Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گروه لاستیک و تایرسازی در معاملات آخرین روز کاری هفته به شدت مورد توجه بود و شاهد افزایش تقاضا در دوقلوهای پکرمان و پکویر بودیم که البته در میانه های راه پتایر همزمان با بازگشت به تابلوی معاملات به این جمع اضافه شد. درخصوص دلایلی چرایی توجه بازار به این صنعت بارها صحبت شده بود. بحث افزایش تعرفه واردات ، کاهش مواد اولیه ، تلاش برای دریافت افزایش نرخ و رشد ...

«دلایل رکود در بازار بررسی شد !!»

1) بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته نیز شرایطی مشابه با روزهای میانی هفته داشت و خیلی خبر خاصی در بطن بازار نبود. به نظر می رسد با خاتمه یافتن انتخابات ریاست جمهوری ، برخلاف شعاری که می دادیم ( به عقب بر نمی گردیم ) ، در حال بازگشت به عقب و همان بازار بی رمق هستیم. تازه دوران قبل از انتخابات وضعیت بهتر از دوران فعلی بود چراکه باری دیگر حجم و ارزش معاملات افول کرده و همین مساله دلیل اصلی رکود است. درخصوص چرایی این وضعیت باید به 2 مساله مهم اشاره داشت. مساله اول بحث تغییر در کابینه است که گویا در برخی از وزارت خانه ها تغییرات جدی خواهیم داشت. برخی معتقدند دلیل وضعیت فعلی بازار و عقب نشینی حقوقی ها که الحمدالله هر روز یک دلیل برای عدم خرید و مشارکت می تراشند و حتی در طرف فروش مقتدرانه حاضر می شوند ، همین مساله است. اما مساله دوم بحث شکاف بین سود بانکی و نرخ تورم است. مساله و یا مشکلی که ماه ها و حتی سالهاست که بازار با آن دست و پنجه نرم می کند !

دولت و بانک مرکزی در شرایطی به تورم تک رقمی می بالد و با افتخار از نرخ 7 درصدی آن سخن می گوید که نرخ بهره نه تنها دو رقمی است بلکه بانک ها کماکان برای جذب نقدینگی ، سودهای بیش از 20 درصدی به سپرده گذاران پرداخت می کنند. متاسفانه مشکل دوم به قدری بزرگ است که نه تنها گریبان بازار سرمایه بلکه یقه کل اقتصاد کشور را گرفته است. به نظر کاهش و اصلاح نرخ سود مهمترین مطالبه فعالان اقتصادی باشد چراکه به واقع این وضعیت درآمدی ، بسیاری از سرمایه ها و سرمایه داران را تنبل کرده است ! البته گویا تلاش هایی در این زمینه در جریان است ؛ چراکه طی روزهای گذشته کوروش پرویزیان بحث تعدیل نرخ سود بانکی را از مسائل مهم برای حمایت از سهامداران خرد دانست و گفت: این تعدیل در سال 96 پیگیری خواهد شد.

پرویزیان با اشاره به اینکه در سال گذشته بررسی ‌ها و اقداماتی در زمینه تعدیل نرخ سود دنبال شده است، اظهار داشت : مسئله بسیار مهمی که خوشبختانه بانک مرکزی هم برای تحقق آن کمک کرده، ایجاد ارتباط نزدیک‌تر بین بخش خصوصی و سازمان‌ های مرتبط ازجمله بانک مرکزی، دولت و وزارت اقتصاد بوده است. به گفته او، بانک‌ ها قرار است جلسه‌ ای با یکدیگر برگزار کنند و پیشنهادهایی که در زمینه تعدیل نرخ سود دارند را به بانک مرکزی ارائه دهند. البته ما در سال گذشته هم از این جلسات داشتیم اما در عمل شاهد رقابت بانک ها با یکدیگر هستیم. در سوی دیگر ، محمدرضا جمشیدی دبیر کل کانون بانک های خصوصی گفت: در جلسه آینده مشترک بانک های دولتی و خصوصی که در 17 خرداد برگزار خواهد شد، قرار است نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ های بانکی بررسی شود. همچنین در این جلسه قرار است راهکارهای کمک بانک‌ ها برای ایجاد اشتغال بیشتر در بخش ‌های تولیدی و بارزگانی کشور بررسی شود. به هر حال یکی از بزرگترین مشکلات فعلی همین مساله است. با کاهش نرخ سود بانکی ، نقدینگی های پارک شده به سمت تولید خواهد رفت. در طرف دیگر نرخ تسهیلات کاهش خواهد یافت و بازار نیز نسبت به این تغییرات واکنش نشان خواهد داد و موجبات تقویت P/e صنایع فراهم خواهد شد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 19 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه تایرسازی و رایانه و منفی 2 گروه ذغال سنگ و حمل و نقلی قوی تر از سایر صنایع بود. اما پیش بینی بازار روز شنبه واقعا دشوار است از یکسو بازار روز چهارشنبه نشان داد میلی به کاهش بیشتر قیمت ها ندارد و از سوی دیگر خبر تحریم های جدید احتمالی از سوی سنای آمریکا و افت قیمت نفت را داریم که می تواند مانعی برای حرکت رو به جلو در بازار شود. لذا وزن خبرهای منفی بیشتر است اما رشد ارزش معاملات در بازار چهارشنبه نشان می دهد که پول خوبی در بازار است. به نظر برای فردا نیز وضعیتی مشابه با بازار روزهای پایانی هفته را داشته باشیم و باید منتظر خبرهای بیشتری بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و ارزش معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌ داری آمریکا روز چهارشنبه گفت که مجوزهای فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران تحت بررسی هستند ! وی همچنین گفت که واشنگتن از تمامی اختیاراتش برای وضع تحریم‌ های بیشتر علیه ایران استفاده خواهد کرد. منوچین گفت: «بگذارید این را بگویم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های وظیفه من مقابله با تأمین مالی تروریسم است.» وزیر خزانه ‌داری آمریکا تحریم ‌ها را ابزاری سودمند خواند و مدعی شد که تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورده است. وی گفت: «البته ما می ‌توانستیم با آنها به توافق بهتری در میز مذاکره دست پیدا کنیم. ما از هر چیزی که در اختیار داریم برای وضع تحریم‌ های بیشتر علیه ایران، سوریه و کره شمالی استفاده خواهیم کرد تا از زندگی مردم آمریکا محافظت کنیم.» در همین ارتباط ، جان کری وزیرخارجه سابق توییت کرده الان وقت تحریم و «مواجهه بدون مذاکره» نیست.

