Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برگزاری مجمع بورس کالای ایران با بیش از ٨١ هزار میلیارد تومان حجم معامله در سال ٩۵ را می توان مهمترین خبر روز چهارشنبه به شمار آورد که نشان دهنده موفقیت های بزرگی در این بازار است. در این مجمع عنوان شد: راه اندازی بازار مشتقه ارزی در قالب قراردادهای آتی و آپشن به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز از برنامه های اقتصادی دولت دوازدهم بوده و در این زمینه زیرساخت های لازم در بورس کالای ایران فراهم است. انتخاب هیأت مدیره جدید بورس کالا نیز از دیگر فعالیت های مهم مجمع سال ٩۵ این نهاد مالی بود...

برگزاری مجمعی برای ٨١ هزار میلیارد تومان معامله سالیانه

بورس24 : برگزاری مجمع بورس کالای ایران با بیش از 81 هزار میلیارد تومان حجم معامله در سال 95 را می توان مهمترین خبر روز چهارشنبه به شمار آورد که نشان دهنده موفقیت های بزرگی در این بازار است. در این مجمع عنوان شد: راه اندازی بازار مشتقه ارزی در قالب قراردادهای آتی و آپشن به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز از برنامه های اقتصادی دولت دوازدهم بوده و در این زمینه زیرساخت های لازم در بورس کالای ایران فراهم است. انتخاب هیأت مدیره جدید بورس کالا نیز از دیگر فعالیت های مهم مجمع سال 95 این نهاد مالی بود.

در بازار فولاد ثبات نسبی قیمت ها باز هم چهره غالب بازار به شمار می آید اگرچه میل به افت نرخ در قیمت های پیشنهادی واحدهای تولیدی بیشتر از روزهای قبل مشاهده شده که نگرانی از ورود بازار به یک فاز کاهش قیمت های جدید را برجسته می سازد. در بازار پلیمرها نیز گفتمان غالب در بازار ادامه افت قیمت ها محسوب می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام این بورس در خصوص راه اندازی بازار مشتقه ارزی گفت: بحث پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در سیستم بانکی به مبادلات بین بانکی ارز و در بازار سرمایه به راه اندازی بازار مشتقه ارزی در قالب قراردادهای آتی و آپشن مرتبط است که در حوزه پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در بازار مشتقه، بورس کالای ایران از همه لحاظ آماده است.

حامد سلطانی نژاد اظهار داشت: برای راه اندازی بازار آتی ارز، دستورالعمل ها تدوین شده، نرم افزارها آماده و تست شده و همچنین با توجه به مصوبه راه اندازی این بازار در شورای عالی بورس تنها در انتظار اعلام بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز کشور هستیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران به مطرح شدن بحث پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در هیات دولت نیز اشاره کرد و گفت: این مهم از برنامه های اقتصادی دولت دوازدهم است و با توجه به اقدامات انجام شده، در حوزه راه اندازی بازار مشتقه ارزی در قالب قراردادهای آتی و آپشن، همه زیرساخت ها در بورس کالای ایران فراهم است.

مهر تایید مجمع عمومی بر عملکرد بورس کالای ایران / انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره

با برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بورس کالای ایران،‌ عملکرد بورس کالا از سوی سهامداران مورد تایید قرار گرفت و اعضای جدید هیات مدیره این بورس انتخاب شدند. در مجمع عمومی عادی سالانه این بورس که صبح روز چهارشنبه ۳۳ خردادماه در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد،‌ پس از ارائه گزارش هیات مدیره برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفندماه ۹۵ و تشریح اهم اقدامات و عملیات توسعه ای شرکت توسط دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، گزارش صورتهای مالی شرکت توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی، ارائه و اعلام شد که وضعیت مالی شرکت بورس کالای ایران، در تاریخ ۳۰ اسفندماه ۹۵ و عملکرد مالی و جریان های نقدی آن برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور،‌ از تمام جنبه های با اهمیت،‌ طبق استانداردهای حسابداری مطلوب است.

همچنین، مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران، با تقسیم ۱۵۰ ریال سود به ازای هر سهم موافقت کرد. در مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران، موسسه حسابرسی بهراد مشار نیز به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی و روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی انتخاب شدند.

