Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در مهمترین خبرهای گروه مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از توافق ٣ میلیارد یورویی با یک شرکت اروپایی برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی در عسلویه و با هدف تولید ٢ محصول جدید برای نخستین بار در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران خبر داد...

پیش لرزه های ماه مبارک به بورس رسید!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت رایانه و انفورماتیک (بخش سوم)
  • بررسی تکنیکال
    • کیسون
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت رایانه و انفورماتیک (بخش سوم)

شرکت های فعال در این حوزه از جمله محدود صنایعی هستند که با توجه به تمرکز دولت بر شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری IT مورد توجه قرار گرفته اند. شرکت های با تجربه و تازه کاری که در بازار بورس تهران فعالیت می کنند دامنه فعالیت متفاوتی دارند لیکن مزیت همه آنها در یک مورد خاص است که بازار نوپا، پر پتانسیل و پر تقاضاست. بستر سازی این صنعت نسبت به سایر صنایع مناسب تر و کم هزینه تر است و در مقابل بازدهی و درآمد مناسبی از این محل نصیب شرکت ها می شود. با توجه به موارد فوق در چند هفته شرکت های این گروه را مورد توجه قرار می دهیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کیسون

این شرکت در طی حدود 5 ماه اخیر سه موج الیوت را تکمیل کرده و در حال تکمیل موج 4 می باشد. ریز موج های شکل گرفته حکایت از رسیدن به انتهای روند اصلاحی دارد که برای این سهم محدوده 240 تومان از اهمیت قابل قبولی برخوردار است ضمن آنکه می توان در محدوده قیمتی نشان داده شده، سهم را برای دید میان مدت مورد توجه قرار داد.

محدوده 215 تومان حد ضرر قابل اعتمادی ست که بهتر است سهامداران شرکت مد نظر قرار دهند. با برگشت قیمتی سهم احتمال لمس قله های بیش از موج 3 بالاست اما مهم ترین مقاومت سهم در کوتاه مدت در محدوده 265 تا 270 تومان قرار دارد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

انتخابات ریاست جمهور در ایران در بالاترین سطح از دموکراسی در جمعه هفته قبل به انجام رسید و طی آن دکتر حسن روحانی با کسب 57 درصد آرا برای چهار سال دیگر رئیس جمهور باقی ماند. در این انتخابات چهره شاخص اصولگرایی جناب حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نیز پس از حسن روحانی در جایگاه دوم قرار گرفت. درباره صحت انتخابات نیز آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: بنده سلامت انتخابات را تایید می کنم که خیلی خوب بود، اما تخلفاتی هم صورت گرفته که بر اساس گزارش های ناظران از دور و نزدیک و برخی گزارش‌های مردمی بوده است و شورا نیز حسب مورد به مسأله ورود داشته است. البته بخشی از تخلفات، طبیعی است و در همه دوره‌های انتخابات اعم از مجلس و ریاست جمهوری بوده است.

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه طرحی که خواستار اعمال تحریم‌های جامع علیه ایران است را به تصویب رساندند. طرح جدید سناتورها که در صورت تبدیل شدن به قانون، تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را افزایش می‌دهد، به طور کلی سه محور اصلی دارد شامل تحریم‌های موشک بالستیک، تحریم‌های جدید تروریسم و اجرای تحریم تسلیحاتی می شود. این طرح که اکنون در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب رسیده است باید برای تصویب نهایی به صحن اصلی سنا ارائه بشود. این طرح در حالی در این کمیته تصویب شد که در ابتدای هفته ترامپ در سفری به عربستان حدود 380 میلیارد دلار با این کشور قراداد امضا کرد که بخش عمده آنرا قرادادهای تسلیحاتی شامل می شد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز از جمله مسائلی است که همواره ذهن فعالان بخش اقتصادی دریافت‌کنندگان وام‌های ارزی مانند دلار و یورو تولیدکنندگان و افرادی که درارتباط با فعالیت‌های صارداتی و وارداتی هستند، را به خود مشغول کرده است. افراد فعال در این بازارها به خاطر این نوسانات دچار مشکلاتی می‌شوند و این عامل در بلندمدت ممکن است برای رشد اقتصادی جامعه مساله‌ساز شود. این مهم باعث شده است تا دولت در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی و کمک به تولید کنندگان داخلی با تصویب طرح پوشش ریسک ارز ها تغییرات نرخ ارز را از 3 تا 35 درصد پوشش به اصطلاح بیمه­ای بدهد. با انجام این کار شرکت سود احتمالی ناشی از تغییرات نرخ ارز را هم از دست می دهد لیکن این طرح باعث می شود تا مهمترین ریسک سرمایه گذاری خارجی از بین برود و با افزایش سرمایه گذاری ها کشور با سرعت بیشتری به سمت رشد اقتصادی برود.

در مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار بانک‌ها ملزم به واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خروج از این فعالیت بورسی شده‌اند.در جریان این مصوبه تاکید شد که سرمایه‌گذاری بانک‌ها در اوراق بهادار باید در چارچوب تعاریف انجام شده از سوی بانک مرکزی بوده و نباید در قالب فعالیت غیربانکی انجام شود. بر این اساس اعلام شده که فعالیت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مصادیق غیربانکی تلقی می‌شود و شبکه بانکی باید تمامی سهم خود در این حوزه را واگذار کند. اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری از رقبای جدی حساب‌های سپرده محسوب شده و با توجه به تضمینی که بر نرخ سود افتتاح حساب آنها در بانک‌ها وجود دارد و اختلاف تا حدود هفت درصدی که با سود سپرده فعلی ۱۵ درصد در شبکه بانکی وجود دارد می‌تواند موجب حرکت این منابع از حساب‌های سپرده به صندوق‌های سرمایه‌گذاری شود. در این شرایط بخش قابل توجهی از منابع بانکها درگیر سرمایه گذاری در بورس و سودآوری خواهد شد تا بتوانند به دلیل تنگنای مالی از این محل حدی از منابع مورد نیاز خود را تامین کنند. البته در این جریان بخشی از منابع بانکها درگیر شده و مانع از پرداخت آنها در تسهیلات رایج بانکی خواهد شد.

بهره وری عامل مهمی در رشد اقتصادی هر کشور می باشد و این مهم رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی دارد در همین ارتباط رئیس سازمان ملی بهره‌وری وضعیت و جایگاه ایران از لحاظ بهره‌وری را در منطقه متوسط اعلام کرد و گفت که در دوره چهارده ساله رشد اقتصادی ایران ۴.۳ بوده که عمده آن از طریق سرمایه و از محل نفت تامین شده و بهره‌وری نقش چندانی نداشته است. در سال ۱۳۹۵ که بانک مرکزی برای ۹ ماهه آن رشد ۱۱.۲ درصدی اعلام کرد اما هنوز گزارش سالانه منتشر نشده، رئیس سازمان ملی بهره‌وری عنوان می‌کند که بر اساس برآوردهایی که این سازمان داشته رشد اقتصادی به مثبت ۱۱.۶ خواهد رسید. در این سال برآوردها حاکی از رشد ۹.۵ درصدی کلیه عوامل تولید و همچنین ۸.۵۹ برای بهره‌وری نیروی کار و ۱۰.۸ در سرمایه است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ رقم خودرن شرایطی در کشور که در آن نرخ ارز روندی صعودی بگیرد و شرایط بین المللی به مانند قبل باز گردد از مهمترین چالشهای این گروه بود که این مهم با انتخاب مجدد دکتر روحانی به عنوان ریاست جمهوری تا حدودی بی اثر شد و روند رو به رشدی که خودروسازان در چهارساله اخیر به خود گرفته اند ادامه خواهد یافت و تولید خودرو که در سال 95 به حدود 1.3 میلیون دستگاه رسیده است به احتمال زیاد در سال 96 به رکورد قبلی خود در سالهای 89 و 90 یعنی عدد 1.6میلیون دستگاه خواهد رسید. این مهم که به علت هزینه های مالی بالای خودروسازان بخش زیادی از سود عملیاتی آنها را می بلعد در سالهای آینده روند بهتری را در شرایط بنیادین شرکتها ایجاد خواهد کرد و سرمایه گذاران را به آینده انها امیدوار می کند.