ب) در سوی دیگر ، پیش‌ نویس طرح تحریم افراد و نهادهایی که به توسعه برنامه موشکی ایران یاری می‌ رسانند، از تصویب کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گذشت. مصوبه 18 رای موافق و 3 رای مخالف داشت و برای نهایی شدن باید در صحن سنا بررسی شود. اگر این طرح تصویب شود، سپاه پاسداران برای اولین مرتبه از سوی آمریکا تحریم می‌ شود. پیش‌تر و در سال 2007 ، شاخه برون مرزی این نهاد (سپاه قدس) تحریم شده بود. نمایندگانی که به این مصوبه رای داده‌اند بر این نظرند که تحریم‌ های جدید مغایرتی با مفاد  توافق هسته‌ ای و برجام ندارد.

ج) در خبرهای اقتصادی ، علی طیب نیا با تاکید بر لزوم تمرکز بر اجرای کامل طرح جامع مالیاتی، با یادآوری اینکه تنها راه ایجاد اصلاحات ساختاری در اقتصاد و رهایی از اقتصاد نفتی، افرایش سهم تامین منابع بودجه ای دولت از طریق ارتقای درآمدهای مالیاتی است، گفت : در این خصوص ما باید در دو جبهه تلاش کنیم که نخستین آن، کاستن از هزینه های غیر ضروری دولت است و این کار از طریق کوچک سازی دولت و رهایی از تصدی گری های زاید و افزایش بهره وری امکان پذیر است. وی افزود: جبهه دوم، حرکت به سمت تامین درآمدهای دولت از طریق درآمدهای مالیاتی به عنوان مهم ترین پروژه سیاست های اقتصاد مقاومتی است و همه باید این را بدانیم که بدون اتخاذ چنین سیاستی و بدون افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در تولید ناخالص داخلی، دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار، به هیچ وجه ممکن نیست.

د) در خبرهای بورسی ، در تازه‌ ترین مصوبه بانکی قرار بر این شده تا سقف مجاز بانک‌ها برای بنگاه‌داری از 40 درصد موجود به 20 درصد سرمایه پایه کاهش یابد. این در شرایطی است که در حال حاضر و با سقف فعلی نیز انحراف بانک‌ها از حد مجاز تعیین شده بسیار فراتر رفته و واگذاری‌های تکلیف شده به طور کامل محقق نشده است. همچنین در راستای کاهش حد مجاز بانک‌ ها برای شرکت داری، مصوب شد تا از فعالیت در قالب صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری خودداری کرده و صندوق ‌ها را واگذار کنند !

ه) در سایر خبرها ، روسای جمهوری ایران و ترکیه در تماسی تلفنی تاکید کردند که آماده ‌اند فصل تازه ‌ای را در ‏همکاری ‌های مشترک بگشایند و جهشی را در روابط تهران – آنکارا بویژه در عرصه اقتصادی ایجاد ‏کنند. روحانی : همکاری‌های سه جانبه با روسیه به صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند. برای رساندن حجم مبادلات سالانه دو کشور به رقم 30 میلیارد دلار، باید یک جهش در ‏این روابط و همکاری ها ایجاد کرد. اردوغان: همکاری ‌های منطقه ‌ای بویژه در نشست آستانه به صلح و ثبات منطقه، کمک می ‌کند. ترکیه مصمم است روابط خود را با تهران در همه عرصه ‌ها توسعه دهد.

و) در بازرهای جهانی ، افت قیمت نفت و روند نوسانی در فلزات اساسی را شاهد بودیم. به نقل از رویترز، پس از آنکه توافق روز گذشته اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید سرمایه گذارانی را که در انتظار کاهش بیشتر تولید بودند نا امید کرد و موجب خروج آنها از بازارهای پرریسک تر شد، قیمت نفت کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و شاخص ها در بازارهای بورس آسیایی با افت مواجه شد. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و چند کشور تولید کننده غیر عضو اوپک روز پنجشنبه در وین توافق کردند که کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه ای تولید خود را تا پایان 3 ماهه نخست سال 2018 ادامه دهند. در حالی که این اقدام اوپک مورد انتظار بود، برخی سرمایه گذاران بازار نفت امیدوار بودند که تولید کنندگان بر سر تمدید طولانی تر توافق یا کاهش بیشتر تولید به منظور مهار مازاد عرضه موجود در بازار نفت به توافق برسند. گفت گوها در مورد تمدید توافق کاهش تولید در طی روزهای اخیر موجب رشد قیمت ها شده بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا دیروز پس از اعلام توافق اوپک 4.8 درصد کاهش یافت و امروز نیز با 0.43 درصد کاهش به رقم 48 دلار و 53 سنت رسید. بدین ترتیب نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در آستانه ثبت کاهش هفتگی حدودا 3 درصدی قرار دارد. قیمت نفت برنت نیز که دیروز پس از انتشار خبر تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولید 4.6 درصد کاهش یافته بود، امروز با 0.37 درصد کاهش دیگر به رقم 51 دلار و 15 سنت رسید و در آستانه کاهش هفتگی حدودا 4 درصدی قرار گرفت. بانک انگلیسی بارکلیز در یادداشتی نوشت، کاهش قیمت نفت نتیجه برخی انتظاراتی است که در آستانه نشست اوپک در مورد کاهش طولانی تر یا بیشتر تولید نفت ایجاد شده بود. برخی تحلیلگران دیگر از جمله گلدمن ساکس و بانک جفریز اعلام کردند که میزان ذخایر نفتی جهان در اوایل سال 2018 به حالت عادی باز خواهد گشت. در فلزات اساسی پس از کاهش قیمت ها در معاملات روز گذشته ، امروز نیز شاهد افزایش نسبی قیمت ها بودیم ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، روی و سرب به ترتیب در سطوح 5.720 – 2.650 – 2.100 و 1.960 دلاری قرار گرفتند.