در پایان نیز سهامداران با اکثریت آراء اعضای جدید هیأت مدیره شرکت بورس کالای ایران را انتخاب کردند؛ به این ترتیب نمایندگانذوب آهن اصفهان، تاپیکو، فولاد مبارکه، کارگزاری بانک کشاورزی، سرمایه گذاری توسعه ملی،گروه مالی ملت و مهر آیندگان (صندوق نفت) به عنوان اعضای هیأت مدیره انتخاب شدند.

عملکرد سال ۹۵

همچنینمدیرعامل بورس کالای ایران گفت: ارزش کل معاملات بورس کالای ایران طی سال ۹۵ با رسیدن به رقم ۸۱۷ هزار میلیارد ریال با رشد قابل توجه ۷۳ درصد ی روبه رو بوده است.

حامد سلطانی نژاداقدامات راهبردی بورس کالا در حوزه بازار فیزیکی و بازار مشتقه را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه ارزش معاملات بازار فیزیکی در سال ۹۵ با رشد ۲۵ درصدی مواجه شد و به ۳۷۱ هزار میلیارد ریال رسید، گفت: در حوزه محصولات صنعتی و معدنی، علاوه بر پذیرش سنگ آهن داخلی، فرآورده های سنگ آهن نیز مورد پذیرش و عرضه قرار گرفت و همچنین بورس کالای ایران با ایمیدرو جهت عرضه محصولات معدنی جدید به توافق رسید.

وی ادامه داد: معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز در سال ۹۵ با افزایش ۲۶ درصدی حجم و ۳۴ درصدی ارزش مواجه شد و رکورد ارزش و حجم محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در سال ۹۵ شکسته شد.

وی اضافه کرد: همچنین نسبت حجم معاملات محصولات پتروشیمی به حجم عرضه از ۴۹ درصد به ۶۷ درصد در بازار محصولات پتروشیمی افزایش پیدا کرد؛ علاوه بر این قراردادهای بلندمدت و معاملات خرد راه اندازی شد و شورای رقابت رای نهایی خود را مبنی بر تداوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا صادر کرد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه به وضعیت محصولات کشاورزی در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: حجم و ارزش معاملات محصولات کشاورزی در سال ۹۵ به ترتیب رشد ۲۲۹ و۱۹۹ درصدی را تجربه کرد و بیش از ۴۲۲ هزار تن گندم در بازار فیزیکی معامله شد.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته سیاست قیمت تضمینی برای محصولات جو و ذرت در کل کشور عملیاتی و معاملات پسته در این بورس راه اندازی شد. بازرسی فنی و پذیرش ۷۳ انبار محصولات زراعی برای دو محصول جو دامی و ذرت دانه ای و نیز همکاری و تعامل با فعالان حوزه طیور جهت تکمیل زنجیره عرضه محصولات طیور در بورس کالا از دیگر اقدامات بورس کالا در حوزه محصولات کشاورزی بود.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه به اقدامات بورس کالا در حوزه بازار مشتقه اشاره کرد و توضیح داد: در حوزه بازار مشتقه اقدامات مهمی در بورس کالا صورت گرفت به طوری که در سال ۹۵ رکورد حجم معاملات روزانه، هفتگی و ماهانه قراردادهای آتی سکه و همچنین رکورد ارزش معاملات سالانه قراردادهای آتی سکه شکسته شد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در سال گذشته معاملات قراردادهای اختیار معامله راه اندازی و دستورالعمل مشتری محور قراردادهای اختیار معامله و ضوابط وجه تضمین قراردادهای اختیار معامله تدوین شد. در خصوص صندوق های قابل معامله کالایی نیز دستورالعمل پذیرش بورس کالای ایران اصلاح و ضوابط اجرایی راه‌اندازی و معاملات صندوق‌های کالایی در هیئت مدیره بورس تدوین و مورد تصویب قرار گرفت.

به گفته سلطانی نژاد، در حوزه بازارگردانی قراردادهای مشتقه، دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس کالای ایران و تعهدنامه فعالیت بازارگردانی در این بورس به تصویب رسید و قراردادهای بازارگردانی با سه شرکت تأمین‌سرمایه منعقد شد.

وی به بررسی دارایی های پایه جدید در حوزه قراردادهای آتی اشاره کرد و توضیح داد: بررسی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی جهت پذیرش در قراردادهای آتی، تدوین گزارش‌های امکان‌سنجی، مشخصات و امیدنامه قراردادهای آتی قیر، پلی اتیلن سبک خطی و نیز پذیرش قراردادهای آتی ذرت و زعفران از دیگر اقدامات بورس کالا در حوزه بازار مشتقه بود.

