Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با آغاز ماه رمضان احتمال کاهش حجم فعالیت ها در بازار و صنایع مصرف کننده محصولات پتروشیمی وجود دارد هرچند که بسیاری از محصولات همچون ظروف یکبار مصرف شرایط متفاوتی را تجربه خواهند کرد. به گزارش کارگزاری آبان؛ کاهش حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته و بازگشت به روال عادی آن ، افزایش حجم تقاضا در بازار محصولات شیمیایی و افزایش حجم معاملات در کنار کاهش آرام قیمت ها در بازار داخلی و البته کاهش قیمت های پایه در هفته گذشته را می توان برخی از ویژگی های این بازار به شمار آورد...

آغاز ماه رمضان و تعویق رشد قیمت ها

بورس24 : کاهش قیمت ها در آستانه ماه رمضان چهره اصلی بازارهای کالایی محسوب می شود اگرچه هنوز در ابتدای هفته و در ابتدای ماه رمضان قرار داریم. در بازارهای جهانی هم شاهد جهش های مهمی در قیمت فولاد و فلز بوی بودیم اگرچه عقب نشینی بهای نفت خام موجب شده تا خوش بینی ها به دورنمای قیمت های جهانی وارد یک فاز تأخیر شود هرچند که سرعت گیر بازارهای جهانی هم اکنون نفت خام است. به نظر می رسد با بهبود قیمت ها در بازار جهانی نفت خام زمان آن فرا خواهد رسید که شاهد رشد فراگیر قیمتی باشیم اگرچه ماه رمضان نیز آن را به تعویق خواهد انداخت.

بورس انرژی: معامله بیش از 2 هزار قرارداد سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه 6 خرداد ماه 96)، در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره 961، 2015 قرارداد با ارزشی بالغ بر 4 میلیارد و 969 میلیون ریال معامله گردید.

لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/04/03، 96/04/04 و 96/04/05 و نمادهای بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/04/03 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/03/10 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

عقب نشینی پلیمری

در بازار پلیمرها گویی کاهش قیمت ها توقف نداشته و باز هم ادامه می یابد. این روند کاهشی نرخ ها که از ابتدای هفته گذشته تاکنون ادامه داشته نشان می دهد که اهالی بازار دیگر خوش بینی چندانی به بهبود تقاضا و یا افزایش قیمت های پایه نداشته و ندارند. این وضعیت در شرایطی که قیمت های جهانی پلیمرها و همچنین نفت خام میل به کاهش دارد منطقی به نظر می رسد اگرچه آغاز ماه رمضان این نگرانی ها را برجسته می سازد که این روند کاهشی باز هم ادامه خواهد داشت. با توجه به ابلاغیه بورس کالا و برداشته شدن سقف خرید بهین یابی از این پس خودنمایی کدهای معاف از مالیات بیش از پیش مشاهده خواهد شد یعنی ممکن است روال کاهشی قیمت ها شتاب بیشتری به خود بگیرد.

استقبال پتروشیمی ها از آغاز ماه رمضان

با آغاز ماه رمضان احتمال کاهش حجم فعالیت ها در بازار و صنایع مصرف کننده محصولات پتروشیمی وجود دارد هرچند که بسیاری از محصولات همچون ظروف یکبار مصرف شرایط متفاوتی را تجربه خواهند کرد. به گزارش کارگزاری آبان؛ کاهش حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته و بازگشت به روال عادی آن ، افزایش حجم تقاضا در بازار محصولات شیمیایی و افزایش حجم معاملات در کنار کاهش آرام قیمت ها در بازار داخلی و البته کاهش قیمت های پایه در هفته گذشته را می توان برخی از ویژگی های این بازار به شمار آورد.

