Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رهبر معظم انقلاب در روزهای پایانی این هفته در جمع اقشار مختلف مردم انتخابات را یک جشن ملی و یک حماسه‌ی بزرگ مردمی و جلوه‌ای از اندیشه‌ی نو و جذاب مردم‌سالاری اسلامی در مقابل دیدگان جهانیان خواندند ...

روز سرنوشت ساز رسید !

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت انفورماتیک و رایانه (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • کاشی تکسرام
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس


جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی


  • صنعت انفورماتیک و رایانه (بخش دوم)

شرکت های فعال در این حوزه از جمله محدود صنایعی هستند که با توجه به تمرکز دولت بر شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری IT مورد توجه قرار گرفته اند. شرکت های با تجربه و تازه کاری که در بازار بورس تهران فعالیت می کنند دامنه فعالیت متفاوتی دارند لیکن مزیت همه آنها در یک مورد خاص است که بازار نوپا، پر پتانسیل و پر تقاضاست. بستر سازی این صنعت نسبت به سایر صنایع مناسب تر و کم هزینه تر است و در مقابل بازدهی و درآمد مناسبی از این محل نصیب شرکت ها می شود. با توجه به موارد فوق در چند هفته شرکت های این گروه را مورد توجه قرار می دهیم.


در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.


بررسی تکنیکال


کترام

کاشی تکسرام در یک موج 3 صعودی پر قدرت تا محدوده 260 تومان رشد قیمتی را تجربه کرد و پس از آن در یک روند اصلاحی قرار گرفت تا به محدوده های حمایتی ترسیم شده در شکل برسد. همانگونه که مشاهده می شود 170 تومان اولین حمایت مهم سهم به حساب می آید که می تواند مانع از کاهش بیشتر قیمت این سهم گردد.


از 150 تومان به عنوان سطح حمایتی معتبر ماژور و پر قدرت دیگر می توان نام برد ضمن آنکه برای خریداران رعایت حد ضرر 120 تومان، ریسک سهامداری در محدوده معرفی شده را خواهد کاست. به نظر می رسد یک موج پر قدرت دیگر انتظار سهم را می کشد لیکن جابجایی پر حجم سهام در نزدیکی حمایت ها می تواند مورد توجه سهامداران برای معاملات پلکانی قرار گیرد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع


مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع


مجله خبری

الف) سیاسی

انتخابات ریاست جمهوری بالاخره به ایستگاه آخر خود و انتخاب رئیس جمهور نزدیک شد و از شنبه باید رئیس جمهور خود را شناخته باشیم. این در حالی است که در این هفته اتفاقات بسیاری رخداد و شاهد اجماع کاندیداها بر سر کاندیدای اصلی هر گروه بودیم. در این اجماع و انصراف کاندیدا به نفع کاندید دیگر در جبهه اصولگرایان قالیباف در نقش پوششی ظاهر شد و به نفع رئیسی کنار رفت، در آنسوی میدان نیز اصلاح طلبان با انصراف جهانگیری به نفع روحانی روبرو شدند. در این میان اما دو کاندید دیگر این دو طیف که البته از اقبال عمومی نیز برخوردار نیستند همچنان در انتخابات باقی مانده اند لیکن هاشمی طبا در اظهار نظری صریح اعلام کرده است که رای خود را به نام روحانی در صندوق می اندازد. این اتفاقات عملا باعث شد تا از دو جناح حاضر در عمل دو کاندید در آخرین مرحله باقی بمانند و احتمال اتمام انخابات در مرحله اول بالا رفت.

