Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در سه ماه اخیر قیمت فلزات پایه نوسان هایی داشته اما روند کلی تغییرات قیمت اکثر این فلزات .. سرمایه گذاران در سهام شرکت های فعال در حوزه این مواد خام ..

شانس کسب سود بالا از بازار فلزات پایه واقعا چقدر است؟

در سه ماه اخیر قیمت فلزات پایه نوسان هایی داشته اما روند کلی تغییرات قیمت اکثر این فلزات، نزولی بوده است. کاهش هیجان های مربوط به پیش بینی افزایش تقاضا، یک عامل اصلاح قابل ملاحظه بازار بوده و اکنون برخی تحلیلگران می گویند شرایط بازار برای مدتی به همین شکل باقی خواهد ماند.

تحولات اقتصادی در چین، تغییرات ارزش دلار، میزان ذخیره در بورس های فلزی بزرگ و تولید از معادن و کارخانه ها، چهار عامل اصلی هستند که بر قیمت ها تاثیر دارند. تحلیلگران می گویند وضعیت اقتصادی در چین بیشترین تاثیر را بر قیمت فلزات پایه دارد و از آنجا که امسال نرخ رشد اقتصاد این کشور پایین تر از سال قبل است و دولت چین قصد دارد اصلاحات در بخش زیرساخت ها را ادامه دهد بعید است شاهد رشد شدید قیمت فلزات پایه باشیم.

در شماره جدید نشریه معتبر متال بولتن، وضعیت بازار فلزات پایه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیان شده است. در ادامه این گزارش ارائه می شود.

مس. بنا به اعلام اداره جهانی آمار فلزات، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی مازاد عرضه مس 148 هزار تن ثبت شده در حالی که در کل سال گذشته میلادی این رقم 199 هزار تن بود.

در سه ماهه یاد شده، میزان کلی تولید مس از معادن جهان 4.97 میلیون بود که 2.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالاتر است. همچنین میزان تولید مس تصفیه شده در آن سه ماه با 0.1 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 5.76 میلیون تن رسید.

میزان کلی مصرف مس در سه ماهه نخست امسال و سه ماهه نخست سال 2016 به ترتیب 5.61 میلیون تن و 5.7 میلیون تن بود.

قیمت مس در پایان سال گذشته و دو ماه نخست امسال رشد قابل ملاحظه داشت زیرا این باور در بین سرمایه گذاران بوجود آمده بود که مصرف این فلز در چین و آمریکا افزایش می یابد. اما در هفته های اخیر فعالان بازار به این واقعیت توجه کرده اند که رشد مصرف مس در چین که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است بسیار اهسته خواهد بود و در آمریکا انتظار نمی رود فعلا تغییری در میزان تقاضا برای فلز سرخ مشاهد شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

روی و نیکل. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، بازار این دو فلز با مازاد عرضه مواجه بود. میزان مازاد عرضه روی 86 هزار تن اعلام شده است. ذخایر روی طی ماه مارس 29 هزار تن کاهش یافت.

بازار نیکل طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی مازاد عرضه داشت البته تقاضا 3300 تن بالاتر از تولید بود. طی سه ماهه نخست امسال تولید از معادن 417 هزار تن بود. نکته مهم در باره بازار این دو فلز وجود ذخیره در انبارهای غیررسمی است. وجود ذخیره در این انبارها سبب می شود تحلیلگران نتوانند درباره وضعیت واقعی عرضه به نتیجه برسند زیرا ممکن است مشخص نیست چه میزان از عرضه از این انبارها صورت می گیرد.

آلومینیوم. در سه ماهه نخست امسال بازار آلومینیوم با کسری 356 هزار تن مواجه بود. در کل سال گذشته میلادی کسری عرضه این فلز 1.12 میلیون تن بود. تولید در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 990 هزار تن افزایش یافت. در پایان ماه مارس کل ذخیره آلومینیوم در چهار بورس فلزی بزرگ یعنی لندن، شانگهای، آمریکا و توکیو 2238000 تن بود که نسبت به پایان سال 2016 هشتاد و هفت هزار تن پایین تر است.

تولید جهانی آلومینیوم در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.2 درصد افزایش یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

سرب و قلع. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بازار سرب با کسری 104 هزار تنی مواجه بود. سال قبل میزان کلی کسری عرضه 171 هزار تن بود. در آن سه ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان تولید سرب تصفیه شده در جهان از منابع اولیه و ثانویه 13.6 درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر میزان تقاضای جهانی برای سرب در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 4.6 درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بود.

بازار قلع در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 1500 تن کسری داشت. در ماه مارس کل ذخیره قلع 2500 تن کاهش یافت و طی سه ماهه نخست، میزان ذخیره نسبت به پایان سال قبل هزار تن پایین تر بود.

تحلیلگران بازار فلزات پایه معتقدند در هفته ها و ماه های آینده برنامه های دولت چین برای کمک به رونق اقتصاد این کشور بیشترین تاثیر را بر بازار این فلزات خواهد داشت. در باره عزم دولت چین برای حفظ نرخ رشد اقتصاد در سطوح کنونی تردیدی وجود ندارد. این نکته ای مثبت است.

در هفته های اخیر گزارش هایی که از بخش های مهم اقتصاد چین منتشر شده نگران کننده نبوده و کارشناسان می گویند ضعف هایی که در برخی بخش ها مشاهده شده چندان جدی نیست.

عامل دیگری که می تواند موجب نگرانی سرمایه گذاران شود روابط تجاری چین و آمریکاست. قبلا احتمال بروز تنش در این روابط زیاد بود اما اکنون این احتمال کمتر شده است زیرا دو طرف توافق کرده اند راه هایی برای کاهش کسری تجاری آمریکا در مبادلات با چین بیابند.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که احتمال افزایش قابل ملاحظه ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر کم است. با آنکه بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در سال جاری میلادی دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد اما ترامپ با رشد شاخص دلار مخالف است. همچنین احتمال تقویت شدن ارزش یورو و پوند زیاد است در نتیجه نسبت یورو به دلار و پوند به دلار پایین نخواهد رفت. کاهش ارزش دلار عاملی برای افزایش قیمت فلزات پایه است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24