وی همچنین به اقدامات صورت گرفته بورس کالا در حوزه گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی معاملات برخط گواهی سپرده کالایی، افزایش ۱۸۵ درصدی معاملات گواهی سپرده کالایی، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران و همچنین راه‌اندازی معاملات پیوسته بر روی محصول ذرت دانه‌ای تولید داخلی از اقدامات بورس کالا در این حوزه بود.

سلطانی نژاد در ادامه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را مورد توجه قرار داد و گفت: راه‌اندازی سامانه معاملات قراردادهای اختیار معامله، تولید سامانه کشاورزان جهت جمع‌آوری اطلاعات، اعتبارسنجی و اخذ کد بورسی برای کشاورزان محصولات جو دامی و ذرت دانه‌ای، برقراری ارتباط الکترونیک با سامانه "ثامن" (ثبت الکترونیکی معاملات نفتی و پتروشیمی)، توسعه و ارتقاء سرویس‌های عملیاتی با بانک‌های عامل و اتصال به سامانه "بیتا" (بستر یکپارچه تبادل اطلاعات) جهت تبادل اطلاعات با گمرک از اقدامات مهم بورس کالا در این حوزه بود.

به گفته سلطانی نژاد امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری بورس کالای ایران با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، بورس کالای پاکستان، بانک ملت، کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و بورس آتی تایوان از اقدامات انجام شده بورس کالا در حوزه فرهنگ سازی و آموزش به شمار می رود.

اولویت های سال ۹۶

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه به اولویت های بورس کالای ایران در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: راه اندازی بازار مشتقه ارزی، معاملات قراردادهای اختیار معامله روی محصولاتی همچون ذرت و جو، معاملات برخط اختیار معامله، معاملات مجازی قراردادهای مشتقه، معاملات پیمان های آتی و سوآپ کالایی، قرداد آتی قیر و راه اندازی صندوق های کالایی از مهم ترین اقداماتی است که در سال جاری صورت می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین راه اندازی اوراق خرید دین کالایی، تابلو مناقصه، معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات صنعتی و پتروشیمی، معاملات پیوسته گواهی سپرده کالایی روی پسته، معاملات حق الامتیاز، بازار معاملات تهاتری و معاملات حراج دو طرفه در بازار فیزیکی از دیگر اولویت های بورس کالا در سال ۹۶ است.

سلطانی نژاد همچنین اضافه کرد: پذیرش انبارها در خارج از ایران و در مناطق آزاد برای تحقق اهداف صادراتی، عرضه شکر به صورت سلف جهت پوشش تقاضای شش ماهه ابتدایی سال، تدوین شاخص ساخت مسکن و ایجاد ابزار پوشش ریسک بازار ساخت مسکن، طراحی مدلی جهت انتشار بلیط حمل و نقل، طراحی و اجرای سیستم مدیریت ریسک یکپارچه و نیز توسعه تعاملات بورس کالا با روسیه و کشورهای عضو مجمع اقتصادی اوراسیا، ایجاد بستر بازاریابی بین‌المللی و جذب مشتری خارجی و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی با بورس‌های منطقه‌ای در دستور کار بورس کالای ایران قرار دارد.

عقب نشینی پلیمری

در بازار پلیمرها و دقیق تر برای معامله در بازار آزاد شاهد ادامه عقب نشینی قیمت ها هستیم تا جایی که سومین روز از افت نرخ در این بازار رقم بخورد. این در حالی است که حجم بالای معامله در بورس کالا در روزهای اخیر در کنار کاهش قیمت های پایه و مخصوصاً نزدیکی به ماه رمضان و نهایتاً آزادشدن خرید برای بسیاری از محصولات پلیمری بیش از سقف بهین یاب شرایطی را ایجاد کرده که کدهای معاف از مالیات نیز بتوانند در بازار پلیمرها جولان دهند تا جایی که برخی از قیمت های بازار آزاد از نرخ های تمام شده در بورس کالا نیز کمتر است. همین رخداد قیمتی نشان می دهد که کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده باز هم در این بازار در حال جولان هستند که البته برای تمامی بدنه معاملاتی در بازار خیلی هم سیگنال بدی نیست زیرا مصرف کننده نهایی در نهایت مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمتی کمتر تحویل می گیرد اگرچه شفافیت مالیاتی چندانی هم در کار نیست. مهمترین بازنده این بازی اول اداره مالیات و سپس واسطه ها و یا خریدارانی هستند که با شفافیت بالا و مکانیزم های شفاف معاملاتی در بورس کالا اقدام به خرید و فروش کرده و حالا همان کالا را با قیمت کمتر در بازار آزاد می توانند خریداری کنند.

