Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تغییرات ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر به دلیل تاثیری که بر بازار مواد خام دارد باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد. اخیرا پیش بینی عملکرد ..

ضعف هفته های اخیر شاخص دلار ادامه پیدا خواهد کرد؟

شاخص دلار در هفته های اخیر پیوسته کاهش یافته و اکنون در محدوده 97 قرار دارد. ارزش این ارز در برابر سبدی از ارزهای معتبر در پایین ترین میزان در شش ماه اخیر در نوسان است و این درحالیستکه بانک مرکزی آمریکا چند بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد در نشست ماه آینده خود بار دیگر این اقدام را انجام دهد.

عوامل مختلف سبب عملکرد منفی دلار شده اند. در ادامه به برخی از مهمترین این عوامل و افق دلار اشاره می کنیم. تغییرات ارزش دلار عاملی مهم است که بر قیمت مواد خام و نیز تغییرات شاخص های مالی در بازارهای بزرگ تاثیر دارد در نتیجه پیش بینی عملکرد این ارز اهمیت بالایی دارد.

ریسک ژئوپولیتیک نخستین عامل ضعف دلار است. سرمایه گذاران طی هفته های اخیر تحولات شبه جزیره کره را زیر نظر داشته اند و احتمال بروز تنش بین کره شمالی و آمریکا سبب نگرانی شده است. روز یکشنبه کره شمالی یک موشک بالستیک میان برد را آزمایش کرد. در هفته های اخیر این کشور چند آزمایش موشکی انجام داده و انتظار می رود آمریکا نسبت به این اقدامات واکنش نشان دهد.

دومین عامل ضعف دلار، تحولات سیاسی در داخل آمریکاست. موضوع برکناری رییس اف بی آی از سوی ترامپ و ابهام ها درباره تاثیرگذاری روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سبب شده شرایط سیاسی مبهم و نگران کننده شود.

اظهارنظرهای مختلفی در باره این موضوع انجام شده و سرمایه گذاران منتظر مشخص شدن نتیجه بررسی های کمیته بازرسی هستند. روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از منابع نزدیک به ترامپ اعلام کرد ارتباط های افشاء نشده اطرافیان ترامپ با روسیه با هدف همکاری صورت گرفته و مسکو تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نداشته است. به هر حال تا مشخص شدن نتیجه بررسی ها، ابهام ها بر ارزش دلار فشار وارد می کند.

سومین عامل کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان، رشد ارزش این دو ارز است. در هفته های اخیر، از یک سو برخی گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شده که عاملی برای کاهش ارزش دلار است و از سوی دیگر گزارش های مثبت از اقتصاد منطقه یورو و انگلستان منتشر شده که زمینه را برای رشد ارزش یورو و پوند فراهم کرده است.

بهبود شاخص های اقتصاد در منطقه یورو این احتمال را مطرح کرده که بانک مرکزی اروپا از سیاست های حمایتی پولی خود خواهد کاست. تحقق این پیش بینی رشد ارزش یورو را در پی دارد. نکته مهم این است که پیروزی آقای ماکرون درانتخابات ریاست جمهوری فرانسه سبب شده ریسک خروج این کشور از اتحادیه اروپا از میان برود و بر همین مبنا یورو تقویت شده است.

چهارمین عامل ضعف ارزش دلار، احتمال تحقق نیافتن وعده های انتخاباتی ترامپ است. امروز ترامپ لایحه بودجه را به کنگره می فرستد و در آن پیشنهادهایی در زمینه کاهش بودجه بخش درمان و تغییرات در برنامه های حمایتی برای اقشار کم درآمد مطرح شده است. اگر به هر دلیل تصویب این لایحه به مانع برخورد کند اجرای وعده های انتخاباتی ترامپ به تعویق خواهد افتاد و نرخ رشد اقتصاد پایین تر خواهد بود. از پیش این نگرانی ها وجود داشته و سبب فشار بر ارزش دلار شده است.

ترامپ در دوران انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود از مالیات ها خواهد کاست، هزار میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت ها خواهد کرد و قوانین دست و پاگیر را حذف خواهد کرد. مدتی است در باره توانایی او در اجرای این وعده ها تردید پدید آمده است.

عوامل یاد شده به این معنا نیست که شاخص دلار سقوط خواهد کرد. این شاخص در نیمه دوم سال گذشته میلادی رشد کرد اما از ابتدای سال جاری کاهش یافته است. البته حرکت بانک مرکزی آمریکا به سوی کاهش برنامه های حمایتی پولی و بهبود تدریجی وضعیت اقتصادی سبب تقویت ارزش دلار می شود.

عملکرد دلار در هفته پیش رو چگونه است؟ این هفته برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و گزارش نشست ماه جاری این کمیته منتشر می شود. انتظار می رود محتوای سخنان اعضاء و گزارش نشست به رشد ارزش دلار منجر شود. اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا معتقدند وضعیت اقتصاد این کشور رو به بهبود است و دلیلی وجود ندارد که نرخ های بهره برای مدتی طولانی پایین باقی بماند. افزایش نرخ ها سبب رشد ارزش دلار می شود.

از سوی دیگر، امروز گزارش هایی از وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در آمریکا، انگلستان و منطقه یورو منتشر می شود. هر خبر مثبت از این اقتصادها به رشد ارزش ارز آن اقتصاد کمک می کند. وضعیت بخش های یاد شده در انگلستان و منطقه یورو امیدبخش بوده اما در آمریکا شاخص فعالیت ها کاهش یافته است.

این هفته همچنین نرخ رشد اقتصاد انگلستان و آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی منتشر می شود. پیش بینی شده نرخ رشد اقتصاد آمریکا به سمت بالا اصلاح شده باشد. در گزارش های قبلی این نرخ 0.7 درصد اعلام شده بود.

گزارش وضعیت سفارش کالاهای بادوام در آمریکا در ماه گذشته میلادی و شاخص اعتماد مصرف کنندگان در این کشور نیز بر ارزش دلار تاثیر خواهند داشت.

با توجه به شرایط کلی بازار ارز، تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته عملکرد دلار در برابر یورو منفی است اما در یک ماه و سه ماه آینده اوضاع بهبود خواهد یافت. متوسط نسبت یورو به دلار این هفته، در یک ماه و سه ماه آینده به ترتیب 1.1128، 1.1030 و 1.0828 پیش بینی شده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24