اما در بازار چه گذشت ؟؟

4) در گروه سیمانی تقاضای خوبی را شاهد بودیم. همانطور که در گزارش های پیشین هم اشاره شد ، گفتیم که برای سیمانی ها اصلاح قیمت بالایی را متصور نیستیم و انتظار داریم که نمادهای این گروه در بازه زمانی میان مدتی بازدهی مناسبی داشته باشند. هر چند که با یک گُل ، بهار نمی شود و باید روند معاملات سیمانی ها در روزهای ابتدایی هفته آتی را دنبال نمود اما در مجموع با توجه به کنترل شرکت ها در نرخ فروش و امیدواری به بهبود ضعیت فروش داخلی و صادرات در نیمه دوم سال ، می توان به بازدهی مناسب این صنعت تا پایان سال امیدوار بود.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، نایب رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان می گوید با توجه به کاهش تقاضای داخلی مهمترین برنامه شرکت ها جبران خلاء مصرف داخل از طریق توسعه صادرات و ایجاد بازارهای جدید است. مرتضی لطفی گفت : با وجود گذشت 2 ماه از سال 96 هنوز محرکی در بازار مصرف سیمان را شاهد نیستیم و حتی 1.8 درصد هم نسبت به 2 ماه مشابه سال گذشته کاهش تحویل داشته ایم. او به ظرفیت تولید مناسب برای تولید سیمان و برنامه ریزی تولید اشاره کرد و گفت: خوشبختانه برای مدیریت این موضوع سهمیه بندی هایی که از سال گذشته شروع شده بود ادامه پیدا کرده و کمیته های منطقه ای شکل گرفته که در کل کشور مشغول مدیریت وضعیت هستند.» لطفی در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل رکود بازار داخل هم اکنون نگاه ویژه ای به صادرات به وجود آمده ، گفت : «در حوزه صادرات به صورت جدی انجمن صنفی صنعت سیمان وارد شده و با استفاده از ظرفیت های توسعه صادرات که متعلق به انجمن است به دنبال افزایش صادرات هستیم؛ در این زمینه در مبادی خروجی کشور اقدام به ایجاد ترمینال خواهیم کرد و مذاکرات گسترده ای با کشورهای حوزه مصرف کلید زده ایم. همچنین با شرکت های دریایی و کشتیرانی هم مشغول مذاکره هستیم که در صورت ایجاد بازار جدید شرایط برای صادرات و حمل و نقل فراهم باشد.»

نایب رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه مذاکرات خوبی با چند کشور آفریقایی برای صادرات سیمان صورت گرفته و بازارهای جدیدی در حال شکل گرفتن است، گفت: برای سال جاری به خصوص 6 ماهه اول سال نگاه ما بیشتر به بازارهای خارجی و صادرات است؛ از طرفی آثار برجام از نظر افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای دیگر کاملا مشهود است و ما با تقاضاهایی از سوی تعدادی از کشورهای آفریقایی مانند مصر، کنیا، غنا و … برای خرید سیمان روبرو هستیم که به مصر صادرات شروع شده است. علاوه بر این ما معتقدیم تلاش های دولت و رشد اقتصادی که شاهد آن هستیم در نیمه دوم امسال آثار خود را در بازار داخل هم به نمایش خواهد گذاشت و به دنبال آن بازار مسکن به حرکت درخواهد آمد و این یعنی افزایش تقاضای سیمان. وی همچنین درخصوص مذاکره برای صادرات سیمان به کشور عراق گفت: «گفت و گوهایی با نمایندگانی از شرکت های عراقی صورت گرفته که بتوانیم با راه اندازی یک شرکت مشترک در شهرهای مرزی دو کشور صادرات به این کشور را مدیریت کنیم و با این شرایط می توانیم به زودی شاهد حل مشکل صادرات سیمان به کشور عراق باشیم.

در این گروه سیمان تهران با افزایش تقاضا تا قیمت های 220 تومانی پیشروی کرد. سیمان تهرانی که سود سال جاری را به دلیل پیش بینی افت درآمد شرکت های زیر مجموعه نظیر سیمان ایلام و هگمتان کاهشی در نظر گرفته اما شرکت از نظر تولید و فروش وضعیت بدی ندارد. این سهم سیمانی برای روز شنبه به مصاف مقاومت با اهمیت 230 تومانی خواهد رفت. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، منجر به خاتمه یافتن روند نزولی و آغاز روند صعودی خواهد شد. در سیمان کرمان هم که بارها به وضعیت بنیادی مناسب اش تاکید کرده بودیم ، تقاضای خوبی را شاهد بودیم. سهمی که به قیمت های بیش از 200 تومانی بازگشته و حالا در مسیر سطوح 225 – 230 تومانی قرار گرفته است. متوسط P/e گروه در حالی رقم 12 واحدی را نشان می دهد که نسبت قیمت به درآمد سیمان کرمان در سطوح 6.5 واحدی قرار دارد. در معاملات روز چهارشنبه 9 میلیون سهم توسط شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد عرضه شد و یک شخص حقیقی خریدار 2 میلیون سهمی سکرما بود. نکته مهم اینکه متوسط میانگین ماهانه معاملات این سهم در شرایطی 1 میلیون سهم بوده که سکرما در معاملات روز چهارشنبه 12 میلیون معامله شده و این حجم در کف قیمت ها سیگنال خوبی برای بازار است.

در سیمان ارومیه هم تقاضای خوبی را شاهد بودیم. سهم که اخیرا مجمع سالانه و فوق العاده افزایش سرمایه را برگزار نموده و درصورت تثبیت در قیمت های بیش از 286 تومانی ، می توان به ادامه رشد سهم تا سطوح 360 تومانی برابر با سقف تاریخی امیدوار بود. مدیرعامل شرکت در مجمع گفت : خوشبختانه موفق شدیم از مهر ماه سال گذشته به کمک انجمن صنفی صنعت سیمان تخفیف ها را به مرور حذف نموده و قیمت ها را به سمت نرخ های مصوب سال 93 نزدیک کنیم. البته در فصل زمستان به دلیل کاهش تقاضا و انباشت محصولات تولید شده ، شرکت ها نیز باری دیگر به رقابت با یکدیگر در فروش پرداختند اما از ابتدای سال 96 باری دیگر قیمت ها در حال نزدیک شدن به سطوح واقعی می باشند. ( مقایسه عملکرد فروردین ماه با اسفند ماه شرکت در سامانه کدال نشان می دهد که نرخ فروش سیمان از ابتدای سال افزایشی بوده است ).

در این گروه سشمال هم وضعیت بنیادی خوبی دارد. این شرکت که سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 96 را دارد ، به کمک فروش 88 میلیارد ریالی اردیبهشت ماه موفق شده 358 میلیارد ریال معادل 37.5 درصد فروش 951 میلیارد ریالی خود را محقق کند که با توجه به اینکه معمولا فروش سیمانی ها در 3 ماهه پایانی سال ضعیف است ، رقم خوبی است و حتی می توان به تعدیل مثبت شرکت و فروش بیش از 1.000 میلیارد ریال امیدوار بود. اما سری هم به سغرب بزنیم که چرخ تولید و فروشش کم کم در حال گرم شدن است.