در بازار محصولات شیمیایی نیز آرامشی نسبی حاکم بود تا جایی که برخی از ترکیبات با جهش قیمت و برخی دیگر با آرامشی نسبی مورد معامله قرار گرفتند هرچند که استایرن منومر ، ارتوزایلن ، زایلین مخلوط ، دی اتیل هگزانول ، اسید ترفتالیک ، منو اتیلن گلایکول و حتی کریستال ملامین از جمله کالاهایی بود که با رونق تقاضا و افزایش قیمت ها همراه شدند هرچند که گروه بزرگی از کالاها با آرامش قیمتی و بی رونقی تقاضا معاملات جذابی را تجربه نکردند. با توجه به نزدیکی به ماه رمضان و همچنین چندین هفته پیاپی کاهش قیمت های پایه و حتی احتمال رشد نرخ در بورس کالا در هفته های آینده ، شاید بتوان این رفتار قیمتی و معاملاتی را در دو رویکرد متضاد یعنی جهش نرخ و بی رمقی خرید منطقی دانسته و آن را توجیه کرد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

35,688

36,726

4512

7080

4512

ارتوزایلن

پتروشیمی برزویه

سلف

22,731

25,004

1000

4340

1000

زایلین مخلوط

پتروشیمی بندرامام

نقدی

19,231

19,533

1500

1780

1500

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

سلف

32,002

32,498

1210

1386

1210

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

سلف

26,131

28,744

200

1290

200

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

24,357

25,165

330

1089

330

بنزن

پتروشیمی بندرامام

نقدی

36,599

36,599

2000

1000

1000

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

24,357

24,357

396

396

374

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

48,892

49,137

250

285

250

افزایش عرضه در مقابل کاهش معاملات/ حرکت پلی پروپیلن های شیمیایی به سمت تعادل

در هفته جاری حجم معاملات بیش از 8 هزار تن کاهش را تجربه کرد و بار دیگر وارد سطوح کمتر از 50 هزار تنی شد. ولی باید گفت که حجم معاملات در هفته جاری در سطح مطلوبی قرار دارد و این کاهش حجم نیز در مقایسه با یکی از بیشترین حجم معاملات هفتگی در بورس رخ داده است.

در کل بیش از 57 درصد از محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد، این در حالی بود، که در هفته گذشته 71 درصد از کل عرضه ها خریداری شده بود. در این بین 28 گرید از 80 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند، رقابت های قیمتی بین 1 تا 26 درصد بود، البته در هفته جاری حجم تقاضا بعد از افزایش در هفته گذشته، اندکی کاهش یافت و در هفته جاری کاهشی 399 تنی داشت.

آمارها نشان می دهند، حجم عرضه هانسبت به هفته قبل افزایشی برابر با 4.816 تن داشته است. این در حالی بود که در هفته گذشته حجم عرضه ها کاهش کمی را تجربه کرده بود، خوشبختانه در سال 1396 و به دلیل تعیین کف عرضه ها حجم هفتگی عرضه ها بسیار مناسب بوده و در هفته های اخیر در سطوح بالای 70 هزار تن حفظ شده است، در هفته جاری سطح پراکندگی عرضه ها بیشتر و بهتر از قبل بود و عرضه های پلی پروپیلن ها هم افزایش نسبتا خوبی یافته بود و رقابت های معقول تری صورت پذیرفت.

بیشترین کاهش عرضهمربوط به گروه پلی اتیلن سنگین تزریقی بوده که برابر با 3.867 تن کاهش است، البته این کاهش عرضه در واقع به دلیل کاهش تقاضا رخ داده است زیرا بخشی از عرضه های این گروه در غالب افزایش عرضه بود که با مشاهده تقاضای کم این افزایش توسط مجتمع اعمال نشد، همچنین گروه PET گرید بطری نیز کاهشی 1.232 تنی را تجربه کرد. گروه پلی اتیلن سنگین فیلم و اکستروژن نیز به ترتیب با کاهش 880 و 480 تنی عرضه، در رده های بعدی قرار داشت.

