Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته های اخیر سرمایه گذاران شاهد کاهش شاخص ها و قیمت برخی مواد خام بوده اند و این سوال در ذهن آنها وجود داشته که ..

یک بحران بزرگ از سر گذشت؛ چند توصیه به سرمایه گذاران

روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا، قیمت نفت، طلا و فلزات پایه رشد کرد و بخشی از زیان سرمایه گذاران جبران شد. کاهش تنش های سیاسی در آمریکا و افول ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر، دو عامل سبز شدن تابلوها بودند. در هفته های اخیر بازارهای مختلف در فاز اصلاح بوده اند و عملکرد آنها در مجموع چندان رضایت بخش نبوده است اما برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به نشانه هایی که به تازگی از اقتصاد جهان مشاهده شده و رفع یک ریسک بزرگ در آمریکا، می تواند انتظار داشت وضعیت بازارها در آینده بهتر شود. البته هنوز با قطعیت نمی توان گفت همه سرمایه گذاران در آینده سود کسب خواهند کرد.

نکته نخست آنکه اکنون شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ در بالاترین میزان خود هستند و اگر محرک های جدید پدید نیابد احتمال اصلاح آنها وجود دارد. نکته دیگر این که رشد روز گذشته در قیمت نفت نتوانست کاهش های چند هفته اخیر را جبران کند. البته چند روز دیگر نشست تولیدکنندگان نفت برگزار می شود و توافق بر سر تمدید برنامه کاهش عرضه سبب رشد نسبی قیمت ها خواهد شد. سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند قیمت ها خیلی افزایش یابد. افق بازار فلزات پایه نگران کننده نیست اما مانند بازار نفت، احتمال رشد شدید قیمت فلزات پایه بسیار کم است. و در نهایت، در بازار طلا احتمال رشد محدود قیمت ها وجود دارد.

بحرانی که بر سر احتمال تاثیرگذاری روسیه بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوجود آمده بود فعلا شدت کمتری پیدا کرده و این امر سبب رشد شاخص های مالی شده است. اما در بلندمدت شاخص های بنیادی وضعیت بازارهای مالی و بازار مواد خام را تعیین خواهد کرد. سرمایه گذاران نباید دچار هیجان شوند.

رشد هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 2.5 درصد و 2 درصد افزایش به 53.8 دلار و 50.5 دلار در هر بشکه رسید. کاهش ارزش دلار یک عامل مهم در رشد قیمت نفت است. البته نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست اوپک و دیگر کشورهای همراه با برنامه کاهش عرضه نفت نیز بر قیمت ها تاثیر داشته و سبب رشد آنها شده است. در هفته پیش رو این نشست برگزار می شود و پیش بینی شده در آن، مدت اجرای برنامه کاهش عرضه نفت تمدید می شود. همچنین برخی منابع مطلع از آمادگی روسیه و عربستان برای افزایش میزان کاهش عرضه نفت خبر داده اند. طبق برنامه کنونی، در نیمه نخست سال جاری میلادی میزان تولید روزانه نفت اعضاء اوپک و 11 کشور دیگر از جمله روسیه در مجموع 1.8 میلیون بشکه کاهش می یابد. اجرای این برنامه تاثیر بزرگی بر قیمت نفت نداشته و اکنون این کشورها به این نتیجه رسیده اند که باید کاهش عرضه بیشتر باشد. همچنین برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا مستلزم ادامه پیدا کردن این برنامه تا اوایل سال آینده میلادی است. در این میان، برخی کارشناسان می گویند با توجه به افزایش تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر از تولیدکنندگان، نمی توان انتظار داشت قیمت ها رشد قابل ملاحظه داشته باشند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده اند که تولید نفت شیل در آمریکا پیوسته افزایش خواهد یافت. واقعیت این است که تصمیم هایی که عربستان و روسیه اتخاذ خواهند کرد تاثیری بزرگ بر قیمت ها خواهد داشت. اگر آنها بر سر کاستن از تولید توافق کنند تعادل عرضه و تقاضا زودتر از پایان سال جاری میلادی برقرار می شود. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا حدود 1.5 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال تداوم افزایش قیمت ها

روز جمعه قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر رشد کرد. در پایان معاملات، قیمت هر اونس فلز زرد به 1255 دلار رسید. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب در سطح 16.93 دلار، 942 دلار و 764 دلار قرار گرفت. با آنکه از تنش های سیاسی در آمریکا کاسته شده و شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان رشد کرده اند اما در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت طلا این هفته افزایش خواهد یافت. احتمال تحقق این پیش بینی زیاد نیست زیرا انتظار می رود این هفته ارزش دلار رشد کند و داده های اقتصادی از آمریکا مثبت باشد. قیمت طلا به شدت به تغییرات نرخ های بهره در آمریکا وابسته است و بانک مرکزی آمریکا قصد دارد ماه آینده میلادی نرخ ها را بالا ببرد. اگر این هفته گزارش های اقتصادی مثبت باشد قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت. در هفته پیش رو وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در آمریکا در ماه جاری میلادی اعلام می شود. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا بیش از 20 دلار در هر اونس افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد شاخص های مالی