این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.003 میلیارد ریالی دیده که فروش فروردین ماه 50 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 86 میلیارد ریال و مجموعه فروش 2 ماه اول سال 136 میلیارد ریال معادل 13.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. به نظر برای 2 ماه اول سال رقم بدی نیست و در ماه های آتی می توان به رشد فروش شرکت امیدوار بود. خصوصا که نرخ فروش سیمان آرام آرام در حال افزوده شدن است و این خبر خوبی است. در سایر نمادها سفارس را هم به عنوان لیدر گروه باید زیر نظر داشت. باز هم تاکید می کنیم هنوز سیگنال خرید در سیمانی ها صادر نشده اما در مجموع اعتقاد داریم قیمت ها در نقاطی است که جای اصلاح چندانی باقی نمانده است.

5) اما گروه لاستیک و تایرسازی در معاملات آخرین روز کاری هفته به شدت مورد توجه بود و شاهد افزایش تقاضا در دوقلوهای پکرمان و پکویر بودیم که البته در میانه های راه پتایر همزمان با بازگشت به تابلوی معاملات به این جمع اضافه شد. درخصوص دلایلی چرایی توجه بازار به این صنعت بارها صحبت شده بود. بحث افزایش تعرفه واردات ، کاهش مواد اولیه ، تلاش برای دریافت افزایش نرخ و رشد تولید و فروش از جمله دلایلی است که نمادهای این گروه را در کانون توجهات قرار داده است. ضمن اینکه برخی از شرکت ها نظیر صنعتی بارز به زودی از سهامداران خود برای برگزاری مجمع دعوت خواهند کرد. اما در معاملات روز چهارشنبه چراغ سبز را پکرمان روشن کرد. در حالی این سهم کار خود را متعادل آغاز نمود که پس از جابجایی بلوک در محدوده صفر تابلوی اصلی ( عرضه توسط شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و خرید توسط صندوق بورسیران ) ، سهم با افزایش تقاضا به صف خرید میلیونی نشست. صف خریدی که بارها توسط سهامدار عمده عرضه شد. عرضه هایی که نفس خریداران را گرفت و با وجود اینکه روند حرکتی سهم صعودی خواهد بود اما این عرضه ها احتمالا سبب سر گیجه بازار در معاملات روزهای ابتدایی هفته شود. البته مشابه همین حرکت را درست دو هفته گذشته در نماد پکویر داشتیم و اتفاقا حقوقی این سهم نظیر سرمایه گذاری امید و اعتضاد غدیر نیز کمر همت به له کردن سهامداران در صف بستند ! واقعا از حقوقی های خوشنام بازار جای گِله دارد که این چنین از سهامداران و بازار استقبال می کنند. جالب اینجاست که عده ای هم بیرون گود نشسته و نسبت به حرکت بازار بر روی نمادهای کوچک انتقاد می کنند اما دیگر کسی نمی گوید که حقوقی ها در نمادهای بزرگ برای تامین مالی و یا هر مساله دیگری که شاید بازار در جریان نباشد چه بلایی بر سر بازار نازل می کنند. مگر پکرمان و پکویر P/e بالایی دارند ؟ مگر این دست شرکت ها زیانده هستند ! غیر این است که وضعیت صنعت رو به بهبود بوده و بازار با تحلیلی که داشته دست به خرید زده است ؟! شک نکنید اگر بحث افزایش تعرفه واردات و یا افزایش نرخ تایر قطعی شود ، همین سهم ها رشد خواهند کرد. بگذریم ... شاید بد نباشد سری هم به عملکرد 2 ماه ابتدایی شرکت ها در سال 96 بزنیم.

از پکرمان آغاز می کنیم که با وجود عرضه های سنگین اما باز هم با صف خرید اندک آن هم درست بر روی سقف تاریخی به تعطیلات پایان هفته رفت. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 10.399 میلیارد ریالی دیده که فروش فروردین ماه 461 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 766 میلیارد ریال و مجموعه فروش 2 ماه اول سال 1.227 میلیارد ریال معادل 12 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. نکته مهم اینکه شرکت ها معمولا در فروردین ماه به دلیل کاهش تولید و فروش خودروسازان کمی ضعیف عمل می کنند اما در ماه های بعد جبران می کنند. گفتنی است ، شرکت در پایان سال 95 ( در گزارش حسابرسی نشده ) مبلغ 656 ریال محقق کرده که نسبت به سود پیش بینی شده 554 ریالی 18.5 درصد تعدیل مثبت داشته است. شرکت همچنین 676 ریال سود تلفیقی دارد. لازم به ذکر است که شرکت بودجه 96 را هم محتاطانه بسته و برای سال جاری جای تعدیل دارد. ضمن این که لاستیک کردستان بارز نیز سال جاری به بهره برداری رسیده و با افزایش فعالیت برای سال بعد تعدیل خوبی را برای پکرمان رقم خواهد زد.

اما به دنبال پکرمان، پکویر هم از غافله عقب نماند و صف تقاضای خوبی تشکیل داد. صف تقاضایی که تا پایان ساعت معاملات عرضه نشد اما شک نکنید که اگر او هم شنبه با صف خرید مواجه شود ، شیر عرضه حقوقی ها سهامداران را غرق لاستیک و تایر خواهد نمود !! این شرکت در حالی کل مبلغ فروش خود برای سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 96 را در سطوح 3.949 میلیارد ریالی پیش بینی کرده بود که شرکت در 3 ماه اول 817 میلیارد ریال ( فروش میانگین هر ماه 273 میلیارد ریال ) ، در فروردین ماه 84 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 291 میلیارد ریال و در مجموع 5 ماه ابتدای سال 1.193 میلیارد ریال معادل 30 درصد از بودجه خود را پوشش داده است. گفتنی است ، شرکت در دوره مشابه 3 ماه سال گذشته 462 میلیارد ریال فروش داشته که نسبت به فروش 3 ماهه امسال 77 درصد رشد داشته است. بدیهی است در صورتی که افزایش نرخ این شرکت ها قطعی شود، اثرات مثبت آن از فصل دوم خود را نشان خواهد داد. ضمن این که پکویر طرح توسعه رسیدن به ظرفیت 35 هزار تنی از ظرفیت 27 هزار تنی را در دستور کار دارد که تاثیر قابل توجهی بر فروش و سودآوری آن در سال های بعد از 98 خواهد داشت. کائوچو در 3 ماه اخیر 45 تا 50 درصد کاهش قیمت داشته است. پکویر در بودجه نرخ کائوچو به عنوان مواد مصرفی را 12.000 تومان پیش بینی کرده که در حال حاضر تقریباً 8.000 تومان است و خبر خوبی نه تنها برای پکویر بلکه برای سال تایرسازان محسوب می شود. پکویر در صورت گذر از قیمت های 255 تومانی ، در گام بعدی توانایی رشد قیمت تا کانال 500 تومانی را داراست.

