Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های گذشته بخشی از زیاد سرمایه گذاران در بازار جبران شده اما آنها در باره کاهش قیمت ها یعنی اصلاح بازار نگران هستند. کارشناسان معتقدند قیمت ..

ریسک ها کمتر نشده اما خوشبین ها پاداش می گیرند

روز گذشته با آنکه برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بود اما ارزش دلار و شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی و آمریکا رشد کردند. همچنین قیمت نفت و فلزات پایه افزایش یافت و البته قیمت طلا پایین آمد. امروز برخی گزارش های جدید از اقتصاد اروپا و آمریکا منتشر می شود اما سرمایه گذاران منتظر انتشار گزارش نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا هستند. محتوای این گزارش یعنی دیدگاه اعضاء این کمیته در باره زمان مناسب برای افزایش نرخ های بهره اهمیت بالایی دارد زیرا بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت. در روزهای آینده موضع گیری کنگره آمریکا در قبال بودجه پیشنهاد شده از سوی دولت ترامپ بر بازارهای مختلف تاثیر می گذارد. برخی تحلیلگران معتقدند کنگره با برخی پیشنهادهای دولت مخالفت خواهد کرد.

احتمال افزایش نسبی قیمت ها

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا افزایش یافته و به ترتیب در سطح 54.3 دلار و 51.6 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته قیمت نفت نوسان های محدود داشت و در نهایت اندکی افزایش پیدا کرد. فردا نشست اوپک و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست مدت اجرای برنامه کاهش عرضه 9 ماه تمدید خواهد شد. همین پیش بینی سبب افزایش قیمت ها شده اما تحلیلگران گلدمن ساکس می گویند تعادل عرضه و تقاضا برای نفت در آینده نزدیک ایجاد نخواهد شد و به همین دلیل نباید انتظار داشت قیمت ها رشدی قابل ملاحظه داشته باشند. عواملی نظیر افزایش تولید نفت در آمریکا، کانادا و برخی دیگر کشورها، رشد آهسته تقاضای جهانی برای نفت و احتمال ورود ذخایر استراتژیک نفت آمریکا به بازار، فشارهای بزرگ بر قیمت این ماده خام وارد خواهد کرد. البته برخی معتقدند اگر اوپک و برخی دیگر از کشورها میزان کمتری نفت به بازار عرضه کنند قیمت ها در سطوح بالاتر از ارقام کنونی قرار خواهند گرفت. بعید نیست تولیدکنندگان بزرگ نفت از جمله عربستان و روسیه بر سر این موضوع توافق کنند. در بلندمدت یعنی سال آینده میلادی فشار بیشتری بر قیمت ها وارد خواهد شد زیرا پیش بینی شده افزایش تولید نفت شیل در آمریکا ادامه پیدا کند و نیز پروژه های نفتی که در یک تا دو سال اخیر آغاز شده اند به بهره برداری برسند. تقاضای جهانی برای نفت آهسته افزایش خواهد یافت و اگر در بخش عرضه وضعیت مساعد باشد نمی توان به رشد قابل ملاحظه قیمت ها امیدوار بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

فشار بر قیمت طلا بیشتر شد

امروز قیمت طلا بدون تغییر در سطح 1252 دلار در هر اونس قرار دارد. روز گذشته قیمت فلز زرد تحت تاثیر رشد ارزش دلار کاهش یافت البته میزان کاهش زیاد نبود. قیمت طلا با 10 دلار کاهش در محدوده 1250 دلار قرار گرفت. قیمت نقره و پلاتین نیز کاهش یافت اما قیمت پالادیوم رشد کرد. امروز گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود. پیش بینی شده در این گزارش بر ضرورت افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید شده باشد و اگر چنین باشد ارزش دلار افزایش خواهد یافت. سرمایه گذاران در بازار طلا با این پیش بینی تلاش کرده اند ریسک پایین تری بپذیرند. روز گذشته همچنین رشد شاخص های مالی یک عامل کاهش قیمت طلا بود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 100 دلار در هر اونس افزایش یافته اما اگر ریسک ها کاهش یابد و بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا ببرد ممکن است رشد قیمت ها از میان برود. روز گذشته برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بود اما بازار طلا به این موضوع توجهی نکرد و شاهد بودیم که فشار بر قیمت ها زیاد شد. کارشناسانی که معتقدند قیمت طلا امسال رشد خواهد کرد به عواملی نظیر ریسک های سیاسی، تنش های ژئوپولیتیک و ابهام ها در باره برنامه های دولت آمریکا اشاره می کنند و می گویند این عوامل سبب می شوند حضور در بازار طلا برای سرمایه گذاران پرفایده باشد. در نظرسنجی این هفته کیتکو پیش بینی شده بود قیمت طلا افزایش خواهد یافت اما اگر رشد ارزش دلار ادامه پیدا کند این پیش بینی تحقق نمی یابد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد شاخص های مالی ادامه یافت