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا رشد کردند. این افزایش حاصل رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا در روز پنجشنبه و کاهش نگرانی ها درباره روابط تجاری آمریکا و چین بود. با آنکه در هفته های اخیر برخی گزارش ها از اقتصاد چین منفی بوده اما سرمایه گذاران معتقدند اقتصاد این کشور به سمت ثبات در حرکت است و نباید نگران بروز بحران بود. همچنین دولت چین به اندازه کافی پروژه های زیرساختی در دست اجرا دارد که نرخ رشد مورد نظر برای اقتصاد در سال جاری تحقق خواهد یافت.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی رشد کردند. کاهش تنش های سیاسی در آمریکا و افزایش قیمت سهام خودرویی سبب سبز شدن تابلوها شد. این هفته وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در ماه جاری میلادی در منطقه یورو، اقتصادهای بزرگ عضو این منطقه و نیز انگلستان اعلام می شود. این بخش از اقتصادهای یاد شده وضعیت امیدبخش دارد و انتظار می رود این وضعیت ادامه پیدا کند. پیش بینی هایی که درباره شاخص های اقتصادی مطرح شده بود عموما تحقق یافته و این امر بر ریسک پذیری سرمایه گذاران می افزاید.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند و به نظر می رسد نگرانی هایی که در باره تشدید تنش های سیاسی وجود داشته کاهش یافته است. از سوی دیگر رشد قیمت نفت و قلزات پایه سبب شده قیمت سهام شرکت ها افزایش یابد. ترامپ احتمال استیضاح خود را ایده ای مسخره توصیف کرده و به مردم گفته باور کنید که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مداخله نکرده است. نتیجه بررسی های کمیته تعیین شده از سوی دادستانی آمریکا در چند ماه آینده مشخص خواهد شد و تا آن زمان تنش ها تاثیر بزرگی بر بازار مالی نخواهند داشت. این هفته آمارهای مهم از شاخص های اقتصادی آمریکا منتشر می شود البته باور سرمایه گذاران این است که شرایط نگران کننده نیست. در هفته ای که گذشت شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا اندکی کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات این شاخص در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

رشد نسبی قیمت ها

روز جمعه قیمت مس و دیگر فلزات پایه افزایش یافت و برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند وضعیت بازار این فلزات در هفته های آینده بهتر خواهد شد. البته سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه کنند که افزایش قیمت ها در روزهای اخیر حاصل کاهش ارزش دلار بوده و اگر دلار تقویت شود فشار بر قیمت ها بیشتر خواهد شد. اما گزارش ها نشان می دهد اقتصاد چین به سمت ثبات حرکت می کند و ضعف برخی شاخص های اقتصادی نشان دهنده احتمال کاهش نرخ رشد اقتصاد نیست. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را 6.5 درصد تعیین کرده که پایین تر از نرخ رشد مربوط به سال گذشته است اما هر گاه لازم باشد تدابیری برای افزایش فعالیت های اقتصادی اتخاذ خواهد شد. نکته مهم، توانایی دولت چین در اتخاذ این تدابیر است. طی ماه های آینده فعالیت ها در برخی بخش های اقتصادی محدود می شود و این امر از رشد تقاضا برای فلزات پایه خواهد کاست اما هر گونه کاهش در فعالیت ها، به شکل کنترل شده صورت خواهد گرفت. در واقع دولت چین طبق برنامه اصلاحی خود قصد دارد از ریسک هایی که اقتصاد این کشور را تهدید می کند بکاهد. البته افق بازار فلزات پایه به عوامل متعدد وابسته است و اگر تغییری بزرگ در این عوامل ایجاد نشود می توان انتظار داشت در ماه های آینده وضعیت بازار به همین شکل باشد یعنی قیمت ها نه سقوط خواهند کرد و نه رشد قابل ملاحظه خواهند داشت. روز جمعه در پایان معاملات هفته، قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5700 دلار و 2600 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در محدوده 9300 دلار، 1950 دلار و 2120 دلار نوسان کرد. در هفته ای که گذشت قیمت مس حدود 3 درصد رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

عملکرد دلار منفی بود

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت. روز گذشته روند کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر ادامه پیدا کرد و این درحالیستکه تنش های سیاسی در آمریکا بر سر احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری کاهش یافته است. هفته گذشته دلار بدترین عملکرد را در یک سال گذشته داشت اما تحلیلگران معتقدند در هفته پیش رو روند کاهش ارزش این ارز معکوس خواهد شد. برخی تحلیلگران می گویند خبرهای منفی اخیر از اقتصاد آمریکا و بروز تنش در کاخ سفید سبب شده ارزش دلار تحت فشار قرار گیرد اما این وضعیت ادامه پیدا نخواهد کرد. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در ماه آینده میلادی نرخ های بهره را بالا ببرد. همچنین پیش بینی شده در ماه سپتامبر برای سومین بار در سال جاری میلادی، نرخ های بهره در این کشور بالا برده خواهد شد. با توجه به شرایط کلی اقتصاد آمریکا، احتمال تحقق این پیش بینی ها زیاد است در نتیجه ارزش دلار حمایت خواهد شد اما سرمایه گذاران باید بدانند که میزان افزایش ارزش دلار زیاد نخواهد بود. ارزش دلار در مقایسه با ارزهای دیگر سنجیده می شود و اگر ارزش یورو و پوند به هر دلیل افزایش یابد نسبت آنها به دلار رشد خواهد کرد. با توجه به از میان رفتن ریسک خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و منطقه یورو و این احتمال که بانک مرکزی اروپا سیاست های حمایتی خود را کاهش دهد، احتمال افزایش قابل ملاحظه ارزش دلار زیاد نیست. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آمریکا منتشر می شود و این عامل بر نوسان ارزش ارزهای معتبر خواهد افزود. در هفته ای که گذشت ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24