برداشته شدن سقف مجاز خرید بهین یابی برای گروه گسترده ای از محصولات پتروشیمیایی گویی بر بازار بی تأثیر نبوده و برخی از گریدهای پلیمری را با افزایش حجم تقاضا رو به رو ساخت هرچند که بازار پیش از این تصمیم هم از پتانسیل التهاب بسیاری برخوردار بوده است. با توجه به حضور در آستانه ماه رمضان از هم اکنون باید منتظر باشیم تا حال و روز ماه رمضان در این بازار خودنمایی کند یعنی معاملات به واقعیت های خرید از سمت صنایع پایین دستی تعمیم پیدا کرده که خروجی آن را می توان عقب نشینی واسطه گری به شمار آورد ولی این تمام ماجرا نخواهد بود. با توجه به برداشته شدن سقف خرید بهین یابی در بورس کالا ، از این پس خریداران در مناطق آزاد که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند ، تمام تلاش خود را برای افزایش حجم خرید و حتی رشد قیمت ها در بورس کالا به کار خواهند بست تا جریان غالب در بازار را به سمت خود هدایت کنند اگرچه قیمت های پیشنهادی آن ها در بازار آزاد ممکن است از نرخ های تمام شده در بورس کالا پایین تر باشد بنابراین پتانسیل شکننده شدن بازار را در پیش خواهیم داشت. این رخداد در بازار محصولاتی که ساده تر به فروش می رسند همچون پلی اتیلن های سبک فیلم ، فضا برای خودنمایی بیشتری خواهد داشت که از هم اکنون نیز چنین رخدادی آغاز شده است.

افزایش حجم تقاضا در برابر کاهش عرضه در بازار محصولات شیمیایی موجب شد تا جذابیت عرضه های موجود با برتری تقاضا بر عرضه ها ، افزایش یابد که همین نکته به افزایش حجم معاملات منجر شد. با توجه به ویژگی های فنی محصولات شیمیایی و تأثیرگذاری آن ها بر سایر محصولات پتروشیمی و صنایع تکمیلی و مصرف کننده آن ها ، به نظر می رسد ماه رمضان پیش رو از لحاظ حجم تولید و معامله ، وضعیت بهتری از سال های قبل را تجربه کند که می تواند از شتاب کاهش قیمت ها در این بازه زمانی بکاهد.

برخی از مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

- افزایش ٥.٦١ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته و ثبت رقم ٨٩ هزار و ٨٧١.٣٩ تن که بیشترین حد در سال جاری به شمار می آید.

- افزایش ٠.٢٥ درصدی حجم تقاضای پلیمرها و ثبت ١١٤ هزار و ٢١.٧٣ تن که بیشترین حد در ٣ هفته اخیر است.

- کاهش ١٤.٤٤ درصدی حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته و ثبت داد و ستد ٥٢ هزار و ٥٦٧.٧٣ تن که نشان می دهد حجم معامله هفتگی به جریان رایج آن در هفته های اخیر و حجم معامله بیش از ٥٠ هزار تن بازگشته است.

- ثبت ١.٢٦ برابر تقاضا به نسبت عرضه ها که از آرامش نسبی در بازار حکایت داشته و همچنین با توجه به کاهش حجم معاملات ، نشان می دهد که غالب تقاضا برای خرید گروه های کالایی خاص و جذاب محدودی تجمیع شده است.

- معامله ٥٨.٤٩ درصدی از حجم عرضه پلیمرها که نشان دهنده آرامش نسبی در بازار بوده اگرچه این رقم در برابر حجم عرضه نزدیک به ٩٠ هزار تن ، نشان می دهد که بسیاری از عرضه ها با خرید رو به رو نشده و گویی تمایلی به خرید در بخش بزرگی از بازار وجود ندارد.

- ادامه التهاب و بالابودن حجم تقاضا پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی ، پت بطری ، سنگین اکستروژن و سنگین لوله و حتی PVC-S٦٥ و سبک فیلم

- روند کاهشی در بازار آزاد پلیمرها در هفته گذشته هرچند که کاهش قیمت های پایه و نزدیکی به ماه رمضان و عقب نشینی خریداران نیز در این خصوص مؤثر بودند.

- کاهش تقاضا و عقب نشینی عرضه پلی اتیلن های سنگین تزریقی

- افزایش تقاضای پلی اتیلن های سبک فیلم که به افزایش عرضه ها منجر شد اگرچه گریدهای ٠٠٧٥ ، ٠١٩٠ و ٠٢٠٠ با التهاب و رشد قیمت ها مورد معامله قرار گرفتند.

- کاهش ١٣.٢٠ درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و عرضه ٣٤ هزار و ٢٥.٩ تن که کمترین حد در ٤ هفته اخیر محسوب می شود.