اما سری هم به پتایر بزنیم که با بازگشایی خود پس از تعدیل مثبت 20 درصدی ، رشد حدود 7 درصدی را به سهامداران خود هدیه نمود. این شرکت سهامدارن خود را برای روز بیست و یکم خرداد ماه جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه فراخوانده است. پتایر در 2 ماه ابتدایی سال مبلغ 286 میلیارد ریال از بودجه 2.401 میلیارد ریالی فروش خود، معادل 12 درصد را محقق ساخته است. پتایر در یک ماهه اخیر اصلاح خوبی انجام داده و مستعد شکستن مقاومت 445 تومانی می باشد. لازم به ذکر است که پتایر سود سال 95 خود را از 1.119 ریال به 1.357 ریال افزایش داده است. همچنین شرکت برای سال 96 سود هر سهم خود را در سطوح 304 ریالی پیش بینی نموده که دلیل اختلاف زیاد بین سود سال 95 و 96 ، عدم تکرار فروش دارایی می باشد اما مبلغ فروش با رشد 42 درصدی پیش بینی شده و این در حالیست که سود ناخالص شرکت نسبت به سال 95 کاهشی پیش بینی شده است. انتظار این است که پتایر در سال 96 سود به مراتب بهتری نسبت به رقم پیش بینی شده محقق نماید. به طور کلی آن چه بازار را به این صنعت امیدوار کرده ، خبرهایی از این دست می باشد: طبق گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران ، تایرسازها بین 10 الی 15 درصد افزایش نرخ قرار است بگیرند. کاهش قیمت کائوچو به عنوان اصلی ترین ماده اولیه و مصرفی و نیز ممنوعیت واردات تایرهای چینی از دیگر دلایل امیدوار کننده نسبت به بهبود درآمد شرکت های صنعت مذکور می باشد.

6) در گروه فولادی و سنگ آهنی معاملات بصورت متعادل ، کم حجم و بدون هیجان خاصی دنبال می شود. البته برخی از نمادها نظیر فولای و ذوب آهن نیز معاملات بهتر و مقبول تری دارند. در گروه فولادی به نظر شرکت ها در بخش فروش عمکرد خوبی داشته اند. عملکرد تولید فولاد دنیا WorldSteel که روز چهارشنبه منتشر شد نشان می دهد تولید فولاد 12 ماه دنیا منتهی به ماه April-2017 با گذر از پیک 12 ماهه منتهی به ژوئن 2014 به بالاترین سطح تاریخ رسیده است. در این بین چین شاهد رشد 4.9 درصد تولید فولاد بوده که از متوسط 4 ماهه 2017 ( 4.6 درصد ) فراتر رفته است ! شتاب گیری عرضه فولاد چین باعث شد تا بازار اندکی از نگرانی محدودیت موجودی انبارهای فولاد خارج شده و قیمت در روز چهارشنبه برای میلگرد 1.6 درصد کاهش و بیلت تانگشان 5.8 دلار کاهش یابد. تجار می گویند این اثر طبیعی رشد قیمت ها در پایان هفته قبل و روز دوشنبه بوده و به زودی قیمت ها به ثبات می رسند. گفتنی است ، روز پنجشنبه نیز قیمت میلگرد بورس شانگهای 1 دلار کاهش یافت.

در ایران شمش فولاد فولادسازان نیز با رشد 14 درصدی تولید 4 ماهه وضعیت بسیار مناسبی دارند. تولید ماه قبل نیز 15 درصد رشد داشته که نشان از شتاب گیری این روند است. در این گروه ذوب آهن اصفهان معاملات پر حجمی را قیمت های 80 تومانی تجربه می کند. شرکتی که از نظر ساختار و وضعیت بنیادی شرایط مطلوبی نداشته اما 3 عامل قرار گرفتن در قیمت های کمتر از 100 تومانی و زمزمه هایی درخصوص رشد نرخ میلگرد و تیرآهن و راه اندازی خط تولید ریل سبب شده تا سهم در این قیمت ها خریداران خوبی داشته باشد. به نظر ذوب به مرور می تواند به سمت قیمت های بیش از 90 تومانی حرکت کند.

این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 42.056 میلیارد ریالی دیده که فروش فروردین ماه 1.012 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 1.588 میلیارد ریال و مجموعه فروش 2 ماه اول سال 2.600 میلیارد ریال معادل 6 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است ! گزارش ضعیفی است اما به هر حال بازار ذوب را ( منطقی یا غیر منطقی ) خوب می خرد. در فولای پس از رشد 15 درصدی سهم از روز دوشنبه ، شاهد فشار عرضه ها در معاملات روز چهارشنبه بودیم. به نظر سهم در این نقاط اندکی دست به دست می شود و سپس در مسیر قیمت های 280 تومانی قرار می گیرد اما چنانچه فولای از مقاومت یاد شده عبور نماید ، وارد یک سیکل افزایش با تارگت های بالای 300 تومان خواهد شد.

در فولاد مبارکه شاهد حمایت نسبی از سهم و حرکت به سمت قیمت های 140 تومانی هستیم. فولاد مبارکه در حالی این روزها از نبود خریدار قدرتمند رنج می برد که شرکت عملکرد مقبول و حتی بهتری نسبت به بودجه پیش بینی شده داشته است. این شرکت کل مبلغ فروش برای سال جاری را در سطوح 119.937 میلیارد ریالی پیش بینی نموده و در 2 ماه ابتدایی سال 24.030 میلیارد ریال معادل 20 درصد از کل رقم پیش بینی شده را پوشش داده است. یعنی اگر شرکت با همین فرمان پیشروی کند ، تا پایان دوره 3 ماهه در حدود 31 درصد از فروش پیش بینی شده را محقق خواهد کرد. اما نکته مهم اینکه شرکت نرخ فروش محصولات گرم ، سرد و پوشش دار را به ازای هر کیلو به ترتیب در سطوح 17.002 – 19.391 و 26.210 ریالی پیش بینی نموده اما نرخ های فروش اردیبهشت ماه به ترتیب 20.147 – 25.421 و 30.156 ریال به ازای هر کیلو بوده است. یعنی بین نرخ فروش پیش بینی شده با نرخ هایی که محقق می شود یک شکاف 10 تا 15 درصدی وجود دارد و با این حساب باید گفت که فولاد قابلیت تحقق سود بیش از 253 ریال پیش بینی شده را دارد.

