Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

افزایش مهارت در بررسی سوالات فوق می تواند نه تنها در بررسی بنیادی شرکت ها بلکه در در بررسی بنیادی هر اوراقی استفاده شود...

به این ۵ سوال بنیادی پاسخ دهید!

با آموزش های بورس24 و عصر ایران همراه باشد....

فاکتورهای بنیادی می توانند به صورت کمی یا کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرند و هر تحلیل می تواند بسته به تحلیلگر در سطوح آماتور تا حرفه ای انجام گیرد اما مهم آن است که رفته رفته با افزایش تجربه معامله گران، تحلیل ها به سمت واقعیت حرکت کنند و فعالین بازار بدون هر گونه تعصب به بررسی سهم و شرایط آن بپردازند. داشتن یه تفکر در پشت معاملات بورس می تواند تضمینی برای رفتارهای معقول و کاهش هیجانات ناشی از بازار سرمایه باشد و ریسک های ناشی از تصمیمات احساسی و غلط را برای سرمایه گذاران بکاهد.

وقتی صحبت از سهام یا اوراق می شود؛ تحلیل بنیادی سهام به معنای تکنیک شناسایی ارزش یک برگه سهم یا دارایی بر اساس فاکتورهایی است که بر تجارت واقعی شرکت و چشم انداز آینده آن اثر گذار خواهد بود. در سطح کلان می توان تحلیل بنیادی بورس را در مقیاس صنعت یا اقتصاد مطرح نمود. تحلیل بنیادی در نقطه مقابل تحلیل هایی قرار می گیرد که صرفا جریان نقدی و قیمتی سهم را دنبال می کنند و به نوع و ماهیت فعالیت شرکت اهمیتی نمی دهند. یکی از مطالبی که در این سری آموزش ها دنبال می کنیم آموزش تحلیل بنیادی سهام است.

زمانی که فردی قصد دارد شرکت را از نگاه بنیادی بررسی کند کافی است با اطلاعات خود که می تواند از طریق سایت های خبری ، سایت های تحلیلی، سامانه کدال ، سایت شرکت و سایر منابع و مراجع موثق ( بسته به توانایی هر فرد ) به پنج سوال برای ارزندگی سهم پاسخ دهد؛

  1. آیا درآمد شرکت در حال افزایش و در مسیر صعودی است؟
  2. آیا روند عملیاتی شرکت و فرآیند فروش سودآور است؟
  3. آیا شرکت به اندازه ای قدرت دارد که در آینده رقبای خود را کنار بزند یا شرایط خود را در بازار حفظ کند؟
  4. آیا شرکت از عهده پرداخت بدهی های خود اعم از بدهی به شرکت های همکار یا بانک ها بر می آید؟
  5. آیا گزارش تایید شده توسط مدیریت و مجموعه شرکت قابل اعتماد است یا صورت سازی شده اند؟

این سوالات بسیار متداول و در عین حال مهم هستند و برای خرید یک سهم باید امیدوار بود که پاسخ به همه این سوالات به جز آخری مثبت باشد. حساب سازی که اصطلاحا به صورت عامیانه در غرب (Cook The Books) نامیده می شود متاسفانه اخیرا در بازار بورس تهران نیز افزایش یافته و باید کلیه هزینه ها و فروش شرکت ها از طریق منابع موثق پیگیری و صحت و سقم آن تایید شود تا شرکتی از طریق شناسایی درآمدهای موهومی یا فروش فلان کالا که وجود خارجی ندارد اقدام به شناسایی سود و فریب سهامداران نکند. البته سمت دیگر این حساب سازی، کم نشان دادن فروش یا زیاد نشان دادن هزینه هاست تا سود شرکت مخفی شود که این هم از دیگر آفات برخی شرکت های بورسی طی سال های اخیر بوده است.

در هر صورت پاسخ دادن به پرسش های فوق می تواند پاسخی برای یک سوال کلیدی شود و آنکه؛ آیا سرمایه گذاری در سهام شرکت مذکور مناسب است یا خیر؟ سعی کنید در پاسخ به سوالات فوق از ابزار خود استفاده کنید و هیچ محدودیتی برای خود قائل نشوید. منابع هر چند ابتدایی ممکن است شما را به پاسخ های مهمی برسانند ضمن آنکه سماجت و استمرار در گرفتن پاسخ سوالات فوق مهارت شما را در تحلیل شرایط شرکت ها به مرور زمان تقویت خواهد کرد و منابع شما را گسترده خواهد کرد.

همچنین باید اشاره کرد که افزایش مهارت در بررسی سوالات فوق می تواند نه تنها در بررسی بنیادی شرکت ها بلکه در در بررسی بنیادی هر اوراقی استفاده شود. مثلا ممکن است شما این سوالات را برای شرکت های مخابرات ایران، ایران خودرو یا شرکت های کوچک تر مثل کنتورسازی مطرح کنید یا اینکه به سراغ اوراق منتشر شده توسط گل گهر یا فولاد مبارکه بروید و با توجه به شرایط آینده، پیشنیه شرکت و شرایط فروش و سودآوری به این نتیجه برسید که آیا سرمایه گذاری در اوراق مشارکت ، مرابحه یا انواع اوراق با درآمد ثابت یا متغیر به صرفه است یا نه؟

در آینده در خصوص نحوه کسب مهارت برای پاسخ دادن به این سوالات بیشتر سخن خواهیم گفت...

درس قبل : چه قانونی از سرمایه گذاران در بورس حمایت می کند؟

درس بعد : تحلیل بنیادی با این دو روش

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24