Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تحلیل گران حرفه ای تر ترجیح می دهند این دو زاویه از تحلیل بنیادی را همزمان با هم و در یک قاب بررسی کنند. مثلا اگر بخواهیم یک مثال ...

تحلیل بنیادی با این دو روش

با آموزش بورس توسط بورس24 و عصر ایران همراه باشید....

در قسمت قبل 5 سوال بنیادی را برای خرید و فروش سهام مطرح کردیم و در این بخش سعی داریم نحوه روبرو شدن با آن سوالات را تشریح کنیم.

تحلیل بنیادی بورس را می توان جستو در فاکتورهای بنیادی و اقتصادی شرکت توصیف کرد اما این تعریف کلی برای دانستن واقعیت های تحلیل بنیادی کافی نیست. مشکل اصلی در تحلیل فاندامنتال آن است که باید هر آنچه به شرکت یا صنعت مرتبط می شود را بررسی نمود. برخی موارد مثل فروش و سود کاملا شفاف و واضح هستند اما برخی فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که کیفیت مدیریتی در شرکت تعیین کننده آنهاست. حتی کیفیت سود و نوع سودآوری شرکت و تداوم آن نیز از جمله فاکتورهایی است که باید به آن توجه شود. فاکتورهای فاندامنتال (بنیادی) می توانند در دو گروه مجزا دسته بندی شوند و آنها را از دو زاویه دید ؛ اول کیفی و دوم کمی.

بنیادی کمی؛ تحلیلی است که با ارائه اعداد و ارقام صورت می گیرد.

بنیادی کیفی؛ تحلیلی است که بر خلاف کمی ، صرفا بر اساس کیفیت و ماهیتش مورد قضاوت قرار می گیرد.

در روش کمی داده ها، اعداد و کارکترهای قابل اندازه گیری در یک حرفه یا شرکت یا صنعت مورد بررسی قرار می گیرند و هر چقدر که میزان و تنوع داده ها بیشتر باشد احتمال دستیابی به تحلیل بنیادی سهام قوی تر میسر خواهد بود لذا در بنیادی کمی که عموما در بازار سرمایه به اشتباه با بررسی های سطحی کدال جابجا گرفته می شوند؛ هر چقدر شفافیت شرکت و داده ها بیشتر باشد و از داده ها به شکلی صحیح استفاده شود، نتیجه تحلیل قابل اعتماد تر خواهد بود.

در سوی دیگر توجه به تنوع دارایی ها نامحسوس نظیر برند، حقوق ثبت اختراع و تکنولوژی شرکت در کنار شرایط خاص هیات مدیره و مدیران اجرایی غیره می تواند وضعیت را برای تحلیلگران بنیادی که تمایل به بررسی شرایط کیفی سهم دارند دشوار سازد.

نمی توان بین این دو نوع تحلیل بنیادی یکی را ارجح و برتر دانست و در عوض تحلیل گران حرفه ای تر ترجیح می دهند این دو زاویه از تحلیل بنیادی را همزمان با هم و در یک قاب بررسی کنند. مثلا اگر بخواهیم یک مثال از شرکت های خارجی بزنیم کافی است نگاهی به شرکت هایی نظیر گوگل، اپل یا حتی کوکا کولا بیاندازیم. آیا می توان از روی سود، فروش، هزینه ها و غیره ارزش واقعی این شرکت ها را بدست آورد؟ موتورهای جستجوگر زیادی مانند گوگل فعالند اما آیا گوگل می شوند؟ یا مثلا آیا هر کارخانه ای که اسانس، آب و شکر را قاطی کرد کوکا کولا می شود؟ جواب منفی ست و علت آن اعتماد و اعتبار برند در میان جوامع است. در ایران همراه اول یک نمونه بارز از این اتفاق است یا شاید ایران خودرو ( که در زمان تحریم ها علیرغم وجود زیان سنگین در محدوده ای از قیمت همچنان خریدار داشت ) یا برخی شرکت های غذایی و دارویی.

فاکتورهای دیگری نیز در زمره اقلام تحلیل فاندامنتال کیفی و کمی قرار می گیرد که در آینده توضیح داده خواهد شد.

درس قبل : به این 5 سوال بنیادی پاسخ دهید.

درس بعد : کدال را بشناسید.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24