Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رنگ تابلوها اخیرا سبب هیجان های مثبت در سرمایه گذاران شده است. قیمت ها و شاخص های در اکثر موارد افزایش یافته و اکنون این سوال باید پاسخ داده شود که وضعیت کلی ..

وقت فعالیت جدی تر سرمایه گذاران فرارسیده است

هفته قبل با آنکه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ رشدی نداشتند اما قیمت مواد خام افزایش یافت و به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم بعید نیست در روزهای آینده شاهد بهتر شدن شرایط در بازارهای مختلف باشیم البته مانند همیشه، به سرمایه گذاران توصیه می کنیم با احتیاط و بر مبنای شاخص های پایدار بازار فعالیت کنند.

این هفته برگزاری نشست اوپک و تولیدکنندگان نفت سبب رشد قیمت این ماده خام می شود زیرا پیش بینی شده در این نشست، تدابیری برای بالا بردن قیمت ها اندیشیده خواهد شد. رشد قیمت نفت یک عامل مهم در افزایش قیمت مواد خام و شاخص های مالی است. نکته دیگر اینکه این هفته گزارش هایی از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ منتشر می شود که پیش بینی شده محتوای آن مثبت باشد. در هفته های اخیر برخی گزارش ها منفی بوده که سبب احتیاط سرمایه گذاران شده است. سومین نکته این است که تنش های سیاسی در آمریکا به تدریج کاهش یافته و تاثیر منفی آن کمتر شده است. این عامل نیز به رونق بازارها کمک می کند. چهارمین عاملی که تاثیر مثبت بر بازارها دارد پیش بینی توانایی ترامپ در اجرای وعده های انتخاباتی است. او در چهار ماهی که در کاخ سفید مستقر بوده برای حقق وعده هایش تلاش کرده و برخی کارشناسان معتقدند در آینده وی به تحقق این وعده ها نزدیک خواهد شد. کاهش مالیات شرکت ها، حذف مقررات دست و پاگیر، اختصاص بودجه برای توسعه زیرساخت ها و محور قرار دادن منافع تجاری و اقتصادی آمریکا در تعامل با دیگر کشورها، مهمترین وعده های انتخاباتی ترامپ بوده اند.

احتمال افزایش نسبی قیمت ها

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا حدود یک درصد افزایش یافته است. روز پنجشنبه نشست اوپک و برخی تولیدکنندگان نفت برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست برنامه کاهش عرضه نفت تا مارس سال آینده میلادی یعنی تا 9 ماه آینده تمدید خواهد شد. نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست یاد شده یک عامل افزایش قیمت هاست اما سرمایه گذاران می دانند که عوامل رشد قیمت نفت قدرتمند نیستند و فشار بر قیمت ها زیاد است. میزان ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ بویژه آمریکا بالاست و تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا در ماه های اخیر افزایش یافته است. تحلیلگران بازار نفت معتقدند افزایش تولید نفت در آمریکا، رشد آهسته تقاضای جهانی برای نفت و تداوم مازاد عرضه، عواملی هستند که از رشد قابل ملاحظه قیمت ها جلوگیری خواهند کرد. البته اگر تولیدکنندگان نفت توافق کنند میزان عرضه کاهش بیشتری داشته باشد قیمت ها برای مدتی حمایت می شود. نکته مهم این است که پیشرفت فناوری سبب شده هزینه تولید نفت شیل در آمریکا بسیار پایین باشد و سیاست دولت ترامپ، کاهش وابستگی به نفت وارداتی است. طبق برنامه کنونی کاهش عرضه، در نیمه نخست سال جاری میلادی تولید روزانه نفت اعضاء اوپک و 11 کشور دیگر از جمله روسیه در مجموع 1.8 میلیون بشکه کاهش می یابد. در ابتدای اجرای این برنامه قیمت نفت رشد کرد اما تغییری در میزان ذخیره نفت آمریکا ایجاد نشده و با آنکه ارزش دلار کاهش یافته قیمت نفت در مسیر نزولی حرکت کرده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

اما و اگرهای افزایش قیمت فلز زرد

امروز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر نوسانی اندک داشته و قیمت هر اونس فلز زرد در محدوده 1253 دلار قرار دارد. با آنکه پیش بینی شده این هفته قیمت طلا مانند هفته قبل افزایش خواهد یافت اما اگر ارزش دلار رشد کند که بعید نیست چنین شود، احتمال کاهش قیمت فلز زرد وجود دارد. هفته پیش قیمت طلا رشدی قابل ملاحظه داشت و اصلاح بازار پس از آن رشد، طبیعی است. همچنین اگر بازارهای مالی وضعیت خوبی داشته باشند از جذابیت طلا کاسته می شود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون اندکی بیش از 100 دلار در هر اونس افزایش یافته و تحلیلگران معتقدند امسال عملکرد فلز زرد مثبت خواهد بود. البته قیمت طلا به شدت به عملکرد اقتصاد آمریکا وابسته است. اگر ترامپ بتواند به وعده های خود عمل کند و شاهد افزایش نرخ رشد اقتصاد آمریکا باشیم همزمان با رشد شاخص های مالی و ارزش دلار، از جذابیت طلا کاسته می شود. داده هایی که این هفته از اقتصاد آمریکا منتشر می شود اهمیت بالایی دارد زیرا نشان می دهد عملکرد اقتصاد در سه ماهه کنونی به چه شکل بوده است. بانک مرکزی آمریکا بر مبنای پیش بینی بهبود شرایط اقتصادی این کشور قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد عاملی که بر قیمت طلا فشار وارد خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در هفته اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران ریسک بالاتری می پذیرند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا نوسان های بزرگی نداشته اند. امروز گزارشی از اقتصادهای بزرگ این قاره منتشر نمی شود و در کل هفته جاری، سرمایه گذاران عموما بر داده هایی که از اقتصادهای اروپایی و آمریکا منتشر خواهد شد تمرکز خواهند کرد. با توجه به اینکه پیش بینی می شود قیمت نفت و فلزات پایه این هفته در محدوده های مثبت نوسان کنند بعید نیست شاخص های مالی در آسیا رشد کنند.

