Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با توجه به ثبات در بازار فلزات پایه و احتمال افزایش قیمت طلا، تحلیلگران معتقدند بهتر است ترکیب سبد دارایی سرمایه گذاران طوری تغییر کند که ..

پس از هفته ای پرتلاطم، محتوای سبد دارایی باید تغییر کند

هفته گذشته عملکرد بازارهای مالی، بازار طلا و بازار فلزات پایه مثبت بود اما قیمت نفت و سنگ آهن کاهش یافت و با آنکه در هفته پیش رو، گزارش های زیادی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود اما کارشناسان معتقدند وضعیت بازارهای مختلف به شکل هفته قبل باقی می ماند بدین معنا که سرمایه گذاران در بازارهای مالی، طلا و فلزات پایه سود خواهند برد. نزدیک شدن به آغاز ماه جدید میلادی به معنای آن است که زمان افزایش مجدد نرخ های بهره در آمریکا نزدیک است و ارزش دلار حمایت می شود. همچنین این هفته خبرهایی از موضع گیری کنگره آمریکا در قبال بودجه پیشنهاد شده از سوی ترامپ منتشر می شود. هر گونه مخالفت کنگره با این برنامه سبب نگرانی سرمایه گذاران و عملکرد منفی بازارهای پرریسک می شود. همچنین در هفته پیش رو، وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در آمریکا، منطقه یورو و انگلستان در ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد. با توجه به ثبات در بازار فلزات پایه و احتمال افزایش قیمت طلا، تحلیلگران معتقدند بهتر است ترکیب سبد دارایی سرمایه گذاران طوری تغییر کند که سهم فلزات پایه و طلا در آن بیشتر شود. همچنین کاهش قیمت نفت یک عامل برای تغییر رفتار سرمایه گذاران در سهام مرتبط است. نکته دیگر این که پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد خواهد کرد.

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا افزایش یافت اما کاهش روز پنجشنبه جبران نشد. پس از نشست اوپک و کاهش شدید قیمت نفت، برخی منابع خبری از احتمال انجام اقدامات جدید از سوی عربستان و روسیه در جهت بالا بردن قیمت نفت خبر دادند. در واقع پیش بینی می شود در هفته های آینده در صورتیکه قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه ای نداشته باشد بر میزان کاهش عرضه نفت افزوده شود. در برنامه کنونی، میزان عرضه نفت به بازارها 1.8 میلیون بشکه کاهش یافته است. ممکن است برخی اعضاء اوپک و روسیه بر سر کاهش عرضه به میزان بیش از 2 میلیون بشکه در روز توافق کنند. البته حصول این توافق به رایزنی های زمانبر نیاز دارد و نیز هر گونه افزایش قیمت نفت به بیشتر شدن میزان تولید منجر می شود. افزایش قیمت ها در ماه های اخیر سبب شده تولید نفت شیل در آمریکا پیوسته افزایش یابد. تحلیلگران بازار نفت معتقدند میزان تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر تولیدکنندگان افزایش خواهد یافت. اوپک اکنون برخلاف گذشته نقش تعیین کننده در بازار نفت ندارد زیرا از یک سو اعضاء آن نمی توانند میزان قابل ملاحظه از عرضه نفت خود بکاهند و از سوی دیگر رشد آهسته تقاضای جهانی و افزایش تولید نفت در آمریکا سبب شده توان تاثیرگذاری اوپک کاهش پیدا کند. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب 1.5 دلار و 2.5 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

رشد هفتگی قیمت ها

روز جمعه قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر افزایش یافت و این درحالی بود که ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافته بود. برخی تحلیلگران معتقدند نگرانی هایی که در باره رفتار دولت ترامپ وجود دارد و نیز انتشار برخی اخبار منفی از اقتصاد آمریکا سبب شده طلا جذابیت پیدا کند. در نظرسنجی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند این هفته قیمت طلا افزایش خواهد یافت. در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و هر خبر منفی از اقتصاد آمریکا بر جذابیت طلا می افزاید. البته این به معنای افزایش قابل ملاحظه قیمت فلز زرد نیست. دیدگاه کلی کارشناسان این است که شرایط اقتصادی در آمریکا مثبت است. روز گذشته نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقیاس سالانه و فصلی منتشر شد و محتوای آن مثبت بود. همچنین در ماه های اخیر وضعیت بازار کار این کشور همواره خوب بوده و بانک مرکزی قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد. مجموعه عواملی که بر بازار طلا تاثیر می گذارد به شکلی نیست که بتوان انتظار داشت قیمت این فلز، از این پس رشدی قابل ملاحظه خواهد داشت. روز جمعه قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 17.36 دلار، 963 دلار و 795 دلار در هر اونس قرار گرفت. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود 1.5 درصد افزایش یافت و به محدوده 1267 دلار در هر اونس رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در هفته اخیر نشان داده شده است:

