Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اکنون سرمایه گذاران باید منتظر بمانند تا مشخص شود بحران کنونی چه سرانجامی خواهد داشت. روز گذشته گزارش ..

تنش ها پایان می یابد و رنگ تابلوها تغییر خواهد کرد؛ نگران نباشید

روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان کاهش یافتند درحالیکه قیمت نفت و فلزات پایه رشد کرد. کارشناسان می گویند لزوم اصلاح شاخص ها پس از رشد مداوم و بروز تنش های سیاسی در کاخ سفید، دو عامل ریسک گریزی سرمایه گذاران بوده است. روزنامه های نیویورک تایمز و واشنگتن پست در گزارش هایی مدعی شده اند ترامپ از رییس اف بی آی خواسته بوده پروند تحقیقات در باره ژنرال فلین را ببندد. ترامپ این ادعا را رد کرده اما در هر حال اکنون شرایط سیاسی در آمریکا مناسب نیست و همین امر به رشد قابل ملاحظه قیمت طلا و کاهش شاخص های مالی و ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر منجر شده است. البته کارشناسان می گویند جای نگرانی نیست و سرمایه گذاران نباید دچار هراس شوند. پس از مدتی نوسان های شدید در بازارهای مختلف کمتر می شود.

قیمت ها تعدیل می شود

امروز پنجشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی کاهش مواجه شده است. روز گذشته قیمت نفت نوسان هایی داشت و در نهایت رشد کرد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا دیروز حدود 0.5 درصد بالا رفت به 52 دلار و 49 دلار در هر بشکه رسید. بازار تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و پیش بینی تمدید مدت اجرای برنامه کاهش عرضه نفت قرار دارد. البته روز گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخیره نفت این کشور هفته گذشته 1.75 میلیون بشکه کاهش یافته است. این خبر نیز در افزایش قیمت ها موثر بود. نکته مهم این است که ذخیره نفت آمریکا و دیگر کشورهای توسعه یافته در سطوح بسیار بالا قرار دارد و کاهش های اندک نمی تواند به رشد پایدار قیمت ها منجر شود. از سوی دیگر، فعالیت شرکت های نفتی در حال افزایش است و انتظار می رود میزان تولید نفت شیل در آمریکا تا پایان سال جاری میلادی رشد کند. برخی کارشناسان بازار نفت معتقدند اگر تقاضا برای نفت افزایش قابل ملاحظه نداشته باشد احتمال آنکه بازار رونق پیدا کند کم است. همچنین عده ای از تحلیلگران معتقدند سال آینده قیمت نفت به سطوح پایین تر از حال کاهش خواهد یافت. امسال تقاضا برای نفت در جهان حدود 1.5 میلیون بشکه بالاتر ازسال گذشته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد قیمت ها متوقف شد

امروز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر بدون تغییر بوده البته انتظار می رود با انتشار گزارش های جدید از اقتصاد آمریکا، تغییراتی در قیمت فلز زرد ایجاد شود. روز گذشته قیمت طلا به دلیل کاهش ارزش دلار و پیش بینی به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا رشدی قابل ملاحظه داشت. قیمت هر اونس فلز زرد با 23 دلار افزایش در سطح 1261 دلار قرار گرفت. قیمت نقره و پلاتین نیز رشد کرده اما قیمت پالادیوم با 12 دلار کاهش به 786 دلار رسید. قبل از بروز تنش های سیاسی در آمریکا، پیش بینی شده بود در ماه آینده میلادی بانک مرکزی این کشور نرخ های بهره را بالا خواهد برد اما اکنون برخی تحلیلگران معتقدند احتمال این افزایش کمتر شده است. از سوی دیگر تنش های یاد شده ممکن است ثبات اقتصادی و اجرای برنامه های دولت را به خطر اندازد. نگرانی ها در این باره سبب کاهش شاخص های مالی و جذاب شدن طلا شده است. با در نظر گرفتن افزایش قیمت ها در روز گذشته، قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 110 دلار افزایش یافته است. از پیش تحلیلگران اعلام کرده بودند که عملکرد طلا در سال جاری میلادی مانند سال قبل مثبت خواهد بود. البته سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه کنند که رشد سریع قیمت ها نمی تواند ادامه پیدا کند در نتیجه ممکن است بازار اصلاح شود. دیدگاه بانک مرکزی آمریکا در باره وضعیت اقتصاد این کشور مثبت است و به همین دلیل این نهاد قصد دارد تا پایان سال جاری، دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