اروپا. این هفته گزارش های متعددی از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر می شود و پیش بینی شده محتوای این گزارش ها مثبت خواهد بود. بر همین مبنا بعید نیست روند افزایش شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپایی ادامه پیدا کند. دیدگاه بانک مرکزی اروپا در باره وضعیت اقتصاد منطقه یورو مثبت است و فعلا ریسک بزرگی اقتصاد این منطقه را تهدید نمی کند. البته سرمایه گذاران اروپایی منتظر هستند تا جهت حرکت سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا مشخص شود. برخی کارشناسان می گویند احتمال محدود شدن این سیاست های حمایتی وجود دارد.

آمریکا. این هفته گزارش نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست امسال و داده هایی که از بخش های تولید کارخانه ای و مسکن این کشور منتشر می شود بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت. هفته پیش برخی گزارش ها منفی بود و شاخص های استاندارد اند پورز و متوسط صنعتی داوجونز اندکی کاهش یافتند. این درحالی بود که قیمت نفت رشد کرد و انتظار می رفت سرمایه گذاران ریسک بالاتری بپذیرند. برخی نگرانی ها در باره تنش های سیاسی در دولت وجود داشته که کاهش یافته است. این هفته تغییرات قیمت نفت و اخبار اقتصادی بر بازار مالی آمریکا تاثیر می گذارد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در هفته اخیر نشان داده شده است:

افق بازار مثبت به نظر می رسد

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه افزایش یافته البته میزان افزایش زیاد نیست. قیمت مس و روی اکنون به ترتیب در سطح 5700 دلار و 2630 دلار در هر تن قرار دارد. در هفته پیش رو، خبری از اقتصاد چین منتشر نخواهد شد اما تغییرات ارزش دلار و گزارش هایی که از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ منتشر می شود بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد داشت. اروپا و آمریکا مصرف کنندگان بزرگ فلزات پایه هستند البته سهم آنها از کل مصرف فلزات پایه بسیار کمتر از چین است. با توجه به این که پیش بینی شده وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در اروپا و آمریکا مطلوب باشد انتظار می رود فردا با انتشار گزارش های یاد شده قیمت فلزات پایه حمایت شود. البته پیش بینی شده ارزش دلار این هفته رشد خواهد کرد. تحقق این پیش بینی فشارهایی بر قیمت این فلزات وارد می کند. بازار فلزات پایه پس از اصلاح قیمت ها در چند هفته اخیر مدتی است ثبات داشته و تحلیلگران معتقدند وضعیت بازار در هفته ها و ماه های آینده بهتر خواهد شد اما رشد قابل ملاحظه قیمت ها بعید است. عامل مثبت که از کاهش قیمت ها جلوگیری خواهد کرد ثبات در اقتصاد چین و توانایی دولت این کشور در اجرای برنامه های حمایتی با هدف متعادل نگه داشتن اقتصاد است. همچنین برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند در سه ماهه کنونی نرخ رشد اقتصاد چین حدود 7 درصد خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی رشد نسبی شاخص دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی افزایش یافته است. در هفته پیش رو چند گزارش از نرخ رشد اقتصاد انگلستان، آلمان و آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار، یورو و پوند تاثیر خواهد داشت همچنین وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا در ماه جاری میلادی، مشخص خواهد شد. انتشار داده های یاد شده سبب می شود نوسان ارزش ارزهای معبتر بیش تر از هفته قبل باشد. از سوی دیگر گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد بر تصمیم بانک مرکزی این کشور در خصوص زمان بالا بردن نرخ های بهره تاثیر می گذارد. بانک مرکزی آمریکا در نشست قبلی خود نرخ های بهره را بالا نبرد اما پیش بینی کرد دو بار دیگر در سال جاری میلادی، این اقدام را انجام دهد. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار منجر می شود. اخیرا برخی داده های منفی از اقتصاد آمریکا منتشر شده و به همین دلیل ارزش دلار تحت فشار قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست آیا در نشست ماه آینده بانک مرکزی نرخ ها بالا برده می شود یا نه و به همین دلیل سرمایه گذاران بر داده های اقتصادی تمرکز کرده اند. تحلیلگران پیش بینی کرده اند در هفته پیش رو ارزش دلار در برابر یورو افزایش خواهد یافت اما در برابر پوند کاهش می یابد. البته به باور آنها در یک ماه و سه ماه آینده عملکرد دلار مثبت است. شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر در یک ماه اخیر در مسیر کاهش حرکت کرده و از بالای 99 به محدوده 97 رسیده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24