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا نوسان محدود داشته و اندکی کاهش یافته اند. روز گذشته شاخص های مالی در این قاره نوسان بزرگی نداشتند و به نظر می رسد سرمایه گذاران ترجیح دادند با احتیاط رفتار کنند. در هفته های اخیر با آنکه تنش های تجاری بین چین و آمریکا کمتر شده اما عوامل مختلف سبب نگرانی سرمایه گذاران بوده است. تنش ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره ادامه دارد و نیز برنامه های دولت آمریکا هنوز بطور شفاف مشخص نیست. سرمایه گذاران می دانند که امسال اقتصاد چین در محدوده مورد نظر دولت این کشور رشد خواهد کرد اما این بدان معنا نیست که همه ریسک ها از میان رفته اند. در هفته های آینده همزمان با رفع برخی ابهام ها وضعیت بازارهای مالی شفاف تر خواهد شد. روز گذشته رشد بهبود وضعیت بازار مواد خام به افزایش شاخص های مالی کمک کرد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی افزایش یافتند. گزارش هایی که از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر شد با پیش بینی اقتصاددان ها سازگار بود. همچنین این باور وجود دارد که به تدریج اوضاع اقتصادی در اروپا بهتر می شود. حدود دو هفته دیگر انتخابات پارلمانی در فرانسه برگزار خواهد و ترکیب پارلمان جدید مهم است اما ریسک بزرگی اقتصاد این کشور و اتحادیه اروپا را تهدید نمی کند. امروز نیز برخی گزارش ها از اقتصاد اروپا منتشر می شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا افزایش یافتند. افزایش قیمت نفت و فلزات پایه سبب شد تاثیر اخبار منفی از شاخص های اقتصادی این کشور از میان برود. شاخص استاندارد اند پورز با رشد روز گذشته خود تقریبا زیان هفته گذشته را جبران کرد. سرمایه گذاران در بورس آمریکا از یک سو تحت تاثیر دیدگاه مثبت بانک مرکزی این کشور در باره افق وضعیت اقتصاد هستند و از سوی دیگر هنوز ریسک هایی وجود دارد که می تواند از نرخ رشد اقتصاد بکاهد. برنامه های ترامپ در حوزه های مختلف هنوز مشخص نیست و نیز تضمینی وجود ندارد که کنگره بودجه پیشنهادی دولت را تصویب کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

مقاومت قیمت ها در برابر فشار

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافته اما میزان کاهش اندک است. متوسط میزان کاهش قیمت ها 0.5 درصد است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو و پوند رشد کرد اما قیمت فلزات پایه کاهش نیافت. قیمت ها بطور متوسط 0.5 درصد رشد کرد و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5730 دلار و 2630 دلار در هر تن قرار گرفت. برخی تحلیلگران معتقدند اگر ارزش دلار کاهش یافته بود قیمت فلزات پایه رشد بیشتری پیدا می کرد. کارشناسان بازار فلزات پایه می گویند، روند کاهش قیمت ها که در چند هفته اخیر ادامه پیدا کرده بزودی پایان می یابد زیرا اصلاح بازار انجام شده و اکنون نوعی تعادل در بازار مشاهده می شود. البته نوسان قیمت ها ادامه پیدا می کند اما احتمال کاهش شدید آنها کم است. نکته مثبت اینکه روز گذشته با آنکه برخی گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا منفی بود قیمت فلزات پایه کاهش پیدا نکرد. هر روز گزارش هایی از تغییرات میزان ذخیره فلزات پایه در بورس های بزرگ فلز منتشر می شود همچنین تغییرات ارزش دلار و شرایط اقتصادی در چین بر قیمت ها تاثیر می گذارند. اکثر سرمایه گذاران معتقدند بازار این فلزات تغییرات بزرگی نخواهد داشت و سیاست های حمایتی دولت چین در حوزه های مختلف تضمینن خواهد کرد که قیمت ها در مسیر رشد به شکل تدریجی حرکت کند. امسال اقتصاد چین رشدی در محدوده 6.5 درصد خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب ازابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

افزایش شاخص دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی کاهش یافته است. نسبت یورو به دلار اکنون در سطح 1.1188 قرار دارد. روز گذشته شاهد افزایش ارزش دلار بودیم در حالی که انتظار می رفت با انتشار گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا فشار بر دلار بیشتر شود. دیروز گزارش مربوط به وضعیت تولید کارخانه ای آمریکا در ماه جاری میلادی نشان داد شاخص فعالیت ها کاهش یافته است. البته رقم شاخص همچنان بالاتر از 50 است و این به معنای رشد فعالیت هاست اما کاهش رقم شاخص نشان می دهد از سرعت رشد فعالیت ها کاسته شده است. تحلیلگران معتقدند رشد ارزش دلار حاصل پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک است. امروز گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود در آن بر لزوم افزایش نرخ های بهره تاکید شده باشد. اعضاء کمیته یاد شده معتقدند وضعیت اقتصادی بهبود یافته و لازم است هر چه زودتر نرخ ها بالا برده شود. بدین ترتیب بخشی از کاهش های اخیر در شاخص دلار جبران شده اما فشار بر این ارز کم نیست. روز گذشته با آنکه برخی داده ها از اقتصاد منطقه یورو منفی بود اما سرمایه گذاران معتقدند اوضاع کلی اقتصاد این منطقه امیدبخش است و احتمال دارد بانک مرکزی اروپا در آینده نزدیک از حمایت های خود بکاهد. این باور عاملی برای افزایش ارزش یورو است. فردا نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی منتشر می شود. وضعیت شاخص های اقتصادی در این کشور نگران کننده نیست. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24