Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز گذشته روندهایی که سبب هیجان سرمایه گذاران شده بود معکوس شد و عده زیادی از آنها دچار زیان های بزرگ شدند. از پیش تحلیلگران هشدار داده بودند که برای تصمیم گیری درباره فعالیت ..

سرمایه گذاران سهل انگار در دو بازار به شدت زیان کرده اند

دیروز بزرگ ترین رویداد در بازارهای جهان سقوط قیمت نفت بود. با آنکه اعضاء اوپک بر سر تمدید برنامه کاهش عرضه نفت به توافق رسیدند اما قیمت نفت بیش از 5 درصد کاهش یافت زیرا سرمایه گذاران انتظار داشتند تدابیر بیشتری برای بالا بردن قیمت ها اتخاذ شود. امروز نیز قیمت ها کاهش یافته و بعید نیست شرایط کنونی در بازار این ماده خام به همین شکل باقی بماند. از پیش انتظار می رفت رشد قیمت ها جبران شود زیرا شاخص های بنیادی بازار به زیان قیمت هاست. در این میان شاخص های مالی در بازارهای بزرگ رشد کرده اند زیرا سرمایه گذاران در باره افق اقتصاد امیدوار هستند. گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نشان داده این نهاد قصد ندارد به هر قیمت که شده نرخ های بهره را بالا ببرد و برای تصمیم گیری در باره بالا بردن نرخ ها، به داده های اقتصادی توجه خواهد کرد. امروز چند گزارش از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود تحولات در بازارهای مختلف اندک باشد. آندسته از سرمایه گذاران که با رشد قیمت نفت دچار هیجان شدند اکنون زیان بزرگ شده اند. تحول دیگری که در روزهای اخیر بسیاری از سرمایه گذاران را دچار زیان کرده کاهش شدید قیمت سنگ آهن است. قیمت هر تن از این ماده خام به محدوده 60 دلار کاهش یافته است.

سقوط قیمت ها قابل پیش بینی بود

امروز پنجشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا باز هم کاهش یافته و به ترتیب به 51 دلار و 48.4 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت ها سقوط کرد و این درحالی بود که اعضاء اوپک و برخی دیگر کشورها، بر سر تمدید برنامه کاهش عرضه نفت تا مارس سال آینده میلادی توافق کردند. رشد ارزش دلار یک دلیل کاهش قیمت ها بود اما دلیل اصلی این بود که انتظار می رفت اقدامات دیگری نیز با هدف بالا بردن قیمت ها انجام شود که نشد. برخی تحلیلگران معتقد بودند در این نشست میزان کاهش عرضه بالا برده می شود. در برنامه کنونی، میزان عرضه نفت به بازارها 1.8 میلیون بشکه کاهش یافته است. اکنون تحلیلگران می گویند بازار برای مدتی در شرایط کنونی باقی خواهد ماند و سرمایه گذاران بر گزارش هایی که از وضعیت تولید نفت در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت در این کشور منتشر می شود تمرکز خواهند کرد. یکی از دلایل کاهش قیمت ها در هفته های اخیر این بود که کاهش عرضه نفت نتوانسته از میزان ذحیره نفت آمریکا بکاهد. در حال حاضر این ذخیره در سطوح بسیار بالا قرار دارد و افزایش تولید نفت در میادین شیل یک عامل رشد ذخایر نفت است. نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند میزان تولید نفت شیل در آمریکا همچنان افزایش خواهد یافت. از آنجا که هزینه تولید این نوع نفت بسیار پایین آمده و ترامپ اعلام کرده باید از وابستگی آمریکا به نفت وارداتی کاسته شود دلیلی برای کاهش تولید وجود ندارد. از سوی دیگر رشد تقاضا برای نفت سریع نیست و نیز انتظار می رود ارزش دلار رشد کند و هر دو عامل یاد شده بر قیمت ها فشار وارد خواهند کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