- افزایش ٨.٧٩ درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی که موجب شد حجم تقاضا را به بیشترین حد در ٣ هفته اخیر افزایش دهد. حجم تقاضای هفته پیش ٣١ هزار و ٤٧٦ تن بود.

- افزایش ٨.٤٨ درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا که موجب شد حجم داد و ستد این گروه کالایی به ٢٣ هزار و ١٣٤ تن افزایش یابد که بالاترین حد در ٦ هفته اخیر محسوب می شود.

- بالابودن تقاضا برای عرضه های جذاب روزهای اخیر در بازار محصولات شیمیایی که دلیل اصلی رشد حجم معاملات به شمار می رود.

- خودنمایی التهاب در معاملات استایرن منومر ، ارتوزایلن ، زایلین مخلوط ، دی اتیل هگزانول ، اسید ترفتالیک و منواتیلن گلایکول در رینگ شیمیایی بورس کالا

- احتمال ورود بازار محصولات پتروشیمی به یک فاز ثبات هرچند که تمایل به افت قیمت ها باز هم در این بازار دیده خواهد شد.

- روند کاهشی بهای نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع صنایع پتروشیمی در جهان در روزهای اخیر

دورنمای بازار در هفته پیش رو :

با توجه به آغاز ماه رمضان و همچنین عقب نشینی انتظاری تقاضا در کنار کاهش حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته باید انتظار داشت که حجم فعالیت ها در این بازار در روزهای پیش رو وارد یک فاز کاهشی شود تا جایی که اوج تضعیف حجم معاملات و فعالیت های تولیدی را باید در روزهای ١٩ تا حداکثر ٢٣ ماه رمضان دانست. این در حالی است که روز یکشنبه باز هم قیمت های پایه جدید اعلام خواهد شد و پس از چند هفته کاهش ممتد قیمت ها ، امکان تثبیت این نرخ و یا تغییر محدود آن وجود دارد. البته روند کاهشی فعالیت ها در بازارهای داخلی و حتی نوسان نرخ ها در بازارهای جهانی احتمال ادامه کاهش قیمت ها در بازار آزاد را ایجاد کرده که احتمالا چندان هم عمیق نخواهد بود. به نظر می رسد شرایط پیش رو در بازار محصولات پتروشیمی ادامه آرامش نسبی قیمت ها خواهد بود هرچند که تمایل به کاهش نرخ هرچند محدود ، باز هم در بدنه این بازار دیده می شود.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

6,948

6,948

10000

10110

10000

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

7,200

7,200

8000

5525

5525

وکیوم باتوم

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

7,049

7,049

25000

5000

5000

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی (مچینگ)

7,200

7,200

0

2150

2150

وکیوم باتوم

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی (مچینگ)

7,049

7,049

0

1600

1600

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی (مچینگ)

7,296

7,296

0

1500

1500

گوگرد گرانوله

پالایش نفت تبریز

نقدی

1,744

1,744

300

1050

300

اوره صنعتی گرانوله

پتروشیمی کرمانشاه

نقدی

6,916

6,916

1500

940

940

پلی پروپیلن نساجی C30S

پتروشیمی مارون

نقدی

39,636

39,636

330

330

330

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی (مچینگ)

31,199

31,199

0

220

220

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

نقدی

31,175

31,175

176

176

176

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

نقدی

37,529

37,529

176

176

176

قیر 6070

پالایش نفت شیراز

نقدی

9,095

9,095

1000

168

168

نگرانی از زیرفروشی در بازار فولاد

هرچند که غالب واحدهای تولید مصنوعات فولادی به ثبات قیمت های پیشنهادی ، خود را متعهد می دانند ولی تمایل بازار در آغاز ماه رمضان در کناری نگرانی از کاهش بیشتر حجم تقاضا وضعیتی را پدید آورده است که میل بازار به سمت کاهش قیمت ها قرار گرفته است یعنی بازار بیشتر مایل است تا کاهش نرخ را در بازار فولاد تجربه کند. این در حالی است که در بازارهای جهانی شاهد جرقه های مداوم رشد قیمتی هستیم که اوج آن را می توان در بازار چین مشاهده کرد بنابراین می توان به اعمال اهرم های حمایتی در روند نوسان بهای فولاد خوش بین بود. از سوی دیگر روزهای ابتدایی هفته غالباً زمان مناسبی برای اظهارنظر در خصوص دورنمای قیمت ها نیست زیرا واقعیت های بازار به صورت کامل و جامع خودنمایی نکرده است.