اما رهبر معظم انقلاب در روزهای پایانی این هفته در جمع اقشار مختلف مردم انتخابات را یک جشن ملی و یک حماسه‌ی بزرگ مردمی و جلوه‌ای از اندیشه‌ی نو و جذاب مردم‌سالاری اسلامی در مقابل دیدگان جهانیان خواندند و با تأکید بر لزوم حضور بسیار پرحجم مردم در پای صندوق‌ها، گفتند: روز جمعه هر فردی رأی بیاورد، برنده‌ی اصلی انتخابات، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی هستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: برگزاری انتخاباتی آزاد و رقابتی و رأی مردم به‌منظور انتخاب رئیس‌جمهور، برای ملت‌های منطقه‌ی ما که دولت‌های آن‌ها تحت حمایت و سیطره‌ی آمریکا هستند، یک رؤیا است. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: هرچه حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بیشتر باشد و هرچه انضباط و پایبندی کنونی به قانون بیشتر باشد، آبرو و احترام ملت ایران در نزد ناظران جهانی بیشتر خواهد شد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

انتخابات رئیس جمهوری تاثیر بسزایی در آینده اقتصاد کشور دارد و با انتخاب رئیس جمهور کلیه مناسبات اقتصادی و سیاسی رنگ دیگری در کشور ما می گیرد، لذا از همین رو از هم اکنون نگرانی های در فعالان حوزه اقتصادی بوجود آمده است و بسیاری از آنها نگرانند که آیا با روی کار آمدن دولت اصولگرا شاهد افزایش تورم یا تزلزلبرجام خواهیم بود یا خیر؟ این موضوع باعث شد تا کمی تقاضا در بازار ارز در روزهای پایانی هفته بالا برود و از آن طرفهم صرافان از عرضه ارز در بازار جلوگیری کنند که این مهم هر چند نوساناتی را به همراه نداشت اما از همی اکنون زنگ خطر را برای فعالان این حوزه روشن کرده است. لیکن این مهم در صورتی که دولت فعلی بر سرکار بماندهمان رویه قبلی را شاهد خواهیم بود و تغییری از این نظر کشور را تهدید نخواهد کرد.

در چهار سال گذشته دولت توانسته با راهکارهای خود تورم و نوسانات نرخ ارز را کنترل کند این موضوع عملا باعث شده است تا برخی کارخانه های تولیدی که قبلا با هر نحو تولیدی و البته با بهره وری پایین به سودهی رسیدند این بار با کاهش سود مواجه شوند و آنها که همواره با همین رویه کالا تولید می کرده اند حال در این آرامش بازار نتوانند جوابگوی کارگران خود باشند و هیچ عملی هم در حوزه بهره وری انجام ندهند. این موضوع باعث شده تا کمی نارضایتی دولت را در بر گیرد. دولت هم باراهکارهایی توانست عملا این رویه را بهبود بخشد لیکن برخی تولید کنندگان با نیت خاص این موضوع را دستمایه سیاسی خود کردند. نمونه بارز این موضع را میتوان در پلی اکریل اصفهان جستجو کرد که وزیر تعاون درباره این کارخانه اعلام کرد همانگونه که مستحضرید شرکت پلی‌اکریل اصفهان که صددرصد مالکیت آن متعلق به بخش خصوصی است، صرفا به دلیل فوت مالک وقت در کشور آلمان و فقدان مالک جدید یا نماینده قانونی وی، دچار مسائل و مشکلات کارگری از جمله به تعویق افتادن پرداخت حقوق پرسنل به مدت ۹ ماه و نیز خروج از کار بخشی از پرسنل شده است. ربیعی با بیان اینکه "کمیته حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات" اقدام به حفظ سطح اشتغال در این کارخانه کرده و در این زمینه نیز موفق بوده است، در نامه خود افزوده است: "هیات دولت به منظور مدیریت بحران‌های پیش روی شرکت موصوف، با تشکیل هیات اجرایی و تعیین مدیر دولتی، از آبان ماه سال ۱۳۹۵ عهده‌دار مدیریت مجموعه شد و در این راستا علی رغم اینکه هیچ مسئولیت و تعهد مستقیمی بر دوش دولت نبوده است، مبلغی معادل ۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و نیز ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی جهت فعال‌سازی مجدد شرکت مذکور پرداخت شد." به گفته ربیعی پیش‌بینی می شود فاز دوم شرکت مزبور از اول مرداد ماه سال جاری فعال و کلیه هزار نفر مقرری‌بگیران فعلی بیمه بیکاری این شرکت نیز از اول همان ماه مجدداً مشعول به کار شوند.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به واریز اولین سود سهام عدالت در اوایل مهرماه گفت: فعلا هیچ برنامه‌ای برای ثبت نام سری جدید سهام عدالت و تعداد و مبنای تعیین مشمولین نداریم. وی اعلام کرد: درصد افرادی که شماره شبای خود را به سامانه سهام عدالت وارد کرده‌اند شماره حساب آنها صحیح بوده و در سامانه تأیید شماره حساب افراد در صفحه شخصی مربوط به اطلاعات سهام اول قرار داده شده است. مبلغ پیش بینی شده سود سهام عدالت برای مشمولین مربوط به عملکرد سه سال گذشته شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت بوده که رقم حدودی آن برای هر فرد 90 هزار تومان است که این رقم تنها به حساب شخصی هر یک از مشمولین واریز خواهد شد.