اما سری هم به فولاد آلیاژی ایران بزنیم. جایی که شرکت نسبت قیمت به درآمد بالایی دارد اما این نسبت بواسطه تعدیل های مثبت در گزارشات میان دوره ای تعدیل خواهد شد. فولاژ در حالی فروش سال 96 خود را با افزایش 17 درصدی نسبت به سال 95 در سطوح 8.012 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که شرکت در فروردین ماه و اردیبهشت ماه به فروش به ترتیب 752 و 704 میلیارد ریال دست یافته و در مجموع 1.457 میلیارد ریال معادل 18 درصد از بودجه خود را پوشش داده است. به نظر فولاژ عملکرد خوبی داشته خصوصا که تجربه ثابت کرده در نیمه دوم سال بواسطه حرکت دلار ، نرخ محصولات شرکت نیز افزایش می یابد و در نتیجه می توان به تعدیل مثبت شرکت در سود 87 ریالی پیش بینی شده امیدوار بود. خصوصا که فولاژ در پایان سال 95 نیز با فروش 7.258 میلیارد ریالی به سود خالص 140 ریالی دست یافته بود.

در سنگ آهنی ها ، کگل بواسطه حمایت های آرمان شهر با رشد قیمت هر چند محدوده روبرو شد. در کنور نیز معاملات کم حجم و کم نوسانی را در مرز قیمت های 300 تومانی شاهد هستیم. این شرکت در حال کل مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 3.222 ریالی پیش بینی کرده بود که در 2 ماه ابتدای سال 354 میلیارد ریال معادل 11 درصد از آن را پوشش داده است. نکته مهم و منفی در کنور اینکه متوسط نرخ صادراتی کنسانتره برای سال جاری در سطوح 3.080.000 ریالی پیش بینی شده که نرخ فروش ماه های ابتدایی سال 2.162.658 میلیارد ریال بوده است ! همچنین شرکت در این دوره 117.700 تن سنگ آهن دانه بندی شده تولید نموده اما هنوز از این مقدار ، فروشی انجام نداده است.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، به گزارش استیل پرایس تحلیلگران بانک دویچه براساس موجودی بالای سنگ آهن در بنادر چین پیش بینی کرده اند قیمت سنگ آهن در سه ماهه چهارم سال 2017 به متوسط 50 دلار برسد. اگرچه شرایط کنونی بازار برای سنگ آهن با عیار 62 درصد مناسب است اما سطوح موجوی بالا و موجودی در بنادر چین به 127 میلیون تن رسیده است که 40 تا 50 میلیون تن از این حجم را گریدهای پائین سنگ آهن تشکیل می دهد. سنگ آهن در روز چهارشنبه در بورس دالیان 7 درصد و در بنادر چین 2.4 درصد کاهش قیمت داشت که ناشی از افت قیمت فولاد چین و البته موجودی بالای بنادر بود. همچنین روز پنجشنبه سنگ آهن در بورس دالیان تحت فشار بوده و در حدود 2.5 درصد دیگر کاهش یافته است. موجودی سنگ آهن در بنادر چین با رشد 27 درصدی در سال 2017 به حدود 140 میلیون تن رسیده که رقم بسیار بالایی است و همین عامل سبب فشار بر قیمت سنگ آهن شده است.

7) در گروه فلزی و معدنی ، اکثر نمادها در حالی پیشوار به شکست مقاومت های پیش روی خود رفته اند که در فلز روی و مس هنوز مقاومت ها شکسته نشده است. فلز روی کماکان درگیر با مقاومت 2640 دلاری و مس نیز هنوز نتوانسته مقاومت 5.750 دلاری را تاچ نماید. در این گروه فملی کماکان درجا می زند. در مس موجودی انبارهای LME با کاهش 4.200 تن به 325 هزار تن رسیده و تضعیف دلار و افزایش قیمت نفت به رشد قیمت این فلز کمک می کند. لکن کاهش واردات 40 درصدی کاتد از طرف چین در 4 ماه گذشته بسیار نگران کننده است و مانع اوج گیری قیمت خواهد شد. قیمت های داخل چین نسبت به LME فعلا 112 دلار بالاتر بوده و مانع تحریک واردات می شود (آربیتراژ منفی است) و لذا رشد قیمت پایدار نیست.

در فلز روی همانطور که اشاره شد مقاومت 2.640 دلاری شکسته نشده و از همین روی رشد قیمت ها هنوز پایداری لازم را پیدا نکرده است. با این حال برخی از نمادها نظیر کیمیا ، فرآور ، فزرین ، کبافق و ... نیز در حال پیشخور کردن اتفاقات مثبت احتمالی هستند. برخی از کارشناسان در بازارهای جهانی معتقدند در فلز روی آربیتراژ مثبت 119 دلار بین قیمت داخل چین و LME باعث افزایش قیمت های جهانی طی روزهای آینده می شود. ضمن اینکه موجودی انبارهای چین تداوم کاهش را تجربه می کند.

در این گروه فاسمین بر خلاف سایر همگروهی ها حرکت خاصی نداشته هنوز موفق به تثبیت در قیمت های بیش از 330 تومانی نگردیده است. این شرکت در حالی کل مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 3.240 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که در دوره فروردین ماه 139 میلیارد ریال ، در اردیبهشت ماه 356 میلیارد ریال و در مجموع 2 ماه ابتدای سال 494 میلیارد ریال معادل 15 درصد از مبلغ فروش خود را پوشش داده است. البته عملکرد فاسمین 2 نکته مهم دارد. اول اینکه شرکت بواسطه خوشبینی به رشد قیمت روی ، بخشی از محصولات را به امید فروش در قیمت های بالاتر انبار کرده است. به عنوان مثال شرکت از 6.453 تن شمش روی تولید شده ، تنها 4.433 تن آن را به فروش رسانده و این یعنی در حدود 20 میلیارد تومان شمش روی به فروش نرسیده در انبار دارد ! نکته دوم اینکه در صورت سود و زیان پیش بینی شده بابت فروش محصولات ، نرخ برابری ارز به ازای هر دلار 37.000 ریال و نرخ فروش شمش روی 2.400 دلار در نظر گرفته شده است. یعنی در شرایطی نرخ فروش ریالی هر تن شمش روی 9.8 میلیون تومان می باشد که شرکت نرخ فروش شمش را 8.8 میلیون تومان فرض نموده است. لذا ادامه این روند فرض تثبیت شمش در قیمت های فعلی ، موجب تعدیل مثبت شرکت خواهد شد.