در هفته گذشته شاهد بودیم که پس از یک فاز کاهش قیمت ها ، بازار به یک روند با ثبات وارد شد و با همین روند نیز به فعالیت های خود خاتمه داد. این وضعیت موجب شد تا آغاز بازار در هفته جاری نیز با همان روند با ثبات ادامه یابد اگرچه برخی از واحدهای فولادی با اعلام قیمت هایی همراه با عقب نشینی محدود ، تلاش دارند تا حجم فروش خود را افزایش دهند. این وضعیت ممکن است ادامه یابد که ادامه آن شائبه کاهش قیمت ها و اعمال تخفیف پس از اعلام گسترده قیمت های پیشنهادی اولیه را برجسته می سازد که از این رخداد به عنوان زیرفروشی یاد می شود. در سال های اخیر و مخصوصاً با جدی تر شدن رکود در بازار فولاد این رویکرد اجرایی در فروش بارها تجربه شده و ممکن است باز هم شاهد این وضعیت در ماه رمضان باشیم. حتی اگر زیرفروشی آن گونه که اعلام شد نیز محقق نشود ولی باز هم عقب نشینی تقاضا خود عاملی برای کاهش قیمت ها محسوب خواهد شد مگر آن که رشد قیمت های جهانی بتواند از بازار داخلی حمایت کند.

قیمت ها در بازار تهران در ابتدای هفته جاری به نسبت هفته پیش از آن تغییر چندانی نداشت.

بازار فولاد در فاز با ثبات قیمت‌ها

مهمترین مشخصه و در واقع چهره بازار آهن‌آلات در هفته‌ای که گذشت مواردی همچون ثبات قیمت‌ها، معاملات نسبتا محدود و تغییرات اغلب نزولی قیمت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی بود.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته منتهی به ٥ خردادماه و درست پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری که به پیروزی حسن روحانی انجامید، اغلب بازارها اعم از طلا، ارز و بورس ابتدای هفته را با واکنش مثبت به این رخداد پشت سر گذاشتند. واکنش بازارهای کالایی و به طور مشخص فولاد نیز به این رخداد بزرگ سیاسی ابتدای هفته رشد قیمت برخی آهن‌آلات مانند شمش و سپس ثبات قیمت‌ها بود.

در بورس کالای ایران نیز هفته گذشته تنها فولاد مبارکه در معاملات تالار صنعتی با عرضه ٣٠ هزار تن تختال حضور یافت و حجم معامله نیز ٥٢ هزار و ١١٠ تن ثبت شد. دیگر فولادسازان در این هفته هیچ عرضه‌ای در تالار صنعتی نداشتند و در نوع خود یکی از کم‌رمق‌ترین هفته‌های معاملاتی فولاد در بورس کالا رقم خورد.

فولاد مبارکه اردیبهشت ماه امسال ٣٣٢ هزار تن نورد گرم، ١٢٧ هزار تن ورق سرد و ٢١ هزار تن محصولات پوشش دار تولید کرده است. فروش این شرکت نیز در ماه مذکور ۳۳۰ هزار تن محصولات گرم، ۱۳۸ هزار تن محصولات سرد، ۲۲ هزار تن محصولات پوششدار و ۱۲۲ هزار تن سایر محصولات فولادی بوده است که مجموع ارزش آنها نزدیک به ۱۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال بوده است.

فولاد مبارکه از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه نیز ۶۹۳ هزار تن نورد گرم، ۲۶۱ هزار تن نورد سرد، ۴۷ هزار تن محصولات پوشش دار و ۱۴۶ هزار تن سایر محصولات تولید کرد و موفق به فروش ۶۴۰ هزار تن محصولات گرم، ۲۵۴ هزار تن محصولات سرد، ۵۱ هزار تن محصولات پوشش دار و ۲۰۹ هزار تن سایر محصولات شد. ارزش فروش فولاد مبارکه با سرمایه ثبت شده ۷۵ هزار میلیارد ریال، در طول دو ماه ۲۴ هزار و ۳۰ میلیارد ریال بوده و در نوع خود این کارخانه یکی از مهمترین و بزرگترین کارخانه‌های تولیدکننده فولاد در ایران محسوب می‌شود که بخش مهمی از درآمد آن ناشی از صادرات انواع ورق به سایر کشورهاست.

