضعیت بد نبود و شاهد معاملات متعادلی در محدوده صفر تابلو اکثر نمادها بودیم. در خبرهای مربوط به این گروه ، خودروسازان داخلی در حالی درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت ارسال کرده ‌اند که احتمال می‌ رود قیمت‌ ها، بین 4 تا 5 درصد افزایش یابد. به گفته رضا شیوا ، شورای رقابت پس از بررسی مسائلی مانند نرخ تورم بخشی ( اعلام شده توسط بانک مرکزی ) و همچنین وضع کیفی خودروها ( اعلامی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران )، قیمت جدید خودروها را اعلام خواهد کرد. هرچند رئیس شورای رقابت افزایش قیمت خودروها را قطعی نمی‌ داند، با این حال به گفته یک منبع آگاه در خودروسازی، به احتمال زیاد قیمت‌ ها بین 4 تا 5 درصد بالا خواهند رفت. در این گروه همه چشم ها به کدال است جایی که گفته می شود طی یکی دو روز آتی سایپا درخصوص دلایل تعدیل مثبت خود دست به شفاف سازی خواهد زد.

د) در گروه سیمانی شاهد وضعیت متعادل در عرضه و تقاضا بودیم. در این گروه ستران نیز معاملات متعادلی را در محدوده قیمتی 200 – 220 تومانی تجربه می کند و بعید به نظر می رسد اصلاح قیمت چندانی داشته باشد. این شرکت قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 175 میلیارد تومانی به 275 میلیارد تومان ( معادل 57 درصد ) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی و جبران کسری نقدینگی افزایش دهد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.717 – 3.727 تومان

ب) یورو : 4.210 – 4.220 تومان

ج) درهم امارات : 1.023 – 1.028 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.192.000 – 1.202.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24