در پایان نشست سالیانه فیاس، اعضای این فدراسیون در خصوص صورت‌جلسه‌های مهمی به رای‌گیری پرداختند که در نتیجه آن فرابورس ایران و بورس قبرس به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون بورس‌های اروپایی_آسیایی برگزیده شدند.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ این گروه در هفته اخیر بیشتر تحت تاثیر جو انتخابات و باقی ماندن دو رقیب اصلی شدند و مسائل بنیادی کمتر در روند آنها دخیل بود. این مهم باعث شد تا با ترسی که از بالا رفتن احتمال برقراری مجدد تحریم ها ایجاد شده بود خودروسازان با فروش مواجه شوند لیکن در ادامه حقوقی های این گروه با حمایت خود ار فروش بیشتر در سهام جلوگیری کردند و البته این امر به جایی رسید که در آخرین روز معاملات کمی امید به ماندن دولت فعلی همراه با جو مثبتی شد. از پر تقاضا ترین نمادهای این گروه می تون به نماد خفنر اشاره کرد.


در محصولات شیمیایی؛ پس از کاهش یکباره قیمت محصولات پتروشیمی از ماه گذشته در این هفته روند نزولی قیمتها در محصولات مختلف متفاوت بود، به گونه ای که در برخی محصولات کاهش تند قیمت و در برخی دیگری تقریبا توقف نزول را مشاهده کردیم که از جمله آن می توان به نزول اوره و رسیدن به قیمتهای 167 دلار و متانول و رسیدن به قیمتهای 235 دلار اشاره کرد. این کاهش قیمتها البته اثر منفی بر روی سوددهی شرکتهای داخلی دارد و لذا همین موضوع باعث کاهش تقاضا بر روی نمادهای گروه شد.

در فلزات اساسی؛ کاهش رشد تولیدات صنعتی کشور چین در این هفته باعث شد تا روند صعودی که اکثر سرمایه گذاران منتظر هستند شکل نگیرد و تقریبا شیب ملایم نزولی را شاهد بودیم. این موضوع با توجه به محدوده حمایتی شکرتهای این گروه باعث نوسان خاصی در گروه نشد و قیمتها متعادل و در محدوده صفر تابلو پیگیری شد.


در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ با اعلام روسیه و عربستان و در ادامه کویت و ونزوئلا مبنی بر ادامه بحث کاهش عرضه نفت تا سه ماهه ابتدایی سال 2018 شاهد روند مثبتی در قیمت نفت و رسیدن آن تا محدوده بالای 50 دلار بودیم. این موضوع باعث شد تا نگاهها بار دیگر به سمت سهام این گروه تغییر کندو شرکتهای گروه با افزایش تقاضا روبرو شدند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24