در میان هفته کم رمق و کم تحرک بازار فولاد، هفته گذشته اما وزیر صنعت از پیش‌بینی افزایش ٢ میلیون تنی صادرات فولاد خبر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین گشایش دومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و صنایع فلزکاری تهران با بیان اینکه افزایش صادرات فولاد در سال جاری مدنظر است گفت: در صنعت فولاد باتوجه به ظرفیت سازی انجام شده، سال گذشته ۵ میلیون تن محصول صادر شد و انتظار می رود امسال نیز نزدیک به یک یا ۲ میلیون تن دیگر به این ظرفیت صادراتی افزوده شود.

وی افزود: امروز نیازمند توسعه سرمایه گذاری با هدف افزایش صادرات هستیم؛ موضوعی که در قراردادهای مشارکت با خارجی ها و در برخی صنایع رعایت شده و بخشی از تولیدات با هدف صادرات تولید می شوند و این مسئله نشان می دهد این محصولات رقابت پذیر هستند. نعمت زاده با اشاره به سطح رقابت پذیری کالاها و محصولات ایرانی، افزود: در بسیاری زمینه ها کالاهایی بسیار مرغوب و قابل رقابت در کشور داریم که صادر می شوند، همچنین در برخی دیگر از زمینه ها کیفیت کالاها خوب است، اما حجم تولید آنقدر نیست که صادر شود. به گفته این مقام مسئول، امروز نیازمند سرمایه گذاری با هدف صادرات هستیم و در این زمینه هنوز باید کارهای بسیاری در کشور انجام شود.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

هفته گذشته انجمن جهانی فولاد WorldSteel گزارش عملکرد تولید زنجیره فولاد دنیا در ماه آوریل را در ١٣٧ صفحه منتشر کرده که نکته مهم افزایش شتاب تولید شمش چین در ماه گذشته نسبت به روند ٢٠١٧ است و این فاکتور موجب تحریک تقاضای سنگ آهن در بازارهای جهانی شده است.

بر پایه گزارش منتشر شده در بخش فولاد خام در دنیا شاهد رشد ٥.٢ درصدی در تولید ٤ ماهه و ٥ درصدی در ماه آوریل بودیم. چین با رشد ٤.٦ درصدی تولید ٤ ماهه و ٤.٩ درصدی در آوریل روبه‌رو شد. همچنین شمش فولاد ایران توسط فولادسازان کشورمان با رشد ١٤.٣ درصدی تولید ٤ ماهه وضعیت بسیار مناسبی را از خود به نمایش گذاشت. تولید ماه قبل نیز ١٥ درصدی رشد داشته که نشان از شتاب‌گیری این روند است. آمار تولید آهن اسفنجی ایران نیز نشان می‌دهد در ٤ ماهه ١٠.٢ درصد رشد داشته و ماه قبل شاهد افزایش ٩.٨ درصدی تولید هستیم. این در حالی است که هند رقیب ما در آهن اسفنجی ماه قبل افت تولید ٩.٨ درصد داشته و از ایران بعنوان اولین تولیدکننده این محصول فاصله گرفته است.

عملکرد تولید فولاد دنیا توسط WorldSteel همچنین نشان می‌دهد که تولید فولاد ١٢ ماه دنیا منتهی به ماه آوریل ٢٠١٧ با گذر از پیک ١٢ ماهه منتهی به ژوئن ٢٠١٤ به بالاترین سطح تاریخی رسیده است.