در باما بعد از رشد اخیر از قیمت های 550 تومانی تا قیمت های 690 تومانی ، فشار عرضه ها شدت گرفت اما چنانچه روی بتواند از سد 2.640 دلاری عبور نماید ، می توان به ورود باما به کانال 700 تومانی رای مثبت داد. این شرکت هم طی روزهای اخیر عملکرد ماهانه خود را منتشر کرد. باما در حالی فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.039 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که در مجموع 2 ماه ابتدای سال 224 میلیارد ریال معادل 21.5 درصد از مبلغ فروش خود را پوشش داده که رقم فوق العاده ای است. این یعنی اگر شرکت با همین فرمان پیش برود و «روی» نیز در قیمت های فعلی دوام بیارود ، فروش شرکت تا بیش از 1.400 میلیارد ریال تعدیل خواهد شد و این یعنی باما می تواند تعدیلات خوبی در گزارشات میان دوره ای داشته باشد. نکته : در گزارش حسابرسی شده آمده است : نرخ های فروش براساس نرخ های بورس فلزات لندن برای سولفور روی به ازاء هر تن 2.400 دلار با عیار 50 درصد و کنتسانتره سولفور سرب به ازاء هر تن 2.000 دلار با عیار 60 درصد و با نرخ برابری هر دلار مبلغ 36.000 ریال پیش‌بینی شده، لیکن نرخ های موجود به طور میانگین 10 درصد بیش از نرخ های اعمال شده می ‌باشد.

در این گروه فرآور یکی از سهم هایی بوده که طی روزهای اخیر در حدود 20 درصد بازدهی را برای سهامدارانش به ارمغان آورده است. این شرکت در حالی فروش خود برای سال 96 را در سطوح 799 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که در مجموع 2 ماه ابتدای سال در حدود 103 میلیارد ریال معادل 13 درصد از مبلغ فروش خود را پوشش داده است. دلیل پوشش نه چندان مناسب فرآور را باید در مقدار تولید و فروش شرکت جستجو کرد. جایی که فرآور از 1.447 تن شمش تولید نموده ، 1.072 تن آن را به فروش رسانده است. گفتنی است ، متوسط فروش نرخ شمش روی در 2 ماه اول سال 97 میلیارد ریال بوده در صورتی که نرخ پیش بینی شده در بودجه 88.8 میلیارد ریال ( نرخ روی 2.400 و نرخ تسعیر ارز 37.000 ریال ) می باشد. لذا انتظار این است که فرآور با توجه به رشد اخیر روی ، عملکرد بهتری در خرداد ماه داشته باشد. این سهم در قیمت های 960 تومانی و در یک قدمی مرز روانی 1.000 تومانی مقاومت سرسختی دارد.

اما سری هم به فسرب بزنیم. سهمی که P/e بالایی دارد و از همین روی جذابیت بالایی برای سرمایه گذاری ندارد هر چند که بواسطه تحرکات فلز سرب در بازارهای جهانی ، می توان از نوسانات سهم نیز بهره مند شد. این شرکت در حالی کبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 1.090 میلیارد ریالی پیش بینی کرده که فروش فروردین ماه 58 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 94 میلیارد ریال و تجمیع فروش 2 ماه ابتدای سال 152 میلیارد ریال معادل 14 درصد از فروش پیش بینی شده بوده است. فروش های بودجه شده برای سال مالی مورد گزارش، کمتراز نرخ کنونی LMEو بر مبنای هر دلار به نرخ 37.000 ریال پیش بینی گردیده است. بدیهی است که تغییرات نرخ های LMEو یا عدم تحقق نرخ ارز موجب تعدیل اقلام مندرج در صورت سود و زیان پیش بینی شده خواهد شد .

در ادامه نگاهی هم به کمنگنز خواهیم داشت که این روزها در قیمت های جالبی قرار گرفته است. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 238 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که در مجموع 2 ماه ابتدای سال 15 میلیارد ریال معادل 6 درصد محقق کرده است. اما گزارش منگنز 2 نکته جالب دارد. نکته اول اینکه شرکت نرخ فروش سنگ منگنز دانه بندی را به ازای هر تن 2.387.500 ریال پیش بینی نموده اما نرخ فروش فروردین ماه 2.672.000 ریال و نرخ فروش اردیبهشت ماه نیز 3.117.442 ریال بوده است ! این یعنی نرخ فروش اکنون 30 درصد بالاتر از بودجه می باشد. اما نکته دوم اینکه شرکت از 9.700 تن منگنز تولید نموده ، تنها 5.600 تن آن را به فروش رسانده و مابقی را بواسطه خوشبینی برای فروش در قیمت های بالاتر انبار کرده است. به نظر کمنگنز می تواند یکی از سهم های جالب بازار در ماه های پیش رو باشد.

9) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه خودرویی روند معاملات کسل کننده بود و البته از فشار عرضه کاسته شده است اما کماکان شاهد حرکت با دنده سنگین نمادهای این گروه زدیم. در معاملات روز چهارشنبه از ایران خودرو حمایت شد. در نماد پارس خودرو فشار عرضه بیشتر بود اما سهم در پابان ساعت معاملات تا حدودی از لاک دفاعی خارج شد. این شرکت مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 61.682 میلیارد ریالی پیش بینی نموده و در فروردین ماه و اردیبهشت ماه نیز به فروش به ترتیب 1.924 و 3.818 میلیارد ریالی ( فروش تجمیعی = 5.742 میلیارد ریالی معادل 9.5 درصد بودجه ) دست یافته است. خب طبیعتا فروش فروردین ماه پارس خودرو به مانند سایر خودروسازان تعریفی ندارد اما رشد دو برابری فروش در اردیبهشت ماه نشان از روشن شدن موتور این شرکت دارد. خصوصا که تولید شرکت 23.600 دستگاه و تیراژ فروش 20.300 دستگاه بوده است. به نظر خپارس در خرداد ماه هم روند افزایشی در تولید و فروش داشته باشد اما فروش اصلی از تابستان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، وزیر صنعت و معدن گفت: در زمینه خودرو‌سازان با سیتروئن و پژو مشارکت‌ مان پیش می‌ رود با رنو هم به سرانجام خواهیم رسید، با شرکت‌ بنز هم در زمینه خودروهای تجاری در حال کار هستیم. محمدرضا نعمت‌ زاده در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد قراردادهای مربوط به خودرو گفت: هم تولید خودرو رو به افزایش است و هم قرارداد با شرکت‌ های معتبر قطعه‌ سازی داریم.او درباره حضورش در کابینه بعدی گفت: در این رابطه با کسی صحبت نشده هنوز خیلی زمان مانده اجازه دهید به زمان آن برسیم.

