Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر قیمت برخی سهام و مواد خام تغییرات نگران کننده داشته و بر همین مبنا سرمایه گذاران تصمیم های هیجانی گرفته اند. کارشناسان ..

مراقب تغییر ناگهانی جهت حرکت برخی بازارها باشید

در روزهای آینده واکنش سرمایه گذاران به داده های اقتصادی از آمریکا، منطقه یورو و انگلستان، عامل تعیین کننده برای وضعیت بازارهای مختلف است. البته نزدیک شدن به آغاز ماه جدید میلادی نیز در رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. انتظار می رود نرخ های بهره در نشست ماه آینده میلادی بالا برده شود. هر عاملی که احتمال افزایش نرخ ها را بیشتر کند به رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت مواد خام منجر خواهد شد. از سوی دیگر، رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تحت تاثیر موضع گیری های ترامپ در قبال تعاملات تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها قرار دارد. در نشست گروه هفت که در ایتالیا برگزار شد ترامپ همچنان سیاست های حمایت گرایانه خود را دنبال کرد. این رفتار واکنش هایی از سوی کشورهای اروپایی و آسیایی بویژه آلمان و چین به دنبال خواهد داشت. بدین ترتیب این هفته بر ابهام ها افزوده می شود و سرمایه گذاران رفتار احتیاط آمیز خواهند داشت. در بازارهای که قیمت ها به شدت کاهش یا افزایش یافته اند احتمال معکوس شدن جهت حرکت قیمت ها وجود دارد. به سرمایه گذاران توصیه می شود بر مبنای شاخص های بنیادی بازار و با چشم انداز بلندمدت تصمیم گیری کنند.

رشد قیمت ها بعید نیست

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی کاهش یافته و به ترتیب در سطح 52.1 دلار و 49.7 دلار در هر بشکه قرار دارد. نگرانی سرمایه گذاران درباره بی تاثیر بودن اقدامات اوپک افزایش یافته است زیرا مشاهده شده برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال جاری میلادی اجرا شده نتوانسته به رشد پایدار قیمت ها منجر شود. طی هفته های اخیر بر تعداد چاه های نفتی آمریکا افزوده شده و نهادهای بین المللی معتقدند میزان تولید نفت شیل در این کشور رو به افزایش است. عزم دولت آمریکا برای کاهش وابستگی به نفت وارداتی و افزایش فعالیت تولیدکنندگان نفت در این کشور دو عامل مهم ناکارآمد بودن برنامه کاهش عرضه است. در نشست هفته گذشته اوپک، برنامه کاهش عرضه 9 ماه تمدید شد یعنی میزان عرضه نفت تا مارس سال آینده 1.8 میلیون بشکه در روز پایین تر خواهد بود اما انتشار این خبر نه تنها به افزایش قیمت ها منجر نشد بلکه قیمت ها سقوط کرد. اگر افزایش تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری میلادی، در حد 1.5 میلیون بشکه باقی بماند احتمال رونق بازار نفت بسیار کم است. هفته پیش قیمت نفت کاهش یافت و بعید نیست این هفته بخشی از این کاهش جبران شود. بویژه اگر ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته کاهش یافته باشد قیمت ها حمایت خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی افزایش قیمت ها

امروز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر تغییر بزرگی نداشته و قیمت طلا در سطح 1257 دلار در هر اونس نوسان است. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و اگر داده هایی که در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد با آنچه تحلیلگران پیش بینی کرده اند سازگار باشد ارزش دلار افزایش خواهد یافت. این به معنای فشار بر قیمت طلاست البته عوامل دیگر بر قیمت فلز زرد تاثیر دارد. از جمله موضع گیری های ترامپ در قبال اروپا و تنش های سیاسی در شبه جزیره کره از قیمت طلا حمایت می کنند. در نظرسنجی کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو پیش بینی شده قیمت ها افزایش خواهد یافت. اما این هفته ماه جدید میلادی آغاز می شود و در این ماه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نشست خواهد داشت. پیش بینی شده در این نشست نرخ های بهره بالا برده می شود در نتیجه از جذابیت طلا کاسته خواهد شد. مشاهده می شود که عوامل مختلف بر بازار تاثیر دارند و اظهارنظر درباره جهت حرکت قیمت ها آسان نیست. هفته گذشته طلا جذابیت پیدا کرد اما برخی تحلیلگران معتقدند قیمت ها این هفته ممکن است کاهش یابد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پالادیوم در هفته اخیر نشان داده شده است:

اصلاح شاخص ها در اثر احتیاط سرمایه گذاران

آسیا. امروز شاخص ها در بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اما میزان رشد اندک است. این هفته گزارش ها از اقتصاد چین و ژاپن و تعاملات چین و آمریکا بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای آسیایی تاثیر می گذارد. همچنین باید دید قیمت نفت و سنگ آهن چه تغییراتی خواهد داشت. در هفته های اخیر تنش ها در شبه جزیره کره یک عامل مهم نگرانی برای سرمایه گذاران بوده است. کره شمالی به آزمایش های موشکی و هسته ای خود ادامه داده و برخی تحلیلگران معتقدند در آینده نزدیک آمریکا نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد. در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصاد چین منتشر خواهد شد که پیش بینی شده مثبت باشد.