در این گروه در بازار سرمایه در هفته اخیر همزمان با اعلام نتیجه انتخابات تقاضای بالایی را در اولین روز هفته در گروه شاهد بودیم که نتیجه آن حاکم شدن رنگ سبز بر پیکره خودروسازان بود. در ادامه و در دومین روز هفته عرضه و تقاضا متعادل شد که این امر با بسته شدن خساپا جهت تعدیل سود با بالا رفتن تقاضا در بازار روبرو شد. این مهم در حالی صورت گرفت که همزمان با بسته شدن خساپا اطلاعیه تعدیل مثبت 158 درصدی آن بر روی کدال نشست و در ادامه هم این شرکت توانست با پوشش کامل سود خود در سال 95 پرونده رو به رشد خود در سال گذشته را ببندد. در ادامه هفته در این گروه خزامیا با برنامه ریزی مناسب توانست با کاهش هزینه ها سود یک ریالی بسازد و البته همزمان با خبرهایی مثبت از در دستور کار قرار گرفتن خروج چندین هزار اتوبوس و کامیون فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای نو، شاهد به پایان رسیدن هفته متعادل همراه با اخبار مثبت باشیم.

در بین شرکتهای این گروه خفناور با تعدیل مثبت 67 درصدی از مثبت ترین نمادهای گروه در طول هفته بود و در کنار آن هم خمحور قرار داشت.

در محصولات شیمیایی؛ روند رو به نزول قیمتهای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی این هفته متوقف شد و اکثرا متعادل پیگیری شدند، این مهم در حالی بود که در روزهای اخیر قیمت نفت نیز از حالت نزولی به ثبات رسیده است و امیدواری ها به توافقات اوپک برای کاهش تولید، رشد قیمت نفت یا ثبات آن همزمان در قیمت محصولات پتروشیمی را به احتمال فراوان به همراه خواهد داشت. البته باید خاطر نشان کرد که نفت پس لرزه های منفی را هم تحمل کرد که بیشتر به دلیل توقع بازار از احتمال کاهش بیشتر تولید نفت بود.

در بازار سرمایه اما همزمان با ثبات قیمتی در محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، نمادهای این گروه به تعادل رسیدند. در این گروه پتروشیمی جم در گزارش تولید خود در اردیبهشت ماه با افزایش قیمت در مهمترین محصول خود یعنی اتیلن روبرو بود و لیکن در بقیه محصولات با کمی کاهش قیمت روبرو شده است. از هلدینگ فارس هم خبر رسید که این شرکت قرار است که بخشی از سهام خود در پتروشیمی مبین و فجر را واگذار کند.

در مهمترین خبرهای گروه مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از توافق 3 میلیارد یورویی با یک شرکت اروپایی برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی در عسلویه و با هدف تولید 2 محصول جدید برای نخستین بار در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران خبر داد.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی این هفته نوسانات زیادی را تجربه نکردند و اکثرا روند متعادلی را شاهد بودند. لیکن این موضوع در مورد فولاد متفاوت بود و کاهش موجودی انبارهای چین باعث افزایش قیمت این محصول تا حدودی شد. این رشد قیمت فولاد باعث رشد قیمت سنگ آهن نیز شد. در مورد فولاد باید گفت که رشد تولید در کشور در چهار ماهه ابتدای سال 2017 حدود 14.3 درصد بوده است که وضعیت مناسبی را نشان می دهد .

در بازار سرمایه کشور نیز با توجه به ثبات قیمت کامودیتی ها روند همچنان متعادل و در محدوده صفر تابلو پیگیری شد. از مثبت ترین نمادهای گروه فرآور و فرزین را می توان نام برد.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ قیمت نفت در این هفته در بازارهای جهانی با صعود نسبی روبرو بود و قیمتها با توجه به صحبتهای مطرح شده در مورد احتمال به توافق رسیدن اعضا عضو و غیر عضو اوپک در مورد تمدید کاهش تولید تا سه ماهه ابتدایی سال 2018 روندی با ثباتی را تجربه کرد. در بازار سرمایه هم اکثر نمادها روند متعادلی را پیش گرفتند و اتفاق خاصی را شاهد نبودیم. باید اضافه کرد برآورده نشدن توقعات بازار و تحولات منفی قیمت نفت می تواند موقتا روزهای نخست هفته را برای این گروه با چالش همراه سازد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24