در این بین چین شاهد رشد ٤.٩ درصدی تولید فولاد بوده که از متوسط ٤ ماهه ٢٠١٧ یعنی تولید ٤.٦ درصدی فراتر رفته است. شتابگیری عرضه فولاد چین باعث شد تا بازار اندکی از نگرانی محدودیت موجودی انبارهای فولاد خارج شده و قیمت در روز چهارشنبه برای میلگرد ١.٦ درصد و بیلت تانگشان ٥.٨ درصد کاهش یابد. تجار می‌گویند این اثر طبیعی پرواز قیمت‌ها در پایان هفته قبل و روز دوشنبه بوده و به زودی قیمت‌ها به ثبات می رسند. روز پنجشنبه نیز قیمت میلگرد بورس شانگهای یک دلار کاهش یافت.

در همین حال سنگ آهن روز چهارشنبه در بورس دالیان ٧ درصد و در بنادر چین ٢.٤ درصد کاهش قیمت داشت که ناشی از افت قیمت فولاد چین و البته موجودی بالای بنادر بود. پنجشنبه نیز سنگ آهن در بورس دالیان تحت فشار بوده است.

گزارش انجمن جهانی فولاد مشخص کرد: رشد 15 درصدی تولید فولاد خام ایران

سایت انجمن جهانی فولاد میزان تولید فولاد ایران در چهارمین ماه 2017 میلادی (آوریل) را با 15درصد رشد اعلام کرد. به گزارش ایمیدرو، بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در ماه آوریل 2017 میلادی، یک میلیون و 735 هزار تن فولاد خام تولید کرد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته میلادی، یک میلیون و 509 هزار تن بود. همچنین ایران طی 4 ماه نخست 2017میلادی، 6 میلیون و 369 هزار تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته میلادی (5 میلیون و 570 هزار تن)، 14.3 درصد رشد نشان می دهد.

میزان تولید 67 کشور تولید کننده فولاد خام در در 4 ماهه نخست 2017، 550 میلیون و 841 هزار تن فولاد تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی (523 میلیون و 728 هزار تن)، 5.2 درصد رشد تولید داشت. چین با 273 میلیون و 870 هزار تن، بزرگترین تولید کننده فولاد خام بوده که حدود 50 درصد تولید فولاد جهانی را به خود اختصاص داده است.

فولادسازان بزرگ دیگر جهانی پس از چین به ترتیب شامل ژاپن (34 میلیون و 982 هزار تن)، هند (33 میلیون و 159 هزار تن)، آمریکا (27 میلیون و 9 هزار تن)، روسیه (23 میلیون و 989 هزار تن)، کره جنوبی (22 میلیون و 755 هزار تن) و آلمان (14 میلیون و 818 هزار تن) است.

زیر پوست این روزهای بازار فولاد چه خبر است ؟

- مطابق با رایزنی هایی که بصورت جسته و گریخته با برخی از فعالان حوزه شمش و نورد طی چند ماه گذشته صورت گرفت؛ بنظر میرسد که مدتی است ( حدودا از بعد از تعطیلات عید نوروز) که برخی از نوردکاران از لحاظ تامین شمش به تنگنا افتاده و به سختی می توانند شمش مورد نیاز خود را تامین نمایند. در نگاه اول وقتیکه اولین جمله را از آنها می شنوید، اینطور استنباط میشود که شمش نیست و یا با کمبود عرضه مواجه است؛ اما وقتیکه پای درد و دل آنها می نشینید؛ متوجه میشوید که شمش هست اما تولیدکنندگان شمش حاضر به اجابت نرخ مورد انتظار نوردکاران نیستند؛ پیش از این و در سال‌های گذشته، این نوردکاران بودند که بیشتر اوقات برای بازار شمشی ها تعیین و تکلیف می کردند؛ بطوریکه بیشتر اوقات ریش و قیچی دست نوردکاران بود و نهایتا" در توافق نهایی، شرایط معامله برای نوردکار راضی کننده و برای شمشی ها هم قابل قبول بود؛ اما امسال بنظر میرسد که شرایط فرق کرده است و مدتی است که معاملات بین این دو رسته به سختی صورت گرفته و به نوعی بی اعتمادی در بین مبادلات این دو حوزه پررنگ تر شده بطوریکه شرایط معامله حداقل برای یکی از طرفین معامله راضی کننده نیست؛ با وجود اینکه برخی از کارشناسان عامل اصلی این قفل بوجود آمده بین این دو حوزه را نارضایتی پیشین شمشی ها دانسته و این مهم را انگیزه و بهانه ای برای ورود آنها به بازارهای جهانی و دریافت پیشنهادات جذاب تر در حوزه صادرات می دانند؛ اما نویسنده قصد دارد توجه شما را به عوامل مهمتر در لایه های زیرین معطوف کرده و آنها را در حد بضاعت تشریح نماید :