ب) در گروه لیزینگی 2 نماد ولبهمن و وایران نیز رشد قیمت محدودی را به ثبت رساندند اما در سایر نمادها شاهد فشار عرضه و افت قیمت بودیم. البته رایان سایپا با تعدیل مثبت غیر منتظره در گزارش 12 ماه 95 می تواند جان تازه ای به روند معاملات گروه لیزینگ ببخشد. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال 95 را در سطوح 288 ریالی پیش بینی کرده بود که در پایان دوره موفق به تحقق 316 ریال معادل 110 درصد رقم پیش بینی شده ، گردیده است. کاهش جزئیهزینه تامین منابع مالی عملیات لیزینگ و آزاد شدن بخشی از ذخایر ( عمدتا مربوط به حذف زیان حاصل از تاخیر در پرداخت خرید خودرو به سایپا طبق توافق می باشد ) ، از دلایل تعدیل مثبت در رایان سایپا می باشد. گفتنی است ، مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 24 درصدی درآمد حاصل از عملیات لیزینگ ، 15 درصدی هزینه تامین منابع مالی عملیات لیزینگ ، 14 درصدی سود عملیاتی و 7 درصدی سود خالص می باشد. البته اوضاع رایان در سال 96 به اندازه سال های 94 و 95 خوب نیست اما در مجموع می توان به بهبود مجدد سودآوری شرکت و افزایش لیزینگ از کانال مجموعه سایپا امیدوار بود. گفتنی است ، ولساپا سود سال 96 را در سطوح 300 ریالی پیش بینی کرده است.

ج) در گروه مواد غذایی و لبنیاتی ، غشهداب کماکان مرد اول گروه بوده و با رشد قیمت به سمت قیمت های 250 تومانی حرکت می کند. این سهم برای روز شنبه معامله بلوکی داشته و برخی از ادامه حرکت سهم تا قیمت های 300 تومانی سخن می گویند. در این گروه غبشهر نیز در قیمت های خوبی قرار گرفته و انتظار می رود به مرور شاهد ادامه پیشروی سهم تا قیمت های 310 و سپس 340 تومانی باشیم. این شرکت که سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 96 دارد ، در حالی کل مبلغ فروش خود را در سطوح 24.753 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش 3 ماه اول 5.802 میلیارد ریال ، فروش فروردین ماه 1.560 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 1.996 میلیارد ریال و تمجمیع فروش 5 ماه ابتدای سال 9.746 میلیارد ریال معادل 39.5 درصد بودجه بوده که با توجه به عدم دریافت مجوز افزایش نرخ ، عملکرد مناسب و نرمالی است. البته شرکت طی ماه های اخیر کمی قیمت ها را افزایش داده است. نرخ فروش روغن نباتی در بودجه 3 ماهه به ازای هر تن 45.968.976 ریال بوده اما نرخ فروش اردیبهشت ماه نیز 48.698.944 ریال بوده است. P/e غبشهر 4.8 واحد می باشد !

در خبرهای مرتبط با این گروه ، دبیر انجمن روغن نباتی ایران گفت: بر اساس پیگیری‌ های انجام‌ شده به ‌دنبال افزایش قیمت روغن نباتی بعد از پایان ماه رمضان با اخذ مجوزهای قانونی هستیم زیرا هزینه ‌های تولید این محصول افزایش‌ یافته است. داریوش محمودیان اظهار کرد:در ماه رمضان به استقبال افزایش قیمت روغن نمی ‌رویم اما افزایش هزینه‌ هایی در بخش‌ هایخرید دانه‌ های روغنی به ‌قیمت 200 تومانگران ‌تر از قیمت واقعی در هر کیلوگرم، بالا رفتن میزان دستمزد وحقوق کارگران و انرژی به ما تحمیل شده است. وی افزود: بعد از پایان ایام ماه مبارک رمضان با کسب موافقت ‌های لازم حتماً افزایش قیمت خواهیم داشت اما در اینایام برای همرامی با مردم افزایش قیمتی نخواهیم داشت. دبیر انجمن روغن نباتی ایران ادامه داد: در سال گذشته نیز درخواست افزایش قیمت 20 درصدی روغن نباتی ارائه شد اما تنها با 9 درصد آن موافقت شد بنابراین در سال جاری برای تأمین هزینه‌ های تولید ناچار به افزایش قیمت محصولات خود هستیم. وی تصریح کرد: درحال حاضر در حال پیگیری افزایش قیمت این محصول هستیم تا بعد از ماه رمضان بتوانیم با اخذ مجوز لازم به‌ صورت قانونی شاهد ابلاغ افزایش قیمت این محصول باشیم.

د) در گروه شیمیایی ، شیران با ثبت یک رشد قیمت دیگر در تلاش برای تثبیت در قیمت های بیش از 405 تومانی برابر با سقف تاریخی خود می باشد. این شرکت در دوره 3 ماهه از 7.619 میلیارد ریال فروش پیش بینی شده ، 1.446 میلیارد ریال معادل 19 درصد آن را پوشش داده است. شیران همچنین در فروردین و اردیبهشت ماه نیز فروش 328 و 478 میلیارد ریال داشته تا تجمیع فروش خود در دوره 5 ماهه را به 2.253 میلیارد ریال معادل 29.5 درصد رسانده باشد. به نظر فروش به ظاهر ضعیف شرکت دلایل قابل دفاعی داشته باشد باشد. چرا که شیران موجودی انبار خوبی داشته و دلیل این مساله رشد آرام آرام محصولات شرکت می باشد. شیران در بودجه 3 ماهه نرخ فروش الکیل بنزن خطی ( محصول اصلی ) خود را به ازای هر تن 42.962.104 ریال پیش بینی کرده است در حالی که نرخ فروش این محصول در اردیبهشت ماه نیز 44.598.868 ریال بوده است. گفتنی است ، شیران تا پایان دوره 5 ماهه 48.536 تن الکیل بنزن خطی تولید نموده و 39.231 تن آن را به فروش رسانده است. در بودجه شیران پیش بینی شده که شرکت 115.000 تن از این محصول تولید و به فروش برساند. نکته مهم دیگر در شیران اینکه حاشیه سود ناخالص در دوره 3 ماهه 39 درصد بوده در حالی که حاشیه سود ناخالص پیش بینی شده 33 درصد می باشد.

10) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.726 – 3.736 تومان

ب) یورو : 4.205 – 4.220 تومان

ج) درهم امارات : 1.031 – 1.036 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.193.000 – 1.203.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24