طلا توان ایستادن ندارد

امروز قیمت طلا با 2 دلار افزایش به 1258 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز اندکی رشد کرده است. روز گذشته تغییرات بزرگی در قیمت طلا مشاهده نشد. از یک سو، ارزش دلار رشد کرد و از سوی دیگر شاخص های مالی در بورس های بزرگ افزایش یافت و هر دو عامل سبب شد قیمت طلا نتواند افزایش یابد. قیمت طلا روز گذشته در محدوده 1256 دلار در هر اونس قرار گرفت. قیمت ها نسبت به ابتدای هفته تغییر بزرگی نداشته اند. روز گذشته گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کاز این کشور در هفته قبل منتشر و مشخص شد تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری در این کشور همچنان زیر 300 هزار نفر بوده است. این خبری مثبت است و نشان می دهد وضعیت بازار کار رو به بهبود باقی مانده است. البته برخی شاخص های اقتصادی ضعف داشته اند اما دیدگاه کلی کارشناسان این است که شرایط اقتصادی در آمریکا مثبت است. امروز نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقیاس سالانه و فصلی منتشر می شود. پیش بینی شده نرخ رشد با آنچه اقتصادان ها انتظار دارند سازگار باشد. اما بانک مرکزی آمریکا معتقد است در سه ماهه کنونی نرخ رشد بالاتر خواهد بود و وضعیت شاخص های اقتصادی بهتر خواهد شد. همین دیدگاه سبب شده این نهاد ماه آینده میلادی نرخ های بهره را بالا ببرد. اگر این اقدام انجام شود همزمان با افزایش ارزش دلار فشار بر قیمت طلا بیشتر خواهد شد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 106 دلار در هر اونس افزایش یافته است. روز گذشته قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 17.15 دلار، 950 دلار و 774 دلار قرار گرفت. گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نشان داد این نهاد بر مبنای داده های اقتصادی در باره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران امیدوار هستند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا اندکی افزایش یافته اند. روز گذشته وضعیت بازارهای مالی در این قاره خوب بود. رشد شاخص ها در بورس آمریکا و امید به بهبود روابط چین و آمریکا سبب شده سرمایه گذاران ریسک بالاتری بپذیرند. البته موضوع کاهش رتبه اعتباری چین از سوی موسسه رتبه سنجی مودیز سبب نگرانی هایی در بین سرمایه گذاران شده است. یکی از ریسک هایی که رونق اقتصاد چین را تهدید می کند افزایش میزان اعتباردهی و وام های مشکوک الوصول است. دولت چین مایل است از میزان وام دهی ها بکاهد اما باید نرخ رشد اقتصاد حفظ شود. برخی تحلیلگران معتقدند در بلندمدت ریسک بدهی ها بزرگ خواهد بود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی نوسان های زیادی نداشتند. ترامپ به اروپا سفر کرده و با برخی رهبران این قاره دیدار داشته است. او از اعضاء ناتو خواسته میزان بالاتری پول صرف این سازمان کنند. وضعیت شاخص های اقتصادی در اروپا امیدبخش است و ریسک های سیاسی کاهش یافته در نتیجه طبیعی است که شاخص های مالی رشد کنند. بانک مرکزی اروپا معتقد است شرایط برای کاهش حمایت ها فراهم شده و این به معنای تغییر در سیاست های حمایتی پولی است. روز گذشته نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه نخست امسال منتشر شد. محتوای این گزارش مثبت نبود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا افزایش یافتند. افزایش قیمت سهام شرکت های فعال در حوزه فناوری سبب شد تاثیر منفی سقوط قیمت نفت خنثی شود. سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که بانک مرکزی آمریکا قصد ندارد تحت هر شرایطی نرخ های بهره را بالا ببرد. پیش بینی شده ماه آینده میلادی و ماه سپتامبر نرخ های بهره در آمریکا بالا برده می شود. یکی دیگر از موضوعاتی که مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد موضع گیری کنگره در قبال لایحه بودجه پیشنهاد شده از سوی دولت است. اگر پیشنهادهای ترامپ در این برنامه با مخالفت نمایندگان مواجه شود شرایط مثبت کنونی تغییر خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد نسبی قیمت ها

امروز قیمت مس و دیگر فلزت پایه رشد کرده است. قیمت مس و روی اکنون به ترتیب در سطح 5730 دلار و 2640 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت قیمت فلزات پایه رشد کرد البته میزان افزایش زیاد نبود. مدتی است قیمت این فلزات در محدوده های کنونی نوسان می کند و برخی کارشناسان می گویند سرمایه گذاران منتظر شفاف تر شدن شرایط بازار هستند. اکنون این باور در بین تحلیلگران و سرمایه گذاران وجود دارد که احتمال کاهش شدید قیمت فلزات پایه اندک است. حتی برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند در ماه های آینده بازار رونق پیدا خواهد کرد. از نظر این تحلیلگران، بهبود شرایط اقتصادی در چین و آمریکا به معنای رشد تقاضا برای فلزات پایه است. همچنین احتمال اختلال در عرضه وجود دارد و انتظار می رود مازاد عرضه در بازار برخی از این فلزات از میان برود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی افزایش ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافته است. روز گذشته عملکرد دلار در برابر این دو ارز مثبت بود و شاخص دلار اندکی افزایش یافت. تردید درباره افزایش نرخ های بهره در نشست ماه آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سبب شده فشارهایی بر ارزش دلار وارد شود. در چند هفته اخیر شاخص دلار در مسیر کاهش حرکت کرده زیرا از یک سو برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بوده و از سوی دیگر ارزش یورو و پوند انگلستان افزایش یافته است. احتمال تداوم این وضعیت وجود دارد. در ابتدای هفته پیش بینی شده بود که این هفته ارزش دلار کاهش خواهد یافت. روز چهارشنبه گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر شد و محتوای این گزارش بر فشارها بر دلار افزود. اعضاء این کمیته معتقدند اگر شرایط اقتصادی مساعد باشد نرخ های بهره در نشست ماه آینده بالا برده می شود. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24