بازار فولاد کشور این روزها بسیار شکننده شده بطوریکه حجم کالای در گردش در بازار فولاد داخل تا حد قابل توجهی تقلیل پیدا کرده است؛ بطور مثال نوردکاری که تا چند سال پیش حداقل روزانه 100 ظرفیت 22 تنی کالا روانه بازار میکرد؛ اکنون در برخی از موارد حتا تا 10 ظرفیت هم به سختی می تواند وارد بازار مصرف نماید؛ اینطور که از شنیده های بازار استنباط میشود بسیاری از این تولیدکنندگان با ظرفیت تولید کمتر از 50 درصد خود در حال فعالیت هستند که این موضوع باعث کاهش شدید راندمان شده و در نتیجه تولیدکننده با حاشیه سود روزهای گذشته با توجه به این کاهش حجم تولید اقنا نشده و با مشکل جدی دخل و خرج مواجه گردیده است

از طرفی معاملات شمش بر خلاف بازار میلگرد بطور مرسوم در تناژهای سنگین از چند صد تن تا چند هزار تن صورت می گیرد؛ مشکلی که پیش می آید با توجه به این حجم تولید در لایه نوردکاران و این بازار شکننده، ضمانتی برای ثبات در قیمتهای کف بازار محصول نهایی وجود ندارد، به خصوص اینکه نوردکار نمی تواند این حجم شمش خریداری شده را در بازه زمانی مطلوب مورد انتظارش در بازار توزیع نماید. نتیجه اینکه قدرت خرید و چانه زنی او همانند سابق نخواهد بود و انتظار قیمتهای معقول تری از حوزه شمش را دارد. از طرفی تعدادی از تولیدکنندگان شمش که قدرت مانور و نفوذ در بازارهای خارجی را دارند؛ بیکار ننشسته و با توجه به مهیا بودن بازار در شرایط پسابرجام در تلاش برای تزریق کالای تولید شده خود به بازارهای جهانی هستند؛ و اینگونه است می شنویم عامل اصلی کمبود، صادرات شمش است در صورتیکه مشکل اصلی جای دیگری است که میبایست درمان شود.

مسئله اساسی در خصوص لایه های بالاتر به "عدم تناسب بین عرضه و تقاضا در بازار" برمیگردد؛ اینکه گفته شود تقاضا نیست یا کم است اگر منطقی تر قضاوت شود؛ بطور کلی یک واژه نسبی است؛ بطور مثال در اوایل سال گذشته شاهد تقاضای مازاد بر عرضه در حوزه ورق بودیم، بطوریکه عنوان می شد عرضه کم است؛ یا تقاضا زیاد است.

این واژه ها در اصل نسبی بوده و به تناسب بین عرضه و تقاضا برمیگردند؛ مشکل اصلی و اساسی امروز ما، واحدهای تولیدی و نوردکارانی هستند که در زمان تاخت و تاز مسکن مهر بصورت قارچ گونه و بدون در نظر گرفتن اهداف بلند مدت برای بازار مصرف کالای تولیدی آنها پدید آمدند؛ اکنون از یک طرف از تقاضای کاذب و کوتاه مدت مسکن مهر خبری نیست؛ از طرف دیگر محصول تولیدی بسیاری از آنها مطلوب صادرات نیست؛ نتیجه اینکه سه راه حل پیش روی آنها قرار دارد که اولی اکتسابی و دوتای دیگر اختیاری است:

1 - افزایش تقاضا در آینده ای نزدیک و امید به افزایش سرانه مصرف داخلی فولاد کشور با کمک تغییر استراتژی دولت جدید و تزریق سرمایه.

2 - تلاش برای ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی و نفوذ به بازارهای جهانی

3 - ادامه وضع موجود بدون تلاش قابل توجه و انتظار برای بهبود وضعیت موجود که ممکن است درصورت عدم تحقق گزینه 1؛ به توقف تولید برخی از تولیدکنندگان حوزه فولاد منجر شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24