بیشترین افزایش عرضه نیزمربوط به گروه پلی اتیلن سبک فیلم و با 3.690 تن افزایش بوده است، بعد از این گروه پلی اتیلن سنگین بادی و با 2434 تن قرار داشت. همچنین گرید های پلی اتیلن سبک خطی، پلی پروپیلن نساجی و شیمیایی هر کدام به ترتیب با 2.404، 1.570 و 1393 تن افزایش عرضه در رده های بعدی قرار داشتند.

در هفته جاری همچون هفته گذشته خوشبختانه بازهم و برای سومین هفته متوالی عرضه های پلی پروپیلن نساجی افزایش پیدا کرد و به بیش از 11 هزار تن رسید و همین عامل سبب شد بیشتر گریدهای این کالا چند درصد کاهش نرخ را نسبت به هفته گذشته تجربه کنند و انتظار می رود در صورت ادامه دار بودن این عرضه ها روند معاملاتی این گروه باز هم تعادل بیشتری پیدا کند.

در این هفته عرضه پلی پروپیلن شیمیایی نیز با شروع تولید و عرضه پلی پروپیلن جم افزایش بسیار خوبی یافته بود و برخی از گریدها با سقف قیمت معامله نشدند و خوشبختانه عرضه های این کالا در هفته جاری به مرز 2000 تن رسیده بود.

تقاضانسبت به هفته گذشته 399 تن کاهش را نشان می دهد که بسیار بی اهمیت است، حجم تقاضا در هفته گذشته بیش از 15 هزار تن افزایش یافته بود،. به نظر می رسد حجم تقاضای فعلی حجم بسیار بالایی است زیرا تقریبا می توان گفت 1.5 برابر مجموع عرضه ها است.بیشترین تقاضادر هفته جاری مربوط به گرید پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C بوده است که به تنهایی بیش از 27 هزار تن تقاضا داشت. پلی پروپیلن نساجی C30S مارون و پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781 تندگویان نیز هر کدام به ترتیب با 6886 و 5368 تن تقاضا در رده های بعدی قرار داشتند.

حجم معاملاتدر هفته جاری با کاهش بیش از 8 هزار تنی نسبت به هفته گذشته مواجه شد، حجم معاملات در هفته جاری نزدیک به 48 هزار تن بود و با وجود کاهش به نظر حجم خوبی است. می توان این کاهش حجم معاملات را بیشتر به انتشار ابلاغیه سازمان حمایت در جهت برخورد با واسطه های محصولات پتروشیمی و سخت گیری برای مصرف واقعی این محصولات در واحدهای تولیدی خریدار دانست که موجب شفافیت بیشتر شده و انگیزه های سوداگری را به شدت کاهش خواهد داد.

همین موضوع سبب عقب نشینی واسطه ها و برخی تولیدکنندگان شد. از طرف دیگر در هفته گذشته کدهای معاف از مالیات حجم های بسیار بالایی را از محصولات پلی اتیلن تزریقی پتروشیمی جم خریداری کرده بودند که در هفته جاری به دلایل ذکر شده خبری از آن خریدها نبود. از طرف دیگه با توجه به ایلاغیه جدید بورس کالا گروه های کالایی پلی اتیلن سبک فیلم و Pet نیز از این پس بدون در نظر گرفتن سهمیه بهین یاب قابل معامله خواهند بود، همین موضوع سبب شد در هفته جاری برخی گریدهای این گروه ها رشد قابل توجهی پیدا کنند.

دیگر گریدهای برتر بازار را پلی پروپیلن ها تشکیل نمی دهند و این خبر بسیار خوبی است و نشان از تعاادل در بازار این محصولات با توجه به افزایش خوب عرضه ها دارد. در هفته جاری در بین 15 گرید جذاب بازار تنها 5 گرید پلی پروپیلن وجود دارد.