اروپا. این هفته گزارش های مربوط به وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو و برخی اعضاء مهم آن بر رفتار سرمایه گذاران در اروپا تاثیر می گذارد. پیش بینی شده این گزارش ها مثبت باشد اما نشست گروه 7 در ایتالیا نتیجه امیدبخشی نداشت و نشان داد ترامپ قصد ندارد از سیاست های حمایت گرایانه خود دست بردارد. از پیش درباره این موضوع نگرانی هایی وجود داشت و اکنون بر شدت این نگرانی ها افزوده شده است. نگاه نهادهای تحلیلگر به افق اقتصاد اروپا مثبت است اما باید دید سیاست های تجاری آمریکا چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی این قاره دارد. همچنین درباره تاثیر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا نگرانی هایی وجود دارد.

آمریکا. انتظار می رود این هفته نوسان در شاخص های اقتصادی آمریکا بزرگ باشد زیرا از یک سود داده های متنوعی از اقتصاد این کشور منتشر می شود و از سوی دیگر تنش های سیاسی در کاخ سفید شدت پیدا کرده است. روند کلی شاخص های اقتصادی در آمریکا مثبت بوده اما اگر مصرف کنندگان و شرکت ها درباره آینده نگران شوند احتمال رونق در اقتصاد این کشور کمتر می شود. موضوع ارتباط اطرافیان ترامپ با روسیه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ابعاد جدیدی پیدا کرده و به نظر می رسد کاخ سفید با یک بحران مواجه خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف بی اس 250 در هفته اخیر نشان داده شده است:

ثبات در بازار محتمل است

امروز قیمت فلزات پایه نوسان اندک داشته و قیمت مس در محدوده 5660 دلار قرار دارد. این هفته برخی گزارش ها از اقتصاد چین منتشر می شود و انتظار می رود قیمت فلزات پایه تحت تاثیر این گزارش ها قرار گیرد. البته دیدگاه کارشناسان درباره افق بازار مثبت است زیرا آنها معتقدند اقتصاد چین در حال حرکت به سمت ثبات است و امسال نرخ رشد اقتصاد جهان بالاتر از سال گذشته خواهد بود. از سوی دیگر اصلاح قیمت ها پس از رشد شدید ماه های قبل، رو به پایان است و به جای هیجان، شاخص های بنیادی بازار بر قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت. اگر آنطور که پیش بینی شده ارزش دلار رشد کند قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار خواهد گرفت. برخی تحلیلگران بدبین معتقدند کاهش قیمت فلزات پایه در ماه های اخیر به دلیل پیش بینی کاهش مصرف این مواد در چین رخ داده است اما واقعیت این است که قیمت این مواد خام باید اصلاح می شد زیرا اواخر سال گذشته میلادی و اوایل امسال قیمت ها به سرعت افزایش یافت اما دلیل بنیادی برای این افزایش وجود نداشت. اکنون که هیجان ها کاهش یافته و مشخص شده قرار نیست معجزه ای در اقتصاد آمریکا رخ دهد طبیعی است که قیمت فلزات پایه کاهش می یابد. قیمت مس هفته گذشته در محدوده 5700 دلار در هر تن نوسان کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان ها شدت می یابد

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی تغییر داشته و سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند. تحلیلگران پیش بینی کرده اند از این پس عملکرد دلار در برابر یورو و پوند انگلستان مثبت خواهد بود. از نظر آنها، تاثیر افزایش احتمال نرخ های بهره در آمریکا بر ارزش دلار، بالاتر از تحولات دیگر است و نیز تداوم سیاست های حمایتی بانک های مرکزی اروپا و انگلستان سبب می شود ارزش یورو و پوند کاهش یابد. البته کارشناسان اتفاق نظر دارند که رشد ارزش دلار زیاد نخواهد بود. گزارش هایی که این هفته از اقتصاد آمریکا منتشر می شود اهمیت بالایی دارد زیرا مشخص می کند وضعیت بخش های خدمات، تولید کارخانه ای و مسکن در ماه جاری میلادی به چه شکل بوده است. بانک مرکزی آمریکا نسبت به وضعیت اقتصاد این کشور خوشبین است و رشد بالاتر از انتظار نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال سبب شده دیدگاه بانک مرکزی تایید شود. نهادهای تحلیلگر معتقدند در سه ماهه کنونی تا پایان سال جاری نرخ رشد اقتصاد آمریکا بالاتر از قبل خواهد بود. البته سیاست های حمایت گرایانه ترامپ یک تهدید محسوب می شود. ترامپ با افزایش ارزش دلار مخالف است. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24