رشد شاخص های مالی ادامه پیدا کرد

آسیا. روز گذشته شاخص ها در بازارهای مالی آسیا نوسان محدود داشتند و سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کردند. کاهش قیمت نفت و سنگ آهن یک عامل فشار بر شاخص های مالی بود البته کاهش رتبه اعتباری چین سبب نگرانی سرمایه گذاران شده است. این هفته برخی اخبار مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و انتظار می رود سرمایه گذاران همچنان با احتیاط رفتار کنند. در هفته های اخیر برخی گزارش ها از اقتصاد این کشور منفی بوده اما فعالان بازار سعی می کنند درباره آینده امیدوار باشند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی نوسان های زیادی نداشتند و عموما کاهش یافتند. کاهش قیمت نفت و نگرانی ها درباره افق روابط آمریکا و اروپا سبب احتیاط سرمایه گذاران شد. این هفته مانند هفته قبل گزارش های تاثیرگذار از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر می شود و ممکن است عملکرد بازارهای مالی مثبت شود. نشست گروه 7 در ایتالیا در حال برگزاری است و موضع گیری های ترامپ در قبال اقتصادهای بزرگ اروپایی چندان مثبت نبوده است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های نزدک و استاندارد اند پورز در بورس آمریکا افزایش یافتند اما میزان آن زیاد نبود. نگرانی های سیاسی و کاهش قیمت نفت سبب احتیاط سرمایه گذاران شده است. البته روز گذشته نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اعلام شد و محتوای آن مثبت بود اما این به معنای افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک است. نکته مهم دیگر این است که در نشست گروه 7 مشخص شد بین ترامپ و اروپا مشکلاتی وجود دارد. او تلاش کرده بر مسئولیت های مالی اقتصادهای اروپایی بیافزاید و این برای رهبران اروپا خوشایند نیست. در هفته ای که گذشت، شاخص متوسط صنعتی داوجونز حدود 180 واحد افزایش یافت و به محدوده 21080 واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در هفته اخیر نشان داده شده است:

رشد نسبی قیمت ها

روز جمعه قیمت فلزات پایه نوسان بزرگی نداشت و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5650 دلار و 2650 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در محدوده 9100 دلار، 1950 دلار و 2120 دلار نوسان کرد. در هفته پیش رو، برخی گزارش ها از اقتصاد چین منتشر می شود که بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد داشت. همچنین انتظار می رود نوسان ارزش دلار بزرگ باشد در نتیجه قیمت فلزات پایه این هفته تغییرات بزرگ خواهد داشت. دیدگاه عمومی درباره وضعیت بازار فلزات پایه مثبت است و پیش بینی شده قیمت ها در ماه های آینده اندکی بالاتر از ارقام کنونی قرار خواهد گرفت. موضوعی که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند سیاست های حمایتی دولت چین است. موسسه رتبه سنجی مودیز هفته پیش رتبه اعتباری چین را کاهش داد و علت این اقدام را احتمال کاهش رونق اقتصاد این کشور به دلیل سیاست های اصلاحی دولت چین عنوان کرد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر دولت چین بخواهد اصلاحات فراگیر را در اقتصاد اجرا کند از میزان فعالیت های اقتصادی بویژه در بخش ساخت و ساز کاسته خواهد شد و در این حالت تقاضا برای فلزات پایه کاهش می یابد. البته دولت چین ابزارهای لازم برای حفظ ثبات اقتصادی را در اختیار دارد اما در بلندمدت توانایی اعطاء اعتبارات کمتر خواهد شد. دولت چین نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی را 6.5 درصد تعیین کرده که پایین ترین میزان در بیش از 25 سال اخیر است. در هفته ای که گذشت، قیمت مس نوسان های زیادی داشت و اواسط هفته تا 5760 دلار رشد کرد اما در پایان هفته به رقم 5650 دلار رسید که همان رقم ابتدای هفته بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی افزایش ارزش دلار

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت. رشد ارزش دلار به رغم انتشار برخی گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا رخ داد. البته روز گذشته نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی منتشر شد و محتوای گزارش مثبت بود. هفته پیش گزارش نشست اوایل ماه جاری کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، داده های اقتصادی از این کشور و دیدگاهی که سرمایه گذاران در باره افق اقتصاد داشتند بر ارزش دلار تاثیر گذاشت. ابتدای هفته گذشته پیش بینی شده بود عملکرد دلار در برابر یورو و پوند در هفته پیش منفی خواهد بود اما چنین نشد زیرا سرمایه گذاران معتقدند بانک مرکزی آمریکا ماه آینده میلادی نرخ های بهره را بالا خواهد برد. این باور سبب شده دلار حمایت شود. در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود نوسان ارزش ارزهای معتبر بزرگ باشد. بویژه سرمایه گذاران بر گزارش های مربوط به اقتصاد آمریکا تمرکز خواهند کرد زیرا داده های اقتصادی مبنای تصمیم گیری درباره زمان افزایش نرخ های بهره هستند. پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش خواهد یافت. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو اندکی افزایش یافت و نسبت یورو به دلار در سطح 1.118 قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24