رتبه یک تا سه جدول جذاب ترین ها همچون دو هفته گذشته به محصولات پلی استایرن انبساطی تبریز تعلق دارد، گرید انبساطی 200 با 26 درصد، انبساطی 400 با 19 درصد و انبساطی 300 نیز با 17 درصد رقابت رتبه های یک تا سه را تشکیل می دهند، این گریدها در هفته جاری به ترتیب 1، 5 و 3 درصد کاهش رقابت را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

وجود پلی اتیلن سبک فیلم 0075 بندر امام، PET-BG781، نیز در رتبه 5 و 6 ام جذابترین های هفته در نوع خود جالب است، این کالاها نیز در هفته جاری با 7 و 6 درصد رقابت قیمتی به فروش رسیده اند و این احتمال را به وجود می آورد که باز هم کدهای معاف از مالیات در این کالا ورود کرده باشند و از طرف دیگر با توجه ثبت سفارس بدون سقف ممکن است بازار این محصولات در هفته های آتی به شدت ملتهب شود و باید تصمیم درستی برای مقابله با بحران گرفت.

بیشترین حجم عرضه مربوط به گروه پلی پروپیلن های نساجی و با 16 درصد سهم بازار و با بیش از 11 هزار تن در صدر عرضه های بازار هفته جاری قرار دارد، رتبه دوم نیز به پلی اتیلن سبک فیلم و با 14 درصد و با نزدیک به 10 هزار تن عرضه اختصاص دارد، گروه سوم نیزPVCاست که با داشتن بیش از 9500 تن عرضه 13 درصد از عرضه های هفته جاری را در اختیار دارد. در کل این گروه های مطرح شده 43 درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص داده اند. لازم به ذکر است که گروه پلی اتیلن سنگین بادی نیز از گروه های با حجم عرضه بالا بود و 12 درصد عرضه های بازار را به خود اختصاص داده بود

بورس انرژی : معامله بیش از 10 هزار قرارداد سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه در هفته‌ای که گذشت

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (چهارشنبه 3 خرداد ماه 96)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 قرارداد معادل 48 مگاوات ساعت به ارزش 17 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه با متوسط قیمت 370,000 ریال بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/04/02 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/03/07 ، 96/03/08 و 96/03/09 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

همچنین امروز در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد سنندج 961، یک قرارداد با ارزشی بالغ بر 4 میلیون ریال معامله گردید

در مجموع ارزش معاملات روز جاری بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 21 میلیون ریال بالغ گردید. شایان ذکر است در هفته‌ای که گذشت بیش از 10 هزار قرارداد سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه مورد معامله قرار گرفت.

تمایل به افت نرخ در بازار فولاد

پس از 3 روز ثبات نسبی قیمت ها در بازار فولاد ، روز چهارشنبه شاهد بودیم که این باز بازار به سمت افت قیمت ها متمایل شده اگرچه بهای شمش نسبتاً ثبات بود اما کارخانجاتی که تضعیف تقاضا را حس کرده اند ، خود پیش قراول عقب نشینی قیمت ها شده اند تا شاید در آستانه ماه رمضان بتوانند حجم فروش خود را افزایش دهند. این در حالی است که روزهای ابتدایی ماه رمضان غالباً زمانی است که واحدهای تولیدی بسیاری به منابع مالی بیشتر نیاز دارند بنابراین فروش بیشتر توجیه بیشتری پیدا می کند.

با توجه به رفتار قیمتی روز جاری به نظر می رسد بازار فولاد در هفته آینده با کاهش قیمت به میزبانی ماه رمضان بروند که سیگنال وخیمی برای این بازار تلقی می شود زیرا ممکن است افت قیمت ها ادامه یابد.

به گزارش کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد؛ گزارش تغییرات نرخ رسمی امروز مبادی تولیدکننده قوطی و پروفیل بر مبنای قوطی ضخامت ۲ میلیمتر بر اساس مقایسه با روز گذشته :

- امید البرز : 2285 - تغییرات : 5-

- فولاد پروفیل مشهد : 2330 - تغییرات : ثابت

- تهران شرق : 2300 - تغییرات : ثابت

- یاران : 2300 - تغییرات : ثابت

- صابری : 2300 - تغییرات : ثابت

- یزد : 2300 - تغییرات : ثابت

- نورد میلاد یزد : 2300 - تغییرات : ثابت

- علویجه : 2300 - تغییرات : ثابت

- هیربد : 2280 - تغییرات : ثابت

- صدرا : 2300 - تغییرات : ثابت

- صبح پارسیان : 2295 - تغییرات : ثابت

- علویجه : 2300 - تغییرات : ثابت

- آریا افق پاسارگاد : 2265 - تغییرات : ثابت

- پرشین فولاد : 2260 - تغییرات : ثابت

- آدنیس : 2295 - تغییرات : 2 روز پیش 20-

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24