سقوط شاخص ها موقت است

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ این قاره کاهش یافتند. بورس های آسیایی از تحولات در بازار مالی آمریکا تاثیر می پذیرند. کاهش شاخص ها در بورس آمریکا یک دلیل ضعف عملکرد بورس های آسیایی بود. تحول بزرگی که سبب فشار بر قیمت سهام بازارهای آسیایی شود وجود نداشته و به باور تحلیلگران کاهش شاخص ها حاصل رویکرد انتظار در سرمایه گذاران است. در روزهای اخیر اخباری که نشان دهد وضعیت اقتصادی در چین یا ژاپن نگران کننده است منتشر نشده و به همین دلیل پیش بینی شده شاخص ها بار دیگر در مسیر رشد قرار گیرند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند و این درحالیستکه داده های منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو با آنچه اقتصاددان ها پیش بینی کرده بودند سازگار بود. تنش های سیاسی در آمریکا سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران شده است. روند تسکیل دولت جدید در فرانسه ادامه یافته و ریسک بزرگی در این کشور مشاهده نمی شود. البته سرمایه گذاران منتظر انتخابات پارلمانی اوایل ماه آینده میلادی در فرانسه هستند. امروز وضعیت بخش خرده فروش انگلستان در ماه گذشته میلادی اعلام می شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند. اصلاح شاخص ها یک امر طبیعی است اما برخی تنش های سیاسی در این کشور از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است. برخی رسانه های آمریکایی اعلام کرده اند ترامپ از رییس اف بی آی خواسته بوده پرونده ژنرال فلین را مختومه کند. اگر ثابت شود این ادعا صحیح است احتمال استیضاح ترامپ وجود دارد. از سوی دیگر، در روزهای اخیر گزارش هایی که از بخش مسکن آمریکا منتشر شده منفی بوده است. البته سرمایه گذاران در باره وضعیت کلی اقتصاد نگران نیستند. امروز گزارش وزارت کار در باره وضعیت بازار کار در هفته قبل منتشر می شود و پیش بینی شده محتوای این گزارش مثبت است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان قیمت در سطوح قبل

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافته و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5570 دلار و 2570 دلار در هر تن در نوسان است. روز گذشته قیمت ها رشد کرد اما میزان افزایش اندک بود. تغییرات بزرگی در عوامل موثر بر بازار فلزات پایه ایجاد نشده است. وضعیت اقتصادی چین رو به ثبات است و دولت تلاش می کند اصلاحات مورد نظر خود را در بخش های مختلف اقتصاد انجام دهد. البته نرخ رشد اقتصاد چین امسال پایین تر از سال گذشته است و میزان ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی اندک نیست در نتیجه احتمال آنکه قیمت ها رشدی قابل ملاحظه داشته باشند بسیار کم است. روز گذشته یک عامل رشد قیمت ها، کاهش ارزش دلار بود و برخی تحلیلگران معتقد هستند اگر ارزش دلار تضعیف نشده بود قیمت فلزات پایه کاهش می یافت. نکته دیگر این است که کارشناسان بازار فلزات پایه می گویند اجرای برنامه توسعه زیرساخت ها در آمریکا نمی تواند رشد قیمت فلزات پایه را همراه داشته باشد زیرا این برنامه در مدت 10 سال اجرا می شود و بودجه سالانه آن 100 میلیارد دلار است که رقم بزرگی نیست. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست دولت قصد دارد این بودجه را از چه محلی تامین کند. احتمال تعویق در آغاز این برنامه بسیار زیاد است در نتیجه حتی اگر برنامه یاد شده آغاز شود تغییرات بزرگی در قیمت فلزات پایه ایجاد نخواهد شد. در هفته های اخیر برخی گزارش ها از اقتصاد چین منفی بوده و همین امر سبب شده فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار همچنان تحت فشار است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته و اندکی افزایش یافته است. روز گذشته روند کاهش ارزش دلار ادامه پیدا کرد و عامل این کاهش، تنش های سیاسی در آمریکا بر سر برکناری رییس اف بی آی است. برخی منابع خبری اعلام کرده اند ترامپ از او خواسته بوده پرونده ژنرال فلین را که موضوع آن ارتباط با روسیه یوده کنار گذارد. البته ترامپ این ادعا را رد کرده اما احتمال بروز تنش های شدیدتر سیاسی و حتی استیضاح ترامپ، سبب شده ارزش دلار کاهش یابد. برخی تحلیلگران معتقدند ترامپ استیضاح نخواهد شد اما تبعات تنش های کنونی سبب به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره می شود و همین دیدگاه به کاهش ارزش دلار منجر شده است. بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در ماه آینده میلادی نرخ های بهره را بار دیگر بالا ببرد و قبل از رویدادهای اخیر پیش بینی شده بود ارزش دلار در روزهای آینده افزایش خواهد یافت. اکنون سرمایه گذاران باید منتظر بمانند تا مشخص شود بحران کنونی چه سرانجامی خواهد داشت. روز گذشته گزارش هایی که از اقتصاد منطقه یورو منتشر شد مثبت بود و به همین دلیل یورو تقویت شد. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24