Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخلاف آنچه تا چند روز پیش تصور می شد شاهد کاهش قابل ملاحظه قیمت سنگ آهن در بازار هستیم و اکنون این سوال مهم برای سرمایه گذاران مطرح است که روند تغییرات ..

روند کاهش قیمت سنگ آهن ادامه پیدا خواهد کرد؟

قیمت سنگ آهن نسبت به اوج خود در سال جاری میلادی که در ماه فوریه مشاهده شد حدود 40 درصد پایین تر است. قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد اخیرا اندکی افزایش یافته بود اما در روزهای گذشته شاهد افول شدید قیمت ها بوده ایم. قیمت هر تن سنگ آهن اکنون در محدوده 58 دلار نوسان می کند.

این رقم پایین ترین میزان در هفت ماه اخیر است و سرمایه گذاران مایلند بدانند تغییرات قیمت ها در ماه های آینده به چه شکل است.

ضعف بازار سنگ آهن حاصل دو عامل اصلی یعنی تردید درباره رونق اقتصاد چین و افزایش ذخیره این ماده خام در بنادر این کشور است.

روز چهارشنبه موسسه رتبه سنجی مودیز برای نخستین بار از سال 1989 رتبه اعتباری چین را کاهش داد و در گزارش این موسسه آمده بود عامل کاهش رتبه اعتباری، احتمال کاهش تاثیر برنامه های حمایتی دولت چین و تشکیل حباب در بخش ساخت و ساز این کشور است.

با آنکه تولید روزانه فولاد در چین در ماه گذشته میلادی به رقم بی سابقه افزایش یافت اما میزان بالای ذخیره سنگ آهن در بنادر چین (140 میلیون تن) تردیدهایی درباره تقاضا برای این ماده خام از سوی تولیدکنندگان فولاد پدید آورده است.

از سوی دیگر ذخیره سنگ آهن در بنادر چین عمدتا شامل سنگ آهن با عیار پایین است و پس از کاهش قیمت زغال سنگ کک شو انتظار می رود تولیدکنندگان فولاد در این کشور به سمت خرید این نوع سنگ آهن حرکت کنند و تقاضا برای سنگ آهن با عیار بالا کاهش یابد. تداوم این روند به کاهش بیش از پیش قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد منجر می شود.

یکی دیگر از عوامل کاهش تقاضا برای سنگ آهن، افزایش استفاده از قراضه فولاد است. میزان استفاده از قراضه فولاد در چین اخیرا دو برابر شده است. در واقع تولیدکنندگان فولاد در چین در حال تغییر ماشین آلات خود با هدف استفاده از قراضه فولاد هستند که قیمت پایینی دارد.

تغییرات قیمت سنگ آهن برای سرمایه گذارانی که اخیرا وارد بازار شده اند نگران کننده است. سال گذشته میلادی پیش بینی افزایش تقاضا برای سنگ آهن در چین و نیز بروز اختلال در عرضه سبب شد قیمت سنگ آهن 85 درصد افزایش یابد اما از ماه فوریه قیمت ها در مسیر کاهش حرکت کرده اند.

نکته مهم این است که کاهش قیمت فلزات پایه نشان می دهد فعالان بازار معتقدند در آینده از میزان فعالیت های اقتصادی در چین کاسته می شود. هرگونه کاهش در فعالیت های اقتصادی چین سبب ضعف در بازار سنگ آهن می شود. چین بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان است.

دولت چین برای اصلاح بخش های مختلف اقتصاد بویژه جلوگیری از تشکیل حباب در بخش ساخت و ساز این کشور تدابیری اتخاذ کرده که شامل کاهش اعطاء اعتبارات است. برخی کارشناسان معتقدند این تدابیر مهم ترین عامل فشار بر قیمت سنگ آهن و دیگر مواد خام مورد استفاده در چین است.

البته دولت چین نمی تواند محدودیت های شدید بر فعالیت های اقتصادی اعمال کند زیرا نرخ رشد اقتصاد نباید کاهش پیدا کند. دولت چین برای امسال نرخ هدف برای رشد اقتصاد را حدود 6.5 درصد تعیین کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24